Juu elikkäs mulla on nyt saab 99 vuosimallia -84 ja siinä ilmeni ikäva ongelma. Auto seisoi käyttämättomänä noin parisen vuotta ja tuona aikana kytkimeen tuli vikoja. Kun painaa kytkinpolkimen alas niin se menee kuin aivan tyhjää polkaisisi eli ainoa vastavoima mikä polkimeen tulee on käyttösylinterin palautusjousi. Tämäkin johtuu varmaan siitä että jossakin on vuoto tai kytkinnesteen seassa on ilmaa. Mutta... toinen vasta kummalinen oire onkin. Kun moottori käy on aivan sama minkä vaihteen laatikolle tarjoaa niin mikään ei vedä. Vaihteet kyllä menevät loviinsa mutta tuntuu kuin kytkin olisi koko ajan painettuna pohjaan.
Tänään kokeilin ilmata kytkintä ja ilmaus onnistui jotenkuten ja tuntui kuin kytkimeen olisi hiukan tullut lisää vastusta. Ilmauksen jälkeen polkaisin kytkinpolkimen pohjaan ja yhtäkkiä paine katosikin ja taas oli kuin tyhjää polkisi.
Johtuuko tämä työsylinterin vai käyttösylinterin tiivisteistä/stefoista tai jostakin letkusta vai jostain muusta?
Mistä tuo kytkinmen jatkuva irroittaminen (kuin poljin olisi kokoajan pohjassa) johtuu?
Saab 99 kytkinongelmia
Re: Saab 99 kytkinongelmia
jos mukaillaan pappa tunturi 1972 ohjekirjasta jossa oli vika ja korjaus sarakkeet ja siinä luki vian kohdalla että vaihde ei mene päälle
korjaus: a) vaihde on jo päällä
b) vaihdatte käsijarru kahvasta
niin tätä aasinsiltaa pitkin pääsemmekin itse asiaan eli se nät king cole on siis pohjassa jo sulla, koska työsylkky on ns kyrpiintynyt ja ejakuloinut alumiinisuolansa jolloin on tapahtunut ikävä ns nalkkiintuminen koteloon.
nyt jos ajattelet jotta painat rengasraudalla sylinterin sisään ilmaruuvin ollessa auki
niin voi onnistua taikka sitten onnistut raatamaan sylinterin ulkohalkaisijaan sellaset skraadit että purattaa sen joka tapauksessa.
näitä osiahan löytynee sitten allekirjoittaneelta irtotavarana.
korjaus: a) vaihde on jo päällä
b) vaihdatte käsijarru kahvasta
niin tätä aasinsiltaa pitkin pääsemmekin itse asiaan eli se nät king cole on siis pohjassa jo sulla, koska työsylkky on ns kyrpiintynyt ja ejakuloinut alumiinisuolansa jolloin on tapahtunut ikävä ns nalkkiintuminen koteloon.
nyt jos ajattelet jotta painat rengasraudalla sylinterin sisään ilmaruuvin ollessa auki
niin voi onnistua taikka sitten onnistut raatamaan sylinterin ulkohalkaisijaan sellaset skraadit että purattaa sen joka tapauksessa.
näitä osiahan löytynee sitten allekirjoittaneelta irtotavarana.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 99 kytkinongelmia
Kuulostaisi amatöörin korvaan kyllä aika paljon siltä, että työsylinteri olisi jämähtänyt jumiin
Re: Saab 99 kytkinongelmia
itsellä oli aikoinaan sama vika kun hain oman ysiysin, jossa kytkin oli hajalla. Kytkin oli koko ajan pohjassa ja ilmaaminen sai vähän tuntumaa polkimeen, mutta kun laittoi vaiheen silmään ei tapahtunut mitään. Vika oli kytkimen työsylinterin tiivisteissä. päästi nesteet läpi. vuoto ei ollut silmin havaittava, mutta riittävä.
Pysyykö nesteet jarruneste säiliössä miten pitkään?
Pysyykö nesteet jarruneste säiliössä miten pitkään?
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Re: Saab 99 kytkinongelmia
Juu saatiin kytkin jo kuntoon. Työsylinteri piti koko ajan kytkintä auki eikä suostunut millään palautumaan vaikka hienovaraisesti rautakangella väännettiin. Neljän työtunnin jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi työsylinterin pilkkominen kulmahiomakoneella palasiksi. Motonetistä hain uuden työsylinterin ja painelaakeria jouduin uudemman malliseen sylinteriin hiukan haeskelemaan mutta sellainenkin löytyi.
Hiukan vielä sytytyksen säätöä ja pohjan hitsailua ja leimaa hakemaan!
Hiukan vielä sytytyksen säätöä ja pohjan hitsailua ja leimaa hakemaan!