AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Morjens! Nyt olis viisaat saabmiesten neuvot tarpeen.
Taustatietoja: Auto 9-5, vm 2001, nyt ajettu 104980 km. Auto tuotu saksasta (n. 99tkm mittarissa silloin, tehty suomessa etanolipoverointi ja huollettu sen jälkeen noin 3000km ajon jälkeen kaikki litkut, suodattimet yms. Nyt viikko sitten sytty moottorivalo, auto sammu ja päästi vahvat savut konehuoneesta ulos ja sisätilaan. Varovainen kurkistus kameralla huollossa koneeseen ja diagnoosion seuraava: 2-pytyn männästä pala pois. Kuin joku olisi haukannut siitä palan. Kallis operaatio korjata joten nyt odotellaan vaihtokonetta. Mutta kysymys kuuluu siis; mikä voi männän rikkoa? Voiko johtua tästä etanolin käytöstä vai miksi pala irti? Onko mulle sattunu vain yks maanantai-mäntä koneeseen. Nimittäin saabhuolto oli aiemmin kohdannut 42-vuotisen saabienkorjausuransa aikana vain 1 vastaavan tapauksen.
Osaako joku teistä kertoo mistä moinen vois johtua?
Jostain syystä tämä viestinikin paukahti tänne miljoonnaan kertaan… voi PRKL… Sori.
Taustatietoja: Auto 9-5, vm 2001, nyt ajettu 104980 km. Auto tuotu saksasta (n. 99tkm mittarissa silloin, tehty suomessa etanolipoverointi ja huollettu sen jälkeen noin 3000km ajon jälkeen kaikki litkut, suodattimet yms. Nyt viikko sitten sytty moottorivalo, auto sammu ja päästi vahvat savut konehuoneesta ulos ja sisätilaan. Varovainen kurkistus kameralla huollossa koneeseen ja diagnoosion seuraava: 2-pytyn männästä pala pois. Kuin joku olisi haukannut siitä palan. Kallis operaatio korjata joten nyt odotellaan vaihtokonetta. Mutta kysymys kuuluu siis; mikä voi männän rikkoa? Voiko johtua tästä etanolin käytöstä vai miksi pala irti? Onko mulle sattunu vain yks maanantai-mäntä koneeseen. Nimittäin saabhuolto oli aiemmin kohdannut 42-vuotisen saabienkorjausuransa aikana vain 1 vastaavan tapauksen.
Osaako joku teistä kertoo mistä moinen vois johtua?
Jostain syystä tämä viestinikin paukahti tänne miljoonnaan kertaan… voi PRKL… Sori.
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Ilmamassamittari vaikkapa, enenn kuin särjet uudenkin koneen niin varmista miten hyvin mittari toimii. Pelkät vikakoodit ei kerro mittarin tarkkuutta nimittäin.
Kenen tekemä softa ?
Vahingon tapahtuessa ajoitko bensalla vai etanolilla ?
Mikäli männänrenkaat on ajettu hyvin pikeen ja jumiin niin ohivuoto voi tuhota männän laihalla seoksella helpostikin.
98-00 mallien 2 litraisten haljenneita mäntiä on tullut useampiakin vastaan ja en edusta edes isoa merkkihuoltoa. Niissä lienee jokin vielä suurempi materiaaliheikkous/laatuvaihtelu muihin verrattuna. Mutta kyllä 2,3 mäntiäkin poksuu yhtä lailla.
Kenen tekemä softa ?
Vahingon tapahtuessa ajoitko bensalla vai etanolilla ?
Mikäli männänrenkaat on ajettu hyvin pikeen ja jumiin niin ohivuoto voi tuhota männän laihalla seoksella helpostikin.
98-00 mallien 2 litraisten haljenneita mäntiä on tullut useampiakin vastaan ja en edusta edes isoa merkkihuoltoa. Niissä lienee jokin vielä suurempi materiaaliheikkous/laatuvaihtelu muihin verrattuna. Mutta kyllä 2,3 mäntiäkin poksuu yhtä lailla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Enpäs osaa sanoa kenen tekemä softa. Pitänee selvittää. Ajoin alkuun vuorotellen bensalla sit etanolilla, kun seurailin kulutusta. Auto ollu mulla vasta noin 3 kk. Mutta vahingon sattuessa oli tankissa etanolia.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Myös kannattaa tarkistaa bensapumppu ja bensanpaineet.
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Osanottoni!
Mulla poksahti omasta aerosta mäntä sillä seurauksella ettei siitä jäänyt kuin muruja öljypohjaan. Moottorin vaihdon jälkeen ihmeteltiin, kun ei uusi moottori käy kunnolla. Ongelmaksi osoittautui huonosti toimiva bensapumppu. Pumpun vaihdon jälkeen lähti heti toimimaan. Todennäköisesti männän poksahtaminen on johtunut laihalle menosta.
t. Mika
Mulla poksahti omasta aerosta mäntä sillä seurauksella ettei siitä jäänyt kuin muruja öljypohjaan. Moottorin vaihdon jälkeen ihmeteltiin, kun ei uusi moottori käy kunnolla. Ongelmaksi osoittautui huonosti toimiva bensapumppu. Pumpun vaihdon jälkeen lähti heti toimimaan. Todennäköisesti männän poksahtaminen on johtunut laihalle menosta.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Autoni odottaa nyt uutta moottoria. Auton minulle myynyt liike on tulossa kustannuksissa vastaan. Järjestää auton siirron pirkanmaalta Helsinkiin, jossa autoon vaihdetaan moottori sekä maksaa osan kuluista. Moottori on tulossa virosta http://saabianti.ee
Löysin täältäkin foorumilta kokemuksia oheisen paikan tuotteista ja palveluista. Infoon jos tähän laukeamiseen tulee jotain lisäselvyyttä.
Kiitoksia niille, jotka jo minulle vastasivat
Löysin täältäkin foorumilta kokemuksia oheisen paikan tuotteista ja palveluista. Infoon jos tähän laukeamiseen tulee jotain lisäselvyyttä.
Kiitoksia niille, jotka jo minulle vastasivat

Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Olishan Vesa sulle vaihtanut moottorin Tampereellakin. Toki, jos Helsingissä on osaava saabeihin erikoistunut osaava paja...
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Mielelläni olisin vaihdattanut moottorin tampereella. MUTTA koska auton myynyt liike suostui maksamaan osan kustannuksista, hän halusi että moottori vaihdetaan Helsingissä hän valitsemassaan liikkeessä. Varmaan joku huoltodiili. Mulla on loistava huolto tampereellakin, mutta nyt mennään vähän tuon myyjän toiveiden mukaan. Myyjä järjesti ja maksaa auton siirron Helsinkiin. Joten näillä mennään nyt.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Jos tech2 löytyy niin sen avustuksella on helpoin tarkistaa johtuiko koneen porsiminen bensapumpusta:
http://oi43.tinypic.com/2i1doph.jpg
http://oi43.tinypic.com/2i1doph.jpg
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Kiitos tuosta tiedosta! Kyllä tässä tarkoitus olisi selvittää mikä motin hajotti. Laiha seos, vai bensapumppu vai mikä. Ei kiinnostais hajottaa toista konetta heti perään =)
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Saabini seikkailut jatkuvat. Tarina on äärimmäisen pitkä ja vaiherikas. Mutta tilanne on nyt seuraava, ettei autoa huollettukaan Helsingissä vaan auton myyjä toimitti sen viroon mistä moottorikin olisi tullut joka tapauksessa. Siellä kone on avattu ja sain sen verran diagnoosia, että turbo menee vaihtoon myös, koska sen läpi on lentänyt jokin moottorin osa. Samalla huolletaan myös kytkin. Mutta virallista syytä miksi männästä lähti pala en ole siis vielä saanut.
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Mites ton pumpun testaaminen kotioloissa. Eli pyöriikö pumppu kun laittaa virrat päälle, vai pitääkö kikkailla sulakerasiasta? Ja jos, niin miten?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
No sellainen on/off testaus tapahtuu kun laitat autoon virrat päälle; pumppu pyörii vajaan 2 sekuntia siinä vaiheessa.
Polttoaineen paineenmittaus on sitten tarkempi tapa mitata tilanne, ja pahin tilannehan on kun imusarjassa on ahtopainetta ja syöttö suurimmillaan. Eli ajossa pitisi pystyä mittaria seuraamaan.
Haarukointityyppisiä testitapoja on seurata polttoaineesta riippuen naku tai misfire arvoja. Tämähän vaatii sitten joko techin tai open sidin aktivoinnin.
Mikäli kaikki muut osat ovat kunnossa ja alkaa nakutusvaroittelemaaan turhankin herkästi bensalla niin polttoaineen syöttö voi olla silloin rajoilla.
Etanolilla ko. kapasiteettiraja tulee helpommin vastaan koska litramääräisesti nestettä kuluu enemmän saman tehon tuottamiseen. Etanolilla tosin nakutusta ei esiinny mutta misfiret ilmestyy laihalla seoksella.
Mutta mutta, em perustestien tuloksista päättely vaatii että muut asiat ovat kunnossa eli ilmamassamittari, sytytyskasetti ja tulpat. Ilmavuodotkaan ei paranna arvaustarkkuutta.
Polttoaineen paineenmittaus on sitten tarkempi tapa mitata tilanne, ja pahin tilannehan on kun imusarjassa on ahtopainetta ja syöttö suurimmillaan. Eli ajossa pitisi pystyä mittaria seuraamaan.
Haarukointityyppisiä testitapoja on seurata polttoaineesta riippuen naku tai misfire arvoja. Tämähän vaatii sitten joko techin tai open sidin aktivoinnin.
Mikäli kaikki muut osat ovat kunnossa ja alkaa nakutusvaroittelemaaan turhankin herkästi bensalla niin polttoaineen syöttö voi olla silloin rajoilla.
Etanolilla ko. kapasiteettiraja tulee helpommin vastaan koska litramääräisesti nestettä kuluu enemmän saman tehon tuottamiseen. Etanolilla tosin nakutusta ei esiinny mutta misfiret ilmestyy laihalla seoksella.
Mutta mutta, em perustestien tuloksista päättely vaatii että muut asiat ovat kunnossa eli ilmamassamittari, sytytyskasetti ja tulpat. Ilmavuodotkaan ei paranna arvaustarkkuutta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Jännä homma miten tuo bensapumppu väsähtää vain T7 vehkeissä näin, vai onko T5 autoissa myös bensapumput samalla tavalla väsähtäneet, mutta vahvemmista männistä johtuen ne kestää enemmän "väärinkäyttöä?" Liekkö yhestäkään T5 autosta menny männät palasiksi väsähtäneen bensapumpun takia? Taitaa suurinosa (99%) näissä "vakiopeleissä" johtuvista männänhalkeiluista johtua polttoainepulasta, eikä ilmamassamittarista.
Re: AUTSCH! 2-pytyn männästä pala irti
Ilmamassamittari aiheuttaa myös polttoainepulan, liian korkean ahtopaineen ja liian aikaisen ennakon. Valtaosa varmasti aiheutuu joko massamittarista tai pumpusta erikseen tai yhdessä. Ehjällä massamittarilla nakutustunnistus suojelee kohtuullisesti mäntiä vaikka pumppu olisi viallinen. Etanolilla on mahdollista sulattaa mäntä preignitionin kautta jos pumppu on huono tai suutin tukossa, tähän ei nakutustunnistus kykene samalla tavalla reagoimaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com