Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Löytyisikö Tampereelta / Pirkanmaalta ystävällistä ysitonnarin omistajaa, joka voisi lainata autostaan toimivaa DI-kasettia testaamisen ajaksi?
Kyseessä on 2.3t -1997 punaisella DI-kasetilla. Kaikki oireet kyllä viittaa lukemani perusteella hajoavaan DI-kasettiin, mutta ei viitsisi tehdä asiasta yli 200€ tieteellistä koetta..
Metro-Auto velottaa aika miehekkäästi tuosta testaamisesta, kuitenkin sen kasetin irrottaminen on "kohtalaisen" nopea homma.
Tai sitten vinkkiä pajasta / paikasta, jossa pääsee testaan kohtuullista korvausta vastaan
Kyseessä on 2.3t -1997 punaisella DI-kasetilla. Kaikki oireet kyllä viittaa lukemani perusteella hajoavaan DI-kasettiin, mutta ei viitsisi tehdä asiasta yli 200€ tieteellistä koetta..
Metro-Auto velottaa aika miehekkäästi tuosta testaamisesta, kuitenkin sen kasetin irrottaminen on "kohtalaisen" nopea homma.
Tai sitten vinkkiä pajasta / paikasta, jossa pääsee testaan kohtuullista korvausta vastaan
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Pistä yvtä vesa67 nimimerkillä, sillä mun muistaakseni oli ihan hyvin Tonnarin palikoita tallissa.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
käyttiksinä: OG 9-5 -99 Estate 2.3t biopower ja OG 9-3 -01 2.0t
klubilainen nro. 5663. Ei oo riemulla rajaa kun Saabilla ajaa.
klubilainen nro. 5663. Ei oo riemulla rajaa kun Saabilla ajaa.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Etsi toiminnalla olis varmaan löytynyt tämäkin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=144603
HUOM! Siis musta käy punasen tilalle, mutta ei päinvastoin.
HUOM! Siis musta käy punasen tilalle, mutta ei päinvastoin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
No siis toimii tavallaan...
Mitä itse kaivelin asiasta, niin ulkolaisella Saab-foorumilla oli Saabin Trionicien pääinsinööri aikoinaan summannut noiden eroja.
Ei suositeltu mustaa punaisen tilalle, lähtee kyllä käyntiin mutta ei toimi kunnolla koska musta antaa pidemmän kipinän ja vaihtovirtaa. Punainen taas antaa tasavirtaa. Vielä sellaista eroa oli vielä että toisessa on triac ja toisessa tyristori.
Tuossahan se oli: http://www.saablink.net/forum/performan ... 0/8421.htm
"Just to check if the engine starts or not. I really hope I'm making myself clear enough....."
"The BLACK DI C will work on your MY/91 LH 2.4.1 But do not use the BLACK DI C as a replacement for a RED DI C if the car has got Trionic T5."
Tuon perusteella ei ainakaan uskalla ajaa lenkkiä mustalla kasetilla.
Mitä itse kaivelin asiasta, niin ulkolaisella Saab-foorumilla oli Saabin Trionicien pääinsinööri aikoinaan summannut noiden eroja.
Ei suositeltu mustaa punaisen tilalle, lähtee kyllä käyntiin mutta ei toimi kunnolla koska musta antaa pidemmän kipinän ja vaihtovirtaa. Punainen taas antaa tasavirtaa. Vielä sellaista eroa oli vielä että toisessa on triac ja toisessa tyristori.
Tuossahan se oli: http://www.saablink.net/forum/performan ... 0/8421.htm
"Just to check if the engine starts or not. I really hope I'm making myself clear enough....."
"The BLACK DI C will work on your MY/91 LH 2.4.1 But do not use the BLACK DI C as a replacement for a RED DI C if the car has got Trionic T5."
Tuon perusteella ei ainakaan uskalla ajaa lenkkiä mustalla kasetilla.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Voi, voi "rikun" tää "Dr.boost" on toiminut jo kauan swedun saab sivuilla, mutta tuo hänen tietonsa linkissäsi vuodelta 2006 on kumottu jo moneen kertaan.
Ja hänen tietonsa kumoaa jo sekin, että kun näille kaseteille järjestettiin takuuvaihto järjestelmä niin autoihin joissa punainen DI vaihdettiin Musta DI.
Mutta sehän jokaisen oma asia miten tekee, mulle ainakin vaihdettiin ilman maksua musta punasen tilalle, mutta ehkä siihen vaikutti se, että olin saabilla duunissa?
PS. myin sen tonnarin vuoden sen vaihdon jälkeen, ja se kulkee vieläkin samalla kassulla.
EDIT: Pieni korjaus tähän on paikallaan koska vuodesta 1985 vuoteen 1989 ei suositella mustaa, mutta siitä eteenpäin pitäisi toimia oikein.
Ja hänen tietonsa kumoaa jo sekin, että kun näille kaseteille järjestettiin takuuvaihto järjestelmä niin autoihin joissa punainen DI vaihdettiin Musta DI.
Mutta sehän jokaisen oma asia miten tekee, mulle ainakin vaihdettiin ilman maksua musta punasen tilalle, mutta ehkä siihen vaikutti se, että olin saabilla duunissa?
PS. myin sen tonnarin vuoden sen vaihdon jälkeen, ja se kulkee vieläkin samalla kassulla.
EDIT: Pieni korjaus tähän on paikallaan koska vuodesta 1985 vuoteen 1989 ei suositella mustaa, mutta siitä eteenpäin pitäisi toimia oikein.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
^85-89? No ei varmaan ainakaan alkupäässä, kun nehän oli jakajalla...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Okei, eli mustan voi sitten varmaan laittaa myös huoletta, kiitoksia oikaisusta. Ei ole tullut Saab-asioihin perehdyttyä nopeaa googletusta enempiä, kulkupeli kun ei ole omani vaan isäni.
Kasettiakin tuli jo kivasti tarjolle, eiköhän jossakin onnistu testaus, kiitoksia yv:tä laittaneille
Kasettiakin tuli jo kivasti tarjolle, eiköhän jossakin onnistu testaus, kiitoksia yv:tä laittaneille
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Heh, no milloin DI tuli käyttöön sun mielestäsi olisko ollut tämä innovaatio jo 1985.Mawerick kirjoitti:^85-89? No ei varmaan ainakaan alkupäässä, kun nehän oli jakajalla...
Tääläkin joku enkku sen on todennut: http://www.saabhistory.com/2007/11/16/s ... novations/
1985: Direct Ignition – By the direct ignition system, Saab eliminated the ignition cables and distributor. Each spark plug has a separate coil which produces a firing spark voltage of 40,000 volts. The result is improved combustion and better cold-starting performance.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
DI-kasetti löytyi ensimmäistä kertaa Saabin konepellin alta 1988 CD-korisista turboista. 1989 myös CC-turbot saivat samaa nannaa.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Ensimmäinen myyntiin tarkoittu 9000 sai DI:n oli MY90 sitä ennen sitä löytyi vain esisarja autoista ja se oli hyvä ettei sitä heti tuputettu myytäviin, koska niissä oli paljon vikoja.Pekka Valtanen kirjoitti:DI-kasetti löytyi ensimmäistä kertaa Saabin konepellin alta 1988 CD-korisista turboista. 1989 myös CC-turbot saivat samaa nannaa.
Näiksi esisarja-autoiksi laskettiin myös taksit ja poliisi autot joissa DI jo oli.
Tässä lainaus saabin history sivulta: The first production vehicle to include direct ignition was the 1990 model year Saab 9000.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Mulla oli tossa MY89 tonnarissa DI. Ukissa tehty oli se pommari.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Jep tiedän, että niitä löytyy varmaan useampiakin, mutta saabin virallinen näkemys oli tuo jonka mainitsin, ostitko auton uutena niin silloin pystyit sen valitsemaan samaan hintaan kuin jakaja mallisenkin.Mawerick kirjoitti:Mulla oli tossa MY89 tonnarissa DI. Ukissa tehty oli se pommari.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Sittenhän minulla ollut my89 cc-turbo oli esisarjan auto, koska siinä oli punainen DI-kasetti. Ensirekisteröity uutena Suomeen 27.12.1988.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Olettaisin jotta autosi oli esisarja-autoihin kuuluva, nyt olisi kiva saada tietää josko hän joka osti sen uutena ruksasi tilauslistaan DI:n koska se oli mahdollista tehdä.Pekka Valtanen kirjoitti:Sittenhän minulla ollut my89 cc-turbo oli esisarjan auto, koska siinä oli punainen DI-kasetti. Ensirekisteröity uutena Suomeen 27.12.1988.
Muuten olen ollut duunissa saabin tehtaalla Nyköpingissä joitakin vuosia enkä ole vielä nähnyt standardi saabia jokaisessa on ollut jotain lisättynä.
Huom. Nyköpingin kautta vietiin autot kaikkiin muihin maihin siis trollissa valmistetut.
Ja tais olla myös jenkkeihin menevät suomessa valmistetut.
Ellen aivan pieleen muista.
Mulla oli melkein standardi 99 MY75 jenkki malli 3D, mutta siinäkin oli lisä releitä muunmuassa ohjaus-servo ja akuankan perse takana eli spoileri ja avattavat takasivulasit.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Olettaisin, että autoni oli ihan tavallinen hihnalta tullut turbotonnari. Perusteluina sekä Saabin oma kirjallisuus että henkilökohtaiset havaintoni Saabeista.
Lähde "Saab 50 vuotta, 1947-97" sivut 27 ja 28.
"1985: Saabin suorasytytysjärjestelmä (Saab DI) esitellään.
1988: Saabin suorasytytys (Saab DI) tulee vakiovarusteeksi."
Eli 1985 DI esiteltiin, mikä ei tarkoita että se olisi tullut tuotantoon heti vaan sitä testattiin. 1988 se ei suinkaan tullut vakiovarusteeksi kaikkiin Saabeihin, esimerkiksi og-900, vaan vain turbollisiin cd-tonnareihin ja vuotta myöhemmin myös cc-korisiin.
Toiseksi en ole tavannut luonnossa enkä netissä yhtään tonnaria joka kumoaisi edellä mainitun. Esimerkiksi tällä hetkellä nettiautossa on myytävänä kolme turbotonnaria 1988-89 ja niissä kaikissa on punainen sytytyskasetti. On erittäin epätodennäköistä, että ne kaikki olisivat esisarjan yksilöitä.
Jos sellainen tonnari löytyy, niin kertokaa ihmeessä, niin korjaan käsitystäni.
Lähde "Saab 50 vuotta, 1947-97" sivut 27 ja 28.
"1985: Saabin suorasytytysjärjestelmä (Saab DI) esitellään.
1988: Saabin suorasytytys (Saab DI) tulee vakiovarusteeksi."
Eli 1985 DI esiteltiin, mikä ei tarkoita että se olisi tullut tuotantoon heti vaan sitä testattiin. 1988 se ei suinkaan tullut vakiovarusteeksi kaikkiin Saabeihin, esimerkiksi og-900, vaan vain turbollisiin cd-tonnareihin ja vuotta myöhemmin myös cc-korisiin.
Toiseksi en ole tavannut luonnossa enkä netissä yhtään tonnaria joka kumoaisi edellä mainitun. Esimerkiksi tällä hetkellä nettiautossa on myytävänä kolme turbotonnaria 1988-89 ja niissä kaikissa on punainen sytytyskasetti. On erittäin epätodennäköistä, että ne kaikki olisivat esisarjan yksilöitä.
Jos sellainen tonnari löytyy, niin kertokaa ihmeessä, niin korjaan käsitystäni.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03