etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

mitä eroa on etukäsijarrullisen 114,3 jakoisen ja takakäsijarrullisen 108 jakoisen og900:n välillä? lähinnä akselistot pyöräntuennat tankin ja käsijarruosien eroavaisuus?

gli turbo projekti mielessä ja parhaat itseltä löytyvät osat on ajatuksena hyödyntää esim taka akseli kallistuksenvakaajineen tulisi uudemmasta samaten lokarit ja ovet.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

81-87 etukäppärimalliin saat uudemmat jarrut vaihtamalla taka-akselin kokonaan ja eteen pallonivelistä koko napa/levy/jarrupaketit vaihtaen. pre -81 tarvitset myös -81 uudemmat vetoakselit ja vetonivelet. Lisäksi tietenkin käsijarrukahva ja vaijerit. Reiät vaijereille joutuu tekemään koriin ja kahva hitsaten lattiaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Kysynpä tässä, että osaako joku heittää hyviä viestiketjuja koskien etukäppäri ja takakäppäriversioita? Tai oisko jollaki ylimääräistä aikaa niputtaa ne FAQ-osioon kun näitä jatkuvasti kysytään. Meinaan kun hakua koitin niin minä en ainakaan löytänyt haluamaani (koskien etukäsijarrullisen jumittavia etusaloita).
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja jus »

Jumittavaan satulaan auttaa purkaminen, ruosteen puhdistaminen sylinterin sisäreunalta, tarvittaessa ehjät männät (jos on kromit männän kyljestä kuoriutuneet ja ruostekraaterit vallalla), uudet tiivisteet.

Satulan kunnostuskelpoisuuden ratkaisee lähinnä mäntien kunto ja liukukehyksen välys jarrusylinterin ulkopinnalla olevaan uraan.

Tuossa joitakin linkkejä etukäsijarruaiheisiin (Girling):
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=52644
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 285#127285
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=47273
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=71474
http://saabworld.net/f70/my-pre-1988-br ... c900-2721/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Kiitoksia, pääsen kaivelemaan käsijarrumekanismin saloja. Taikka vaihtamaan satulat toimiviin, nykyiset kun klonksuvat pakilla jarruttaessa.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ne muuten toimii, niin anna kolista. Se on tyyppivika joka saattaa poistua eri konsteilla ja juuri kun ehdit iloita asiasta, se tulee takaisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mertmi kirjoitti:Jos ne muuten toimii, niin anna kolista. Se on tyyppivika joka saattaa poistua eri konsteilla ja juuri kun ehdit iloita asiasta, se tulee takaisin.
Tähän heittäisin kysymyksen, että onko niinkään tyyppivika vai ominaisuus. Huolto-oppaassa kun käsketään voidella niitä liukupintoja aika tiuhaan, monikohan on voidellut :roll: (en minä ainakaan)

Erilaisilla peltiklisuviritelmillä ne saa vaiennettua, mutta pitää olla varovainen ettei tule liian tiukka. Itseäni ei se pauke niinkään haitannut, mutta ihmiset kaupan parkkipaikalla tuijottivat ikävästi :wink:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: etu- ja takakäsijarrullisen eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Mertmi kirjoitti:Jos ne muuten toimii, niin anna kolista. Se on tyyppivika joka saattaa poistua eri konsteilla ja juuri kun ehdit iloita asiasta, se tulee takaisin.
Niin, ei se pauke minua haittaa mutta käppäri ei toimi ja leiman loppu lähestyy. Tarkoitin että jos noita paukkuvia ei kannata alkaa kunnostamaan niin samalla vaivalla vaihtaisi kait toimivat, paukkuvat tai ei, tilalle.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vastaa Viestiin