neuvoa kaivattais..
olen ostamassa saabia vm.98-01 n.250tkm. ajettuna, vaihtoehtoina 9-5 2.3t se tai aero tai 9-3 2T tai aero. lastulla tai ilman ja man. tai aut. vaihteistolla.
kysymys kuuluu -saabeja aiemmin kokemattomana:
-mitä noiden mallien välillä kannattaa huomioida valintaa tehdessä/mahd. ongelma kohdat?
-onko millaisia eroja teknisissä ratkaisuissa ja kestävyydessä?
-onko aerossa b-osien saatavuus ja huolto paljonkin hankalampaa ja kalliimpaa?
-onko laadullisesti suuria eroja malleissa?
joten rohkeasti asiantuntevia suosituksia tulemaan!
Ylläoleviin ei sen vahvempia mielipiteitä ole kuin, että ei metsään mene millään noilla, kunhan kunnossa olevan yksilön onnistuu valitsemaan.
Jos sallitaan ketjun aiheeseen sopiva lisäkysymys, niin missä vuosimalleissa 9-5 ja 9-3:een tuli ajonvakautusjärjestelmä ja mistä nappulasta sen tunnistan, jos oli valinnainen varuste? Vaimolle hommaamassa vaihtoautoa ja melkein pitäisin sille tätä yhtenä kriteerinä. Mieluummin kuitenkin 9-5:n hankkisin.
Kun kyselet mitä kannattaa ostaa, niin auton omistushistoria on ensimmäinen tärkeä tieto. Kun vaan löydät huoltokirjalla pitkäaikaisen omistajan auton niin se on siinä. Jos on merkkihuollettu, niin yleensä saa huoltoliiikkeestä huoltohistorian. Pari viimeistä saabia on ostettu näin, ajeltu yli 100 th km alle 300 e korjauksilla. 9000 vesipumppu, polttimoita ja huolto-osia. 9-5 akku ja 15e linnunluu. Huoltokuluihin ei mene hirveitä ku itse tekee ja ostaa GM:n longlife Devokset Motonetistä ja vaihdattaa vaikka vianorilla. Yhdet kesä- ja talvirenkaat olen myös laittanut, mutta ne ei ole muutakun kuluvaa-joita menee joka autossa.
Yleensä 200th-300th väli on kallein. Siellä tahtoo uupua turbo, taka-akselin puslat, jarrulevyt mahdollisesti kytkinkin, pensapumppu yms. Tuossa omassa 9-5:ssa oli tehty kaikki tarvittava valmiiksi. Sillä olen huristellut nyt toukokuun 6:sta päivästä ens pyhänä 30 th täyteen. Talossa on myös 2006 iso sedan vaimon käytössä, mutta en viitsi sillä ajaa - ei ole saab, eikä turboo...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika kirjoitti:Jos on merkkihuollettu, niin yleensä saa huoltoliiikkeestä huoltohistorian.
Eipä vaan enää tahdo saada tietoja, kun lain mukaan niitä tietoja ei saa antaa muille, kuin huollon tilanneelle taholle..
Kyllä ne mulle vaan antoi Merkkiliikkeestä kokohistorian. Kopiona hanskalokerossa huoltokirjan välissä. Sieltä näkyy turbon, puslien, jarrujen pakoputkiston yms laitot. Auto on pirun hyvä ikäisekseen, huollettukin merkkiliikkeessä uudestä. Edellinen om. 11 v. Laskujen summat näyttivät olevan ihan juhlavat. Ei rilkkase eikä kolise pakkasellakaan.
Toinen konsti on soittaa sille edelliselle omistajalle. Meilläkin on treffit sovittuna, mutta ei ole ehdittu toteuttaa. Saan ed. om. tiettyjä lisävarusteita... Ja ennenkaikkea pääsen NG 9-5:sta ihailemaan ja kyytiinkin...
Kuva: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater aj. 325th rek.10/98 my99. Jokapäiväisessä ajossa noin 1000km/vko. Eli suosittelen 9-5:sta huolellisesta ylläpidosta. Kone aivan sama-> stage 1 e85 korjaa...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika kirjoitti:Jos on merkkihuollettu, niin yleensä saa huoltoliiikkeestä huoltohistorian.
Eipä vaan enää tahdo saada tietoja, kun lain mukaan niitä tietoja ei saa antaa muille, kuin huollon tilanneelle taholle..
Kyllä ne mulle vaan antoi Merkkiliikkeestä kokohistorian. Kopiona hanskalokerossa huoltokirjan välissä. Sieltä näkyy turbon, puslien, jarrujen pakoputkiston yms laitot. Auto on pirun hyvä ikäisekseen, huollettukin merkkiliikkeessä uudestä. Edellinen om. 11 v. Laskujen summat näyttivät olevan ihan juhlavat. Ei rilkkase eikä kolise pakkasellakaan.
Luultavasti edellisen omistajan jättämät dokumentit. Huoltoliike ei tosiaan (virallisesti) saa dokuja antaa muiden omistajien omistuskaudelta. Olen törmännyt tähän muutamaankin otteeseen.
Otahan peukalo pois silmiin eestä: Kyllä ne mulle vaan antoi Merkkiliikkeestä kokohistorian. Kopiona hanskalokerossa huoltokirjan välissä.
Siis itse hain ja huoltolistauksena huoltokirjan välissä. Se voi olla liikekohtainen ja kui kysyy... Yleensäkään kysyvä ei tieltä eksy.
Olen hakenut moneen muuhunkin ajokkiini listaukset - silloin ku hk on kunnossa. Aikanaan Speden ex-Twingoon YBU-404:seenkin. Silloin oli hihnanvaihdon tarkastus syynä.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Otetaas nyt ihan rauhassa vaan.. Huoltoliikkeet eivät saa (lue: saisi) antaa huoltotietoja kolmansille osapuolille.. Siitähän on laki ja kaikki säädetty.
On katseltu saksanhuoltoja myös muutamiin mersuihin ja opeleihin. Niistä ei saatu kuin suullista tietoa. Kyl ne yleensä huoltoprintin antaa... Ehkä Aine on tiukempi. VAi ooströmmi kun saabeja Oulussa huoltaa...
Ei tässä tämmösen asian takia kanna pöydälle hypätä, mutta luetun ymmärtäminen on perusjuttuja. Sen huomaa myös jutellessa, monesti ihminen kuulee niin kuin haluaa kuulla.
Sitte ketjun alottajalle: Ota se siisti Saabi koeajolle, ja jos se menee kuin rapala, niin taka puslat väljää... Jos hakee niin etutukivarret / puslat uusiin puihin. Koneongelmista on kans paljon puhetta, huohotin ja mäntä ongelmia on ollut. Turbo pöläyttää kylmäkäynnistyksessä, samoin jos öljyrenkaat pikeentyneet...
Mutta jos hyvän löydät, niin mukavaa ja rivakkaa kyytiä on luvassa naurettavalla rahasummalla.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420