automaatin vaihdevalon vaihto
automaatin vaihdevalon vaihto
elikkä tänään tuli haettua mutsille 93 vuoden CD tonnari jolla ajettu 72tkm, mutta näyttää olevan vaihdekepin vieres oleva valo joka valaisee vaihdekepin asennon numeron niin pimeenä...saako sitä vaihdettua ilman keskikonsolin purkua kun on toi keskikäsinoja ja sen kiinnikkeethän on lattiamaton alla, noin hyväkuntoista sisustaa ei viitteis ruveta rikkomaan.
mittaristosta myös yksi valo piemeänä, saako sitäkään ilman kojelaudan purkua auki
mittaristosta myös yksi valo piemeänä, saako sitäkään ilman kojelaudan purkua auki
BMW 525iA Touring Executive
Re: automaatin vaihdevalon vaihto
Kepin juuressa olevan valon saa vaihdettua helposti ilman keskikonsolin purkamista.Mäksä kirjoitti:elikkä tänään tuli haettua mutsille 93 vuoden CD tonnari jolla ajettu 72tkm, mutta näyttää olevan vaihdekepin vieres oleva valo joka valaisee vaihdekepin asennon numeron niin pimeenä...saako sitä vaihdettua ilman keskikonsolin purkua kun on toi keskikäsinoja ja sen kiinnikkeethän on lattiamaton alla, noin hyväkuntoista sisustaa ei viitteis ruveta rikkomaan.
mittaristosta myös yksi valo piemeänä, saako sitäkään ilman kojelaudan purkua auki
Mittarivalojen vaihtamisessa joutuu purkamaan kojelaudan kannen pois ja mittarito tulee ylös. Täytyy vaan seurata, että mittaristossa olevat kumituet ei häviä.
900C -86
Ja jos kyseessä on vaan noi isommat mittariston taustavalolamput, ei välttämättä kannata ruveta kampeamaan koko mittaristoa irti.
Jos on sorminäppäryyttä, ne voi vaihtaa käsikopelolla..
Jos sitten taas päättää repiä mittariston pois, niin sitten vaihtaa jokaikisen polttimon, mitä sieltä löytyy. :-)
Jos on sorminäppäryyttä, ne voi vaihtaa käsikopelolla..
Jos sitten taas päättää repiä mittariston pois, niin sitten vaihtaa jokaikisen polttimon, mitä sieltä löytyy. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
se vaijeri...
mitähän virkaa sillä vaijerilla on....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Niin, se kepin juuressa oleva peitelevyhän irtoaa kun irrottaa ensin nupin (kaksi ruuvia nupin takapuolella), ja sitten peitelevyn etureunassa yksi ruuvi muovisen peitenepparin alla. Valitsinvipu ensiksi 1-asentoon, niin saa levyn etureunan ylos, sitten etureunaa kannatellessa vipu P-asentoon niin saa takareunankin ylös samalla kun aukon peitelevy työntyy eteenpäin.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... invalo.JPG
Kojetaulun päällisen irrottamiseen liittyvistä vaiheista ei tullut mainituksi tuulilasin vierestä A-pilariverhoilujen irrottaminen. Neppareita, joilla verhoilut on pilarissa kiinni, saa mm. Motonetistä.
Jos avaa kojetaulun, ja irrottaa mittariston, kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki polttimot. Lisäksi suosittelen puhdistamaan ainakin ajotietokoneen moninapaliittimet. Sain ajotietokoneen jännitenäyttämän vakiintumaan ja huippuarvon nousemaan 0,2 V em. toimenpiteellä. Samalla saa myös puhdistettua maadoituspisteen ja siihen tulevat johtoliittimet tuulilasin alakarmissa.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... timot2.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ttimot.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... spiste.JPG
Nuo viimeisessä kuvassa näkyvät pahvikaiuttimet vaihdoin juuri pois...
Mittariston taustavalot ovat 3W lasikantalamppuja.
Ainakaan -87-autossa ei ole kojelaudan kannessa vaijeria eikä mittariston keskellä kanta alaspäin olevaa ruuvia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3094#93094
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... invalo.JPG
Kojetaulun päällisen irrottamiseen liittyvistä vaiheista ei tullut mainituksi tuulilasin vierestä A-pilariverhoilujen irrottaminen. Neppareita, joilla verhoilut on pilarissa kiinni, saa mm. Motonetistä.
Jos avaa kojetaulun, ja irrottaa mittariston, kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki polttimot. Lisäksi suosittelen puhdistamaan ainakin ajotietokoneen moninapaliittimet. Sain ajotietokoneen jännitenäyttämän vakiintumaan ja huippuarvon nousemaan 0,2 V em. toimenpiteellä. Samalla saa myös puhdistettua maadoituspisteen ja siihen tulevat johtoliittimet tuulilasin alakarmissa.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... timot2.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ttimot.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... spiste.JPG
Nuo viimeisessä kuvassa näkyvät pahvikaiuttimet vaihdoin juuri pois...
Mittariston taustavalot ovat 3W lasikantalamppuja.
Ainakaan -87-autossa ei ole kojelaudan kannessa vaijeria eikä mittariston keskellä kanta alaspäin olevaa ruuvia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3094#93094
Viimeksi muokannut jus, Pe Loka 23, 2009 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
siinä missä mittaristossa näkyy vaihteenasento on oikean puoleinen valo pimeänä. eipä toi juurikaan ees haittaa mutta jos ei oo paha vaihtaa niin kyl se sit vaihdetaanJope kirjoitti:Ja jos kyseessä on vaan noi isommat mittariston taustavalolamput, ei välttämättä kannata ruveta kampeamaan koko mittaristoa irti.
Jos on sorminäppäryyttä, ne voi vaihtaa käsikopelolla..
Jos sitten taas päättää repiä mittariston pois, niin sitten vaihtaa jokaikisen polttimon, mitä sieltä löytyy.
BMW 525iA Touring Executive
Tai ainakin irrottaa mittaristo kiinnityksistään ja kääntää se jomminkumminpäin ylösalaisin paikallaan, mikä onnistuu kun irrottaa ensin mittariston takana kulkevan ilmatorven. Ks. kuvalinkit edellisessä viestissäni.Mimmi kirjoitti:Siis EDUn valo. Sen vaihtamiseksi pitää mittaristo ottaa pöydälle.
Näin välttyy ainakin ~kuuden johtoliittimen irrottamiselta, ja jotkut näistä oli vielä helppo kytkeä takaisin paikalleen tai muuten vaan huonosti, niin ei ollenkaan huono vaihtoehto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: automaatin vaihdevalon vaihto
Katsastaja oli kyykyttänyt puolustuskyvytöntä vaimonani. Mittarin valot liian tehottomat!? Rundikellon ja nopeusmittarin välissä oleva nuppi oli palanut. Eli tuosta EDU-tarrasta hieman ylävasemmalle.

Vaihdoin sen kuskin jalkatilan kautta. Pahvi oli valmiiksi irti ja piti vielä irrottaa ilmastointikanavan pätkä sekä sen yläpuolella oleva rauta, joka oli neljällä torxilla kiinni. Työasento hieman epämukava, mutta aika helppo homma kun oli varamittari josta pystyi kastomaan miltä mittarin tausta näyttää.
Oikeassa laidassa oleviin polttimoihin yltää kun irrottaa ACC:n, penkinlämmittimien säätimet ja ilmastoinnin siäilma-anturin.
On tuossa niitäkin polttimoita joihin pääse käsiksi kun mittarin kokonaan irroittamalla, mutta noi seitsemän näkyvissä olevaa pitäisi onnistua kuvaamallani tavalla.
Itse pidän mittaristoa hieman himmennettynä. Hehkulamppuun pätee sääntö: 5% ylijännite puolittaa ja 5% alujännite vastaavasti tuplaa polttoiän.
Lisäksi oli laittanut murtuneesta takajarruletkusta. Tuo, että se ulompi suojasukka alusta hieman revennyt ja siitä hylky, niin on vähän niin ja näin. Hyväksyn maininnan koska kyse jarruista, mutta on se melko tiukkaa syyniä.
Alapuolella uusi letku nahka taakse vedettynä.



Vaihdoin sen kuskin jalkatilan kautta. Pahvi oli valmiiksi irti ja piti vielä irrottaa ilmastointikanavan pätkä sekä sen yläpuolella oleva rauta, joka oli neljällä torxilla kiinni. Työasento hieman epämukava, mutta aika helppo homma kun oli varamittari josta pystyi kastomaan miltä mittarin tausta näyttää.
Oikeassa laidassa oleviin polttimoihin yltää kun irrottaa ACC:n, penkinlämmittimien säätimet ja ilmastoinnin siäilma-anturin.
On tuossa niitäkin polttimoita joihin pääse käsiksi kun mittarin kokonaan irroittamalla, mutta noi seitsemän näkyvissä olevaa pitäisi onnistua kuvaamallani tavalla.
Itse pidän mittaristoa hieman himmennettynä. Hehkulamppuun pätee sääntö: 5% ylijännite puolittaa ja 5% alujännite vastaavasti tuplaa polttoiän.
Lisäksi oli laittanut murtuneesta takajarruletkusta. Tuo, että se ulompi suojasukka alusta hieman revennyt ja siitä hylky, niin on vähän niin ja näin. Hyväksyn maininnan koska kyse jarruista, mutta on se melko tiukkaa syyniä.
Alapuolella uusi letku nahka taakse vedettynä.


------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224