9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Alkoi siitä kun tuollainen 2008-vuoden kansivikainen 340tkm ajettu 2.3t -manuaali viiru tuli ostettua kunnostettavaksi:
---------------------------------------------------------------------------------
Autosta oli vesipumppu leikannut kiinni ja kone ajettu kuumaksi. Oireena paisuntasäiliössä tapahtuva "höyryveturiefekti". Tulppien poispyörityksen jälkeen varovaisesti räikällä kampuran päästä pyörittäen kadonneet jäähdytinnesteet tulvahtivat kaaressa ulos kolmosmännän päältä tulpanreiän kautta. Ja ennen en näin siistiä Saabin konetta sisältäpäin ole nähnyt, viiden vuoden ikä yhdessä täydellisen merkkiliikkeen huoltohistorian ja pitkänmatkan ajon kanssa takaa loistavan mekaanisen kunnon. Karsasta ei tietoakaan, öljypohja kiiltää puhtauttaan.
Moottoripalasiksi ja osia tilaukseen:
Neobros ja Parts For Saab toimittivat tarvittavat tykötarpeet edullisesti ja nopeasti. Paketeista löytyi alapään laakerit (kampiakseli- ja kiertokankien liuskat), männänrenkaat (T7), yläpään tiivistesarja ja tietysti jakopään osat. Ja tottakai Original -osina.
Luonnollisesti näkyvimmät moottorinosat saivat ehostusta irrallaan ollessaan:
Auton alkuperäinen kansi osoittautui kiehuneen niin kieroksi ettei oikaiseminen ollut järkevää, olisi vaatinut kaikkien venttiilien uudelleenkoneistuksen, koska istukkapinnat olivat ohjureihin nähden vinossa. Kuumana siis käynyt. Onneksi nuo T7:n kannet ei näillä nurkilla ainakaan ole kivenalla joten toimivaa kantta tilalle. Se kävi AP Hyvärisen moottorikoneistamossa tarkastuksessa ja plaanauksessa ennen asennusta.
Kasaamaan päästiin kaikkien osien saavuttua. Sylinterit luonnollisesti hoonattiin ennen kasaamista uusilla m-renkailla. Männänrengasurat olivat jo hyvässä alkavassa tukkeessa ja jousivoimat luonnollisesti eivät uusia vastanneet, joten hukkaan ei tuokaan työvaihe varmasti mennyt. Kansi kasattiin moottorin alkuperäisillä nostimilla niiden ollessa varmasti puhtaat ja toimivat. Nokiksi tuli 9000:sta peräisin olevat 246-asteiset T5 -nokat (9145657/9145665). Jakopää ja tasapainoakselin käyttö kasattu uusilla alkuperäisosilla. Kampuran hihnapyörän torxit luonnollisesti lukitteen kanssa kiristetty. Jakokoppa ja öljypohja GM:n ihanan punaisella liimalla kiinni.
---------------------------------------------------------------------------------
Tässävaiheessa auto ajoon ja maltillista sisäänajoa "uudella" moottorilla muuten vakio-osilla. Kaikki tuntuu toimivan ja auto todella hyvä ajoltaan. Pitkän leiman kävin hakemassa, eli kokonaista kolmatta kertaa näyttämässä autoa konttorilla. Oli muuten ensimmäinen kerta kun meni moitteetta läpi .
Puuttuvien sumuvalojen paikalle tilasin Ebaysta päiväajovalosarjan, ja on muuten E-hyväksytty.
Muoviset peitelevyt pois ja alumiinista kiinnitysadapterit vakiosumuvalojen kiinnityksiin:
Sitten vaihdettiinkin bensapumppua jo valmiiksi tulevaa viinaohjelmointia silmällä pitäen. Alkuperäisen pumpun tilalle tuli toimivaksi jo todettu Walbro 255:
Alkuperäinen pumppukin oli 8mm letkulähdöllä vaikka tämä ei ole kuitenkaan alkuperäinen Biopower-malli. Liekkö jossain vuosimallissa vaihtunut tuollaiseksi?
Putkisto vaihtui varttitunnissa Ferritan 2,5" rosteriseen:¨
Mukana tullut soikea pakoputkenpää ei miellyttänyt omaa silmää, varaosakaupan pyöreä ulostulo sensijaan saatiin istumaan mainiosti. Putkisto oli vanhemman femman joten ulostulon suuntaa piti hieman muokkailla että se saatiin istumaan näppärästi tuohon "muovidiffuusorin" reunaan. Kyseinen muovihelma oli aluperin rikki, mutta ehjä löytyi näppärästi fooruminkautta ostoilmoituksella, kiitokset siitä!
Pian tämän jälkeen päästiin urakoimaan turbopäivitystä kun Aeron TD04-15T -löysi perille:
Lyhytkaulainen turbo asennettiin Speedparts -lähtöisen rostericobran kanssa:
Cobraa moottoriin päin kallistamalla saatiin paketti sopimaan huohotinputkea taivuttamalla ja cobran/ahtopaineventtiilin kiinnityksen uudelleenrakennuksella. Lisäksi ilmamassamittarin ja cobran välinen kumiputki muutti linjaansa pelottavan lähelle tehostimen hihnapyörää, joten siihen väliin piti tehdä ylimääräinen tukirauta moottorinkannakkeen alle suojelemaan hankausvaurioilta.
Samalla jarrusatulat saivat tuoretta uutta maalia pintaan:
Suuttimiksi tilasin Siemens Dekan 870:set, joille räätälöidyn moottorinohjauksen toimitti Vaasasta TMI J. Carlson. Suuttimet ja softa vaihdettu autoon 7.11., jonka jälkeen aloitettu etanoliautoilu tämänkin yksilön kohdalla. Softa optimoitiin edellämainittujen muutosten lisäksi 3 tuuman downpipelle, joten arvioiduista 285hp/400nm @ 98E5 ja 300hp/420nm @RE85 -lukemista jäädään nykyisellään noin kymmenkunta hevosvoimaa. Downpipe on tarkoitus rakentaa itse sopivan ahkeruuspuuskan yllättäessä.
---------------------------------------------------------------------------------
Auto näytti jokseenkiin keulivalta joten mittailin tarkemmin korkeutta. Navasta kaareen -mitta edessä kaksi senttiä enemmän kuin takana. Kaverilta vanhempikorisesta Aerosta jääneet jouset kokeiluun ja avot! Juuri sen kaksi senttiä tippui etupää niiden vaihdolla. Juuri tuon matalemmaksi ei omaan käyttöön ainakaan tarvitse tiputtaa näin talvea vasten. Lisäksi ilmettä haettiin takalasien 35% kalvoilla ja kokeilemalla muutamiin keulanosiin Plasti Dip -pinnoitusta. Talvirengastus koostuu nyt 05-Aeron 17 tuumaisista 10Spoke -vanteista misukan nastoista.
Lopuksi muutamat "päälikuvat" lopputuloksesta, siis tähänastisista saavutuksista. Kunnon pesua ja vahausta vailla tottakai mutta näillä keleillä moinen on hölmöläisen hommaa. Räntäsateessa räpsittyjä näin talvenalla, auto päässee oikeuksiinsa paremmin kesällä, hyvällä vahalla, auringonpaisteella ja kuivalla asfaltilla. Näistä kuvista klikkaamalla isommat:
Kommentteja? Risuja & Ruusuja? Ehdotuksia? Kehitettävää? Halukkaita ostajia?
Suunnitelmissa downpipen lisäksi ehkä sivuvilkkujen vaihto mustiin, kävis ehkä
---------------------------------------------------------------------------------
Autosta oli vesipumppu leikannut kiinni ja kone ajettu kuumaksi. Oireena paisuntasäiliössä tapahtuva "höyryveturiefekti". Tulppien poispyörityksen jälkeen varovaisesti räikällä kampuran päästä pyörittäen kadonneet jäähdytinnesteet tulvahtivat kaaressa ulos kolmosmännän päältä tulpanreiän kautta. Ja ennen en näin siistiä Saabin konetta sisältäpäin ole nähnyt, viiden vuoden ikä yhdessä täydellisen merkkiliikkeen huoltohistorian ja pitkänmatkan ajon kanssa takaa loistavan mekaanisen kunnon. Karsasta ei tietoakaan, öljypohja kiiltää puhtauttaan.
Moottoripalasiksi ja osia tilaukseen:
Neobros ja Parts For Saab toimittivat tarvittavat tykötarpeet edullisesti ja nopeasti. Paketeista löytyi alapään laakerit (kampiakseli- ja kiertokankien liuskat), männänrenkaat (T7), yläpään tiivistesarja ja tietysti jakopään osat. Ja tottakai Original -osina.
Luonnollisesti näkyvimmät moottorinosat saivat ehostusta irrallaan ollessaan:
Auton alkuperäinen kansi osoittautui kiehuneen niin kieroksi ettei oikaiseminen ollut järkevää, olisi vaatinut kaikkien venttiilien uudelleenkoneistuksen, koska istukkapinnat olivat ohjureihin nähden vinossa. Kuumana siis käynyt. Onneksi nuo T7:n kannet ei näillä nurkilla ainakaan ole kivenalla joten toimivaa kantta tilalle. Se kävi AP Hyvärisen moottorikoneistamossa tarkastuksessa ja plaanauksessa ennen asennusta.
Kasaamaan päästiin kaikkien osien saavuttua. Sylinterit luonnollisesti hoonattiin ennen kasaamista uusilla m-renkailla. Männänrengasurat olivat jo hyvässä alkavassa tukkeessa ja jousivoimat luonnollisesti eivät uusia vastanneet, joten hukkaan ei tuokaan työvaihe varmasti mennyt. Kansi kasattiin moottorin alkuperäisillä nostimilla niiden ollessa varmasti puhtaat ja toimivat. Nokiksi tuli 9000:sta peräisin olevat 246-asteiset T5 -nokat (9145657/9145665). Jakopää ja tasapainoakselin käyttö kasattu uusilla alkuperäisosilla. Kampuran hihnapyörän torxit luonnollisesti lukitteen kanssa kiristetty. Jakokoppa ja öljypohja GM:n ihanan punaisella liimalla kiinni.
---------------------------------------------------------------------------------
Tässävaiheessa auto ajoon ja maltillista sisäänajoa "uudella" moottorilla muuten vakio-osilla. Kaikki tuntuu toimivan ja auto todella hyvä ajoltaan. Pitkän leiman kävin hakemassa, eli kokonaista kolmatta kertaa näyttämässä autoa konttorilla. Oli muuten ensimmäinen kerta kun meni moitteetta läpi .
Puuttuvien sumuvalojen paikalle tilasin Ebaysta päiväajovalosarjan, ja on muuten E-hyväksytty.
Muoviset peitelevyt pois ja alumiinista kiinnitysadapterit vakiosumuvalojen kiinnityksiin:
Sitten vaihdettiinkin bensapumppua jo valmiiksi tulevaa viinaohjelmointia silmällä pitäen. Alkuperäisen pumpun tilalle tuli toimivaksi jo todettu Walbro 255:
Alkuperäinen pumppukin oli 8mm letkulähdöllä vaikka tämä ei ole kuitenkaan alkuperäinen Biopower-malli. Liekkö jossain vuosimallissa vaihtunut tuollaiseksi?
Putkisto vaihtui varttitunnissa Ferritan 2,5" rosteriseen:¨
Mukana tullut soikea pakoputkenpää ei miellyttänyt omaa silmää, varaosakaupan pyöreä ulostulo sensijaan saatiin istumaan mainiosti. Putkisto oli vanhemman femman joten ulostulon suuntaa piti hieman muokkailla että se saatiin istumaan näppärästi tuohon "muovidiffuusorin" reunaan. Kyseinen muovihelma oli aluperin rikki, mutta ehjä löytyi näppärästi fooruminkautta ostoilmoituksella, kiitokset siitä!
Pian tämän jälkeen päästiin urakoimaan turbopäivitystä kun Aeron TD04-15T -löysi perille:
Lyhytkaulainen turbo asennettiin Speedparts -lähtöisen rostericobran kanssa:
Cobraa moottoriin päin kallistamalla saatiin paketti sopimaan huohotinputkea taivuttamalla ja cobran/ahtopaineventtiilin kiinnityksen uudelleenrakennuksella. Lisäksi ilmamassamittarin ja cobran välinen kumiputki muutti linjaansa pelottavan lähelle tehostimen hihnapyörää, joten siihen väliin piti tehdä ylimääräinen tukirauta moottorinkannakkeen alle suojelemaan hankausvaurioilta.
Samalla jarrusatulat saivat tuoretta uutta maalia pintaan:
Suuttimiksi tilasin Siemens Dekan 870:set, joille räätälöidyn moottorinohjauksen toimitti Vaasasta TMI J. Carlson. Suuttimet ja softa vaihdettu autoon 7.11., jonka jälkeen aloitettu etanoliautoilu tämänkin yksilön kohdalla. Softa optimoitiin edellämainittujen muutosten lisäksi 3 tuuman downpipelle, joten arvioiduista 285hp/400nm @ 98E5 ja 300hp/420nm @RE85 -lukemista jäädään nykyisellään noin kymmenkunta hevosvoimaa. Downpipe on tarkoitus rakentaa itse sopivan ahkeruuspuuskan yllättäessä.
---------------------------------------------------------------------------------
Auto näytti jokseenkiin keulivalta joten mittailin tarkemmin korkeutta. Navasta kaareen -mitta edessä kaksi senttiä enemmän kuin takana. Kaverilta vanhempikorisesta Aerosta jääneet jouset kokeiluun ja avot! Juuri sen kaksi senttiä tippui etupää niiden vaihdolla. Juuri tuon matalemmaksi ei omaan käyttöön ainakaan tarvitse tiputtaa näin talvea vasten. Lisäksi ilmettä haettiin takalasien 35% kalvoilla ja kokeilemalla muutamiin keulanosiin Plasti Dip -pinnoitusta. Talvirengastus koostuu nyt 05-Aeron 17 tuumaisista 10Spoke -vanteista misukan nastoista.
Lopuksi muutamat "päälikuvat" lopputuloksesta, siis tähänastisista saavutuksista. Kunnon pesua ja vahausta vailla tottakai mutta näillä keleillä moinen on hölmöläisen hommaa. Räntäsateessa räpsittyjä näin talvenalla, auto päässee oikeuksiinsa paremmin kesällä, hyvällä vahalla, auringonpaisteella ja kuivalla asfaltilla. Näistä kuvista klikkaamalla isommat:
Kommentteja? Risuja & Ruusuja? Ehdotuksia? Kehitettävää? Halukkaita ostajia?
Suunnitelmissa downpipen lisäksi ehkä sivuvilkkujen vaihto mustiin, kävis ehkä
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Tyylikkään näköinen.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Hyvä projekti kertomus. Hienon näköinen peli
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Erinomaista kaikinpuolin!
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Ensimmäinen viirusilmä, joka miellyttää jopa minun silmiäni. Ulkopuolelle tehdyt muutokset ovat siis erittäin onnistuneita. Hyvällä tappaa häijy ilme keulassa.
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Tuota... tyhmä kysymys, mutta miksi T7-männät eikä T5-mäntiä? Vai onko tehot tarkoitus jättää tuohon 300hp tasoon?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Tuntuivat olevan kivenalla kun moottoria kasasin, ostoilmoitus oli ja kyselty vähän jokasuunnasta. Toiseksi, jälkeenpäin kuulin seuraavaa, kyseessä kuitenkin käyttöauto:
jcarlson kirjoitti:T5 männillä ihme jos alle 15 litran pääsee.
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Nii, kaupungissa automaatilla ja etanolilla. Maantiellä kyllä pääsee helposti, tonnarillakin ajelin kesällä Turusta Lahteen 10,6 litran keskikulutuksella ja se nyt ei mikään talousihme ole diskopottuineen ja nelipykäläisine öljyvispilöineen.
Kannattaa seurata ilmoituksia, kyllä noita T5-mäntiä tai alakertoja aina silloin tällöin on myynnissä. Ei sitten iske paniikki kun T7-männät halkeavat vaan on mitä heittää tilalle.
Kannattaa seurata ilmoituksia, kyllä noita T5-mäntiä tai alakertoja aina silloin tällöin on myynnissä. Ei sitten iske paniikki kun T7-männät halkeavat vaan on mitä heittää tilalle.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Maantieajossa T5 männät nostaa kulutusta n. puoli litraa, tietysti vastaavasti enemmän kaupunkiajossa, kylmänä, etanolilla jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
mutta kulutukseen vaikuttavat jokatapauksessa. näillä mennään tässä vaiheessa, ei tuolla nykyisellä turbolla tule mäntien kestävyys ongelmaksi, eikä etenkään talvikelillä...
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Kovasti puhutaan aina T5 mäntien ja veivien heittämisestä T7 koneeseen. Yhtenä vaihtoehtona voisi kuitenkin mainita Wössnerin tai JE forged männät, jotka on tehty T7 moottoriin. Kulutus ei ainakaan mäntien johdosta kasva mainittavasti ja kestävyyskin on varmasti riittävällä tasolla. Eikä näillä nykyisillä takomännillä huomaa edes kylmänä "kolkatusta", kuten vanhemmilla takomännillä oli tapana. Toki hinta on kovempi kuin käytetyillä, vanhoilla T5 osilla, mutta onpahan ainakin uudet männät
No meni vähän off-topic, mutta hieno projekti kertomus ja hyvän näköinen auto. Jatka ihmeessä tarinaa, näitä on mukava lukea. Haikeana lueskelen näitä, kun itse ei saa omista projekteista tällaisia aikaiseksi.
No meni vähän off-topic, mutta hieno projekti kertomus ja hyvän näköinen auto. Jatka ihmeessä tarinaa, näitä on mukava lukea. Haikeana lueskelen näitä, kun itse ei saa omista projekteista tällaisia aikaiseksi.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
T5 männissä lisäkitkan aiheuttaa männänrenkaiden suurempi jousivoima (ja ehkä pidempi helma).
Onko wössiköissa ja JE:n männissä sitten yhtä löysät männänrenkaat kuin T7 männissä ?
Muutoin tosiaan harkinnan arvoinen paikka jos yhtään epäilyttää että on jossain vaiheessa valmis isontamaan ahdinta, suuttimia, putkea, välijäähyä, bensapumppua. Osa näistä tietenkin tulee uusittavaksi jo T7 mäntien ulosmittausprojektissa.
Mutta taas toisaalta, hyvällä öljynvaihdolla ajaa vähintään sen 200tkm tuolla vakiomäntäisellä koneella ja montakos vuotta siihen taas kuluukaan ... ?
Onko wössiköissa ja JE:n männissä sitten yhtä löysät männänrenkaat kuin T7 männissä ?
Muutoin tosiaan harkinnan arvoinen paikka jos yhtään epäilyttää että on jossain vaiheessa valmis isontamaan ahdinta, suuttimia, putkea, välijäähyä, bensapumppua. Osa näistä tietenkin tulee uusittavaksi jo T7 mäntien ulosmittausprojektissa.
Mutta taas toisaalta, hyvällä öljynvaihdolla ajaa vähintään sen 200tkm tuolla vakiomäntäisellä koneella ja montakos vuotta siihen taas kuluukaan ... ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Jo etukäteen anteeksi topikin "varastaminen" mutta onko ammattilaisraati sitä mieltä että jos on vara valita niin T5 männät eikä T7 mäntiin uusia renkaita? Ihan taustaksi kyselen jos tuo öljynsyönti tuossa omassa OG9-3 Aerossa ei rauhoitu.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Makuasia. T7 männät ja uudet renkaat niin eiköhän se taas sen 200tkm mene ongelmitta ja pienemmällä kulutuksella. Yli 300hv projekteissa ehkä ne T5 männät voisi olla järkevä laittaa, mutta jos ei aio 15T isompaa ahdinta asentaa niin ei se T7 mäntien kesto ole ongelma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti
Ite en mieluusti laita T7 mäntiä, vaikka olis uudet renkaat, jos vaihtoehtona on T5 männät ja kanget.
Useampaan halki olevaan "ehjään" T7 mäntään tuttavapiirissä (vakiokoneissa) törmänneenä ei oo kovin luottoa noihin T7 osiin .
+ kestää viritystä, ei tarvi kokoaikaa pelätä koska porsii, jos ottaa 15Tstä sen irti, mitä lähtee.
Useampaan halki olevaan "ehjään" T7 mäntään tuttavapiirissä (vakiokoneissa) törmänneenä ei oo kovin luottoa noihin T7 osiin .
+ kestää viritystä, ei tarvi kokoaikaa pelätä koska porsii, jos ottaa 15Tstä sen irti, mitä lähtee.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.