Saab 99 kytkinongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab99GL
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 22:37
Paikkakunta: Pori

Saab 99 kytkinongelmia

Viesti Kirjoittaja saab99GL »

Juu elikkäs mulla on nyt saab 99 vuosimallia -84 ja siinä ilmeni ikäva ongelma. Auto seisoi käyttämättomänä noin parisen vuotta ja tuona aikana kytkimeen tuli vikoja. Kun painaa kytkinpolkimen alas niin se menee kuin aivan tyhjää polkaisisi eli ainoa vastavoima mikä polkimeen tulee on käyttösylinterin palautusjousi. Tämäkin johtuu varmaan siitä että jossakin on vuoto tai kytkinnesteen seassa on ilmaa. Mutta... toinen vasta kummalinen oire onkin. Kun moottori käy on aivan sama minkä vaihteen laatikolle tarjoaa niin mikään ei vedä. Vaihteet kyllä menevät loviinsa mutta tuntuu kuin kytkin olisi koko ajan painettuna pohjaan.
Tänään kokeilin ilmata kytkintä ja ilmaus onnistui jotenkuten ja tuntui kuin kytkimeen olisi hiukan tullut lisää vastusta. Ilmauksen jälkeen polkaisin kytkinpolkimen pohjaan ja yhtäkkiä paine katosikin ja taas oli kuin tyhjää polkisi.
Johtuuko tämä työsylinterin vai käyttösylinterin tiivisteistä/stefoista tai jostakin letkusta vai jostain muusta?
Mistä tuo kytkinmen jatkuva irroittaminen (kuin poljin olisi kokoajan pohjassa) johtuu?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7778
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 kytkinongelmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos mukaillaan pappa tunturi 1972 ohjekirjasta jossa oli vika ja korjaus sarakkeet ja siinä luki vian kohdalla että vaihde ei mene päälle
korjaus: a) vaihde on jo päällä
b) vaihdatte käsijarru kahvasta :D

niin tätä aasinsiltaa pitkin pääsemmekin itse asiaan eli se nät king cole on siis pohjassa jo sulla, koska työsylkky on ns kyrpiintynyt ja ejakuloinut alumiinisuolansa jolloin on tapahtunut ikävä ns nalkkiintuminen koteloon.
nyt jos ajattelet jotta painat rengasraudalla sylinterin sisään ilmaruuvin ollessa auki
niin voi onnistua taikka sitten onnistut raatamaan sylinterin ulkohalkaisijaan sellaset skraadit että purattaa sen joka tapauksessa.
näitä osiahan löytynee sitten allekirjoittaneelta irtotavarana.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Saab 99 kytkinongelmia

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Kuulostaisi amatöörin korvaan kyllä aika paljon siltä, että työsylinteri olisi jämähtänyt jumiin :)
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: Saab 99 kytkinongelmia

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

itsellä oli aikoinaan sama vika kun hain oman ysiysin, jossa kytkin oli hajalla. Kytkin oli koko ajan pohjassa ja ilmaaminen sai vähän tuntumaa polkimeen, mutta kun laittoi vaiheen silmään ei tapahtunut mitään. Vika oli kytkimen työsylinterin tiivisteissä. päästi nesteet läpi. vuoto ei ollut silmin havaittava, mutta riittävä.

Pysyykö nesteet jarruneste säiliössä miten pitkään?
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
saab99GL
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Marras 19, 2013 22:37
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 99 kytkinongelmia

Viesti Kirjoittaja saab99GL »

Juu saatiin kytkin jo kuntoon. Työsylinteri piti koko ajan kytkintä auki eikä suostunut millään palautumaan vaikka hienovaraisesti rautakangella väännettiin. Neljän työtunnin jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi työsylinterin pilkkominen kulmahiomakoneella palasiksi. Motonetistä hain uuden työsylinterin ja painelaakeria jouduin uudemman malliseen sylinteriin hiukan haeskelemaan mutta sellainenkin löytyi.

Hiukan vielä sytytyksen säätöä ja pohjan hitsailua ja leimaa hakemaan! :D
Vastaa Viestiin