Re 85 Softa
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Re 85 Softa
Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Öljyillä ajettu nyt reilu 1000km. Seuraavilla ajattelin ajaa hiukkasen pidempään. En löydä mistään tietoa, mitkä tulpat mun pitää vaihtaa ennen softaa? Ja onko noi tulpat ihan "motonet" kamaa?
Öljyillä ajettu nyt reilu 1000km. Seuraavilla ajattelin ajaa hiukkasen pidempään. En löydä mistään tietoa, mitkä tulpat mun pitää vaihtaa ennen softaa? Ja onko noi tulpat ihan "motonet" kamaa?
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Re 85 Softa
Oikeet tulpat on NGK BCPR7ES-11 ja löytyy motonetistä.Arto Soikkeli kirjoitti:Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Öljyillä ajettu nyt reilu 1000km. Seuraavilla ajattelin ajaa hiukkasen pidempään. En löydä mistään tietoa, mitkä tulpat mun pitää vaihtaa ennen softaa? Ja onko noi tulpat ihan "motonet" kamaa?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Re 85 Softa
Kiitos, pitää käydä hakemassa.Markkanenn kirjoitti:Oikeet tulpat on NGK BCPR7ES-11 ja löytyy motonetistä.Arto Soikkeli kirjoitti:Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Öljyillä ajettu nyt reilu 1000km. Seuraavilla ajattelin ajaa hiukkasen pidempään. En löydä mistään tietoa, mitkä tulpat mun pitää vaihtaa ennen softaa? Ja onko noi tulpat ihan "motonet" kamaa?
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: Re 85 Softa
Eiköhän sen uskalla. Olen nyt ajanut 3500 km. etanolilla. Autossani on ilmeisesti päivitys mkII eli isommat huohotinputket + öljysieppari. Ei kuitenkaaan mm. öljyputken huohotinta, kuten uudemmissa versioissa. (Huoltokirjan mukaan huohotin jäätynyt ja vaihdettu Metro-Autossa 2002). Rassasin putket ja avasin venttiilikopan kannen viikko sitten. Ei mitään epäilyttävää. Joku sanoi, että 4000 tkm. olisi hyvä ajomäärä ennen kuin ottaa öljypohjan pois. Tässä lienee oppisuuntaerojaArto Soikkeli kirjoitti:Uskaltaako tuollaista re85 softaa heittää tankillisen ajaksi koneeseen, jossa ei ole tehty huohotin päivitystä? Suunnitelmissa on ajaa 4pv re85:lla ( noin tankillinen) sitten luovuttaa auto öljypohjan puhdistukseen. Huollot tehty merkkiliikkeessä n.20tkm välein.
Minulla kuluu öljyä n. 1 litra / 1000 km. En ole ehtinyt selvittämään, onko turbossa vikaa. Elättelen toivoa, että syy olisi männänrengas, jonka pirtu virttäisi ajan mittaa. Huoltoon en ole siis vienyt, ennen kuin tiedän, pitääkö tehdä suurempaa remonttia.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: Re 85 Softa
Joku viisaampi voi varmaan valaista? Itse olen ajatellut, ettei tuo haittaa, jos vain öljyä lisää säännöllisesti.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: Re 85 Softa
Öljy ainakin itsellä on nyt aika lirun oloinen, ja sellainen vähemmän liukas ainakin tikun päässä. Suuttimet raklattaa huomattavasti äänekkäämmin, toisaalta venttiilit taas hiljaisemmin.
Itselle en vieläkään osaa selittää miksi rupesin ajamaan etanolilla, ja miksi vieläkin jossain sisällä haluan (siirryin takaisin bensaan).
E85 edut on: 1. Isompi oktaaniluku (105, anyone?), ja 2. vähemmän rikkipäästöjä.
Riski kasvaa rikkoa osia (bensapumppu, suuttimet, moottori...).
Näin uusille tuleville biopower halukkaille voin sanoa ettei ole mitään järkeä ajaa etanolilla paitsi jos tykkää värkätä, ja on rahaa.
Mä tykkään värkätä (vaikkei kyllä ylimääräistä euroa löydy...) ja oli kiva kokemus toi E85. Mahdollisesti heitän tankkiin sitä välillä.
Mutta jos joku joskus kysyy, oliko järkeä laittaa biopower softan, ottaa autosta ne 260hv (vakiona garretin kanssa 170). Vastaan kyllä ja ei.
Eli vielä kerran, jos joku tässä E85 viestiketjussa miettii edes jollain tavalla säästää rahaa Bipower softalla niin unohtakaa heti, väitän, että jopa saatte uppoamaan rahaa enempi kuin orkkis softalla.
Ei millään pahalla softaajia kohti, halusin vain näin vähän omalla tavalla avautua.
Toisaalta onpahan flexifuel ominaisuus, ja noin. 260hv jolloin ohittaminen on selvästi turvallisempaa.
P.S.
Unohtui mainita että yksi asia on varma, OpenSID on must näissä autoissa joten softaus on miltei pakko tehdä jos ei ole tehty, biopower tai ei.
Itselle en vieläkään osaa selittää miksi rupesin ajamaan etanolilla, ja miksi vieläkin jossain sisällä haluan (siirryin takaisin bensaan).
E85 edut on: 1. Isompi oktaaniluku (105, anyone?), ja 2. vähemmän rikkipäästöjä.
Riski kasvaa rikkoa osia (bensapumppu, suuttimet, moottori...).
Näin uusille tuleville biopower halukkaille voin sanoa ettei ole mitään järkeä ajaa etanolilla paitsi jos tykkää värkätä, ja on rahaa.
Mä tykkään värkätä (vaikkei kyllä ylimääräistä euroa löydy...) ja oli kiva kokemus toi E85. Mahdollisesti heitän tankkiin sitä välillä.
Mutta jos joku joskus kysyy, oliko järkeä laittaa biopower softan, ottaa autosta ne 260hv (vakiona garretin kanssa 170). Vastaan kyllä ja ei.
Eli vielä kerran, jos joku tässä E85 viestiketjussa miettii edes jollain tavalla säästää rahaa Bipower softalla niin unohtakaa heti, väitän, että jopa saatte uppoamaan rahaa enempi kuin orkkis softalla.
Ei millään pahalla softaajia kohti, halusin vain näin vähän omalla tavalla avautua.
Toisaalta onpahan flexifuel ominaisuus, ja noin. 260hv jolloin ohittaminen on selvästi turvallisempaa.
P.S.
Unohtui mainita että yksi asia on varma, OpenSID on must näissä autoissa joten softaus on miltei pakko tehdä jos ei ole tehty, biopower tai ei.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Re 85 Softa
Minulla 9-3:lla (kone on samaa sukua Trionic7 ja 2.0) tultu jotakuinkin 20tkm etanolilla ja nyt on tarkoitus ottaa pannu auki. Ehkä vähä pidemmästi tultu ku tuo 4tkm. . Öljynkulutus on pudonnut alkuajoista. Nyt menee noin 1litra/3000km. Tässä kesällä meni vissiin paineventtiili jumiin, kun öljynpaineet kylmänä 8bar, samoin jos kierrättää konetta punarajalle. Ei enää uskalla talvea ajaa tommoisenaan, kilahtaa vielä huonolla tuurilla toi mosa ihan täysin. Jakopääremppa jokatapauksessa on se kimmoike, joka ajaa avaamaan pannun. Sinne menee sit kertarysäyksellä männänrenkaat, kk-laakerit, toi jakopää+tasapainoakseli-kitti, sylinterikannen ja öljypohjan pesu.eth0 kirjoitti:Joku sanoi, että 4000 tkm. olisi hyvä ajomäärä ennen kuin ottaa öljypohjan pois. Tässä lienee oppisuuntaeroja
Minulla kuluu öljyä n. 1 litra / 1000 km. En ole ehtinyt selvittämään, onko turbossa vikaa. Elättelen toivoa, että syy olisi männänrengas, jonka pirtu virttäisi ajan mittaa. Huoltoon en ole siis vienyt, ennen kuin tiedän, pitääkö tehdä suurempaa remonttia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Re 85 Softa
Ohan noita E85 etuja paljonkin:Shadow_Fi kirjoitti:Öljy ainakin itsellä on nyt aika lirun oloinen, ja sellainen vähemmän liukas ainakin tikun päässä. Suuttimet raklattaa huomattavasti äänekkäämmin, toisaalta venttiilit taas hiljaisemmin.
Itselle en vieläkään osaa selittää miksi rupesin ajamaan etanolilla, ja miksi vieläkin jossain sisällä haluan (siirryin takaisin bensaan).
E85 edut on: 1. Isompi oktaaniluku (105, anyone?), ja 2. vähemmän rikkipäästöjä.
Riski kasvaa rikkoa osia (bensapumppu, suuttimet, moottori...).
Näin uusille tuleville biopower halukkaille voin sanoa ettei ole mitään järkeä ajaa etanolilla paitsi jos tykkää värkätä, ja on rahaa.
Mä tykkään värkätä (vaikkei kyllä ylimääräistä euroa löydy...) ja oli kiva kokemus toi E85. Mahdollisesti heitän tankkiin sitä välillä.
Mutta jos joku joskus kysyy, oliko järkeä laittaa biopower softan, ottaa autosta ne 260hv (vakiona garretin kanssa 170). Vastaan kyllä ja ei.
Eli vielä kerran, jos joku tässä E85 viestiketjussa miettii edes jollain tavalla säästää rahaa Bipower softalla niin unohtakaa heti, väitän, että jopa saatte uppoamaan rahaa enempi kuin orkkis softalla.
Ei millään pahalla softaajia kohti, halusin vain näin vähän omalla tavalla avautua.
Toisaalta onpahan flexifuel ominaisuus, ja noin. 260hv jolloin ohittaminen on selvästi turvallisempaa.
P.S.
Unohtui mainita että yksi asia on varma, OpenSID on must näissä autoissa joten softaus on miltei pakko tehdä jos ei ole tehty, biopower tai ei.
-E85 on 106oktaanista, ei nakuta kovin helposti
-Parempi vääntö johtuen muuttuneesta sytkäennakosta
-Iso osa rahoista jää suomeen eikä ählämeille.
-Moottori pysyy puhtaampana
E85 ei kyllä mitenkään riko tai kuluta moottoria yhteen sen enempää kuin bensakaan.
Maantieajossa varsinkin E85:lla ajo säästää rahaa.
Re: Re 85 Softa
Tämä on totta. Minun autollani on nyt mittarissa 394 tuhatta, eikä konetta ole koskaan avattu. Siksi suhtaudun rennosti mahdolliseen koneremonttiin. Sen mahdollisuus oli myös huomioitu hinnassa. Olen myös ajatellut, että jos muut projektit helpottavat ensi kesään mennessä, voisin yrittää koneen laittamista itse.Mertmi kirjoitti: Jakopääremppa jokatapauksessa on se kimmoike, joka ajaa avaamaan pannun. Sinne menee sit kertarysäyksellä männänrenkaat, kk-laakerit, toi jakopää+tasapainoakseli-kitti, sylinterikannen ja öljypohjan pesu.
Vähän ajatun tai kertaalleen rempatun kanssa ei varmaan kannata ottaa turhia riskejä. Siinä mielessä "vain ajamista" ei ehkä kannata suositella kaikille. Toisaalta, jos kaiken mahdollisen laittaa ja huoltaa varmuuden vuoksi ennaltaehkäisevästi, tulee vanhasta autostakin aika kallis.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: Re 85 Softa
Tunnepohjaiset päätelmät ja faktat on hyvä pitää erillään vaikka mielipiteensä saakin tuoda esiin.
- RE85 oktaaniluku on 106.
- Ennen etanolin valtakautta T7 moottoreita hajosi imusihdin tukkeutumiseen ja jakopään ennenaikaiset remontit olivat aivan arkipäivää. Miksi GM taipui niinkin nöyryyttävään kampanjaan kuin jatkettuun 8 vuoden moottoritakuuseen ? Siksi että moottorin suunnitelussa oltiin mokailtu jo alunperin.
- Yhtään etanolin hajottamaa suutinta en ole tavannut ja olen niitä melko paljon nähnyt, tervaantumisilmiö kyllä toistuu ja on helposti hoidettavissa bensan välikäytöllä
- Bensapumppuja on vaihdettu myös pelkästään bensiinä käyttäneisiin autoihin
- GT17:lla ei saa 260hp millään polttoaineella ainakaan T7 koneista, olet ehkä ymmärtänyt väärin
- 10 vuotta vanhan auton kanssa saa värkätä vaikka ajaisi pelkällä bensalla ja vakiosoftalla.
Kulutusero ja kustannus per kilometri vaihtelee koko ajan polttoaineiden hintaerojen takia ja säästöä hakevan on syytä tarkkailla oman ajotapansa mukaista kulutuskustannusta molemmilla polttoaineilla. Keskimäärin päästään kyllä siihen 30% säästöön RE85:n hyväksi. Ääritapauksia esiintyy sekä mittausvirheitä.
- RE85 oktaaniluku on 106.
- Ennen etanolin valtakautta T7 moottoreita hajosi imusihdin tukkeutumiseen ja jakopään ennenaikaiset remontit olivat aivan arkipäivää. Miksi GM taipui niinkin nöyryyttävään kampanjaan kuin jatkettuun 8 vuoden moottoritakuuseen ? Siksi että moottorin suunnitelussa oltiin mokailtu jo alunperin.
- Yhtään etanolin hajottamaa suutinta en ole tavannut ja olen niitä melko paljon nähnyt, tervaantumisilmiö kyllä toistuu ja on helposti hoidettavissa bensan välikäytöllä
- Bensapumppuja on vaihdettu myös pelkästään bensiinä käyttäneisiin autoihin
- GT17:lla ei saa 260hp millään polttoaineella ainakaan T7 koneista, olet ehkä ymmärtänyt väärin
- 10 vuotta vanhan auton kanssa saa värkätä vaikka ajaisi pelkällä bensalla ja vakiosoftalla.
Kulutusero ja kustannus per kilometri vaihtelee koko ajan polttoaineiden hintaerojen takia ja säästöä hakevan on syytä tarkkailla oman ajotapansa mukaista kulutuskustannusta molemmilla polttoaineilla. Keskimäärin päästään kyllä siihen 30% säästöön RE85:n hyväksi. Ääritapauksia esiintyy sekä mittausvirheitä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Re 85 Softa
Joo, nää automaatit hemmetti syö ton jakopäänsä pikkusen liian nopsaan. 160tkm mittarissa ja rallattaa niin että heikompihermoista rupeis jännittämään.eth0 kirjoitti:Tämä on totta. Minun autollani on nyt mittarissa 394 tuhatta, eikä konetta ole koskaan avattu. Siksi suhtaudun rennosti mahdolliseen koneremonttiin.Mertmi kirjoitti: Jakopääremppa jokatapauksessa on se kimmoike, joka ajaa avaamaan pannun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Re 85 Softa
Vesa67, niinhän minä teen. En sanonut että E85 suorastaan rikkoo asioita. Silti jotenkin tuntuu vain loogiselta että E85 voisi nostaa kitkaa mekaniikassa. Siitä päätellen pumppu / suuttimet voisivat kulua nopeampaa.
Se että pumppuja vaihdetaan bensiiniautoihinkin toki on totta. Vaihdoin oman ennen etanolileikkien alkua.
Toisaalta täytyy sinunkin antaa sen verran periksi että e85 on agressiivisempi liuoitin ja teoriassa se voisi lisätä kitkaa juurikin pumpussa ja suuttimissa.
Se miksi luulen (joo kyllä vain puhdasta mutuajattelua) että E85 suurentaa konerikon riskiä on esim. korostettu öljykulutus (männänrenkaat) ja E85. Jos männänrenkaiden tilanne ei parane, sitä E85:sta pitäisi kaiken järjen mukaan päästä öljyn sekaan, joka pitäisi aika dramaattisesti vaikuttaa öljyn laatuun (viskositeetti, leimahduspiste, jne.), joka taas voi vaikuttaa jo valmiiksi kulahtaneeseen koneeseen negatiivisesti.
P.S.
Joo ei mulla enää ole GT17 paikalla, vaan pitkäkaulainen TD04, joten kaitpahan ymmärsin ihan oikein (260hv ja noin 370Nm (bensalla).. Meniköhän niin...).
Se että pumppuja vaihdetaan bensiiniautoihinkin toki on totta. Vaihdoin oman ennen etanolileikkien alkua.
Toisaalta täytyy sinunkin antaa sen verran periksi että e85 on agressiivisempi liuoitin ja teoriassa se voisi lisätä kitkaa juurikin pumpussa ja suuttimissa.
Se miksi luulen (joo kyllä vain puhdasta mutuajattelua) että E85 suurentaa konerikon riskiä on esim. korostettu öljykulutus (männänrenkaat) ja E85. Jos männänrenkaiden tilanne ei parane, sitä E85:sta pitäisi kaiken järjen mukaan päästä öljyn sekaan, joka pitäisi aika dramaattisesti vaikuttaa öljyn laatuun (viskositeetti, leimahduspiste, jne.), joka taas voi vaikuttaa jo valmiiksi kulahtaneeseen koneeseen negatiivisesti.
P.S.
Joo ei mulla enää ole GT17 paikalla, vaan pitkäkaulainen TD04, joten kaitpahan ymmärsin ihan oikein (260hv ja noin 370Nm (bensalla).. Meniköhän niin...).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Re 85 Softa
Mitä väliä? Ei suuttimet siitä välitä meneekö sieltä läpi bensaa vai E85.Shadow_Fi kirjoitti:Toisaalta täytyy sinunkin antaa sen verran periksi että e85 on agressiivisempi liuoitin ja teoriassa se voisi lisätä kitkaa juurikin pumpussa ja suuttimissa
jeeeeeee!