Hirveetä ulinaa jostain turbon remonteista ja kuitenkin tämä vaparivehje on niin paskana että ei kulje kun trailerilla. :facepalm: Oliko tää koko topic pellä trolli?
eipäs nyt mennä asiattomuuksiin, ihan vaan silläkään uhalla, että olis trolli.
Kovasti tuota joutuu ruuvaamaan jokatapauksessa.
Eli nämä naureskelut johtuu siitä, että se turbo ei nyt välttämättä todellisuudessakaan ole se kallein/yleisin remppa, jos viitsii jälkikäyttää edes vähän, eikä virittele.
Menee se hyrrä aika koeesti 400tkm.
Tosin, nyt kun oot sen iivarin hankkinu, niin ei tarvi edes murehtia mistään virittämisestä. hienot kyydit sillä saa. eikä toivottavasti ollu turhan kallis.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Eipä ollut alkukommentti trolli! Kirosin turbot ja ilmastoinnit alinpaan helvettiin viime talven ja kevään aikana kun sellaisen hommasin ja paremmin vaparitonnari kulkee kun vikatilassa oleva turbo.
Vikaa sai etsiä vaikka mistä ja ooppelin testerit näytti mitä näytti, ihan suoraa sanoen vitutti!
Se, että näitä joutuu trailerilla kuskaamaan vaikka on vapari, johtuu varmaan siitä ettei Saabin insinöörit tajunneet laittaa Volvon moottoria pellin alle niinkuin lentokoneissa, olisi saanut edes hitusen luotettavuutta.
Hintaahan tällä vehkeellä taisi olla kiinalaisen turbon verran, joten iso vahinko ei tule vaikka tuosta tekisi säilykepurkin raakaainetta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Nyt on ajettu auto pesun jälkeen talliin ja hieman ehditty tarkastella lähemmin.
Pohja näyttää erittäin hyvältä, aivan pientä ruosteen alkua tunkin nostoraudoissa ja muutama pilkku takapäässä pakoputken kiinnityslenkkien kohdissa korissa. Takapyörän takaosa on samantyylinen kuin CC-tontussa, elikä samanlaista koteloa kuin CS:ssä ei ole.
Ajovaloissa oli kosteutta sisällä, ne molemmat avasin ja olisko käytetty tehokkaampia polttimoita, kun heijastimet ovat hieman kellastuneet, onneksi varastossa umpiot, mistä voi rakennella hyväkuntoiset. Samalla huomasin, ettei tuossa olekaan valmiita johtoja sivuperuutusvaloja varten, harmi kun sellaiset vilkut olisi ollut varastossa.
Takajalkatilassa vasemmalla on hieman kosteutta, sen on täytynyt mennä ikkunasta sisään, jos niitä on pidetty rakosellaan silloin tällöin ilmankierron vuoksi, kuten edellinen omistaja kertoi.
Keskluslukitus näyttää myös välillä lakkoilevan, joten olisiko hommattava pieni kolvi itselle noita korjauksia varten. Avain ei toimi apumiehen lukossa.
Öljypohjan irroituksessa hankaluutta tuo ne väliakselin yläpuolella olevat pultit, lohkon ja akseliputken välistä kun ei avain mahdu, mutta toivottavasti mutkaavaimella aukeaa.
Jakoketju kyllä ainakin silmämääräisesti ohjureineen on kunnossa, jos sitä nyt ketju paikallaan voi edes kunnolla nähdä, ainakaan venttiilikopassa oleva ohjain ei juuri ole tullut miksikään.
Moniurahihnan kiristinsylinterin silmukka on murtunut yläpuolelta, se kait on uusittava.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Nyt on ketju poistettu, mutta tuskin tuo oli äänen lähde, ainakin alaratas on ihan hyvässä kunnossa. Pyörittelin räikällä konetta kampuran pultista ja aina kun mäntä lähti ylöspäin kuului sellainen vinkaisu, kierokangen alapäissä on hieman välystä, eihän niiden välyksien kait käsin tulisi tuntua? Sivusuunnassakin liikkuu hereästi, eipä ole tullut aikaisemmin tutkittua. Olisiko järkeä laittaa kiertokankien laakeriliuskat, nehän kait pystyy laittamaan muuta konetta purkamatta vai pystyykö? Muuta remppaa ei kannata alkaa tekemään vaan kankkia 250 eurolla 221 tkm ajettu kone, eikait kaikki koneen ole noilla kilometreillä sököjä? Öljypohjassa on mustaa töhnää ei kuitenkaan hirveästi, olisiko öljynvahdossa hieman säästetty.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
tarkasta vielä kerran ne kaulat voi olla että jokin kk on väljä jos sellasta olit havaitsevasi, ei pitäisi liiemmälti liikkua jos laakerit on ok sivusuunnassahan saa liikkua vähän
oliko kampiakselin päittäisvälys kuinka isoa?
ja se on totta että eihän kukaan turboa halua ja osta työmaata itselleen
mitä vähemmän kalliisti hajoavaa osaa sen parempi vanhemmiten ja eritoten kaupan tässä portaassa.
kuka siis todellakin viitsii pihaan tullessa istua autossa ja jäähdytellä hampaat irvessa jotakin turboa?
helpommalla pääsee kun ajaa vaan vaparilla pihaan ja nousee autosta vielä kun kone hieman pyörähtää sammuttuaan, pääsee melkein jo ulko-ovelle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Huomenta, täällä Savon perukoilla liikkuu 2,3 Turbo Tonnari vm 91/92, missä mittarissa 538tkm ja ihan alkuperäisellä ahtimella, mitä ei edes ole koskaan huollettu. Ei pidä ylimääräistä ääntä, ei savuta, ei kuluta tippaakaan öljyä kymppitonnilla ja ahdot nostaa kyllä tarvittaessa punaisen puolelle !
Siis noi vanhemmat Garretit kyllä oli laatupelejä nykyisiin verrattuna.
Onnittelut täältäkin uuden auton johdosta ja nautinnollisia kilometrejä !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Tänään kokeiltu tonttua käyntiin, eikä enää kuulunut kovaa meteliä, joten kait vika poistui.
Tasapainoakselin alaratas tosiaan oli hyväkuntoinen, mutta öljypohjasta löytyi 2,5 cm mittainen pätkä joko kiristinkiskoa tai yläkiskoa, mikälie tuon katkaissut. Unohdin kurkata kameralla alakautta tuonne, muistin vasta kun öljypohja oli jo paikoillaan. Öljypohjassa oli jonkinverran mustaa möhnää, siivilä oli puhdas, muutama punainen tiivisteaineen palanen löytyi.
Kiertokankien laakeriliuskat vaihdoin, mutta vanhoissa ei ollut vikaa, enkä akselissakaan mitään virhettä nähnyt ja mittaamaan en alkanut, sen pienen välyksen tuntee kun tarkkaan kokeilee, kampiakselissa ei ollut päittäisvälystä.
Muuta huoltoa tuli tehtyä samalla.
Vasen ulompi vetonivelen suojakumi, 3 kpl alumiinitukia alatukivarsien etuheloihin, sekä molemmat takahelat. Kallistuksenvakaajan yhdystangot molemmille puolille, vanhat olivat jonkinverran kuluneet tukivarren kohdalta. Joustintuet irroitin ja maalasin kääntölaakerit, sekä herkistelin suihkuttamalla WD-40 niihin.
Etujarrulevyt ja palat ovat hiljan uusittu, mutta levyt pintaruosteessa, joten hioin ne hiomapaperilla puhtaiksi, samalla jarruosien puhdistus muutenkin. Jarru- ja kytkinnesteiden vaihto.
Vaihdettu tietysti moottoriöljy ja suodatin, vaihteistoöljy, ohjaustehostinöljy + suodatin, jäähdytinneste, sisäilmansuodatin, moottorin ilmansuodatin, sytytystulpat, pyyhkijän sulat.
Ajovaloihin paremmat heijastimet, kun vanhat olivat hieman kellertävät.
Seuraavaksi siirryn takajarrujen pariin ja vaihdan ehjät aurinkolipat, sekä cruise paikoilleen.
Kohta voi alkaa harkitsemaan katsastusajan tilaamista, niin saa auton ajoon, jollei mitään ihmeempää ilmene. Toki korjauskehoitus tulee ainakin tuulilasista.
Unohtui mainita, kustannuksia tähän mennessä kunnostuksesta n. 550 euroa, mikäli takajarrut eivät kaipaa uusia osia niin sitten enää hintaa nostaa uusi pa-pumppu.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Tänään tuli ajettua auto pakkaseen värjöttelemään. Aika pitkään sai käyttää ennenkuin tyhjäkäynti asettui oikeaksi, tuppasi käymään alkuun 1500 kierrosta, ehdin jo säätelemään sitä kaasuvivun vastinruuviakin, mutta lopuksi sen palautin alkuperäiseen asentoon.
Alkuun tuntui olevan painetta järjestelmässä oli termerin ja syylärin välinenkin letku aika kova vaikka termari ei ollut vielä auennut, johtui varmaan ilmasta järjestelmässä? Termarin auettua painekin väheni ja pienen seisotuksen jälkeen vaihdoin vielä toisen korkin, eikä ainakaan lämpimällä koneella tule juurikaan painetta järjestelmään.
Muutamia lisävikoja ilmeni. Ajovalokytkimen ollessa päivävalo asennossa palavat lähivalot niinkuin kuuluu, parkki asennossa parkit, mutta kun kääntää ajovaloasentoon ei pala parkit, eikä lähivalot, kaukovalot palavat kun vipua vetää kaukovalovilkulle, mutta irroittaessa sammuu. Onko tuo nyt tulkittava valokytkinviaksi, kokeilin toista valvontarelettä ja valkoisen tonnarin valorelettä, joka on kylläkin musta. Nastat samat mutta kytkentäkaava hieman erilainen, ei vaikutusta. Lähivalokuvio on epätarkka, täytyy vielä kokeilla noilla vanhoilla heijastimilla, vaikka niissä onkin heijastinpinta ylä- ja alapuolella kellastunut. Lasi kait vaikuttaa vaan lähivalon sivun nousukulmaan ja heijastin terävyyteen? Vasen ajovalon säätömoottori ei toiminut alkuun ja kun liittimestä maadoitin vihreän johdon vastapuolen ajovalo laski alimpaan asentoon ja irroitettuani valokynän palasi se ennalleen ja sama toisinpäin, tuon jälkeen molemmat moottorit toimivatkin moitteetta.
Mittaristossa on muutava taustavalopolttimo pimeänä, lämpötilanäyttö näyttää n. 5 astetta vähemmän kuin kuuluisi ja öljynpaineen varoitusvalo ei pala. Täytyy tarkistaa ensin mittariston kunto ja sitten etsiä vikaa muualta. Lämpömittari näytti roikkuvan, klo 8 kohdilla vaikka flekti lähti pyörimään.
Peruutusvaihdetta ei meinaa saada päälle, onkohan vika siinä vaihdevivun liitoksessa konehuoneen puolella, muuten vaihteet toimii hyvin, sen mitä pihatiellä ajelin.
Muuten auto tuntuu hyvältä, tosin rengastus oli etuakselilla HKPL 4 nastat nypitty ja taka-akselilla Michelin kesärenkaat.
Nuo viat kun saa kuntoon niin sitten voi keskittyä auton puunaukseen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
En ny rupea tällä nokialaisella lainaamista edes yrittämään mutta valovikaan ehdotan viallista valokytkintä. Kannattaa kokeilla toisen tonnarin kytkimellä, ainakin satkussa oireet ovat kovin samanlaiset.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22