pystärin suuttimet
pystärin suuttimet
elikkä elikkä, kyselisin että sopiiko matalakeula tonnariin sopivat suuttimet myös pystäriin. Nykyään autossa on 350cc suuttimet ja en tiedä onkohan ne uudemman tonnarit vakiot vai mitkälie. Suurena aivoituksena tässä olisi laittaa boschin 440cc vihreät suuttimet paikalleen. Mitähän autossa ohjelma tykkää vaihtuvista suuttimista? Autoon on joku lastu laitettu(en tiedä mikä).
Saabbihan on vm86 cc 2.0
Ja jos tämän viestin sattuu näkemään auton rakentaja niin lisäinfo hiluista olis paikallaan!
rek alku BBX ja ilmeisesti klubilainen rankentanu kun klubitarraki lyöty lasiin
Löytyy shwitzer s2bg turboa yms yms
Saabbihan on vm86 cc 2.0
Ja jos tämän viestin sattuu näkemään auton rakentaja niin lisäinfo hiluista olis paikallaan!
rek alku BBX ja ilmeisesti klubilainen rankentanu kun klubitarraki lyöty lasiin
Löytyy shwitzer s2bg turboa yms yms
Saab 9-5 aero -00
Re: pystärin suuttimet
Oliko kysymykseni liian tyhmä vai eikö kukaan tiedä?
Siis käykö malatakeula 9000 saabbiin sopivat suuttimet myös vm 86 pystykeulaiseen?
tai suoraan että käykö bosch 440cc/465cc vihreet suuttimet tuohon vm86 t16 masiinaan?
Siis käykö malatakeula 9000 saabbiin sopivat suuttimet myös vm 86 pystykeulaiseen?
tai suoraan että käykö bosch 440cc/465cc vihreet suuttimet tuohon vm86 t16 masiinaan?
Saab 9-5 aero -00
Re: pystärin suuttimet
Sopii kai ne, mutta ovat eri kokoiset. Ohjelma ei sitä suuttimen koon muuttumista huomaa ellei sitä sille kerro.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: pystärin suuttimet
Suuttimien Ohmi määrä kertoo suuttimen käämin resistanssin, eli vastuksen (Itse asiassa en ole varma ilmoitetaanko noille resistanssi, vai impedanssi, joka siis liittyy vaihtovirtaan.). Suutinhan toimii perjaatteessa samalla tavalla kuin solenoidi, eli siinä on käämi, johon ajetaan virta, jonka seurauksena muodostuu magneettikenttä, jolla suutin avataan.
Yksi klassisia sähkölakeja on U = IR, missä U on jännite, I virta ja R resistanssi. Tuo voidaan kääntää muotoon: I = U/R, kun U ja R tiedetään, voidaan laskea piirin läpi kulkeva virta.
Jos nyt otetaan vaikka suutin, jonka resistanssi on 12 Ohm ja auton sähköjärjestelmä, joka nimellis jännitteeltään on 12V, saadaan virraksi, jonka suutin auki tilassa kuluttaa, tasan 1 Ampeeri ja edelleen P = UI kaavasta tehoksi 12 W.
Nyt jos laitat matalavastuksisen suuttimen, esim. R = 2 Ohm, vastaavat arvot ovat kuusin kertaiset, eli 6 A ja 72 W. Tuo aiheuttaa siis merkittävän kuormituslisän suuttimia ohjaavaan laitteistoon! Eli et siis suoraan voi laittaa matalavastuksisia suuttimia, elei systeemi osaa niitä ajaa.
En osaa sanoa mitä tapahtuu, jos laitat vastukset sarjaan suuttimen kanssa. Jos suutin on suunniteltu käyttämään 12 V jännitettä ja siis aukeaa tuolla 6 A virralla, niin silloin se ei aukea ainakaan kunnolla, jos sillä on esivastus.
Yksi tapa olisi laittaa jokaiselle piirille ajuripiirit, eli laittaa esim. 10A virtaa antavat transistorit jokaiselle suuttimelle ja ohjata niitä sitten alkuperäisillä singnaaleilla.
Yksi klassisia sähkölakeja on U = IR, missä U on jännite, I virta ja R resistanssi. Tuo voidaan kääntää muotoon: I = U/R, kun U ja R tiedetään, voidaan laskea piirin läpi kulkeva virta.
Jos nyt otetaan vaikka suutin, jonka resistanssi on 12 Ohm ja auton sähköjärjestelmä, joka nimellis jännitteeltään on 12V, saadaan virraksi, jonka suutin auki tilassa kuluttaa, tasan 1 Ampeeri ja edelleen P = UI kaavasta tehoksi 12 W.
Nyt jos laitat matalavastuksisen suuttimen, esim. R = 2 Ohm, vastaavat arvot ovat kuusin kertaiset, eli 6 A ja 72 W. Tuo aiheuttaa siis merkittävän kuormituslisän suuttimia ohjaavaan laitteistoon! Eli et siis suoraan voi laittaa matalavastuksisia suuttimia, elei systeemi osaa niitä ajaa.
En osaa sanoa mitä tapahtuu, jos laitat vastukset sarjaan suuttimen kanssa. Jos suutin on suunniteltu käyttämään 12 V jännitettä ja siis aukeaa tuolla 6 A virralla, niin silloin se ei aukea ainakaan kunnolla, jos sillä on esivastus.
Yksi tapa olisi laittaa jokaiselle piirille ajuripiirit, eli laittaa esim. 10A virtaa antavat transistorit jokaiselle suuttimelle ja ohjata niitä sitten alkuperäisillä singnaaleilla.
Re: pystärin suuttimet
Suutin toimisi silloin matalammalla jännitteellä. Jos syöttö on 12V, ja suuttimen resistanssi 2 ohm ja laitat sille 2 ohmin etuvastuksen, saa suuttimen "solenoidi" 6 voltin jännitteen. Todennäköisesti se vielä tuolla aukeaisi, mutta todella hitaasti (suhteessa, tapahtuma on nopea, mutta suuttimen avautumis- ja sulkeutumisajoissa tapahtumien tuleekin olla nopeita). Voidaan ajatella vaikkapa teollisuuden releitä, joilta IEC-standardissa vaaditaan normaali toiminta vielä 85% jännitteellä. Suuttimissa tuskin on noinkaan paljon varaa laskea jännitettä...m.s kirjoitti:En osaa sanoa mitä tapahtuu, jos laitat vastukset sarjaan suuttimen kanssa. Jos suutin on suunniteltu käyttämään 12 V jännitettä ja siis aukeaa tuolla 6 A virralla, niin silloin se ei aukea ainakaan kunnolla, jos sillä on esivastus.
En ole sähkökuviin perehtynyt enkä noiden suuttimien spekseihinkään, mutta MosFet- tai BJT-transistoreilla ja vastarinnankytketyillä diodeilla saa tehostettua suuttimille annettavaa virtaa. Luonnollisesti vaativat jonkinlaisen jäähdytyksen ja kunnollisen johdotuksen.
Asiaan sen enempää perehtymättä luulen ettei impedanssilla kannata päätään vaivata muuten kuin vastarinnankytkettyjen diodien puolesta... Resistanssin avulla päästäneen tarpeeksi lähelle haluttuja tuloksia.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: pystärin suuttimet
Tässä taisi olla kysymys käykö vanhaa tonttuun uudemman tontun suuttimet... elikkä vm.86 2.0T tonttuun, lyhytlohkosen suuttimet...
Saab 9000 2,3t Jubilee -98
Saab 900 T8 -83
Saab 900 T8 -83
Re: pystärin suuttimet
Mulla on jotkut aeron punaiset suuttimet ylimääräsenä jos on tarvetta.
Re: pystärin suuttimet
Suuttimien isontaminen 350cc ylös päin ei LH 2.2:n kanssa auta juurikaan. Rötää vielä enemmän spoolissa ja normi ajossa sekoilee enempi.
Suosittelen vaihtamaan siihen vaikka megaruutan tai T5.2:sen sekä vaikkapa 630cc tms. suuttimet, niin saat switsusta jotakin irti.
Ne paikallaan olevat 350cc on matalakeula aerosta alunperin.
T. Auton markalla rakentanut.
Suosittelen vaihtamaan siihen vaikka megaruutan tai T5.2:sen sekä vaikkapa 630cc tms. suuttimet, niin saat switsusta jotakin irti.
Ne paikallaan olevat 350cc on matalakeula aerosta alunperin.
T. Auton markalla rakentanut.
Re: pystärin suuttimet
Kiitos! nyt tuli ensimmäinen järkevä vastaus pitänee laitaa kaasuläpän asentoanturikin paikalleen kun kahtelin tuossa että on ohitettu hyppylangalla ilmankos rötäilee kun täyskaasurikastus kokoaika päällä
Saab 9-5 aero -00