automaatin vaihdevalon vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

automaatin vaihdevalon vaihto

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

elikkä tänään tuli haettua mutsille 93 vuoden CD tonnari jolla ajettu 72tkm, mutta näyttää olevan vaihdekepin vieres oleva valo joka valaisee vaihdekepin asennon numeron niin pimeenä...saako sitä vaihdettua ilman keskikonsolin purkua kun on toi keskikäsinoja ja sen kiinnikkeethän on lattiamaton alla, noin hyväkuntoista sisustaa ei viitteis ruveta rikkomaan.

mittaristosta myös yksi valo piemeänä, saako sitäkään ilman kojelaudan purkua auki
BMW 525iA Touring Executive
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: automaatin vaihdevalon vaihto

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mäksä kirjoitti:elikkä tänään tuli haettua mutsille 93 vuoden CD tonnari jolla ajettu 72tkm, mutta näyttää olevan vaihdekepin vieres oleva valo joka valaisee vaihdekepin asennon numeron niin pimeenä...saako sitä vaihdettua ilman keskikonsolin purkua kun on toi keskikäsinoja ja sen kiinnikkeethän on lattiamaton alla, noin hyväkuntoista sisustaa ei viitteis ruveta rikkomaan.

mittaristosta myös yksi valo piemeänä, saako sitäkään ilman kojelaudan purkua auki
Kepin juuressa olevan valon saa vaihdettua helposti ilman keskikonsolin purkamista.

Mittarivalojen vaihtamisessa joutuu purkamaan kojelaudan kannen pois ja mittarito tulee ylös. Täytyy vaan seurata, että mittaristossa olevat kumituet ei häviä.
900C -86
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja jos kyseessä on vaan noi isommat mittariston taustavalolamput, ei välttämättä kannata ruveta kampeamaan koko mittaristoa irti.

Jos on sorminäppäryyttä, ne voi vaihtaa käsikopelolla..

Jos sitten taas päättää repiä mittariston pois, niin sitten vaihtaa jokaikisen polttimon, mitä sieltä löytyy. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mimmi sitten kannattaa muistaa se vaijeri joka on pilarien välissä..se voipi
vähän kammeta vastaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

se vaijeri...

Viesti Kirjoittaja Archie »

mitähän virkaa sillä vaijerilla on....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Niin, se kepin juuressa oleva peitelevyhän irtoaa kun irrottaa ensin nupin (kaksi ruuvia nupin takapuolella), ja sitten peitelevyn etureunassa yksi ruuvi muovisen peitenepparin alla. Valitsinvipu ensiksi 1-asentoon, niin saa levyn etureunan ylos, sitten etureunaa kannatellessa vipu P-asentoon niin saa takareunankin ylös samalla kun aukon peitelevy työntyy eteenpäin.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... invalo.JPG

Kojetaulun päällisen irrottamiseen liittyvistä vaiheista ei tullut mainituksi tuulilasin vierestä A-pilariverhoilujen irrottaminen. Neppareita, joilla verhoilut on pilarissa kiinni, saa mm. Motonetistä.

Jos avaa kojetaulun, ja irrottaa mittariston, kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki polttimot. Lisäksi suosittelen puhdistamaan ainakin ajotietokoneen moninapaliittimet. Sain ajotietokoneen jännitenäyttämän vakiintumaan ja huippuarvon nousemaan 0,2 V em. toimenpiteellä. Samalla saa myös puhdistettua maadoituspisteen ja siihen tulevat johtoliittimet tuulilasin alakarmissa.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... timot2.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ttimot.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... spiste.JPG
Nuo viimeisessä kuvassa näkyvät pahvikaiuttimet vaihdoin juuri pois...

Mittariston taustavalot ovat 3W lasikantalamppuja.

Ainakaan -87-autossa ei ole kojelaudan kannessa vaijeria eikä mittariston keskellä kanta alaspäin olevaa ruuvia.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3094#93094
Viimeksi muokannut jus, Pe Loka 23, 2009 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Jope kirjoitti:Ja jos kyseessä on vaan noi isommat mittariston taustavalolamput, ei välttämättä kannata ruveta kampeamaan koko mittaristoa irti.

Jos on sorminäppäryyttä, ne voi vaihtaa käsikopelolla..

Jos sitten taas päättää repiä mittariston pois, niin sitten vaihtaa jokaikisen polttimon, mitä sieltä löytyy. :-)
siinä missä mittaristossa näkyy vaihteenasento on oikean puoleinen valo pimeänä. eipä toi juurikaan ees haittaa mutta jos ei oo paha vaihtaa niin kyl se sit vaihdetaan
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Siis EDUn valo. Sen vaihtamiseksi pitää mittaristo ottaa pöydälle.
Tai ainakin irrottaa mittaristo kiinnityksistään ja kääntää se jomminkumminpäin ylösalaisin paikallaan, mikä onnistuu kun irrottaa ensin mittariston takana kulkevan ilmatorven. Ks. kuvalinkit edellisessä viestissäni.

Näin välttyy ainakin ~kuuden johtoliittimen irrottamiselta, ja jotkut näistä oli vielä helppo kytkeä takaisin paikalleen tai muuten vaan huonosti, niin ei ollenkaan huono vaihtoehto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

antaa mittarivalon vaan olla pimeenä ja vaihtaa vaihdekepin juureen valon.
BMW 525iA Touring Executive
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: automaatin vaihdevalon vaihto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Katsastaja oli kyykyttänyt puolustuskyvytöntä vaimonani. Mittarin valot liian tehottomat!? Rundikellon ja nopeusmittarin välissä oleva nuppi oli palanut. Eli tuosta EDU-tarrasta hieman ylävasemmalle.
Kuva

Vaihdoin sen kuskin jalkatilan kautta. Pahvi oli valmiiksi irti ja piti vielä irrottaa ilmastointikanavan pätkä sekä sen yläpuolella oleva rauta, joka oli neljällä torxilla kiinni. Työasento hieman epämukava, mutta aika helppo homma kun oli varamittari josta pystyi kastomaan miltä mittarin tausta näyttää.

Oikeassa laidassa oleviin polttimoihin yltää kun irrottaa ACC:n, penkinlämmittimien säätimet ja ilmastoinnin siäilma-anturin.
On tuossa niitäkin polttimoita joihin pääse käsiksi kun mittarin kokonaan irroittamalla, mutta noi seitsemän näkyvissä olevaa pitäisi onnistua kuvaamallani tavalla.

Itse pidän mittaristoa hieman himmennettynä. Hehkulamppuun pätee sääntö: 5% ylijännite puolittaa ja 5% alujännite vastaavasti tuplaa polttoiän.


Lisäksi oli laittanut murtuneesta takajarruletkusta. Tuo, että se ulompi suojasukka alusta hieman revennyt ja siitä hylky, niin on vähän niin ja näin. Hyväksyn maininnan koska kyse jarruista, mutta on se melko tiukkaa syyniä.
Alapuolella uusi letku nahka taakse vedettynä.
Kuva

Kuva
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Vastaa Viestiin