93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Onkos 93SS vaihdeöljyt huolto-ohjelmassa? Jos ei niin kyllä pitäisi olla.
10v ja 230tkm kaupunkiajoa saivat aikaan tahmaiset 1-2-3 vaihteet. Vaihdossa öljy oli sameaa ruskeaa kuraa.Tyhjennystulpan magneetti oli kerännyt tämän näköistä metallihilettä. Hyi olkoon:
http://imageshack.us/photo/my-images/577/cixc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/198/9u4l.jpg/
Vaihdoin uudet GM punaviinit http://www.motonet.fi/fi/tuote/590044/G ... 8293165290. Vinkki: se täyttöproppu sitten ensiksi auki, sitten vanhat pihalle
10v ja 230tkm kaupunkiajoa saivat aikaan tahmaiset 1-2-3 vaihteet. Vaihdossa öljy oli sameaa ruskeaa kuraa.Tyhjennystulpan magneetti oli kerännyt tämän näköistä metallihilettä. Hyi olkoon:
http://imageshack.us/photo/my-images/577/cixc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/198/9u4l.jpg/
Vaihdoin uudet GM punaviinit http://www.motonet.fi/fi/tuote/590044/G ... 8293165290. Vinkki: se täyttöproppu sitten ensiksi auki, sitten vanhat pihalle
EX: 9³SS BioPower
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Täytitkö tarkistusreiästä vai löysitkö ns täyttötulpan lootan päältä? WIS neuvoo täyttämään letkulla siitä tarkisturpropun reiästä, mutta jossain lootan päällä on kuulemma oikein täyttöproppukin. En ole omaa kulkinetta ennättänyt niin tarkkaan vielä tutkia, mutta varauduttu on jo suppilolla ja letkulla.
EPC:n kuvasta ei kyllä mitään tulppaa löydy lootan päältä, liekö paikallisen merkkiliikkeen mekaanikko muistanut väärin.
Matti
EPC:n kuvasta ei kyllä mitään tulppaa löydy lootan päältä, liekö paikallisen merkkiliikkeen mekaanikko muistanut väärin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Nii-in... Itse vaihtan 60tkm välein manuaaliaskin öljyt. On vähän halvampaa öljyjä kuin laatikoita vaihdella. Tällähetkellä mittarissa 180tkm ja kolmannet vaihteistoöljt pyörii lootassa. Kestää muuten puhtaana eikä tuota kulumismönjää näy.
Auton kun hommasin niin 84tkm oli ajettu, ensimmäinen huoltotoimenpide oli vaihtaa lootaöljyt. Sitten 146tkm kohdalla kytkinremontin yhteydessä. Näyttää siltä että 210tkm huollossa on taas aika vaihtaa.
Auton kun hommasin niin 84tkm oli ajettu, ensimmäinen huoltotoimenpide oli vaihtaa lootaöljyt. Sitten 146tkm kohdalla kytkinremontin yhteydessä. Näyttää siltä että 210tkm huollossa on taas aika vaihtaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Viistaita tekoja. Harmi vaan, ettei oman yksilön edellinen omistaja ollut niin autoihminen. Kaikkia ei vain nämä vehkeet kiinnosta samalla tavalla. Mielestäni tämä on Saabin insinöörien virhearvio, ei kuluttajien. Tämä johtaa harmillisesti tilanteeseen, jossa auton huoltovihko ja sen leimat eivät juurikaan kerro auton todellisesta kunnosta.
Täytin siitä tarkastusreijästä letkulla kunnes valui yli. n. 1,9L sinne menee kuten WIS neuvoo.
Täytin siitä tarkastusreijästä letkulla kunnes valui yli. n. 1,9L sinne menee kuten WIS neuvoo.
EX: 9³SS BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
pakkivalo anturin reiästä täyttö.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Taitaa olla enempi käyttäjästä kiinni, itsellä oli 300tkm ajettu eikä mitään ongelmia. Tosin vaihteita ei "runnuttukaan" sisään. Hyvä auto oli, on välillä "ikävä"..
Hyvää joulua!
Hyvää joulua!
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Oletko Pasijalmari katsonut miltä öljy näyttää 300tkm kohdalla? Onko kyseessä sama B207 koneen FM55/57 manuaaliaski?
Edellinen käyttäjä on kyllä sen verran tuttu ja ajotapa verkkainen, että tuskin on hirveästi revitelty. Kaupunkiajo on kyllä pahinta autolle.
Hyvää Joulua kaikille!
Edellinen käyttäjä on kyllä sen verran tuttu ja ajotapa verkkainen, että tuskin on hirveästi revitelty. Kaupunkiajo on kyllä pahinta autolle.
Hyvää Joulua kaikille!
EX: 9³SS BioPower
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Selvä, tämä löytyykin kohtuudella. Taidan tyhjentää molemmat purkit, tuskin 1 desi ylimääräistä roiskevoidellussa laatikossa pahaa tekee.Tasapaino akseli kirjoitti:pakkivalo anturin reiästä täyttö.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Sattuneesta syystä olen katsellut vaihtobokseja. Mitä eroa on 93SS TiD laatikoilla FM57 301 ja B207L FM55 101 laatikoilla? Mitkä laatikot käyvät B207:n jatkoksi?
WIS:n mukaan vaihdeöljyn määrä on alhainen, jotta hyötysuhde olisi parempi. 1dl ei varmaan vaikuta tässäkään paljoa.
WIS:n mukaan vaihdeöljyn määrä on alhainen, jotta hyötysuhde olisi parempi. 1dl ei varmaan vaikuta tässäkään paljoa.
EX: 9³SS BioPower
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
onko hankalassa kohti tarkistus roppu? Joutuuko purkamaan mitään edestä? tarvitseeko mitään erikois työkaluja? olis tarkoitus vaihtaa lähiaikoina vaihteisto öljyt omaan 9-3
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage
5891
5891
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Vas. etupyörän otin irti ja auto oli n. 40-60cm ilmassa siitä kulmasta. Pyöräkotelosta pääsee kätevästi jatkovarrella ja 8mm kuusiokolopäällä käsiksi proppuun. Pitkä varsi on tarpeen kun propun kierteet on oksidoituneet kiinni.
Tyhjennysproppu on pahemmassa paikkaa, vaihteiston alimmassa kohtaa, samanlainen 8mm kuusiokolopropppu. Normaalista 8mm kuusiokolo L-avaimesta piti rälläköidä lyhyestä haarasta puolet pois, jotta mahtui apurungon palkin ja propun väliin. Löysennetty proppu piti pyöritellä sormilla kapeasta välistä akui. Käytin avaamiseen jatkona putkea pitkälle haaralle jotta sai, propun auki
Tyhjennysproppu on pahemmassa paikkaa, vaihteiston alimmassa kohtaa, samanlainen 8mm kuusiokolopropppu. Normaalista 8mm kuusiokolo L-avaimesta piti rälläköidä lyhyestä haarasta puolet pois, jotta mahtui apurungon palkin ja propun väliin. Löysennetty proppu piti pyöritellä sormilla kapeasta välistä akui. Käytin avaamiseen jatkona putkea pitkälle haaralle jotta sai, propun auki
EX: 9³SS BioPower
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Mitäpä sitä Saabin insinöööriä moittimaan. Eiköhän ihan hyvin ole annettuissa raameissa tuo vaihtoväli auton suunniteltuun käyttöikään, tai takuuaikaan. Järkeväähän tuo tietysti on vaihtaa se on totta, varsinkin se ensimmäinen vaihto kun sisähilut laatikossa on asettunut paikalleen ja se pikku muju siltä tulee pois.
Eli lähelle 1.9L on ohjetilavuus 5v manuaalissa?
Reilu satanen on ajettu myös täällä ja öljyt vaihtamatta.
Toiminta tosin on varsin hyvä edelleen.
Eli lähelle 1.9L on ohjetilavuus 5v manuaalissa?
Reilu satanen on ajettu myös täällä ja öljyt vaihtamatta.
Toiminta tosin on varsin hyvä edelleen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Alkaa itselläkin olla öljynvaihto ajankohtainen. Jollei tuo laatikko antaudu taas
Mutta aika halpaa remonttiahan tuo öljyn vaihto on kun sitä ei edes paljoa sinne mene.
Mutta aika halpaa remonttiahan tuo öljyn vaihto on kun sitä ei edes paljoa sinne mene.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Saako udella mitä tarkoittaa "taas". Millä vireillä ja minkä olet saanut rikki?
EX: 9³SS BioPower
Re: 93 SS vaihteistoöljy, filled-for-life?
Ensimmäinen laatikko sanoi poks n.40 tkm ajettuna. Sieltä irtosi jotain perästä ja alkoi klonksahdella kun välys kasvoi.
Ja virityksenä on tuo 200/440.
Nyt autossa on tuo vanha lyhyemmällä perävälityksellä oleva laatikko ja voin sanoa että ennemmin tuo olisi saanut hajota.
Ja laatikko öljyjä olen vaihdellut n40-60tkm välein. Oli sitten automaatti tai manuaali.
Ja virityksenä on tuo 200/440.
Nyt autossa on tuo vanha lyhyemmällä perävälityksellä oleva laatikko ja voin sanoa että ennemmin tuo olisi saanut hajota.
Ja laatikko öljyjä olen vaihdellut n40-60tkm välein. Oli sitten automaatti tai manuaali.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77