CIM:n korjaus
CIM:n korjaus
Terve,
Kyseessä on purku-CIM:
http://imageshack.us/photo/my-images/844/jbj4.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/189/iy3g.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/12/wm74.jpg/
Tarkoitus on korjata oma vm. 2003 CIM tuolla VM 2006 CIM:illä. Mitäs osia voin käyttää tuosta? Viikset, CIM-kotelon ja viiksien mekanismit, kääntökulma-anturi?
Onko niin, että vain piirikortti ei keskustele nykyisen CIM/lukkojärjestelmän kanssa?
Hyvä purkuohje löyty täältä http://www.youtube.com/watch?v=uhFfhYptL6U
Kyseessä on purku-CIM:
http://imageshack.us/photo/my-images/844/jbj4.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/189/iy3g.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/12/wm74.jpg/
Tarkoitus on korjata oma vm. 2003 CIM tuolla VM 2006 CIM:illä. Mitäs osia voin käyttää tuosta? Viikset, CIM-kotelon ja viiksien mekanismit, kääntökulma-anturi?
Onko niin, että vain piirikortti ei keskustele nykyisen CIM/lukkojärjestelmän kanssa?
Hyvä purkuohje löyty täältä http://www.youtube.com/watch?v=uhFfhYptL6U
EX: 9³SS BioPower
Re: CIM:n korjaus
Kysymys: Onko sulla ESP:tä? Koska 2006 mallissa on ESP ja sitäkautta kulma-anturit ym. ESP:n tarvitsema elektroniilla löytyy myös tuosta CIMistä.
Voiko ESP CIMin modata sellaseen autoon jossa ei ole ESP:tä ?
Voiko ESP CIMin modata sellaseen autoon jossa ei ole ESP:tä ?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: CIM:n korjaus
Tottakai joo, ESP on. Kysymys on siitä, kuinka suuret erot eri CIM välillä on ja tämä jumppa tuntuu olevan suht yleistä. Ajattelin onko joku jo pohtinut samaa?
EX: 9³SS BioPower
Re: CIM:n korjaus
Ei noissa taida olla mitään oleellista eroa. Ainaskin esim. Skandix.de:n myymä uusi CIM on sopinut moneen eri vuosimalliin heittämällä.
Ota tosta purkuosasta vaikka se anturi ja pistä vanhaan CIM:iin kiinni ja sitten kalibrointi päälle. Jos ei nykyisessä viiksisysteemissä oo vikaa, niin lienee turha vaihdella.
Ota tosta purkuosasta vaikka se anturi ja pistä vanhaan CIM:iin kiinni ja sitten kalibrointi päälle. Jos ei nykyisessä viiksisysteemissä oo vikaa, niin lienee turha vaihdella.
Re: CIM:n korjaus
Piirikortti keskustelee jos sinulla on siihen toimiva avain. Jos taas ei ole avainta niin virallinen totuus on, että se on elektroniikkaromua. Mitä epäviralliseen totuuteen tulee niin olen kiinnostunut vastaanottamaan (vähän maksaakin) muutamasta käytetystä piirikortista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: CIM:n korjaus
Homma suoritettu. Bagin saa irti ilman saabin virallista työkalua:
-ratti 90 astetta oikealle ja lyhyt ruuvimeisseli ratin taakse, missä on kolo.
-ruuvimeisselillä pitää painaa jousi alas ja samalla vetää bägiä irti ratista. Sama toiselle puolelle.
-8mm kuusiokololla ratti irti. (huom. pultissa on kierrelukitetta. Puhdista vanha pois ja uutta tilalle kiinnityksessä)
-CIM:n suojuksen voi painaa sormilla irti. Tasaisia painalluksia eri puolilta suojaa ja napsuu irti.
-CIM liitin pois. CIM on kiinni pylväässä kahdella muovikielellä.
-Kääntökulma-anturi lähtee vetämällä irti. Uuden asennuksessa pitää huomioida se, että kulma-anturin 4 pinniä, jotka kulevat CIM-liittimelle asti eivät mene heittämällä sisään. CIM-liittimessä on kuparilevyt, jotka täytyy painaa pois tieltä asennuksen ajaksi. Laitan kuvia kun kerkiän.
-kun työntää valmiin piirikortin takaisin viiksikuoreen kannattaa katsoa, että vilkun palautinvipu ei jää väliin. Musta pieni vipu oikealla puolella.
-ratti 90 astetta oikealle ja lyhyt ruuvimeisseli ratin taakse, missä on kolo.
-ruuvimeisselillä pitää painaa jousi alas ja samalla vetää bägiä irti ratista. Sama toiselle puolelle.
-8mm kuusiokololla ratti irti. (huom. pultissa on kierrelukitetta. Puhdista vanha pois ja uutta tilalle kiinnityksessä)
-CIM:n suojuksen voi painaa sormilla irti. Tasaisia painalluksia eri puolilta suojaa ja napsuu irti.
-CIM liitin pois. CIM on kiinni pylväässä kahdella muovikielellä.
-Kääntökulma-anturi lähtee vetämällä irti. Uuden asennuksessa pitää huomioida se, että kulma-anturin 4 pinniä, jotka kulevat CIM-liittimelle asti eivät mene heittämällä sisään. CIM-liittimessä on kuparilevyt, jotka täytyy painaa pois tieltä asennuksen ajaksi. Laitan kuvia kun kerkiän.
-kun työntää valmiin piirikortin takaisin viiksikuoreen kannattaa katsoa, että vilkun palautinvipu ei jää väliin. Musta pieni vipu oikealla puolella.
Viimeksi muokannut jusahh, To Joulu 19, 2013 18:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: CIM:n korjaus
Keskipultin kiristysmomentti: 50Nm
Re: CIM:n korjaus
Jep, minulla oli tuo CIM-vaihdettu LänsiAutossa ilm. 2006 leimojen perustella. Pultti oli pirun kireäällä ja pari alinta kierrettä olivat vähän korkanneet rattipylväästä.
Tämä ei todellakaan ole ainoa huoltovirhe mitä ne tumpelot ovat saaneet aikaan tuohon kiesiin.
Tämä ei todellakaan ole ainoa huoltovirhe mitä ne tumpelot ovat saaneet aikaan tuohon kiesiin.
EX: 9³SS BioPower