Penkinlämmitin jää päälle
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Itellä huomasin talvella saman, että penkinlämmitin ei lopettanut lämmittämistä, vaikka sen katkaisijasta sammutti. Piti itseään vielä aika kuumalla joten pelkäsin että penkki kärähtää ja pysähdyin ottamaan sulakkeet molempien etupenkkien lämmittimiltä pois. Ajattelin myöhemmin yrittää tutkia asiaa syvällisemmin, kunhan saisin auton lämpimään talliin. No parin viikon päästä laitoin sulakkeet takaisin ja aloin kokeilemaan että vieläkö se lämpiää itekseen niin eipä lämmennyt Toimi niinkuin pitääkin. En sitten ruvennu sille mitään sen ihmeempiä tekemään vaan laitoin hetkellisen häiriön piikkiin.
Kannattaa ainakin aluksi kokeilla tuota sulakkeen irrotusta. Penkinlämmittimien sulakkeet on loogisesti takakontissa siellä vasemmalla puolella. Oliskohan numerot ollu 15 ja 16 (noista numeroista en mee takuuseen, tarkasta käyttöohjekirjasta )
Kannattaa ainakin aluksi kokeilla tuota sulakkeen irrotusta. Penkinlämmittimien sulakkeet on loogisesti takakontissa siellä vasemmalla puolella. Oliskohan numerot ollu 15 ja 16 (noista numeroista en mee takuuseen, tarkasta käyttöohjekirjasta )
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Keväällä itselle iski sama ilmiö - penkinlämmittimet aina päällä.
Sulakkeet takakontista irti ja kokeilu pari kuukautta myöhemmin.
Ei lämmittänyt heti, mutta jos laittoi päälle niin ei lakannut lämmittämästä katkaisijan asennosta riippumatta.
Metroauto sitten tutki kesäkuussa, lopputulema on että kuskin istuinlämmittimen vastus viallinen. Tarkempi vika on diagnoosin mukaan istuinlämmittimeen integroidussa (erikois)ohjausreleessä joka on aina päällä. Tutkittaessa matkustajan istuin toimi kuten pitikin (aikaisemmin ei - tärinävika )
Ilmeisesti rele ei ole vaihdettavissa vaan vaatii uuden elementin.
Vai tietääkö joku paremman korjauskonstin?
Sulakkeet takakontista irti ja kokeilu pari kuukautta myöhemmin.
Ei lämmittänyt heti, mutta jos laittoi päälle niin ei lakannut lämmittämästä katkaisijan asennosta riippumatta.
Metroauto sitten tutki kesäkuussa, lopputulema on että kuskin istuinlämmittimen vastus viallinen. Tarkempi vika on diagnoosin mukaan istuinlämmittimeen integroidussa (erikois)ohjausreleessä joka on aina päällä. Tutkittaessa matkustajan istuin toimi kuten pitikin (aikaisemmin ei - tärinävika )
Ilmeisesti rele ei ole vaihdettavissa vaan vaatii uuden elementin.
Vai tietääkö joku paremman korjauskonstin?
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Lopputulema: käytetyt Aeron penkit tilalle (niissäkin oli ¤#"%& kyllä melkein samanlainen relevika, korjasin vaihtamalla toimivasta penkistä releen tilalle).
Myynnissä nyt täydellinen penkkisarja vaikka varaosiksi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 08&start=0
/Manu
Myynnissä nyt täydellinen penkkisarja vaikka varaosiksi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 08&start=0
/Manu
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Sopiiko sedanin takapenkki farmarimalliin? Onko kiinnikkeet samat?
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Moro,
tilannepäivitys:
Iloitsin liian aikaisin - ei se releen vaihto auttanutkaan, istuin lämmitti koeajolla edelleen.
Koska Metro-Auto oli kehottanut vaihtamaan koko elementin niin ajattelin että kai siinä voi olla sitten joku muu ongelma kuin sanottu relevika. Vaihdoin sitten tiskiltä haetun uuden lämmittimen releineen. Ei auttanut...
Olisihan se nyt ihme jos kahdessa eri penkissä ja vielä uudessakin istuinlämmitinelementissä olisi täsmälleen sama vika. Alkaa näyttää siis todennäköiseltä että vika onkin jossakin muualla kuin istuinlämmittimessä itsessään. Ja että alkuperäinen istuin / penkkisarja onkin täysin kunnossa.
Nyt alkaa mennä hermo huollon asiantuntemukseen eli kertokaas paremmin tietävät missä se ongelma oikeasti voisi olla?
tilannepäivitys:
Iloitsin liian aikaisin - ei se releen vaihto auttanutkaan, istuin lämmitti koeajolla edelleen.
Koska Metro-Auto oli kehottanut vaihtamaan koko elementin niin ajattelin että kai siinä voi olla sitten joku muu ongelma kuin sanottu relevika. Vaihdoin sitten tiskiltä haetun uuden lämmittimen releineen. Ei auttanut...
Olisihan se nyt ihme jos kahdessa eri penkissä ja vielä uudessakin istuinlämmitinelementissä olisi täsmälleen sama vika. Alkaa näyttää siis todennäköiseltä että vika onkin jossakin muualla kuin istuinlämmittimessä itsessään. Ja että alkuperäinen istuin / penkkisarja onkin täysin kunnossa.
Nyt alkaa mennä hermo huollon asiantuntemukseen eli kertokaas paremmin tietävät missä se ongelma oikeasti voisi olla?
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Voiskohan vika olla siinä ilmastoinnin käyttöpaneelissa? Jos saat jostain toisen varmasti toimivan paneelin testiin, niin vois vähän kartottaa tota kohtaa.
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Olikos noi SID:stä customoitavissa automaattisesti toimiviksi..? Ei muista..
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Joo ainaskin 03-06 -mallisista saa automaattiset penkin lämppärit päälle SID:n kautta. Tosin jos homma toimii normaalisti, niin noikin saa kyllä ilmastointipaneelin napeista pois päältä. Semmonen hämäryys tossa on, että jos repsikan penkillä ei istu ketään, niin se lämpenee kuitenkin samalla vaikkei paneelin näytössä ole lämmityksen kuvaa.
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Mulla ei tunnu penkit lämpiävän itsekseen, jos niissä ei kukaan istu. Ainakaan kädellä kokeillen ei tunnu yhtään lämpimältä. Mutta jos penkille istuu niin lämmittää, vaikkei lämmityksen kuvaa paneelissa näykään. Automaattinen lämmitys on SID:n kautta erikseen poistettu, muttei tunnu vaikuttavan sekään. Tuota uutta paneelia vois kokeilla, jos jostain sais lainaksi. Kiitos vinkistä
Talvi ajeltu tähän asti ilman penkinlämmittimiä, ja kyllähän sitä ilmankin tuntuu pärjäävän, mutta kivathan ne olis kun toimisivat
Talvi ajeltu tähän asti ilman penkinlämmittimiä, ja kyllähän sitä ilmankin tuntuu pärjäävän, mutta kivathan ne olis kun toimisivat
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Kokeilin vielä a) nollausta akunkengät irti, b) SIDin automaatti päällä (lähti nätisti lämmittämään puoliteholla ja näytti paneelissa mitä teki) ja vielä c) uudestaan manuaalimoodissa.
Kaikissa vaihtoehdoissa kuskin penkki lämmitti koko ajan eikä kytkeydy pois
Vänkärin penkki toimii koko ajan moitteetta.
Kaikissa vaihtoehdoissa kuskin penkki lämmitti koko ajan eikä kytkeydy pois
Vänkärin penkki toimii koko ajan moitteetta.
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Eli ei siis lämmitin mene pois päältä manuaalitoiminnollakaan, vaikka käyttökatkaisijasta niin komentaa? Sammuuko panelista lämmityksen kuvake?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Näin on, katkaisimen valot toimivat hienosti päälle/pois (manuaali ja automaatti) mutta lämmitys jatkuu asennosta riippumatta.
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Etupenkin lämmittimelle on molemmille puolille releet. ACC-ohjausyksikkö sitten maadoittaa tuota releen ohjausnastaa (plussa tulee suoraan toiseen) tarpeen ja käyttötavan mukaan.
Mikäli kuskin penkin lämmitin jää päälle, vaikka se kytketään pois, täytyy tuo rele jäädä vetäneeksi (ohjaus päälle) tai koskitinkärjet kiinni (vaikka ohjaus pois). Toisaalta, jos tuo jälkimmäinen tilanne olisi, niin penkki lämpiäisi täysillä koko ajan ja menisi todella kuumaksi. Jos taas penkki jää jollekin "puoliteholle" päälle, niin silloin täytyy tuon releen ohjauksen jäädä aktiiviseksi, jolloin se kytkee relettä päälle ja pois jonkun aikavakion mukaan. Ja silloinhan vian pitäisi olla ACC-yksikössä.
Kokeile nyt kuitenkin vaihtaa noiden penkkien lämmityksen ohjauksen releiden paikkaa ihan kokeilumielessä ja käytä koko ACC-yksikön sähköliitäntä irti. Tarvittaesa puhdista kontaktipinnat (tai puhdista vaan joka tapauksessa). Ota operaation ajaksi akun kenkä irti ja pidä ACC:tä irtikytkettynä väh. 15min. Tällainen "tuuletus" auttaa joskus.
Mikäli kuskin penkin lämmitin jää päälle, vaikka se kytketään pois, täytyy tuo rele jäädä vetäneeksi (ohjaus päälle) tai koskitinkärjet kiinni (vaikka ohjaus pois). Toisaalta, jos tuo jälkimmäinen tilanne olisi, niin penkki lämpiäisi täysillä koko ajan ja menisi todella kuumaksi. Jos taas penkki jää jollekin "puoliteholle" päälle, niin silloin täytyy tuon releen ohjauksen jäädä aktiiviseksi, jolloin se kytkee relettä päälle ja pois jonkun aikavakion mukaan. Ja silloinhan vian pitäisi olla ACC-yksikössä.
Kokeile nyt kuitenkin vaihtaa noiden penkkien lämmityksen ohjauksen releiden paikkaa ihan kokeilumielessä ja käytä koko ACC-yksikön sähköliitäntä irti. Tarvittaesa puhdista kontaktipinnat (tai puhdista vaan joka tapauksessa). Ota operaation ajaksi akun kenkä irti ja pidä ACC:tä irtikytkettynä väh. 15min. Tällainen "tuuletus" auttaa joskus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Penkinlämmitin jää päälle
Kiitos vinkeistä!
Kokeilin tänään toimivaa vänkärin istuinta kuskin puolelle ja lämpenihän se ihan samalla tavalla kokoajan. Eli jos istuimen rele ei maagisesti tässä välissä rikkoutunut niin vika alkaa minusta osoittamaan tuohon ohjausyksikköön (tai jonnekin penkin ja ohjausyksikön väliin).
Ei nyt ole WISsiä heti käytettävissä niin jää tuon ACC:n tutkinta johonkin muuhun päivään.
Kokeilin tänään toimivaa vänkärin istuinta kuskin puolelle ja lämpenihän se ihan samalla tavalla kokoajan. Eli jos istuimen rele ei maagisesti tässä välissä rikkoutunut niin vika alkaa minusta osoittamaan tuohon ohjausyksikköön (tai jonnekin penkin ja ohjausyksikön väliin).
Ei nyt ole WISsiä heti käytettävissä niin jää tuon ACC:n tutkinta johonkin muuhun päivään.