Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Jos Poy ei vaihto onnistu tai olet hommasta epävarma, niin ota yhteyttä.
Saan osan hankittua ja vaihdettua. Ja toimii.
Saan osan hankittua ja vaihdettua. Ja toimii.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Sain kotelon irti autosta, mutta koteloa en ole saanut auki, tai sitä alumiinistä levyä muovisesta.petrisa kirjoitti:Jos Poy ei vaihto onnistu tai olet hommasta epävarma, niin ota yhteyttä.
Saan osan hankittua ja vaihdettua. Ja toimii.
Paljolla myisit toimivan osan ja millä aikataululla saat toimitettua?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Nyt Poy ymmärsit ilmeisesti hiukan väärin.
Ei minulla ole mitään varaosaa, vaan tarkoitin, että korjaan sen sun nykyisen. Kunhan olet sen ensin itse irroittanut autosta. Ja senhän olet jo tehnytkin.
TehoFET IRFP064 löytyy paikallisesta SPelektroniikasta hintaan 9,20€. Saa korjattua heti huomenna, edellyttäen, että ko. osa on myymälässä. Seuraavaksi päiväksi (eli tiistaiksi) osan saa aina Partcolta (tietenkin edellyttää, että heillä osa on hyllyssä).
ps. Tuolle IRFP064:lle ei ole olemassa vastaavaa tyyppiä.
IRFP064 ja IRFP064N:n ero on siinä, että ilman N:ää on on virran kesto pienempi, mutta vastaavasti tehon kesto suurempi (70A vs. 110A ja 300W vs. 200W). Jännitekestot periaatteessa samat 60V vs. 55V, kuten myös kanavan min. resistanssi 9 mOhm vs. 8 mOhm.
Ilmeisesti alkuperäisenä käytetylle IRFP54:lle on periaatteessa olemassa vastaava 2SK1423, mutta se on alemmalla tehonkesto arvolla (150W) ja suuremmalla kanavaresistanssilla (16 mOhm), joten ei kannata sitä vaihtaa.
Ei minulla ole mitään varaosaa, vaan tarkoitin, että korjaan sen sun nykyisen. Kunhan olet sen ensin itse irroittanut autosta. Ja senhän olet jo tehnytkin.
TehoFET IRFP064 löytyy paikallisesta SPelektroniikasta hintaan 9,20€. Saa korjattua heti huomenna, edellyttäen, että ko. osa on myymälässä. Seuraavaksi päiväksi (eli tiistaiksi) osan saa aina Partcolta (tietenkin edellyttää, että heillä osa on hyllyssä).
ps. Tuolle IRFP064:lle ei ole olemassa vastaavaa tyyppiä.
IRFP064 ja IRFP064N:n ero on siinä, että ilman N:ää on on virran kesto pienempi, mutta vastaavasti tehon kesto suurempi (70A vs. 110A ja 300W vs. 200W). Jännitekestot periaatteessa samat 60V vs. 55V, kuten myös kanavan min. resistanssi 9 mOhm vs. 8 mOhm.
Ilmeisesti alkuperäisenä käytetylle IRFP54:lle on periaatteessa olemassa vastaava 2SK1423, mutta se on alemmalla tehonkesto arvolla (150W) ja suuremmalla kanavaresistanssilla (16 mOhm), joten ei kannata sitä vaihtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Kesti sitten tähän saakka toi fetti. Pistin NeoBrossilta uuden säätimen tulemaan, niin ei tartte pelleillä enää ton kanssa toivottavasti. Onneks tuli hankittua pari noita fettejä, niin saa siks aikaa puhaltimen käyttöön, kunnes Neo saa toimitettua säätimen.karg kirjoitti:Kolvasin uuden fetin säätöyksikköön ja kasasin sen piirasvan kanssa. Lähti puhaltimen säätö toimimaan eikä tartte nyppästä sulaketta enää irti. Saa nähdä kauanko toimii... Fetti oli IRPF064N ja se maksoi 3.63€ Partcossa.
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Ettei olisi puhaltimen moottori menossa ja polttaisi säädintä. Ainakin tonnarissa huonosti pyörivän moottorin noussut virrankulutus rikkoo säätimen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Jaa-a.. puhallin ainaskin pyörii ihan hyvin eikä ääntele. Ehkä toi fetti ei kestä tehoja tarpeeks hyvin tai sitte jäähdytys ei oo ollu kohillaan. Aika kuumana oli ainaskin se fetin keskinasta näyttäny käyvän kun oli muuttanu väriä.
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Luultavasti jäähdytys ei ole toiminut.
Fetin pitää jäähtyä jäähdytyslevyyn ja edelleen jäähdytyslevyn ilmaan. Jos joku tässä mättää esim. ei ole piitahnaa käytetty ollenkaan tai riittävästi, niin fetin enennaikainen hajoaminen on taattu.
On toki mahdollista, että säätimestä on huonolla tuurilla hajonnut jotain muuta. Tai sitten korjausvaiheessa on tullut orastava lisävahinko.
Fetin pitää jäähtyä jäähdytyslevyyn ja edelleen jäähdytyslevyn ilmaan. Jos joku tässä mättää esim. ei ole piitahnaa käytetty ollenkaan tai riittävästi, niin fetin enennaikainen hajoaminen on taattu.
On toki mahdollista, että säätimestä on huonolla tuurilla hajonnut jotain muuta. Tai sitten korjausvaiheessa on tullut orastava lisävahinko.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Uusi fetti hajosi melkein heti. Eiköhän tossa ollu aiemminkin kyseessä orastava jäähdytysongelma. Piitahnaa oli kyllä aiemman korjauksen yhteydessä käytetty riittävästi. Se ruuvi mikä pitää piirilevyä + fetin jäähdytyspintaa kiinni siinä pohjassa, on korkannut pohjassa olevan reiän niin, ettei paketti pysy enää tiukasti kasassa. Otin säätimen uudestaan auki, niin se ruuvi oli valmiiksi löysällä eikä enää kiristy. Se saattoi olla löysällä aiemminkin, mutta ei tullut huomioitua asiaa. No, kunhan uusi säädin tulee, niin ton nykyisen voi heittää vaikka roskikseen.
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Uudempi malli näyttää siltä, että fetin kiinnitystä siihen jäähdytyslevyyn on parannettu. Nyt menee pohjan läpi suoraan ruuvi ja sisäpuolella lienee mutteri. Vanhassa mallissa ruuvi pistettiin sisäpuolelta jäähdytyslevyyn vain kiinni ja toivottiin parasta, että kierteet kestävät paikallaan. Saas nähdä kauanko toi nyt sitten kestää, mutta toiveissa olis että se kestäisi vaikkapa vuosia..
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
1,5 vuotta ja vielä toimii
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Morjens, onko noissa 9-3 ja 900 samanlainen säätöyksikkö? Ei tahdo löytyä 900 vm. 98 sitä säätöyksikköä. Tosin merkkiliikkeestä en ole vielä uskaltanut hintaa kysyä.
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
NG900 96-> sama säädin kuin 9-3, maksaa merkkiliikkeessä 107eur svh.mrmartin kirjoitti:Morjens, onko noissa 9-3 ja 900 samanlainen säätöyksikkö? Ei tahdo löytyä 900 vm. 98 sitä säätöyksikköä. Tosin merkkiliikkeestä en ole vielä uskaltanut hintaa kysyä.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Nyt on sellanen ongelma että kanavista ei tuu kunnolla ilmaa vaikka puhallin on täysillä.
aamulla kun starttaa auton niin ilmaa tulee, mutta kun kone lämpiää niin ilman tulo heikkenee vaikka puhallin on täysillä. 25km matkalla lämpöasetus oli 24asteessa autoasetuksella niin puhallin
pyöri miltei täysillä koko matkan mutta ilman tulo oli heikkoa. Pari kuukautta sitten uusittu suodatin, puhaltimenmoottori on uusi. Mistä etsimään vikaa?
aamulla kun starttaa auton niin ilmaa tulee, mutta kun kone lämpiää niin ilman tulo heikkenee vaikka puhallin on täysillä. 25km matkalla lämpöasetus oli 24asteessa autoasetuksella niin puhallin
pyöri miltei täysillä koko matkan mutta ilman tulo oli heikkoa. Pari kuukautta sitten uusittu suodatin, puhaltimenmoottori on uusi. Mistä etsimään vikaa?
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Määrittele "puhallin täysillä"
Kova puhiseva ääni?
Palkit näyttää täyttä nopeutta?
Kova puhiseva ääni?
Palkit näyttää täyttä nopeutta?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Sisäilman puhallin puhaltaa auto sammutettuna
Puhisee ja palkit täysillä.