900S/T -ongelma.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuossa käynnistelin autoa entisöintiprosessin jäljiltä ja ihmetytti erittäin huono tyhjäkäynti kylmänä. Alipaineletkuja tutkittuani huomasin että imusarjasta menee ohut letku turbon imupuolella olevalle venttiilille, joka yhdistää turbon paine- ja imupuolet toisiinsa. Nykyajan amisslangia tuntemattomana en nyt tiedä, onko kyseessä dump, bypass vai mikä v*tun anglosaksinen paska nimenä voi ollakaan...

Vanhoissa turboissa tuota osaa ei ollut. Mitä virkaa sillä on? Huomaako sen puuttumisen ajossa? Uutta tuollaista kun on varmaan melko turha lähteä mistään hakemaan. Ajattelin korvata ihan laittamalla sokeat niihin liitinnatsoihin.
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja aero »

Se on bypass. Sen tarkoituksena on pidentää turbon elinikää keventämällä paineaaltoa, joka syntyy kun kaasuläppä suljetaan paineilta. Lastenturbo pärjännee ihan ok ilman (vaikka parempihan se silläkin on olla), mutta ainakaan täyspaineista en itse raaskisi kiusata pässittömyydellä.

Uuden saat marmoritiskiltä, varaosakaupasta, tuninkipuljusta tai vaikka intternetin ihmemaasta. Hinta on kymppien luokkaa, eli tuhottomasta investoinnista ei ole kyse, vaikka takaisinmaksu onkin tuurissaan (hajoaako ahdin vai eikö se hajoa sinä aikana, minkä auto on vielä omistuksessa/liikenteessä/vakio).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

uuden bypass:sin saa tosiaan ihan saabin tiskiltä eikö ole kallis osa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Onko sen by-passin toimimattomuus todettu jotenkin, vai haluatko vain varmuuden vuoksi sen pelistä pois? Eikö entisöidyssä autossa kuitenkin kuuluisi olla kaikki oikeat osat paikoillaan...

Minun käsityksen mukaan by-passin ei pitäisi mitenkään vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Sen vika taitaa oireilla lähinnä sillä tavalla, että kun vauhdista kierroksilta painaa kytkimen pohjaan, niin kone voi sammua. Siitä alipaineletkusta imemällä voi ehjyyttä testata. Jos ilma virtaa kevyesti läpi, niin venttiili on sökönä.

Etsillä löytyy paljon keskustelua ko. härpäkkeestä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Sen verran olin päästäni sekaisin tuota ekaa viestiä kirjoittaessani etten tajunnut mainita mikä siinä systeemissä on vikana. Venttiilistä on siis ilmeisesti kalvo puhki, kun pienestä alipaineletkusta imemällä tulee suuhun koko ajan ilmaa. Tämä aiheuttaa sen että auto käy tyhjäkäyntiä helvetin huonosti. Sitä en tiedä että vuotaako myös venttiili itsessään niin että falskaisi ahtopaineita, kun ei tuolla ole vielä niin paljoa päästy ajamaan.
Periaatteessahan entisöidyssä autossa pitäisi olla kaikki paikallaan mutta tokkopa tuon puutetta kukaan huomaa. Missä vaiheessa tuo osa yleensä tuli noihin autoihin? Vanhemmissa turboissa, ainakaan -80 ja -81, ei tuota osaa vielä ollut.
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja aero »

Ellen täysin väärin muista, B202L eli 16v kansi toi bypassin vuonna '84. Kasitappiseen sitä ei taidettu ikinä tehtaalla asentaa (tämän saa kumota tai vahvistaa, jos joku muistaa varmaksi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyseinen osa maksaa kolmisenkymppiä merkkiliikkeessä joten tuskin entisöintiprojektin budjetti kaatuu sen uusimiseen. Bypassin tarkoitus on estää kompressorin pumppausilmiö kun kaasuläppä suljetaan ja ahtimella on vielä kierroksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

No jos ei oo tuon kalliimpi niin silloinhan tuon voi käydä ostamassa.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Maksoi 40:- tinkimisten jälkeen mutta löytyi kuin ihmeen kaupalla hyllystä! Jospa nyt asettuisi käynti kohdalleen.

Toinen ihmetyksen aihe oli rintapellistä jarrutehostimen vierestä tuleva alipaineletku. On tehtaan laittama, oli niin hyvin kiinnitetty. Oli irronnut imusarjasta ja teki sekin käyntihäiriöitä. Kun letkun laittoi paikalleen, alkoi lämmityslaite taas haluttaessa puhaltamaan ilmaa jaloille. Ennen se ei puhaltanut sinne. Mistä lähtien lämmityslaitteelle menee 2 alipaineletkua? Ennen meni vain yksi.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

yksi sinne lämmitys laitteelle meneekin, se toinen on turbon ylipainekytkimen letku.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Onko ässässäkin ylipainekytkin? Missä se on?

Minusta letkun on pakko liittyä lämmityslaitteeseen koska ilmapuhallus jaloille alkoi toimia vasta tämän letkun kytkemisen jälkeen. Aikaisemmin ilmaa sai suunnattua vain tuulilasille ja kojelaudan pääty-/keskisuuttimiin. Jalka-asentojen kohdalla säätimestä ei kuulunut suhausta eikä jaloille tullut ilmaa. Letkun kytkemisen jälkeen sekä suhaus alkoi kuulua että puhallus toimia.
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja marvi »

On ässäskin ylipainekytkin, vinkkiä paikallistamiseen esim. tuolta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=142358
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900S/T -ongelma.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mulla oli ässässä myös paha tyhjäkäynti ongelma ja samalla lämmityslaite alkoi temppuilla juuri noin kuin kuvailit. Ei sihissy ja suhissa ja tehot hävisi. Syynä oli samaisen alipaineletkun irtoaminen. Eli se letku vaikuttaa lämmityslaitteeseen JA tyhjäkäyntiin. Ylipainekytkimen letku eri asia. Ei vaikuta tyhjäkäyntiin. Olen testannut ajaa se letku irti. Nyt tulpattu ahtojen noston takia.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Vastaa Viestiin