Tuplat Saab 90:iin vm.86

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kukko-99
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 18:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kukko-99 »

Moi

Yritin etsiä haulla tietoa, mutta en kai vaan osaa..

Löytyykö mistään ohjetta tuplakaasarin ryypyn säätöön? Tuppaa joku mutteri löystymään, ja menee ryyppy "sekaisin". Käy nyt jatkuvasti rikkaalla.. Ei viittis kuukauden välein viedä korjaamolle säädettäväksi. Viimeksi korjaamolla säätivät kohdilleen 10 minuutissa, ja kiristivät jotain muttereita.
Olen siis mäkin laittanut tuplakaasarin tuplikseen. Kiitos jo etukäteen neuvoista :D
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

H-moottorissa on moottoriöljyn täyttyputki eri kohdassa kuin B-koneessa ja jäisi kaksoiskaasuttimen kotelon tielle asennattaessa. Täyttöputken voi ilmeisesti kääntää eri kulmaan löysäämällä putken juuresta löytyvää mutteria, jotta imusarja koteloyhdistelmän saa laskettua paikoilleen? Vai vaatiiko jotain muuta?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saab84 kirjoitti:H-moottorissa on moottoriöljyn täyttyputki eri kohdassa kuin B-koneessa ja jäisi kaksoiskaasuttimen kotelon tielle asennattaessa. Täyttöputken voi ilmeisesti kääntää eri kulmaan löysäämällä putken juuresta löytyvää mutteria, jotta imusarja koteloyhdistelmän saa laskettua paikoilleen? Vai vaatiiko jotain muuta?
83 vuoden 900 gls menee täyttöputki näin:
Kuva
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Näkyy kuvassa olevan 900 GLs:ssä sivulle kallistettuna. Olisikohan erimallinen täyttöputki (tai sitten käänneltävissä moottorin kyljestä propua löysäämällä). Täytyypä tutkia...

Olikos se imusarjan eroavuus B- ja H moottorin välillä siinä, että jäähdytysletkujen tulot imusarjaan ovat erilaiset. Pulttipaikat ovat ainakin silmämääräisesti samassa järjestyksessä kuvan koneessa kuin B- koneessakin.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

B- ja H-moottorien imusarjan tiivisteet ovat ainakin erilaisia. Jos H-moottorissa käytetään B:n tiivistettä, pääsee jäähdytysneste EGR-kanavan kautta kakkos(?)sylinteriin. En sitten tiedä miten B-imusarjan kanavat osuvat H:n kanteen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

b-imusarjaan tulee paksu vesiletku tuonne imusarjan alaosaan,molemmat sarjat löytyy tallista ja myytävänä halvalla jos joku kaipaa....b-mottiin löytyy täydelliset vesiletkut myös mukaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja Darco »

Itellä kanssa tälläinen projekti menossa opinnäytetyöksi, on vielä saman vuosimallin ysikymppikin. Toi imusarja on romuttamon mukaan -83 ysisatkusta.

Mites tota, kyselin saabilta noita imusarjan tiivisteitä (legendan mukaan imusarjan tiiviste pitää ostaa marmoritiskiltä, tarvikkeet kuulemma huonoja) ja sanoivat että on useita eri malleja? Motonetti yms. liikkeet tarjoo vain yhtä mallia. Eli onko noissa jotain paksuuseroja, materiaalieroja vai mitä?
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

teesalama kirjoitti: Kaasarien säätö olikin jo astetta vaikeampi homma. Niiden pitäis olla synkronissa. Käytännössä pitänee mennä jonnekkin ne säädättämään.
Tuon synkronointilaitteen saa tehtyä itsekkin.
Tuolla esimerkiksi juttua. http://mp-foorumi.com/forum/showa.php?f ... b83a5c98db

Kannattaa käyttää veden sijaan letkuissa atf tai jotain muuta öljyä, koska liike on rauhallisempaa ja ei aiheuta perkeleitä jos kaasari imaiseekin letkun tyhjäksi. ;)

En kaasarisaappeihin ole tutustunut niin en tiedä onnistuuko synkronointi tuolla konstilla, mutta jos onnistuu niin saa kaasuttimet halvalla synkronoitua.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja Darco »

Nonniin nyt auto saatiin käyntiin, mutta ryyppyvaijerin kanssa tuli probleemaa.

Ilmeisesti tuplilla se menee sieltä imusarjan keskeltä alas ja sieltä vetämään ryyppyvipua moottoria kohti?

Pidempi vaijeri ainakin tarvitaan mitä tämä yksikaasarillisen vaijeri on, ei keltään löytyisi ylimääräsenä tollasta vaijeria?
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja Darco »

Tehot mitattiin tässä muutama kuukausi sitten, ja tehoa tuli kyllä lisää. Tehot nousi alkuperäisestä 65,9kw:stä 73,5 kw:hen.

Muutenkin auto tuntuu kulkevan paljon kevyemmin mitä ennen. Tehokäyrän voin laittaa tänne, jos jotakuta sellanen kiinnostaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja lucaf »

morjens, harmi ettet ole saanut vastauksia kysymyksiisi. Juu kyllä sen takapuolessa tuntee pikkuisen ryhdikkäämmän kiihtymisen jos saab kulkee tuplilla.

En valitettavasti muista miten ryypyn vaijeri meni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Onko tuo pyörä- vaiko moottoritehoa?
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja Darco »

Moottoritehoa, pyöräteho oli mun muistaakseni karvan päälle 10 kilowattia alempi.


Ja vieläkin saa alkuperästä tuplakaasari ryyppyvaijeria tarjota. Toi tarvike on ihan peestä, jumittaa niin että saa kaksin käsin kiskoa nupista, että vaijeri tulisi, vaikka rasvasin sen ennen asennusta ohkasella öljyllä.....Välillä tuntuu että tarttis olla joku hydrauliulosvedin mukana, että saa ryyppyvaijerin hievahtamaan....

Tulee aamujumppa tehtyä joka aamu kun tota vaijeria kiskoo :lol:
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuplakaasareilla tuli siis se teho, minkä tehdas lupaa yhdellä kaasarilla. No ei ihme että nämä on niin tuhnuja kulkemaan... Mikä tahansa 1.3-litrainen perheauto näytti kiihdytyksissä perävaloja jo silloin, kun näitä vielä sai uutena. :mrgreen:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joku kevyt korinen Japsi kyykyttää vanhaa Saabia helpostikin 0-100 kiihdytyksessä. Ite jäin joskus jälkeen 1,6 Nissan Sunnylle vaikka itellä oli turbo 99. Vasta satasen vauhdissa alkoi Saabin teho ja vääntö puhua enemmän kuin tuon noin sataheppaisen Sunnyn hyvä tehopainosuhde.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin