tonyyqi kirjoitti:Jos on hyvät renkaat alla niin ei olisi paha idea myöskään vaihtaa huonompia alle seisontaan tai nostaa auto ylös jos siihen mahdollisuus.
Valitettavasti kumpikaan ei taitane olla mahdollinen ratkaisu. Toisia renkaita ei ole..
Meneekö renkaat helposti huonoksi vai jos lepäilee?
Jokanen tekee autolleen mitä haluaa, mutta mielipiteeni on:
Mikä ne renkaat hajottais? Seisoo ne autot liikkeiski.
Katon ehkä saattaisin laskea salpojen päälle, mutta toisaalta se katto on suunniteltu käytettäväksi. Itsellä on pelkoa hiiristä sen verran, että pakko pitää kiinni. Pölyltä suojaus on kans vähä... Katot ettei linnunpaskaa pääse kankaalle. Siitä jää varmasti jälki. Joku perushallipöly lähtee vedellä.
Home se isoin peikko on. Merisuolaa ämpärilinen, niin pysyy kuivana.
Kunnossaoleva akku säilyy parhaiten talvella säilyttämällä sitä täyteen varattuna kylmässä paikassa. Käytännössä siis ulkona olevassa autossa paikallaan kaapelit irrotettuna. Varaus pitää tietysti aika-ajoin tarkistaa ja tarvittaessa ladata täyteen.
Tässä sinun tapauksessa vaikuttaa siltä, että akku alkaa olla lähellä loppuaan ja jos on niin silloin sen säilytyspaikassa pitää lämpötilan pysyä plussan puolella. Pakkanen tuhoaa tyhjenneen akun jos se pääsee jäätymään.
On myös mahdollista, että laturi ei jaksa ladata tarpeeksi ja sen vuoksi akku hiljalleen tyhjenee. Laturin latauskyky on helppo tarkistaa yleismittarilla. Auto tyhjäkäynnille. Mittarin piuhat akun napoihin. Laturi on kunnossa jos mittari näyttää selvästi yli 12 voltin. Yleensä se on siinä 13,5 - 14,5 volttia. Kaapeleita ei tarvitse irroittaa navoista mittausta varten.
Kyllä ne renkaat painuu puolessa vuodessa. Annetaan kohdastakin usein löytyy jotkut pahat klisut mitkä laittaa alle seisonnan ajaksi, vaihtaa sitten vaikka säilytyspaikan pihalla jos on niin huonot ettei kehtaa ajaa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Meneekö rengas pilalle seisonnan aikana, sen takia pitäisi vaihtaa?
Miksei renkaan ilmanpainetta vain tarkkailla säännöllisesti ja tarvittaessa lasauteta lisää ilmaa?
Sori pikkutarkat kyssärit, mutta ei riitä tieto itsellä...
Georges27 kirjoitti:Kyllä ne renkaat painuu puolessa vuodessa. Annetaan kohdastakin usein löytyy jotkut pahat klisut mitkä laittaa alle seisonnan ajaksi, vaihtaa sitten vaikka säilytyspaikan pihalla jos on niin huonot ettei kehtaa ajaa.
Jos joku tarttee 4x108 vanteita kumeineen seisottamiseen, niin Turusta saa noutaa. Osotan paikan jossa ne on, ite saa kaivaa ruohikon seasta. Ja metriäkään en kantoapua anna. Olettaen tietysti, ettei Albert Nussi ole käynyt kylässä. Tosin tuskin kukaa niitä mun takapihalta on jaksanu kantaa... Tarpeeseen menny, jos niin käyny.
Optiona tosin se, että ne ovat "lainassa toistaiseksi". Ties vaikka joskus romuraudan hinta nousee, niin saan niistä viä omani.
Vanteet on siis tonnarin ja päällä jokku kivikovat nastat. Nastamäärän ja kulutuspinnan puolesta niillä voi vaikka katsastaa auton. Ja nastat nyppimällä sen voi tehä kesät talvet.
Itse en oo kertaakaan jaksanu käsiäni sotkea seisotusvanteiden takia (4 kautta kokemusta), ja aina paineiden laskun on hoitanut ilman kylmeneminen. Ja yhdestäkään ei ole vielä tullut kengurua. Tosin vois se silti olla, että jäykkärunkoisilla renkailla ja jäykällä jousituksella huomaisi eron.
tonyyqi kirjoitti:Niinhän ne suosittelee, että jos kuitenkin renkaat jalassa seisottaa niin laskettaisiin niitä paineita seisonnan ajaksi.
Lasketaan? Mä oon laittanut ylipainetta, esim. 3,5 baria että pysyisivät paremmin muodossaan ja että olisi varaa vähän vajentuakin.
Ja jos tallissa on tilaa työntää autoa 20 cm eteen / taakse vaikka pari kertaa talven aikana, niin se on jo ihan riittävä matka saattamaan sekä renkaat että pyöränlaakerit eri asentoon.