Saab 96GL V4 Super projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Marras 01, 2013 10:05

73:n loksun pultikannat oli ainakin pienemmät kuin 1/2 tuumaa. Lähempänä 10mm kokoa sanoisin. Taka-akselin keskikiinnityspultit on tuon 1/2 tuumaa.

Lokasuojien irroittamiseen ottamatta kantaa pellin leikkaamisessa olen suosinut metalliteräistä puukkosahaa, kuviosahaa ja paineilmatalttavasaraa. Lisäksi paineilmapistosaha on hyvä. Rälläkkä on aina se viimeinen vaihtoehto käryn, paloturvallisuuden ja leikkaamisen tarkkuuden takia.

Paljonhan sitä osaa näyttää autossa olevan vielä paikallaan. Mulla on enää tuulilasi ja katon verhoilu :)
96 V4 -73

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 689
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Pe Marras 01, 2013 14:37

Tuo takalokasuojien pilkkominen olikin pääasiassa vaan semmonen heitto ja viimeinen oljenkorsi jos ei muuten tunnu lähtevän :) Vois vielä kokeilla semmosta, että hitsaa niiden pulttien päihin mutterit ja kokeilee sitten lähteekö auki. Sillon ne sais lämpöö niin saattasivat lähtee paremmin aukeemaankin :roll:

No kieltämättä hieman siinä olis vielä purkamista. Vaan siitä se pikkuhiljaa edistyy :) Lähti siitä eilen sentään kuskinpuoleinen etulokasuoja irti niin pääsee vaikka sitä nurkkaa jo alottelemmaan :D
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Pe Marras 01, 2013 17:17

Kannattaa ottaa sivupahvit pois, niin pääsee etureunan ruuveja liuottamaan ja lämmittämään siltäkin puolelta.
Mulla on ainakin kaikkien 64/71/73/77/80 ruuvinkantoihin käynyt puoltuumanen.

Yhden Kuupan sisäloksusta repes pari alinta vastamutteria irrotusoperaatiossa. Laitoin millikierteiset ruuvit irtomuttereilla tilalle.
Yläreunan ruuvit onkin sitten työläämpi, jos ahistavat ja kannat muljahtaa. Kontin puolelta voi yrittää ruikkia irrotusöljyä.

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 689
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » La Marras 02, 2013 13:37

Niin pittää tuossa rueta purkamaan tuota sisustaakin niin vois samalla sitten kokeillakkin sitä pulttien liuotusta siltäkin puolelta :) Sisusta kannattaa nyt muutenkin purkaa pois niin ei mene ne verhoilut vahingossakaan pilalle hitsauspölyn yms takia.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Marras 03, 2013 07:16

Mikko_H kirjoitti:Kannattaa ottaa sivupahvit pois, niin pääsee etureunan ruuveja liuottamaan ja lämmittämään siltäkin puolelta.
Mulla on ainakin kaikkien 64/71/73/77/80 ruuvinkantoihin käynyt puoltuumanen.
Tutkin vielä asiaa, niin pakko myöntää, että kyllä ne jäljellä olevat pultit puolituumaisella kannalla alunperin on. Anteeksi maalaisuuteni :oops: Tuossa autossa muistaakseni on toiset tai kolmannet takakaaret, niin pultin kannat on päässeet aika huonoon kuntoon. Ruostetta on ollut sen verran, että yhtään alkuperäistä tuumaista kierreosaa ei korjatulla puolella ole jäljellä vaan olen hitsannut mutterin korin puolelle. Etsiskelin alkuperäistä vastaavia millikoon kierrelevyjä, mutta ei silloin ainakaan löytynyt sopivia

Biltemasta löytyy tuumainen UNC pulttilajitelma ja hyvin tuumaisia hylsyjä, joille on kuupan kanssa käyttöä.
96 V4 -73

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4836
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Marras 03, 2013 16:44

onhan sitä joskus purkaessakin otettu kirveellä irti takalokasuoja ,huono tosin sen takia että tiiviste oli virheetön.. :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 689
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » La Marras 16, 2013 17:04

Noniin nyt on sisustakin purettu kojelautaa ja kattoverhoilua vaille pois :) Kuskin puolen takalokasuojakin on nyt viimein irti :) Pitäis taas käydä ottamassa vaan niitä kuviakin edistyneestä projektista :D Muutama paikka siihen pitää näköjään tehdä ja moni entinen paikka uusia kun joku lätkiny aina uuden palan mädän paikan päälle.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4836
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja mestari » La Marras 16, 2013 19:59

siinä sitä sitten millin laikkkaa palaa kun niitä vanhoja märännyksiä irroittelee että pääsisi tekemään kunnolla, varmaan itse hitsaaminen on pienempi paha kuin vanhojen poisto
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 689
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Ma Marras 18, 2013 07:17

Niin kyllähän sitä aina hitsaa vaan se edellisten paikkojen korjailu on aina vähän työläämpää. Vaan onneks tällä ei ole mikään kiire, että saa ajan kanssa touhuta :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 689
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Ti Marras 19, 2013 15:13

No nyt on sitten niitä kuvatuksiakin :) Lattia näyttäisi olevan ihan hyväkuntoinen, vaan takalokasuojan kun sai pois edestä niin sielläpä näyttäisikin olevan melko paljon tekemistä. Vaan siinähän ne illat menee rattosasti kun ei tarvii miettiä, että mitähän sitä oikeen ruppeis tekemään.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4836
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja mestari » Ti Marras 19, 2013 19:05

näyttää pääsevän luvattoman helpolla takaloksujen tienoolla
hiekkapuhallus, ähellys ja loppuillasta vihellys kun poistuu tallista voittajana :D

noiden termien välissä luonnollisesti kädet hieman heiluu
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 689
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » To Marras 21, 2013 06:45

No en sanois ihan luvattoman helpolla. Tuo kuva kun ei kerro koko totuutta. Esimerkiksi tuossa ylälaidassa on vedetty uutta peltiä korin sisäpuolelle ja se mätä jätetty sinne alapuolelle. Tarkemmin kun katsoo niin näkyy erottuvan kuvastakin kun se pelti vähä repsottaa. Samaten tuo jousen alalautasen kiinnikerauta ei ole enää korissa kiinni kun sen ympärys on ruostunu puhki (ei erotu kunnolla tuosta kuvasta). Mutta onhan siinä sitä tervettäkin kohtaa ja parempi kuntoinen mitä pelkäsin :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

tikkis
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja tikkis » Ma Marras 25, 2013 14:30

tuo torin auto väristä ja muusta päätellen -78

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4836
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja mestari » Ma Marras 25, 2013 17:57

vai olisko 79 kuitenkin osuvampi :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

tikkis
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 96GL V4 Super projekti

Viesti Kirjoittaja tikkis » Ke Marras 27, 2013 12:38

mestari kirjoitti:vai olisko 79 kuitenkin osuvampi :D
tai 77b, mutta suurin osa viinipunaisista lienee kuitenkin -78.

Vastaa Viestiin