T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3298
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Joulu 08, 2013 03:24

Mertmi kirjoitti:Muistelen että olikohan joku vapariturbo -projekti täällä taannoin. Ei ainakaan bensiinillä toiminut kunnolla.
Mut sit taas toisaalta wanhaan hyvään aikaan... :arrow: http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopi ... e58bfdce3b
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Pe Joulu 13, 2013 13:31

Hyviä linkkejä ja hyvää kokemustietoa. Asiaa!

Pystärisatkua purettu sen verran että moottoripaketin noston esteenä enää vetarit.
Moottorinostin tuli kasattua kans. Laitoin ostopalstalle männistä tiedustelua. Eli T8:n tai
b202:n turbomännät hakusessa. Sama suosiolla tehä turbon männillä niin voi ahdistaa sitten
paremmin. Lukemisen ymmärtämisen perusteella T8:n männät ilmeisesti paremmat vaan omiin
tarpeisiin käypi kyllä nuo toisetkin.

Eilen kävin hakemassa mh:sta pari isoa pakettia tonnarin osaa ja trionic-vermeitä. Tekis mieli kovasti
mennä hipistelemään vaan taidan vasta sunnuntaina tai ens viikolla aukasta paketit.

Sain siitä pystärisatkusta hyvät etu-umpiot, vilkut ja maskin. Aattelin koittaa sovittaa niitä tuohon
viistokeulan puskuriin. Ranetusta vaatii vaan jotenki mieltyny enemmän pystärin keulaan. En tiiä miksi!?
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ti Joulu 17, 2013 13:45

Nyt olis periaatteessa kaikki tarvittavat perusraakapalikat hankittuna trionicsettiä varten. Imu- ja pakosarjoissa hiukan miettimistä vaan pakosarjan saattais koittaa rykästä iteki. Sitä kerkeää miettiä kun motti joskus eksyy paikalleen. Tieten 16-venasen sarjaki kyllä riittäis omiin tarpeisiin hyvin?! Kaasaripystärin keulalla motti oottaa sunnuntaita jolloin tarkoitus nykästä möhkäle pois. Mäntiäki olis joku setti kun tuli hankittua kolkin laakerivammanen motti ja T8:n männät pitäis olla kohta tuloillaan. Homma alkanee pystärimotin purusta jolloin selviää tarkempi tehtävälista. Sähköjä pitää alkaa kans tutkimaan mitä tarvii trionicin johtosarjasta ja karsii ylimääräiset pois sekä tutkii tämän johtosarjan läpi ettei mikään ole rikki. Sama hoito myös pää- ja bensareleboksille sekä piuhoille. Tässä onki itelle visainen paikka kun ei ole sähköpuolesta hirveästi kokemusta. Kaveri onneksi lupautunut auttelemaan.

Kävinpä huvikseni koittamassa leimaa og:iin ja oli yks parhaista määräaikaiskatsastuksista ikinä. Katsastusmies anto säätää seokset rajojen sisään ja muutenki oli parin kohan kans ymmärtäväinen. Eivät vaikuttaneet turvallisuuteen mitenkään. Oli CO% arvo 4,7 minkä olin säätäny millä tuntuu löytyvän vetoja ja toimii kohtuu hyvin. Ja vuoden päästä toivotti tervetuloa takaisin.:-)
Viimeksi muokannut Mikki2, Ma Joulu 23, 2013 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Joulu 23, 2013 14:41

Joulukuusen haku 3,5 kilsan päästä... :)

Kuva
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Joulu 23, 2013 14:46

Pystäristä paketti nousemassa...

Kuva

Ja aseteltuna og:n konttiin...

Kuva

Kuva

Meinas arveluttaa mahtuuko kaikkineen vaan sinne meni. Jäi vähän löysääkin ja työ- ym. kaluille tilaa. Tuli kuormajouset testattua. Vähän otti vänkärin puolelta kaareen tonnari et-vanteilla (hieman pönäkkä siis minä istuin vänkärin puolella) ja 195-65/15 nastoilla kun perhe matkassa vaan suoraan kuitenki kulki. :) Melko monikäyttönen tuo viistoperä.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1709
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Suabisti » To Joulu 26, 2013 04:33

Täälähän näyttää hommat mukavasti edistyvän. Tuo väri on hyvä ja ilmeisesti on hyvillä varusteillakin :)
Kävitkö hakemassa jostain purku-Satkusta koko 16v koneen laatikoineen?
#3628
Saab 9000 Aero -94 E85 | Saab 9000 Jubilee -97 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » To Joulu 26, 2013 05:01

Hiljalleen ku värkkää niin saattaa joskus valmistua. Ilmastointi, vakkari, absit ja kallistuksen vaimentajat puuttuu. Vakkari ja kallistuksen vaimentajat hankittuna ja oottaa asennusta. Ilmastointi ja absit voi olla että jää laittamatta. Noh kattoo niitä joskus.

Tuo paketti on 8-venttiili kaasarista. Kaverin kans ostettiin, halvalla kun sai, seisonnassa ollut ajokuntoinen kaasari varaosa-autoksi. T5-kansi ja T8:n männät löytyy erikseen ja nämä pitäis naittaa keskenään alunperin. Tiedossa olis kyllä yks 16-venttiilinen turbotekniikka joten kun sen saa haettua kattoo mitä tekee. Ainut mikä tällä hetkellä puuttuu on se vakkarin kolmepiuhanen nopeusanturi mittariston taakse vm. -89 ja uudemmissa käytetty, pakosarja ja imusarja. Nämäkin kyllä jo tiedossa mistä saan. Hyvin todennäköisesti matkalla valmiiseen tulee vielä muutoksia ja ylläreitä vaan näillä tällä hetkellä.

Oli muuten kohtuu raskas nostaa yksin tuo paketti peräkontista tallin lattialle niin ettei hajota laatikon pohjaa tai yleensäkään mitään. Huh huh :D
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Jope
-
Viestit: 4112
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Jope » Su Joulu 29, 2013 19:40

JP_Vette kirjoitti:Mut sit taas toisaalta wanhaan hyvään aikaan... :arrow: http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopi ... e58bfdce3b
Tuon auton todellista tarinaa ei tulla koskaan kuulemaan. Moonlight-tuning oli ostanut sen valmiiksi turbotettuna ja kaikesta päätellen (mm. itse kyydissä olleena) vetoja (ja nakutuksen puutetta) oli siihen malliin, että ei se mikään turbotettu vapari ollut.

Kukin voi toki elää siinä uskossa kuin haluaa ja osaltaan siksi myös itse tuon vapariturboni rakensin, kun en saattanut uskoa, että se vapari mitään ahtoja kestäisi. Eikä kestänyt.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (KR) | 9-5 Aero STW '05 (KA)

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9478
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Joulu 29, 2013 20:15

Tuli muuten mieleen että joskus ennen tätä klubifoorumin projektiosiota oli yhdellä saabistilla Saab 99 8-venttiilisen vaparin turbotusprojekti. Hän oli tehny siitä webbisivut. Sekin taisi kestää ahtoja vain jonku 0,3 tai 0,4bar ilman nakuja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Su Huhti 13, 2014 14:21

Pitkästä aikaa taas jotain. Og:llä lähinnä vain ajettu. 20 tkm yhteistä taivalta tuli täyteen. Ei ole tarvinnut muuta ku tankata. Nyt tuli tehtyä perushuoltona moottoriöljyn vaihtohuolto (motox 10w-40 puolisynteettinen), laatikko öljyt (total bw 75w-80 gl4+), tulpat nippon denso w22 ep-u 0,8 mm kärkivälillä sekä molemmille puolille etujarrupalat. Aikaisemmin koitin testimielessä moottoriöljynä sitä mobilin delvac 15w-40 mineraalia puhistusmielessä ja tuntu toimivan. Öljynvaihtoväliä tuli samoilla motoxin 10-w40:llä 6809 km ja ulos sain valutettua öljyä tasan 3 litraa eli öljyn syömistä havaittavissa kohtuu vähän. Liekö aukassu yli 450 tkm ajettuja männänrenkaita, koska aikaisemmin on syönyt huomattavasti enemmän jo 5 tkm:lle. Vastaaville tulpille mitkä laitoin tuli km hieman yli 12 tkm ja sen verran uusien tulppien ja öljyn vaihdon seurauksena muuttui pelkkä tyhjäkäynti että piti ruiskun ja tyhjäkäynnin säätö suorittaa uudestaan. Jatkossa tulpilla menen max sen 10 tkm. Laatikkoöljyt oli vaihdettu lie milloin viimeksi. Huh huh miten mustaa oli ja öljyropun magneetti täynnä metallitavaraa. Ulos tuli pelkän ropun kautta 1,9 litraa ja takaisin meni uutta 2,5 litraa jolloin öljyn pinta mittatikussa pari milliä yli max viivan. Enskakoppaan jäänyt vanhaa ilmeisesti sen pari kolme desiä. Taidan vaihtaa seuraavan moottoriöljynvaihdossa vielä kertaalleen uudet laatikkoöljytkin niin tulee paremmin puhistusta. Kyllä muuttui aika paljon laatikon toiminta uusilla öljyillä. Hiljenikin vielä melkoisesti. Sen takia lähinnä laitoin tuon viskositeetin öljyt koska jatkossa og tullee toimimaan talviautona ja näin ollen laatikko toimisi hieman livakammin jo kylmänä.

Viinamoottorin teko T5-kannella ja trionicilla hieman siirtyy mutta on kuitenki mielessä korvan takana ja itse asiassa paketista ei puutu enää kuin 16-venasen pakosarja ja uudempi nopeussignaali anturi mittarin taakse. Noh tämä sitten joskus. Sigun aero menee nyt tämän projektin edelle.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Huhti 13, 2015 05:28

Täällä ei oikeastaan ole tapahtunut perushuoltojen lisäksi muuta kuin ajoa. Mittarissa nyt
n. 31300 (463,5) tkm:iä. Leimalle kaveri rykäs paikan kuskin puolen sisälokariin.
Eli taas leimaa 31.3.2016 asti. Tekniikka toiminut hyvin. Nyt alkoi vain kakkonen
pomppimaan ajoittain pois varsinki talvella kun ajo ryttyytti jäillä. Tasasella pysyy päällä. Liekö
tarvisi keskittää keppi uudelleen tai moottorin kannakkeet jo väsyny!? Muuten tekniikka ok.

Ja suunnitelmat yllättäen muuttuneet eli nyt tämä menee myyntiin. Klubilaiselle kohtuu hintaan. Kohtuudella tehty remppaa ja jos jaksaa niin aiemmilta sivuilta kun lukee selviää tarkemmin. Laitan ilmon myös myyntiosioon. Jotain varaosaaki löytynee matkaan.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Huhti 13, 2015 14:57

Tämä menikin sitte jo tänään. Ouluun jäi klubilaiselle. Toivotan hyvää jatkoa ja saat ottaa tämän topicin itselle käyttöön mikäli haluat jatkaa tätä.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja reimakostaja » Ti Huhti 14, 2015 12:55

Uusi omistaja ilmoittautuu, ja miksempä vaikka jatkaisikin tätä ketjua, mukavahan tämmöisiä on kirjoitella, ja saa samalla kysyttyä neuvoja, melkoisen aloittelija kun vielä olen.

Aiemmin olen omistanut vain samanikäisen aivan perusmallin satkun, jolla ajattelin hiukan opetella korjailua yms, mutta eihän siitä mikään ole hajonnut... No lohkolämppärin asensin ja takasivuikkuna piti vaihtaa kun rosvot murtautuivat sen kautta vierailulle (eivätkä edes osanneet irroittaa tuollaista Motonetin halvinta USB-soitinta...). Hiukan oli ehkä myös jopa liian hyvä minulle, todella lähellä siis museointikuntoa, ja kokoajan oli takaraivossa ajatus että täytyisi pitää se yhtä hyvänä, johon tuo tiettyä vaikeutta se että ihan käyttöautona toimi. Tässä turbossa on lisäksi korimalli sopivampi, ja vetokoukkukin laskettakoon plussaksi. Eikä turbokaan ainakaan negatiivisesti ostopäätökseen vaikuttanut... :D Myöskään ei pari pikkunaarmua tai ruostetäplää lisää enää tuota päänvaivaa, ja riittääpä tekemistä kesäksi kun ei töitäkään liene toukokuuta pidemmälle olla tulossa :lol: :roll:

Isoimmat asiat lienee että kakosvaihde ei meinaa pysyä päällä mikäli nopeus heiluu edestakaisin. Kiihdyttäessä ja tasaisesti ajaessa kyllä pysyy.

Viimeistään ennen katsastusta pitää paikata pari ruostunutta kohtaa, tai oikeastaan olisi jo pitänyt, ne annan kaverin hoidettavaksi suosiolla. Tai jos joku Oulun lähistöllä asuva haluaa avustaa hyväntekeväisyys/saabisti -korvauksella niin saa ottaa yhteyttä. :D

Samoin oli korjauskehotusta toisen etuparkkivalon toimimattomuudesta, ja ilmeisesti asiaa oli jo aiemmin tutkittu että ihan polttimon vaihdolla ei selvinne?

Kuskin ikkunakaan ei napista aukene, ei edes yritä.

Ovien alareunoissa on myös pikkasen ruostetta, pitänee hiukan hioa ja maalata.

Sitten jotain pientä, turvavyön valo ei näkynyt palavan, valot ja radio jää päälle vaikka virrat olisi poissa ja kattoverhoilulle pitänee jossain välissä tehdä jotain pysyvämpää ratkaisua kuin nastat.

Autoa on madallettu jonkin verran, joka ei kuulu toimenpiteisiin joita itse haluaisin autolle tehdyn. Renkaat ei kuitenkaan jää kaarien sisäpuolille ja hidasteista pystyy normaalilla varovaisuudella ajamaan, mutta keula näyttää joistain kulmista kuitenkin hiukan tökerön matalalta omaan silmääni. Katsotaan innostunko sitä joskus himpun verran nostamaan takaisinpäin.


Nyt aloitan kuitenkin siitä, että laitan tuon karvalakkisatkun myyntikuntoon. Hattuhyllylle koetin jotain kaiutinviritelmiä joskus rakentaa, jotka epäonnistuivat ja jäivät kesken, puran ne pois ja laitan alkuperäisen hattuhyllyn takaisin. Sekä tietysti putsailua yms, ehkäpä kesärenkaatkin alle.

Turboon voisin tietty myös vastikään ostamani cross spoket laittaa alle, ja ehkäpä ottaa pari kuvaa tänne samalla kun tuon toisen kuvaan myyntiä varten.


Vikoihin perehdyn paremmin kunhan saan toisen satkun alta pois, mutta jos jotain ilmiselviä arvauksia vikojen laadusta keksii, saa ehdottaa. Myös, mikäli kokee tahtovansa todella hyväkuntoista perusmallin pystykeulasatkua ja on siitä valmis rahoja maksamaan, saa tarjota. :wink:
Viimeksi muokannut reimakostaja, Pe Touko 29, 2015 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9478
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ti Huhti 14, 2015 16:34

Iskarit on heikot jos joutuu hidastelemaan töyssyihin. Onhan tuossa pientä askaretta, mutta aika moni kohta on onneksi työvoittoista ja kuluiltaan kohtuullista. Mukava että jengi jaksaa näitäkin vanhoja vielä laitella. Helposti voisi päätyä tilanteeseen, jossa leima ajetaan loppuun ja auto paaliin. Tsemppiä. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja reimakostaja » Ma Huhti 27, 2015 06:23

Aiempiin vikoihin pitää vielä lisätä keulamerkin puuttuminen, siihen pitää ehdottomasti hommata joku tarra! Ratinkin voisi vaihtaa joku päivä kun on melko sileäksi jo kulunut eikä tunnu niin mukavalta kädessä.

Jonkin verran jo aloitin tätä, parkkivalo korjautui kun laitoin maadoituspisteen uusiksi. Oli ruostunut melko pahasti, pienellä nyhtäisyllä irtosivat kaikki johdot.

Kuskin ikkuna onkin sitten vähän mystillisempi. Sielläkin oli ruostetta, etenkin se ikkunan moottorin hammasratas joka pyörittää systeemiä, oli ruostunut aikalailla kiinni. Runsas määrä CRC:tä ja öljyä sekä vivahde väkivaltaa niin lähti pyörimään iloisesti. Putsailin ja öljysin mekanismia muutenkin melko runsaasti. Vaan nyt kun ikkunan ajaa aivan ylös asti, ei välttämättä tahdokaan enää tulla alas. Ainakaan aivan heti siis, nimittäin jonkin ajan päästä kun kokeilee uudestaan, saattaakin lähteä liikkeeseen. Jos ikkunaa ei aja aivan ylös asti, liikkuu se kyllä vaikka miten paljon edestakaisin. Ilmeisesti siis se äärimmäinen yläasento on sille jotain liikaa, pitäisiköhän se ehkä säätää jotenkin ettei aivan niin ylös menisi, ja mistäköhän sellaisen säädön saisi aikaan...? Joku ohut tiiviste sinne yläreunaan...?

Cross spoketkin on nyt jo jonkin tovin olleet alla, oli kyllä aiempi omistaja vetänyt renkaat melko tiukalle, oli vaikein renkaanvaihto ikinä, ja jokaisen pultin kanssa sai taistella. :lol:

Vastaa Viestiin