No nyt tulee tämäkin kysymys mukaan. Eli oma CTEK ainakin analysoi ensimmäisenä akun kunnon syöttäen siihen pulssivirtaa ja kun toteaa sen lataukseen kelvolliseksi, alkaa lataus todennäköisesti täysi höyry päällä, jos akku on todella vajaa. Joten nämä 2 tunnin pätkälataukset ovat juuri niitä tehokkaimpia osioita noissa ohjelmissa. Sitten kun akku on latautunut täyteen, siirtyy ohjelma ylläpitomoodiin. Jos taas akkua pidetään latauksessa esim. talven yli, tulee vuoroon myös purkuosio. Näin olen itse ymmärtänyt. Joku saa oikaista, jos olen väärässä.jukjamse kirjoitti:Miten akut tykkää älylaturin käytöstä kahden tunnin tolpassa? Eikös niillä ole aina tietty ohjelma millä akun lataavat (latausta, purkua, ylläpitoa yms.)
akun koko(teho)
Re: akun koko(teho)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: akun koko(teho)
Akut eivät ole ikuisia, uusi sisälle ja menoksi. Ilman eberiä ylläpitolaturi on turha.
Laturi on mitoitettu 130A mukaan, aikoinaan mittailin noita latausvirtoja ja vaikka kaikki sähkölaitteet olivat päälla sai akku kaiken mitä pystyi ottamaan. Mukavuudesta ei siis kannata luopua tai valoja sammutella tuon takia, ehjä akku saa tarvitsemansa vaikka kaikki tehtaalta tulleet sähkövehkeet olisivat täysillä.
Laturi on mitoitettu 130A mukaan, aikoinaan mittailin noita latausvirtoja ja vaikka kaikki sähkölaitteet olivat päälla sai akku kaiken mitä pystyi ottamaan. Mukavuudesta ei siis kannata luopua tai valoja sammutella tuon takia, ehjä akku saa tarvitsemansa vaikka kaikki tehtaalta tulleet sähkövehkeet olisivat täysillä.
Re: akun koko(teho)
Ei ole turha jos on muutaman kilsan pätkäajoa talvisin. Se on ihan sama mitä se laturi työntää ulos, kun ei se kylmä akku sitä kykene vastaanottamaan. Ja vajaa akku vanhenee nopeasti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: akun koko(teho)
Ajan itse muutaman kilsan pätkäajoja eberin esilämmittämänä, välillä lataan tolpasta mutta aika hyvin on toiminut noinkin. On vaikea saada ajoaikaa pidemmäksi kuin lämmitysaika, toisaalta en näe että sekään auttaa jos akku ottaa muutaman amperin vastaan latauksessa ja sisäpuhallin vie 15A. Tällöin ajoittainen lataus laturilla on paikallaan. En kuitenkaan ymmärrä sitä että leikitään laturin kanssa jos akun iästä ei ole tietoa eikä se uutenakaan ole ollut mikään testivoittaja.
Laturin kapasiteetista kommentoin sen vuoksi ettei porukka turhaan sammuta peilien, takalasin ja takapuolen lämmitystä (tai valoja!) koska se ei (nykyään) ole pois akun latauksesta.
Muuten samanlaisten akkujen välillä kannattaa valita se suurempi. Yleensä latausvirta on osuus kapasiteetista ja näinollen suurempi akku ottaa enemmän virtaa vastaan samassa ajassa. Ei sieltä prosentteja oteta ulos vaan raakaa tehoa. Kumpikin jäätyy lopulta, jos kulutus on suurempi kuin lataus, mutta suuremman akun kanssa on edes mahdollisuus selvitä. Dieselin akku bensamalliinkin / suurin mikä mahtuu.
Liika lämpö tuhoaa akun mutta talvisin olen virittänyt retkipatjan palasen akun ympäri. Vahva mutu-tuntuma viittaisi siihen että muuten matka-ajossa ajoviima jäähdyttää akkua niin ettei se lataudu kunnolla pidemmälläkään ajolla.
Laturin kapasiteetista kommentoin sen vuoksi ettei porukka turhaan sammuta peilien, takalasin ja takapuolen lämmitystä (tai valoja!) koska se ei (nykyään) ole pois akun latauksesta.
Muuten samanlaisten akkujen välillä kannattaa valita se suurempi. Yleensä latausvirta on osuus kapasiteetista ja näinollen suurempi akku ottaa enemmän virtaa vastaan samassa ajassa. Ei sieltä prosentteja oteta ulos vaan raakaa tehoa. Kumpikin jäätyy lopulta, jos kulutus on suurempi kuin lataus, mutta suuremman akun kanssa on edes mahdollisuus selvitä. Dieselin akku bensamalliinkin / suurin mikä mahtuu.
Liika lämpö tuhoaa akun mutta talvisin olen virittänyt retkipatjan palasen akun ympäri. Vahva mutu-tuntuma viittaisi siihen että muuten matka-ajossa ajoviima jäähdyttää akkua niin ettei se lataudu kunnolla pidemmälläkään ajolla.
Re: akun koko(teho)
Tosiaan, on niin järeä tuo laturi femmassa ainaskin, ettei latausjännite kyykkää pätkääkään, vaikka olis kaikenlaiset sähköhärpäkkeet päällä kylmäkäynnistyksen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: akun koko(teho)
Uusin Tekniikan Maailma testasi akunlämmittimiä, sen verran selailin lehteä että siinäkin todetiin kylmän akun ottavan 2A vastaan, jos sitäkään. Jos ajaa pätkäajoa, ja haluaa akun laturiin kiinni, niin tuo voi olla kiinnostava juttu.