väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Onneksi olkoon!
Minulla oli tuollainen Xsarakin hetken aikaa. Halpa ja nätti Hdi. Sen kohtaloksi koitui juuri tuo mainittu taka-akseli. Katsastuksessa huomattiin, että takarengas otti hiukan kiinni sisälokasuojaan. 2 kuukautta myöhemmin akseli otti ja nitkahti. Ei se periaatteessa ole kallis eikä vaikea vaihdettava, mutta vaatii pirusti työtä ja työkaluja. Siksi myin omani halvalla pois.
Tarkista huviksesi, minkä verran renkaan sivun ja sisälokasuojan välillä on tilaa. Jos kummaltakin puolelta mahtuu sormi väliin, akseli on kunnossa. Pyörien kuuluu olla täysin suorassa, joten pienenkin poikkeaman huomaa. Jos akseli on jo vaihdettu, siinä todennäköisesti on rasvanipat. Alkuperäinen on "kestovoideltu".
Minulla oli tuollainen Xsarakin hetken aikaa. Halpa ja nätti Hdi. Sen kohtaloksi koitui juuri tuo mainittu taka-akseli. Katsastuksessa huomattiin, että takarengas otti hiukan kiinni sisälokasuojaan. 2 kuukautta myöhemmin akseli otti ja nitkahti. Ei se periaatteessa ole kallis eikä vaikea vaihdettava, mutta vaatii pirusti työtä ja työkaluja. Siksi myin omani halvalla pois.
Tarkista huviksesi, minkä verran renkaan sivun ja sisälokasuojan välillä on tilaa. Jos kummaltakin puolelta mahtuu sormi väliin, akseli on kunnossa. Pyörien kuuluu olla täysin suorassa, joten pienenkin poikkeaman huomaa. Jos akseli on jo vaihdettu, siinä todennäköisesti on rasvanipat. Alkuperäinen on "kestovoideltu".
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Kiitos! Renkaat eivät ole suorassa, sen näkee silmällä. Ajattelin kuitenkin, että ei ole iso investointi vaikka menisi vuoden päästä vaihtoon. Kiitos tuosta sormivinkistä, kokeilen tänään kun teen jarruremonttia. Ei varmaan ole myöhäistä asentaa rasvanipat tässä vaiheessa myöskään?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Jos renkaat eivät ole suorassa, on akseli jo kulunut. Taitaa olla turha siihen enää niitä rasvanippoja laittaa, paitsi tietysti jos kunnostaa samalla akselin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Ei tosiaan minunkaan käsittääkseni kannata kulahtaneeseen akseliin enää nippoja laittaa.
Sitten tuli vielä mieleen, että toinen paikka mikä tuon ikäisissä saaroissa alkaa olla lopussa on etujousten kääntölaakerit. Jos ohjaus ei palauta kunnolla tiukan kurvin jälkeen tai jos edestä kuuluu joskus käännettäessä jousenomainen 'bong', niin sitten kannattaa vaihtaa tuo painelaakeri jousen yläpäästä. Ei ole kallis osa (esim sitroselta) ja suhteellisen helppo vaihtaa.
Sitten tuli vielä mieleen, että toinen paikka mikä tuon ikäisissä saaroissa alkaa olla lopussa on etujousten kääntölaakerit. Jos ohjaus ei palauta kunnolla tiukan kurvin jälkeen tai jos edestä kuuluu joskus käännettäessä jousenomainen 'bong', niin sitten kannattaa vaihtaa tuo painelaakeri jousen yläpäästä. Ei ole kallis osa (esim sitroselta) ja suhteellisen helppo vaihtaa.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Kiitos!
onkos muuten sääntö vai poikkeus, että xsarassa jalat palelee? lämppäristä puskee yläkroppaan kuumaa enemmän kuin kotitarpeeseen, mut jalkaosastolle ei oikein mitenkään tahdo tulla riittävästi. Suutin sijaitsee kaasujalan vieressä silti ei kaasujalkakaan mitenkään erityisesti kuumotu, kytkinjalka sen sijaan jää ihan kylmäksi.
katos vaan löytyi kymmenen vuoden takaa tällainen xsara kokemus netistä, uskon tämän ihan täysin!
onkos muuten sääntö vai poikkeus, että xsarassa jalat palelee? lämppäristä puskee yläkroppaan kuumaa enemmän kuin kotitarpeeseen, mut jalkaosastolle ei oikein mitenkään tahdo tulla riittävästi. Suutin sijaitsee kaasujalan vieressä silti ei kaasujalkakaan mitenkään erityisesti kuumotu, kytkinjalka sen sijaan jää ihan kylmäksi.
katos vaan löytyi kymmenen vuoden takaa tällainen xsara kokemus netistä, uskon tämän ihan täysin!
Lämpimän ilman kierto ei oikein tunnu toimivan täälä kylmässä ilmastossa. Lämppäristä tulee kyllä kuumaa ei siitä ole kiinni mutta etumatkustajien jalkatilan lämmitys on aika heikko. Kuljettajan paikalla pari talvea istuneena on pakosti huomannut että seinän puoleinen jalka kylmettyy vaikka kajuutassa muuten olisikin lämmin. Jalkatilan paremmin puhaltava ilma-aukko on vielä juuri kaasupolkimen kohdalla joten se tulee blokattua kaasujalalla pahasti. Takatilaan ei taida lämminilmasuuttimia olla ollenkaan. En ole toistaiseksi keksinyt mitään lääkkeitä tähän ongelmaan..
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
^Xantiassa oli muuten sama juttu. Kaasujalkaa kuumottaa, mutta vasen palelee
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Veikkaan, että tuossa lämmönjaossa piilee syy siihen miksi Citroënia (yleensä ranskalaisia?) pidetään "kylminä autoina. Minulla on ollut 14 Citroënia ja niissä kaikissa on ollut erittäin tehokas lämmitysjärjestelmä, mutta XM ja BX malleja lukuunottamatta jokseenkin surkea lämmönjako.
Lämpöä siis tulee, mutta se pitää "oppia" jakamaan tasaisesti matkustamoon. Tämä helpottaa myös tuohon kaasujalan palamiseen —> kaikki suuttimet & säädöt balansissa niin ei mene kaikki poppa oikealle koivelle.
Lisäkommenttina vois tähän heittää, että ikkunat pysyy paremmin auki AUTO-toiminnolla ranskanpullissa kuin ruottalaisissa, kumma juttu.
edit: Voihan kyseisessä yksilössä olla myös jokin ilmaputki irti tai jokin muu vika. Tästä johtuen vain yksi putki töhöttää kuumaa.
Lämpöä siis tulee, mutta se pitää "oppia" jakamaan tasaisesti matkustamoon. Tämä helpottaa myös tuohon kaasujalan palamiseen —> kaikki suuttimet & säädöt balansissa niin ei mene kaikki poppa oikealle koivelle.
Lisäkommenttina vois tähän heittää, että ikkunat pysyy paremmin auki AUTO-toiminnolla ranskanpullissa kuin ruottalaisissa, kumma juttu.
edit: Voihan kyseisessä yksilössä olla myös jokin ilmaputki irti tai jokin muu vika. Tästä johtuen vain yksi putki töhöttää kuumaa.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || R 1200 GS Adventure -12
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Ainakin tuo emännän S80 pitää ikkunansa auki huurusta kyllä todella hyvin (ilmastointi auto:lla) eli ransikas saa hoitaa homman kyllä vähintäänkin loistavasti jos tilanne on siinä vielä parempi.kaseva kirjoitti: Lisäkommenttina vois tähän heittää, että ikkunat pysyy paremmin auki AUTO-toiminnolla ranskanpullissa kuin ruottalaisissa, kumma juttu.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
olisikohan tuohon mahdollista virittää kuskin puolen jalkatilan ilmasuuttimesta jatkopala esim polkimien yläpuolelle - ohjaisi ilman fiksummin? Muuten lämmityslaitehan on aivan loistava.
Tarviikos noihin koskaan kytkinvaijeria vaihtaa ja jos tarvitsee, miten vanha vaijeri oireilee?
Pakoputken kanssa tuli tehtyä virheliike vai tuliko - ostin takapöntön OSASET liikkeestä hintaan 115 euroa, motonetissa olis ollut 57 euroa. Oliskohan tuo osasetin myymä edes vähän kestävämpi?
edit: keskikulutukseen täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen - sama suorituskyky kuin 16v satkussa ja vähän innostuneemmalla ajotyylillä (tottakai kun uusi auto) 7.3 litraa, kun satkulla meni puoli litraa enemmän.
Tarviikos noihin koskaan kytkinvaijeria vaihtaa ja jos tarvitsee, miten vanha vaijeri oireilee?
Pakoputken kanssa tuli tehtyä virheliike vai tuliko - ostin takapöntön OSASET liikkeestä hintaan 115 euroa, motonetissa olis ollut 57 euroa. Oliskohan tuo osasetin myymä edes vähän kestävämpi?
edit: keskikulutukseen täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen - sama suorituskyky kuin 16v satkussa ja vähän innostuneemmalla ajotyylillä (tottakai kun uusi auto) 7.3 litraa, kun satkulla meni puoli litraa enemmän.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
saa analysoida.
ihmettelyjäni
-ruosteen määrä taka-akselin yläpuolella
-taka-akselin keltainen väri
http://tinyurl.com/ojxalhp
ihmettelyjäni
-ruosteen määrä taka-akselin yläpuolella
-taka-akselin keltainen väri
http://tinyurl.com/ojxalhp
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Ilmeisesti et kovin paljoa alle katsellut tuota hintaa hehkuttaessasi. Tuplahinnalla olisi varmaan saanut myös tuplamäärän ruostetta.lucaf kirjoitti:saa analysoida.
Äkkiseltään näyttää siltä, ettei tuo aut..anteeksi, kulkine tulee enää kovin montaa leimaa samaan ilman isompia ruostekorjauksia. ;)
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
hitto ku lunta tuprutti ihan hel*** kun menin katsomaan autoa (tieteski) joten oikeastaan ainoo mitä autosta sain katsottua tarkasti oli sisätilat
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Ja minä kun luulin ettei PSA-tuotteet ole ruostuneet 80-luvun lopusta alkaen enää kirveelläkään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: väliaikainen auto - äänestys/häsläys/säätämisketju
Eiks tää ollu väliaikainen...
Eiku ropaan saabia kuntoon ja survoo sitikalla meneen niin kauan ku tankkaamalla ja öljyt määräajoin vaihtamalla kulkee....
Eiku ropaan saabia kuntoon ja survoo sitikalla meneen niin kauan ku tankkaamalla ja öljyt määräajoin vaihtamalla kulkee....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992