9-5 diesel työajeluihin
9-5 diesel työajeluihin
Nyt kun km korvauksia ei uusimpien uutisten mukaan puolitetakaan ensi vuodelle niin heräsi kiinnostus ajella omalla kalustolla työajot.
Ratsuksi ajattelin vanhaa 9-5 farkkudieseliä koska ovat halpoja (ehkä syystäkin) ja saabeja ollut ennestäänkin.
Remontit ei pajatontulle sinällään ole ongelma, mutta onko nämä koneet niin susia kun yhtäkkiä kirjoitukset 1.9:stä ja 3.0:sta antaa ymmärtää? Olisiko paras vaihtoehto 2.2??
Bensa/etanoli vehkeet ei kiinnosta suuren kaupunki/moottoritie ja peräkärrykulutuksen vuoksi. Ja juuri tämä seka-ajohan auton kokonaiskulutuksen määrittelee.
Neljällä viidellä tonnilla pitäisi löytää, enempää ei viitsi maksaa sillä 60tkm vuodessa tekee autosta arvottoman parissa vuodessa.
Ratsuksi ajattelin vanhaa 9-5 farkkudieseliä koska ovat halpoja (ehkä syystäkin) ja saabeja ollut ennestäänkin.
Remontit ei pajatontulle sinällään ole ongelma, mutta onko nämä koneet niin susia kun yhtäkkiä kirjoitukset 1.9:stä ja 3.0:sta antaa ymmärtää? Olisiko paras vaihtoehto 2.2??
Bensa/etanoli vehkeet ei kiinnosta suuren kaupunki/moottoritie ja peräkärrykulutuksen vuoksi. Ja juuri tämä seka-ajohan auton kokonaiskulutuksen määrittelee.
Neljällä viidellä tonnilla pitäisi löytää, enempää ei viitsi maksaa sillä 60tkm vuodessa tekee autosta arvottoman parissa vuodessa.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Re: 9-5 diesel työajeluihin
1.9TiD moottori on hyvä. Vesipumpun ja jakohihnan vaihto 100tkm alkuperäisen 150tkm sijasta, helppo ja halpa homma. EGR ja DPF pois. Sen jälkeen on varsin huolettomia (ja paljon miellyttävämpiä vrt. 2.2) kilsoja, kolmosen suuttimen liittimen löystyminen on ehkä merkittävin tyyppivika noiden jälkeen.. Laturi todennäköisesti on jo käytetyn auton kohdalla vaihdettu, imusarjan voi tarvittaessa korjata edullisesti tai lukita läpät auki, koneeseen ne ei tuossa mallissa tipu.
3-litraista on luotettavuuden osalta vaikea suositella vaikka halpoja ne syystä onkin.
Kulutus on pienin 1.9:ssä, ja autot on uudempia (moottori tuli saataville 2006) joten hinta voi olla pikemmin tuplat määritellystä. Toisaalta MY06 auto ei ole arvoton parin vuoden päästäkään vaikka mittarissa olisi suuria lukemia, kunhan on kunnossa.
3-litraista on luotettavuuden osalta vaikea suositella vaikka halpoja ne syystä onkin.
Kulutus on pienin 1.9:ssä, ja autot on uudempia (moottori tuli saataville 2006) joten hinta voi olla pikemmin tuplat määritellystä. Toisaalta MY06 auto ei ole arvoton parin vuoden päästäkään vaikka mittarissa olisi suuria lukemia, kunhan on kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Itse olen omistanut 9-5 2.2dieselin ja nyt alla 3.0 diesel. Myin 2.2 dieselin tutulle kaverille joka tuppasi autolla 480000 km ilman isompia vikoja. Nykyisellä 3.0 diesel moottorilla oleva auto on kyllä sika paljon hienompi ajella kuin 2.2 diesel. Kannattaa kiinnittää huomioo koska moottori valmistettu olikohan 2005 vuoden jälkeen kun tuli päivitetty versio. Olen sitä mieltä jotta nykyinen on pienempi kulutuksinen kuin 2.2 diesel ajan paljon sekä kaupunki, että matka ajoa. En keksi muuta huonoa kuin, että jakopää on remmillä isommassa koneessa. Vääntö on asiallinen ja välitys varsinkin nelos vaihteella on hieno kun pitää ohittaa. Uskon jotta isompi kone kestää myös omallani ajettu kylläkin vasta n.150000km itse autolla 270000km. Kone vaihdettu 2008. Itse suosittelen kyllä 3.0 dieseliä.
Saab 9-3 1.9 TTid Vector -09
Saab 9-3 1.9 TTid Vector -08
Saab 9-3 1.9 TTid Aero Avo -10
Mini 1275 GT -70
Mercedes-Benz Sprinter 3.0 -17
Mercedes-Benz GLC 250 AMG -16
Mercedes-Benz 190 2.0 -89
Ford Transit D -82
BMW 730 -11
Saab 9-3 1.9 TTid Vector -08
Saab 9-3 1.9 TTid Aero Avo -10
Mini 1275 GT -70
Mercedes-Benz Sprinter 3.0 -17
Mercedes-Benz GLC 250 AMG -16
Mercedes-Benz 190 2.0 -89
Ford Transit D -82
BMW 730 -11
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Näyttää tosiaankin olevan tuplaten hintaa 1.9 verrattuna 2.2:seen.
En henkilökohtaisesti näe mitään lisäarvoa siinä, joten kallistunen 2.2:seen ja¨
automaattiversioon. Alkuperäisessä postissa jäikin kysymättä onko 2.2 automaattilaatikoiden kanssa ollut ongelmia?
Ovatko opelin 2.2 dieselin osat (syöttöpumppu, ahdin jne) yhteensopivia saabiin istutettuun versioon? Eli ovatko täysin identtisiä moottorinohjausta myöten?
En henkilökohtaisesti näe mitään lisäarvoa siinä, joten kallistunen 2.2:seen ja¨
automaattiversioon. Alkuperäisessä postissa jäikin kysymättä onko 2.2 automaattilaatikoiden kanssa ollut ongelmia?
Ovatko opelin 2.2 dieselin osat (syöttöpumppu, ahdin jne) yhteensopivia saabiin istutettuun versioon? Eli ovatko täysin identtisiä moottorinohjausta myöten?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Re: 9-5 diesel työajeluihin
9-5 saabissa on sähköinen EGR ja muistaakseni koneen tyyppi on DTR. Myös Saabeissa on eri pumppuja käytössä eli riippuu vuosimallista. Automaatissa on samat tyyppiviat kuin bensamalleissa eil venttiilikoneiston voi joutua uusimaan/päivittämään.
Oma 2.2 on manuaalilla ja on ollut tähän mennessä halvin Saabbi pitää.
Oma 2.2 on manuaalilla ja on ollut tähän mennessä halvin Saabbi pitää.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Ihan muutamat osat ovat yhteensopivia. Hehkutulpatkin on eri Opelissa. Hehkurele sopi sama.
Omalla 2.2 TiD:llä ajettu nyt 445tkm. Moottorinohjaus piti korjata, muuten on selvitty kuluvien osien vaihdolla ja niitäkin tosi maltillisia määriä.
Uusittu tähän mennessä:
puslat pariin kertaan
iskarit
takajouset
startti
vesipumppu
hehkutulpat + hehkurele
tuulettimen moottori
1kpl airbagin anturi
etujarrulevyt + palat 2-3 kertaa
tuulilasi
akku
Tuossa on näin äkkiä muistaakseni kaikki mitä autoon on uusittu, joten hyvin maltillisesti on menty. Voi olla että jotain unohtui. Määräaikaishuollossa vaihdettavia ei luonnollisesti ole mukana.
Hirveästi ei ole valittamista autosta. Tehoa toki voisi olla enemmänkin.
EDIT: vaihdelaatikosta kun kysyit, niin omassani siihen ei ole tarvinnut puuttua öljynvaihtoja enempää.
Omalla 2.2 TiD:llä ajettu nyt 445tkm. Moottorinohjaus piti korjata, muuten on selvitty kuluvien osien vaihdolla ja niitäkin tosi maltillisia määriä.
Uusittu tähän mennessä:
puslat pariin kertaan
iskarit
takajouset
startti
vesipumppu
hehkutulpat + hehkurele
tuulettimen moottori
1kpl airbagin anturi
etujarrulevyt + palat 2-3 kertaa
tuulilasi
akku
Tuossa on näin äkkiä muistaakseni kaikki mitä autoon on uusittu, joten hyvin maltillisesti on menty. Voi olla että jotain unohtui. Määräaikaishuollossa vaihdettavia ei luonnollisesti ole mukana.
Hirveästi ei ole valittamista autosta. Tehoa toki voisi olla enemmänkin.
EDIT: vaihdelaatikosta kun kysyit, niin omassani siihen ei ole tarvinnut puuttua öljynvaihtoja enempää.
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Luotettavalta peliltä vaikuttaa. Tehoa ei juurikaan tarvi kun 90% ajelusta on valtateitä jossa ajellaan 80-90kmh kiitos rekkojen ja kasikympin alueitten. Ja jos kiire tulee voinhan valjastaa aeroni.
Mitkäs tuossa on ns tyyppivikapaikat n 300tkm ajetussa 2.2dieselissä, jotka kannattaa tarkastaa ostohetkellä?
Tällä hetkellä ei farkku automaattina ylitarjontaa tunnu olevan, niin jos joku on luopumassa omastaan ja ei kunnollista vaihtotarjousta liikkeestä saa voi yv:llä tarjota..
Mitkäs tuossa on ns tyyppivikapaikat n 300tkm ajetussa 2.2dieselissä, jotka kannattaa tarkastaa ostohetkellä?
Tällä hetkellä ei farkku automaattina ylitarjontaa tunnu olevan, niin jos joku on luopumassa omastaan ja ei kunnollista vaihtotarjousta liikkeestä saa voi yv:llä tarjota..
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Re: 9-5 diesel työajeluihin
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Omalla 2.2tid ajettu "vasta" 285tkm ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen kestävyyden suhteen.
N. 120tkm omistukseni aikana ei ole tarvinnut koneeseen tehdä muuta kuin öljyjä vaihdella 15tkm välein ja ilma/polttoaine suodatin kerran vuoteen..
Muuten ollut tuota 9-5:n perus alusta huoltoa..
Tehoja soisi hieman olla enemmän, mutta kyllä tuollakin liikeenteen mukana pysytty ja ohikin tarvitaessa päästy..
N. 120tkm omistukseni aikana ei ole tarvinnut koneeseen tehdä muuta kuin öljyjä vaihdella 15tkm välein ja ilma/polttoaine suodatin kerran vuoteen..
Muuten ollut tuota 9-5:n perus alusta huoltoa..
Tehoja soisi hieman olla enemmän, mutta kyllä tuollakin liikeenteen mukana pysytty ja ohikin tarvitaessa päästy..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Omassa 2.2 koneessa nyt 363 tkm ja kestävyydessä ei ole ollut valittamista. Ainoa moottorista hajonnut osa on öljynpaineanturi. Keskikulutuskin on manuaalivaihteisessa pysynyt 6,3 litrassa yli 140 tkm:n matkalla.
Apulaitepuolella on uusittu laturi ja startti. Hihnankiristimen ja kampiakselin hihnapyörän olen vaihtanut varmuuden vuoksi. Öljyt ja suodattimen olen vaihtanut 15 tkm välein ja kertaakaan öljy ei ole vailtunut edes puoliväliin tikkua. Ilman lisäilyä varmaan sitten voisi ajella sen 30 tkm jos tulisi nykyistä reippaammin kilometrejä.
Auton suurin murhe on ollut Eberi.
Ihan hyvin pääsee liikkeelle tuollakin koneella ja ohikin ehtii. Välitykset ovat sen verran tiheät ettei aivan toivottoman laiska ole. Ääni on vähän karkea mutta eipä tuo maantiellä haittaa.
Hintaansa nähden minusta kelpo peli ja mukava matka-auto. Jos nopeus pysyy max satasessa niin kulutus ja melukin maltilliset.
Apulaitepuolella on uusittu laturi ja startti. Hihnankiristimen ja kampiakselin hihnapyörän olen vaihtanut varmuuden vuoksi. Öljyt ja suodattimen olen vaihtanut 15 tkm välein ja kertaakaan öljy ei ole vailtunut edes puoliväliin tikkua. Ilman lisäilyä varmaan sitten voisi ajella sen 30 tkm jos tulisi nykyistä reippaammin kilometrejä.
Auton suurin murhe on ollut Eberi.
Ihan hyvin pääsee liikkeelle tuollakin koneella ja ohikin ehtii. Välitykset ovat sen verran tiheät ettei aivan toivottoman laiska ole. Ääni on vähän karkea mutta eipä tuo maantiellä haittaa.
Hintaansa nähden minusta kelpo peli ja mukava matka-auto. Jos nopeus pysyy max satasessa niin kulutus ja melukin maltilliset.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Niinno tuo Eberi......
Se lakkaa olemasta ongelma, kun asennoituu ettei autossa ole semmoista lainkaan...
Kuten tuttu asentaja sanoi: "Webastoja asennetaan ja Ebereitä korjataan".
Se lakkaa olemasta ongelma, kun asennoituu ettei autossa ole semmoista lainkaan...
Kuten tuttu asentaja sanoi: "Webastoja asennetaan ja Ebereitä korjataan".
Re: 9-5 diesel työajeluihin
Tere:) Oma kulkine,eli 9-5 sportcombi 2,2tid aut vm 05 ajettu 345tkm on mennyt ilman suurempia murheita,mitä nyt alustan osia meni 300tkm paikkeilla aikasta paljon,mikä nyt on selvää kuluville osille. Eberi toiminut muuten hyvin,paitsi vaihdoin jokin aika sitten siihen kiertovesipumppuun uudet hiilet,mitkä tais olla 10e luokilla. Ylläpitolaturin kanssa olen käyttänyt eberiä aina vähintään puolen tunnin ajan,ettei turhaan karstoitu ja ohjelmoitutin sen toimimaan manuaalisesti ja ajastimella toimivaksi. Automaatti toiminu loistavasti uusimman softa päivityksen jälkeen. Myös ajanvakautus ja sutimisen esto muuttuivat paljon paremmaksi. Ajettavuudelta 9-5 on todella hyvä ja polttoaineen kulutuskin on siedettävä. Viimeksi kesällä 2600km kesälomareissu täydellä kuormalla meni 5,4l kulutuksella.