Anteeksi nyt vain, mutta tässä projektissa ei ole kyllä vähäisintäkään järkeä.
Ensinnäkään ei ole laillista vaihtaa vähäpäästöisen katalysaattorilla varustetun ruiskukoneen tilalle kaasarikonetta, puhumattakaan siitä onko siinä järkeä vaikka olisi.
Jos laitat sinne kaasarikoneen ja katti pysyy putkessa niin ko. katti on hyvin nopeasti entinen. Ja tosiaan muutoskatsastettua et tuollaista pakettia saa mitenkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ainoo järellinen ratkaisu tuossa olisi ottaa se kaasarivehkeen peruskone ja lyödä ruiskukamat kiinni siihen, mutta ihmetyttää vaan, mikä on taka-ajatus koko hommassa? Onko siis auton oma tekniikka rikki?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jos tekniikan vaihto tarkoittaa konetta ja laatikkoa eikö se silloin tarkoita
että jumissa/kelvoton ja siten elämä jatkuisi vielä kanta-autolla?
vinokeulaista on etsitty=saman ikäisiä saabeja,mutta tekniikka saa nyt sitten kelvata koetusta ja hyväksi havaitusta ´87-mallista.
Pakoputken vaihtamalla ja tietysti se vaihtokelpoisuus konttorista kysymällä ensin.
Sitten vaihdan sen autoliikkeessä jossa leimatusta saa - - - no,leimaus
ensin..
No, jos tilanne on siis niin, että ruiskutusjärjestelmä on tuossa autossa ehjä ja itse moottorissa (lohko/kansi+liikkuvat osat) on se vika, niin silloinhan tuossa voisi tehdä silläviisiin, että vaihtaa pelkän kone+laatikkopaketin, mutta heittää kaasarilla vesilintua ja läjää ruiskutuksella varustetun toimivan paketin sillätapaa.
Kaasarimallin kannessa on kanavat ahtaammat, kuin iivarissa, mutta onpahan vaan siihenkin törmätty, että joku oli vaihtanut erääseenkin purkamaamme kaasarikoneeseen iivarin kannen ja vieläpä vaihtanut ne iivarimallin paksut pakoventtiilit (ahtaammat) kaasarin väljempiin, jolloin siitä olikin periaatteessa tullut hieman kiukkuisempi paketti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson kirjoitti:
Ensinnäkään ei ole laillista vaihtaa vähäpäästöisen katalysaattorilla varustetun ruiskukoneen tilalle kaasarikonetta, puhumattakaan siitä onko siinä järkeä vaikka olisi.
Jos laitat sinne kaasarikoneen....muutoskatsastettua et tuollaista pakettia saa mitenkään.
Niinpä..pienestä pitää olla kii vaikka kone ei paljoa muuttunut B202:ssa.
eli etsittävä vinokeulamallia tilalle tekniikan puolesta tai irr.n paketin.
Ei auta edes katal.in poisto sanoi katsastusmies..
jukkasaint kirjoitti:
Niinpä..pienestä pitää olla kii vaikka kone ei paljoa muuttunut B202:ssa.
eli etsittävä vinokeulamallia tilalle tekniikan puolesta tai irr.n paketin.
Ei auta edes katal.in poisto sanoi katsastusmies..
Onko toi nykynen tekniikka 16-venanen kun sitä ei mielestäni aikasemmin ole mainittu?
Toi vinokeulamallia kun ei paljoa kerro ja vähäpäästöisiäkin on ollu molempia 8/16V.
Vanhempi 8-venanen konepakettikin käy vähäpäästöisen 8-venasen tilalle kuhan pitää alkuperäisen ruiskun, eikä tällöin tarvii mitään muutoskatsastusta.
Sama tilanne myös 16-venasessa.
Myyntifoorumilla taitaa olla useampikin myynti-ilmo 16V-tekniikasta jos nimenomaan sellaiselle on tässä tapauksessa tarvetta. Vaan siinä tapauksessa toi 300e ei riitä kauhean pitkälle, omani voisin myydä tuohon hintaan sisältäen myös oheislaitteet.
8V..
Paikallisessa korjaamossa olisi 200:lla turbollinen 8v-nen mut pitäisi
laittaa jäähd.t levyjarrut ainakin eikä ole tarkoitus projektiani ottaa
pidemmäksi aikaa käyttöön vaikka tuo kuulema parisataa th km olikin
vain ajettu ja hirvikolarista irrotettu paketti.
kysykää jos kiinn.,lisäsälää mukana,käyttäjäkin on vielä muistissa.
Löysin kyllä netistä alle 200:n ekun ajoautoja et pääsis kokeilemaankin,
mitä olisi ostamassa tekniikan puolesta.
Saanytsittennähdä.. http://img234.imageshack.us/img234/4231 ... a47ul5.jpg
hauskaa luettavaa. tuli kipeänä naurettua tässä.
Tuosta hommassa ei ole tosiaan mitään järkeä. Mikä muka siinä vanhassa koneessa on vikana kun siihen pitäny tarjota jotain vanhaa kaasarikonetta
Jos tuohon jotain haluaa, niin laittaa sen vähäpäästöisen i8:n kuntoon, eikä haaveile mitään älytöntä koneen vaihtoa. Sen verta sekavan tuntuselta tuo vaikutti. Vaikuttaa vielä perustouhulta, että ilmaiseksi pitää saada parasta. mitä tääläkin havaittavissa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
on kuulema sairautta..ja turbo on siihen lääke..
nauru pidentää ikää ja se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa..
hienoa,että saa tuottaa iloa kysyessään apua..
mutta teknistä tietoa ja viisautta enempää ei pyydetty,että tiedoksi sinullekin jotta voisit lukea tarkemmin; alkujaanhan kyse on nimenomaan
jumissa olevasta tekniikasta ja sen voi siis vaihtaa..
ei hyviä autoja aina tarvi ostaa,jos vanha kelpaa..Entisöijillä menee tuhansia ja ne ajavat niillä vain kesäisin,kenelle riittää mikäkin..jne.jne.
Itselläni on 15 autoa,että ei se siitä ole kiinni.Paalattu myös,soulagement..
Viimeksi muokannut jukkasaint, Ti Touko 15, 2007 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
siis mitä tarkoittaa jumissa? mikä kohta ei pyöri? kone vai laatikko??
turhaa kaikkea vaihtaa jos kaikki ei ole rikki.
ja etenki tässä tapauksessa turhaa,kun ei ole toista sopivaa konetta. jos laatikko hirttänyt, vaihtaa vaan uuden laatikon. tai jos kone, niin peruskoneen, mihin laittaa alkuperäisen ruiskun.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa kirjoitti:hauskaa luettavaa. tuli kipeänä naurettua tässä.
Tuosta hommassa ei ole tosiaan mitään järkeä. Mikä muka siinä vanhassa koneessa on vikana kun siihen pitäny tarjota jotain vanhaa kaasarikonetta
Jos tuohon jotain haluaa, niin laittaa sen vähäpäästöisen i8:n kuntoon, eikä haaveile mitään älytöntä koneen vaihtoa. Sen verta sekavan tuntuselta tuo vaikutti. Vaikuttaa vielä perustouhulta, että ilmaiseksi pitää saada parasta. mitä tääläkin havaittavissa.
onneksi tuo romuroopeilu ja saapismi ei ole vielä itsellä tuossa vaiheessa. vaikka kaipailisi itsekin hyviä kavereita jotka tekis röttelöhommat ja antais tuoda rojekteja pihaan/suuliin... 3-4 kpl ajokuntoisia jos sais vaikka metsänreunaan pressunpäälle puoleksvuotta niin sais sumaa purettua.
kun muutama raato on itsellä ja ajatus ois yhdistellä järkeviä siistejä paketteja ja loput paaliin mut touhu tökkää motivaatioon ja ei tuolla pakkasessa jaksa koneita vaihdella. kesemmällä sitten...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Pika yhteenveto aiemmista, lisättyn omalla mielipiteellä.
Sulla on siinä:
900i 8v -90 (kat?) hinta: Max 1000€ jos kone toimis. (jos on kat malli, niin max 500€.)
tuollaisenaan romuttamo maksaa siitä 100€
varaosa-autoksi:
900c -87 hinta: Max 1000€ jos olis kunnossa.
romiksella sama 100€
Kaasarikoneen asennuksessa tuonne ruiskun tilalle, ei ole sinällään mitään järkeä.
Vaihtotyössä, jos ei itse saa tehtyä, palaa aikaa ja aika on rahaa.
Tätäkin tärkeämpi asia on sitten se, että jos tuo ruisku on se katalysaattorilla varustettu pienipäästöinen, niin ei ole edes mitenkään laillista rakentaa kaasariksi, joka ei sitten enää ole vähäpäästöinen.
Perus moottori on todellisuudessa "ihan sama"... tai ainakin riittävän.
Eli yksi vaihtoehto on vaihtaa perusmoottori siitä kaasarista, ja siihen sitten imusarjan vaihto ruiskusta kaikkine hilppeineen. Joku varmaan osaa kertoa, mitä antureita tms pitää vaihtaa. Takaan kuitenkin että kaasarikoneen tekeminen ruiskuksi on pienempi homma kuin ruisku auton vaihtaminen kaasariksi, näillä lähtötiedoilla. Pelkkä bensapumpun pois repiminen ja linjojen muutokset on jo urakka.
Mitä sitten kannattaisi tehdä: (mutu)
Jos tuossa sun ysisatkussa on hyvät ovet ja luukut, niin laita ne myyntiin. saatat kohdilleen sattuessa saada noista luukuista ja muutamista pikkuosista sekä romikselta yhteensä 300€ ja jos tuohon laitat moottoriremppaan ajatellut rahat päälle, oletkin jo tilanteessa, jossa voit hommata jonkin 90-luvun alkupään valmiiksi ehjän saabin ja elämä hymyilee taas.
Autojen rakentelu on hauskaa hommaa, jos siihen on tilat, aikaa, rahaa, taito ja rakkaus siihen tekemiseen. Mikäli tällaisia urakoita alkaa laskemaan euroissa, järki katoaa hyvin nopeasti. Mikäli etsii varmaa pirssiä, jolla on helppo ajaa ja on kunnossa, niin niitä nyt löytyy vaikka millä mitalla. jos kaasarikin kerta kelpaa, niin 1000€ on jo kunnon budjetti hakuun. Tommoseen remonttiin raha uppoaa yllättävän helposti.
Sääli sinänsä. Itse juuri alkuvuodesta, tippa poskella paalasin yhden teknisesti täysin kympin -91 900i saabin. kone oli loistotikissä, ruisku toimi ja kaikki hyvin. kansiremonttikin tuli vielä tehtyä, jonka jälkeen ajettiin muutama tuhat kilometriä. avaimesta käyntiin. Kori vaan oli loppu. Yritin tuota tekniikkaa kyllä ANTAA = Lahjoittaa, tallä foorumilla, mutta eipä noita kukaan oikeasti halua.
Nyt siis loppukaneetti. Unohda, ellei ole tarkoitus tehdä tuota harrastus mielessä.
mikäli kyseessä on harrastus, niin silloinhan ei euroja lasketa, eli antaa mennä.
anteeksi ja loppu.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.