Uretaanipusla ongelmat

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

V.J.S kirjoitti:
Coltti kirjoitti:Mitenkäs toi (viittaa aiempaan V.J.S:n kommenttiin puslien kiristämisestä rengas maassa) voi olla noitten powerflexien kanssa fataalia? Eikös ne oo kuitenki ontot uretaaniholkit,...
Asiahan on ainakin minun logiikan mukaan aivan eri puslien kanssa, joihin on vulkanoitu se holkki sisää.
Tottahan tuo on. Jos oikein tarkkaan katsoo tuota "vanhaa" powerflex-puslaa, niin noista ekalla sivulla postatuista kuvista katsoen kyllä näyttää siltä, että itse muovi/kumiosa puslasta kiristyy noiden laippojen väliin, ei se rosteriholkki (holkki on liian lyhyt) --> alkukiristyksellä on jonkin verran väliä, mutta aika marginaalisesti.
Sen sijaan en usko että tuo uusikaan PU-pusla toimii kovin pitkään, sillä sekin näyttäisi kiristyvän tuosta kumiosastaan laippojen väliin. Erinomaisen bad idea, koska tukivarresta välittyy jatkuvaa kiertoliikettä tuohon puslan "lippaan". Eli se kiertoliike syönee tuon paksummankin lipan puhki ajan kanssa.
Toi Saabin orkkispusla (http://www.nousuhumala.fi/saabclub/albu ... 09_002.jpg)on helkkarin paljon fiksummin tehty, siinä ei kiertoliike pääse syömään puslan kumiosaa mitenkään, vaan tukivarren kiertoliike kohdistuu juuri oikein kumille tuon holkin / tukivarren kautta.
Näiden kuvien perusteella en kyllä käyttäis PU-puslaa femman tukivarressa kuin korkeintaan anopin autoon :)
Jep näin on näreet. Mutta minun mielestä tuon etummaisen puslan rikkoo se takimmainen pusla joka sallii tukivarren liikkeet eteen ja taakse päin ja tod.näk vaikka sinne eteen laitettaisiin originaali pusla niin sekään ei olisi pitkäikäinen, koska tuon etummaisen puslan tehtävä ei ole ottaa vastaan pituus suunnassa tulevia voimia. Eli voi olla että se powerflex:in etupuslakin olisi toimiva jos se takapusla olisi oikein tehty, eikä tukivarsi jauhaisi heikkoa etupuslaa paskaksi. Voi kun jollakin olisi mahdollisuutta laittaa auton alustaan kamera jolla voisi kuvata niiden puslien käyttäytymistä ajon aikana.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9-5T kirjoitti:Ainahan voi laittaa kestävän alkuperäisen :D
Niinkin voi tehdä mutta kyllähän se ottaa kupoliin jos ostaa kalliit puslat mitkä on aivan susia jo syntyessään. Sitten pitäisi laittaa lisää rahaa ja ostaa tilalla vielä ne alkuperäiset ja taas säädättää pyörän kulmat. Nyt jos olisin laittamassa puslia niin laittaisin ilman muuta ne originaalit mutta niin kuin monessa muussakin asiassa kaikki täytyy kokeilla kantapään kautta :? Oletko 9-5T kokeillut joskus omaan autoosi noita ure"a"taani puslia, jos olet niin etkö ole tehnyt niistä valitusta valmistajalle? Jos kukaan ei koskaan valita niin homma jatkuu aina vaan samanlaisena koska aina löytyy meitä keltanokkia jotka kokeilee niitä ja taas valmistajan kirstuun kilahtaa euroja vaikka ei niitä olisi ansainnut.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jep tämä pusla episodi on päättänyt omalta kohdaltani, eli alla on nyt originaali puslat vaikka powerflex lahjoitti "vanhojen" puslien tilalle uudet puslat, mutta annoin ne vaihdoissa noihin alkuperäisiin pusliin :roll: Se etutukivarren etupusla oli myös tollainen uudenmallinen että voi olla että joku "onnekas" saa ostaa sen PCS:ltä :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Passi »

Nostetaanpas topikkia.

Menin epäonnisena ostamaan uretaaniset puslat eteen ja pitkittäiseen taka-akseliin myös.

Aion tehdä sellaisen version tästä asennuksesta että palautan nuo etupään isot takapuslat ja pistän kumiset Lemförderit.

Tuloksena pitäs mun järjen mukaan olla kestävä etupusla koska vulkanoitu isompi takapusla estää etutukivarren heilumiset pituussuunnassa. Etupusla hajoaa sitten kun kuminen takapusla alkaa heilua.

Itselläni hakee aika mahtavasti motarilla tällä hetkellä 116tkm ajettu sporttialusta. Jotain on pakko tehdä ja en viitsi mennä suuntailemaan turhan takia, ensin puslat, sitten suuntailu.
99T-museopeli
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Wege »

Nyt on pari vuotta ajettu kombinaatiolla uretaani etupusla/orkkis takapusla etutukivarressa.
Ajettavuus alkanut pikkuhiljaa menemään huonoksi, vaeltelee urissa ja suuntavakaus ei ole enää kummoinen.
Tukivarsi irti ja arvailut uretaanipuslien kunnosta osuivat oikeaan; Klappia löytyi eli olivat kuluneet siinä määrin että saivat lähteä. Kumipuslat tilalle ja taas kulkee suoraan.

Tekisi mieli avautua näistä uretaaneista johonkin suuntaan vaan ei taida jaksaa. No, toivottavasti joku ottaa tästä viestiketjusta oppia eikä mene tuhlaamaan rahojaan näihin "tuningpusliin" vaan laittaa suosiolla orkkislaatuiset kumipuslat kun uusintatarve tulee kohdalle.
Ysitonnisessa oli sama homma eli ei tämä sattumaa ole.

Kaikenlaiseen paskaan sitä pitää ihmisen sortua prkl. Vitutusketjuun tämä oikeasti kuuluisi mutta toivottavasti fiilis välittyy tätäkin kautta :(
Toisaalta kun nyt on kaikki kondiksessa :arrow: :mrgreen:
Eli ei tiedä itkeäkkö vai nauraa..
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Mielenkiintoista luettavaa ja varsinkin, kun olen itsekkin suunnitellut asentavani omaan Aeroon koko kierroksen noita puslia...
Omakohtaista kokemusta ei noista ole, mutta en ole kyllä paljoa kuullut/lukenut negatiivisia kommentteja noista, mitä nyt muilla foorumeilla jotkut on vähän moittineet, että kyydit on muuttuneet hieman pintakoviksi...

Tarkoitus olisi hommata Eibach:in alustasarja +powerflex puslasarja samalla, kun auto on nosturilla, mutta täytyy vielä miettiä, kun ei tuo projekti ole tämän päivän asia...

Mutta jos verrataan alkuperäisiin pusliin, niin onko kestävyys nyt sittenkin samaa luokkaa powerflexin kanssa?

Alkuperäiset on ainakin edullisemmat...
Toki ajostakin tuo riippuu hieman, kun itsellä ei tule vedettyä Aerolla oikeastaan minkäänlaista kärryä, eikä kilometrejäkään tule, kuin +/-10 tuhatta-km/vuosi.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Juhaska kirjoitti:Mielenkiintoista luettavaa ja varsinkin, kun olen itsekkin suunnitellut asentavani omaan Aeroon koko kierroksen noita puslia...
Omakohtaista kokemusta ei noista ole, mutta en ole kyllä paljoa kuullut/lukenut negatiivisia kommentteja noista, mitä nyt muilla foorumeilla jotkut on vähän moittineet, että kyydit on muuttuneet hieman pintakoviksi...

Tarkoitus olisi hommata Eibach:in alustasarja +powerflex puslasarja samalla, kun auto on nosturilla, mutta täytyy vielä miettiä, kun ei tuo projekti ole tämän päivän asia...

Mutta jos verrataan alkuperäisiin pusliin, niin onko kestävyys nyt sittenkin samaa luokkaa powerflexin kanssa?

Alkuperäiset on ainakin edullisemmat...
Toki ajostakin tuo riippuu hieman, kun itsellä ei tule vedettyä Aerolla oikeastaan minkäänlaista kärryä, eikä kilometrejäkään tule, kuin +/-10 tuhatta-km/vuosi.

Onkos tullut kenelläkään päivityksiä tilanteeseen?
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Omalla Aerolla ajettu asennuksen jälkeen vajaa 25t-km ja ei ole mitään moitittavaa ollut, vaikka on tullut välillä ajettua todella surkeassa kunnossa olevilla teillä...

Parit pakolliset katsastuksetkin auto on asennuksen jälkeen käynyt luonnollisesti läpi, eikä katsuri löytänyt mitään moitittavaa alustasta.

Ajomäärä nyt on melko vähäinen omalla kohdalla, mutta näillä kokemuksilla en kyllä löydä vielä mitään moitittavaa.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hei, onko sulla uretaania edessä ja takana, vai vain takana tai edessä ?

Itse menin viikonloppuhönöissä tilaamaan takapitkittäisiin skruuvatilta uretaanit.

Onko kellään noista skruvatin kamoista kokemusta ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja arto »

Omat oli Powerflexit.

140tkm kohdilla edessä alatukivarren puslat oli jo väljät ja meni vaihtoon. Ehkä olisi pitänyt vaihtaa jo abaut 100tkm kohdalla.

Kallistuksenvakaajan puslat ovat vielä hyvät edessä ja takana 200tkm jälkeen.

Takana alatukivarren etummainen isopusla oli hyvä vielä 200tkm jälkeen. Vaihtui vain kumiseen uudemman akselin kanssa. Suuntavakaudessa en huomannut eroa kun taka-akseli vaihtui.

Vaihteiston etukannakkeen kumin uretaaniksi muuttaminen oli hyvä juttu. Oikei, snadisti voi enemmän jurnuttaa paikallaan, mutta ajossa pelkkää plussaa, kun kone ei vaihdoissa/kiihdytyksessä vatkaa läheskään niin paljon (mulla automaatti).
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

itseäni kyllä hämmästyttää miksi uretaanipuslilla ja jäykemmillä alustoilla pilataan auton ajomukavuus. Kun vielä huomioidaan se, että uretaanipuslat, madallusjouset ja iskarit ovat helposti tuhansissa euroissa asennettuna liikkeessä...

Itselläni on tonnarissa edellisen omistajan toimesta madallettu jäykkä alusta ja kummasti se kyyti vaan on mukavampi ja hiljaisempi vakioalustaisessa tonnarissa 15 tai 16" renkailla.

Ostinpa kyllä itsekin joskus kauan sitten edesmenneeseen autooni konit, ja se oli kyllä totaalista rahan haaskaamista...

Ei se jäykkä alusta vaan toimi suomen kuoppaisilla teillä.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Eikait sitä kannata autoja laitella muutenkaan, tälläisessä "veroparatiisissa" missä päällystetyt tiet korvataan kohta hiekkateillä, kun tarvitaan rahaa sossun pummeille ja muille hipeille, eikä rahaa riitä muille/muihin rahaa vaativille toimenpiteille. :lol:

Jos tosiaan haluaa mukavan alustan, niin pitää vakion ja huoltaa, kun tarvetta esiintyy...
Näille teille ja näille nopeusrajoituksille, se riittää monelle auton omistajalle.

Mutta itse olen ainakin onnistunut löytämään monesti (tässäkin saabin tapauksessa) asiallisen kompromissin mukavan ja jämäkän väliltä.

Ainoa alusta-satsi oikeastaan mitä vähän moitin on KW:n variant1 joka teki kyllä yhdestä ex-autostani sellaisen kivireen, että niskassa asti tuntui kun ajeli menemään.
Toki sitten kun sattui löytämään sen vajaan 10km hyvän tiepätkän, niin hyvä oli tuokin ja mutkaan sai mennä melko rumaa vauhtia.
Yli 3v ehti tuokin kyllä autossa olla ja ehtihän siihen jo tottuakkin.

Jos nyt johonkin tulevaan autooni vielä säädettävää alustasarjaa tulee laitettua, niin se on sitten KW:n street comfort tai joku sitä vastaava laadukas satsi.

Rahan haaskaustako?
Erittäin suurella todennäköisyydellä, mutta pistetään harrastamisen piikkiin. :wink:
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja aero »

öljysormi kirjoitti:itseäni kyllä hämmästyttää miksi uretaanipuslilla ja jäykemmillä alustoilla pilataan auton ajomukavuus.
Koska mukavuus on suhteellista. Se, mikä sinulle on mukavaa ja täten toivomasi lopputulos, ei välttämättä ole sitä jollekulle muulle. Onneksi näitä valintoja on käytännössä mahdollista tehdä melko laajallakin skaalalla, niin yhä useampi ihminen voi olla tyytyväinen omaan autoonsa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

^
Aamen. :D
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

öljysormi....

niin onko sulla ollu niitä uretaani puslia? eli varmaan voit kertoa kokemuksiasi myös niistä?

sit toisekseen niinkuin "aero" tossa jo mainitsikin että kaippa se on jokaisen omassa harkinnassa kuinka "epäajomukavan" autostaan tekee? :lol:

se että alusta on löysä paska ei tarkoita että se toimii, usein päinvastoin.

miten perustelet että Konit olivat rahan haaskausta? (säädetty perseelleen?)

tuskin tarvitsee tässä sen kummemmin rupee sulle selventämään miksi autoa voi ja kannattaa madaltaa, alustaa jäykistää ja muutenkin parannella aftermarket osilla. (kohtuus kaikessa, stance-pelit sit ihan erikseen.)

kun puhutaan ajettavuudesta, mukava ei ole sama asia kuin hyvä ajettavuus! (paitsi TM:n VAG testeissä)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin