satku ryttyyn

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
iku
"Aero"

satku ryttyyn

Viesti Kirjoittaja iku »

Menin sitten eilen lainaamaan saabia avovaimokkeelle, kun hän lähti kaverinsa kanssa ajelemaan Porista Riihimäelle. Jossain riksun nurkissa heidän edellä ajava laittoi yhtäkkiä vilkun vasemmalle ja jarrutti tiukasti. Emäntä sai kyllä hyvin hidastettua vauhtia, mutta hänen takana tullut ei ehtinyt jarrua painaa :(

Nyt on sabasta ainakin takapuskuri, kuskin puoleiset takavalot ja vissiin koko takanurkka pas*ana. :evil: Onneks sillä pystyy vielä ajamaan takaisin Poriin (poliisin luvalla). Kenellekään ei sattunut mitään vakavaa, mutta likkakaveri sai vissiin jonkinsortin aivotärähdyksen, koska oli koko eilisen illan päätä särkenyt 600mg buranasta huolimatta.

No, tänään pääsen näkemään, kuinka pahasti auto on rytyssä. Toivottavasti selvittiin "lievillä vammoilla". Jos auto menee lunastukseen, siitä ei varmaankaan paljoa rahaa heru vakuutusyhtiöltä... :?

Eniten tapauksessa kuitenkin harmittaa, että nyt joudun ajelemaan meidän kakkosautolla, joka on vanha, ruosteenraiskaama, loppuunajettu, väljä, tuhnu, kääpiökokoisille ihmisille tarkoitettu riisipussi. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onneksi oli rouvakokelaalla allaan Saab, ei ehkä olisi selvinnyt päänsäryllä jossain muussa tapauksessa
# 419 Vesa Pohjalainen
petteri75
"Hölösuu"

Vammoista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Hyvän käyttöauton menetys varmasti riivaa kun tietää vakuutusyhtiöiden normaaliasenteen. Lisäksi vanhoja saabukoita ei taida niin vain enää löytyäkään, ellei pidä paikkaustalkoista.. :(

Jos törmäys tuli takaapäin, saattoi tulla lievä heilaudus/whiplash, jolloin olisi hyvä kiinnittää myös huomiota niskaan. Lisäksi niskaa & hartioita saattaa alkaa särkemään vasta parin pv:n kuluttua. Googlettamalla löytyy varmasti parempaa ja täsmällisempää tietoa.

Omakin Saab on nyt avokilla ja kuulemma eilen oli vähällä, että ei luisuttu penkkaan; Aeron korisarja kestää paljon mutta ei täyskontaktia vauhdissa. Moottoritien ohituskaistakin oli kuulemma erityisen liukas. Ehkä sellainen sietämätön kakkos-käyttörimpula olisi aivan oikeassa käytössä näin talvisin?

Ajakaa varovasti.
Turbo16
"Hölösuu"

Re: Vammoista

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

petteri75 kirjoitti:Jos törmäys tuli takaapäin, saattoi tulla lievä heilaudus/whiplash, jolloin olisi hyvä kiinnittää myös huomiota niskaan. Lisäksi niskaa & hartioita saattaa alkaa särkemään vasta parin pv:n kuluttua. Googlettamalla löytyy varmasti parempaa ja täsmällisempää tietoa.
Tuo pitää aivan paikkansa, oman kolarin jälkeen minulla alkoi särkemään niskoja ja hartioita, lääkäristä sain heti sairaslomaa muutaman päivän. Kyllä lääkärit osaavat hommansa, mutta siellä tosiaan tarttee käydä mielummin samana päivänä. Tämä myös senkin takia, jos jotain jälkiseuraamuksia tulee, vakuutus ei korvaa jollei ole käyty lääkärissä.
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
iku
"Aero"

Re: Vammoista

Viesti Kirjoittaja iku »

Turbo16 kirjoitti:
petteri75 kirjoitti:Jos törmäys tuli takaapäin, saattoi tulla lievä heilaudus/whiplash, jolloin olisi hyvä kiinnittää myös huomiota niskaan. Lisäksi niskaa & hartioita saattaa alkaa särkemään vasta parin pv:n kuluttua. Googlettamalla löytyy varmasti parempaa ja täsmällisempää tietoa.
Tuo pitää aivan paikkansa, oman kolarin jälkeen minulla alkoi särkemään niskoja ja hartioita, lääkäristä sain heti sairaslomaa muutaman päivän. Kyllä lääkärit osaavat hommansa, mutta siellä tosiaan tarttee käydä mielummin samana päivänä. Tämä myös senkin takia, jos jotain jälkiseuraamuksia tulee, vakuutus ei korvaa jollei ole käyty lääkärissä.
Juu olivat käyneet lääkärillä saman tien, oikein poliisi-saattueella :D Sinivuokot olivat jostain syystä halunneet lähteä saattamaan, vaikka tyttöystävän kaveri ajoi, jolle ei sattunut kolarissa mitään. Lekuri oli antanut 600mg buranaa sekä lihasrelaksantteja niskaa varten. Lisäksi sai vielä kaulatuen, jonka pitäisi vähentää niskan jumiutumista.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Huono homma. Hyvä, että selvittiin kuintekin "pelkillä peltivaurioilla". Peltiähän saa kuitenkin aina uutta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
iku
"Aero"

Viesti Kirjoittaja iku »

No niin, kävin näyttämässä autoa vahinkotarkastuksessa ja tuomio oli aika tyly, ei korjata. :( Lisäksi tarjotut kertakorvaus- ja lunastussummat ovat mielestäni vain 2/3 todellisesta arvosta. :evil: Täytynee alkaa harrastamaan ahkeraa puhelinhäiriköintiä ja yrittää tinkiä hintaa ylöspäin. :twisted:

Edit: Täältä löytyy kuvia kolarin jälkeen: http://www.students.tut.fi/~iku/rytty/
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Kapaleino
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Ei tuota kyllä kannata korjata koska tuosta on runko vääntynyt aika pahasti. Koita tinkiä hintaa ja myy tuo yhtiölle tuota ei ilman robottia oiota suoraksi :!: :!:
Tietysti jos haluaa myydä tuon osina niin se on toinen juttu mutta korjata ei kannata tuo kori on nitkahtanut alaspäin minkä 900:nen tekee lähes aina kun sen perään ajetaan. :evil:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Aih ja voih!

Käy syrämmeen kun nuin nätti Saba saanu siipeensä. Oikein korin väriset buskurit ja kaikki...

Toivottavasti ei vakuutusyhtiö ole yhtä buaska kuin mun kohdalla, kun takalasi meni joulun aikana. Ei mitään korvauksia ja niin edelleen... Pohjola sucks ass real good!

-H-
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pääasia kuitenkin, ettei kukaan vammautunut tms.

Olen miettinyt, onko tommosessa tapauksessa mahdollista vaatia vakuutusyhtiötä hankkimaan vastaava auto tilalle, vai onko tosiaan pakko ottaa rahaa näppiin joku naurettava summa?

Omatoiminen asentajatyyppi toki tekee parhaan tuloksen kertakorvauksella. Onhan auton etuosa ehjää. Taisihan joku saabklubilainen sanoakin taannoin, että purkamalla ehjän hyväkuntoisen auton saa ehjiä ja hyviä varaosia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kapaleino
"Hirsch"

[quote="Mertmi"]Pääasia kuitenkin, ettei kukaan vammautunut tms.

Olen miettinyt, onko tommosessa tapauksessa mahdollista vaatia vakuutusyhtiötä hankkimaan vastaava auto tilalle, vai onko tosiaan pakko ottaa rahaa näppiin joku naurettava summa?

Omatoiminen asentajatyyppi toki tekee parhaan tuloksen kertakorvauksella. Onhan auton etuosa ehjää. Taisihan joku saabklubilainen sanoakin taannoin, että purkamalla ehjän hyväkuntoisen auton saa ehjiä ja hyviä varaosia.[/quote]

Sen minkä minä ymmärrän pelti hommista niin tuota ei kyllä mikään näppärä näperteliä korjaa kun tarttee oikaisu robottia saatan olla väärässä :oops: mutta näyttää näin kuvasta siltä, että kuskin penkin takaa lattiasta saattais löytyä vekki mistä on notkahtanut perä alas päin kun on tuo oven sauma mennyt kiinni. Sen takia vakuutus yhtiö melkein poikkeuksetta lunastaa perään ajetut satkut, kun eivät halua ottaa riskiä sen rungon vääntymisen takia.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minä yritin sanoa, että voi olla kannattavaa ottaa kertakorvaus ja purkaa auto varaosiksi. Hyväkuntoisesta autostahan saa paljon hyväkuntoisia varaosia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
iku
"Aero"

Viesti Kirjoittaja iku »

Mertmi kirjoitti:Pääasia kuitenkin, ettei kukaan vammautunut tms.

Tapiola/Suomen vahinkotarkastuksen kaverin mukaan he eivät kuulemma voi osoittaa (ja ostaa) uutta vastaavaa autoa minulle, vaan ainoat vaihtoehdot ovat joko kertakorvaus+auto tai suora lunastus. Mikäli (ja tässä tapauksessa kun) emme pääse yhteisymmärykseen hinnasta, menee asia johonkin valituslautakuntaan, jossa asia päätetään tarkastajan ja minun kirjallisten lausuntojen ja hintavertailukohteiden perusteella.

Olen tässä viettänyt aamupäivän netissä ja kepöä selaillen ja ottaen ylös vastaavien (vuosimalli ja ajokilometrit) autojen tietoja. Näyttäisi siltä, että kun mittarissa on vain 183tkm, niin hintataso pompahtaa 1500-2000€ haarukkaan. Sellaisella rahamäärällä voisin juuri ja juuri päästä omilleni, jos ei oteta omia työtunteja ja auton metsästämiseen käytettyä kolmea kuukautta huomioon... :?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Kapaleino
"Hirsch"

Minä yritin sanoa, että voi olla kannattavaa ottaa kertakorvaus ja purkaa auto varaosiksi. Hyväkuntoisesta autostahan saa paljon hyväkuntoisia varaosia
Niin minäkin tarkoitin jo aikaisemmin että rahat käteen ja auto osiksi kun se on kerran niin hyvässä kunnossa.
Tarkoitin tuolla korjaus hommalla vaan sitä, että se on melko toivotonta joskaan ei mahdoton mutta tulee niin kalliiksi ettei ole ainakaan minusta järkeä.
Siinä vakuutus yhtiön kanssa riitelyssä jää kyllä melko varmasti hopealle.
Kannattaa laskea tarkkaan mitä siitä autosta saat osina ja jos se alkaa tyydyttämään sen yhtiöltä saamasi korvauksen kanssa niin kättäpäälle ja rahat pankkiin ja uutta autoa etsimään. Huom. tämä on täysin minun oma mielipiteeni. :!:
iku
"Aero"

Viesti Kirjoittaja iku »

Kapaleino kirjoitti:Niin minäkin tarkoitin jo aikaisemmin että rahat käteen ja auto osiksi kun se on kerran niin hyvässä kunnossa.
Tarkoitin tuolla korjaus hommalla vaan sitä, että se on melko toivotonta joskaan ei mahdoton mutta tulee niin kalliiksi ettei ole ainakaan minusta järkeä.
Siinä vakuutus yhtiön kanssa riitelyssä jää kyllä melko varmasti hopealle.
Kannattaa laskea tarkkaan mitä siitä autosta saat osina ja jos se alkaa tyydyttämään sen yhtiöltä saamasi korvauksen kanssa niin kättäpäälle ja rahat pankkiin ja uutta autoa etsimään. Huom. tämä on täysin minun oma mielipiteeni. :!:
Siihen kertsikkaan ja purkamiseen olen itsekin päätymässä, persaukisen on vain pakko yrittää saada viimeisetkin pennit tingittyä, vaikka puhutaankin aika pienistä summista. :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vastaa Viestiin