Niin kysymys on suodattimen paine erosta, muuhun en viitsi kommentoida.CDTA kirjoitti:Ei vaan se on jousikuormitteinen ja tyhmä venttiili joka vain avautuu tietyssä paineessa...hmm tuo 0,8 bar on ihan hanurista. Siellähän on enemmän painetta, jos ei nyt ihan tyhjäkäynnillä, niin heti sitä suuremmilla kierroksilla.
GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?
Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?
sye, nyt kun luin sinun aiempia kirjoituksiasi niin en näkis että sinulla on syytä sykyillä tämän takia > sulla on 04 auto, eli se toimivampi huohotusjäjestelmä ollu jo tehtaalta lähtien. Mutta jos kuulet koneesta selvän vonkunan kylmäkäynnistyksen jälkeen - 5min. Niin vaihda Ö-suodatin, jos ei se auta niin ota ö-pohja irti ja puhdista se sekä imusihti.
Sihdin karstoittumisia on myös 2004 nuoremmissa, vaikkakin harvemmin.
Niin mikä on. "suodattimen paine ero"?
E: Okeiokei! Tajusin, vaikkakin viiveellä, mutta tajusin kuitenkin tuon paine eron
Eli kyse on ennen ja jälkeen suodattimen olevasta öljynpaineesta. Jos suodattimen suodatinpaperin sisäpuolella paine on +0,8bar tai enemmän kuin ulkopuolen paine, niin venttiili aukeaa ja päästää öljy suodattimen ohi.
No nythän tuo 0,8bar tuntuu jo ihan tolokun paineelta.
E2: Kiitoksia sye, Poy ja smeg vahvistuksesta. Kyllä se vanha koirakin oppii...jotain....joskus
Sihdin karstoittumisia on myös 2004 nuoremmissa, vaikkakin harvemmin.
Niin mikä on. "suodattimen paine ero"?
E: Okeiokei! Tajusin, vaikkakin viiveellä, mutta tajusin kuitenkin tuon paine eron

Eli kyse on ennen ja jälkeen suodattimen olevasta öljynpaineesta. Jos suodattimen suodatinpaperin sisäpuolella paine on +0,8bar tai enemmän kuin ulkopuolen paine, niin venttiili aukeaa ja päästää öljy suodattimen ohi.
No nythän tuo 0,8bar tuntuu jo ihan tolokun paineelta.
E2: Kiitoksia sye, Poy ja smeg vahvistuksesta. Kyllä se vanha koirakin oppii...jotain....joskus

Viimeksi muokannut CDTA, Pe Tammi 03, 2014 01:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Silloin kun öljy pääsee liikkumaan suodattimen läpi normaalisti, niin ohivirtausventtiilin kohdistuva paine on pieni. Jos öljy ei pääse kulkemaan paperin läpi, niin suurinosa paineesta kohdistuu venttiiliin kunnes se aukeaa.CDTA kirjoitti:Niin mikä on. "suodattimen paine ero"?
Viimeksi muokannut Poy, Pe Tammi 03, 2014 01:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
suodattimen paine-ero = paine ennen suodatinta miinus paine suodattimen jälkeen!
ps. GM = WIX
ps. GM = WIX
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
smeq kirjoitti: ps. GM = WIX

Omistuksista en tiedä.CDTA kirjoitti:smeq kirjoitti: ps. GM = WIXEli että se on GM:n omistama suodatintehdas.

#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
JaHu,olen täysin samaa mieltä.
Viikko sitten tuli haettua GM:n suodatin Motonetistä (laatikossa päiväys 19.12.2013), oli pakkaus muuttunut siten että siinä luki "made in Poland" ja jotain ruotsinkielistä tekstiä ja samoin suodattimen kyljessä.
Neljäs Gm:m suodatin minun käytössä menossa, yksi suodatin ollut ulisija ja tuo oli
hetki ennen turbon täystuhoa, lieneekö sattumaa vai yhteydessä jollain tapaa tuhoon.
Neljäs Gm:m suodatin minun käytössä menossa, yksi suodatin ollut ulisija ja tuo oli
hetki ennen turbon täystuhoa, lieneekö sattumaa vai yhteydessä jollain tapaa tuhoon.
Mulla kanssa Puolassa tehtyjä. Ostin syksyllä tarjouskampanjasta. Laatikot todella ohkasta "paperia" . Eikä suotimissa mitään suojakalvoa. Liekö Wixillä paja siellä...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Hirsch"
Mulla Gm suodatin 8500km ajettu öljyillä, 248tkm autolla, ei ulinoita..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
GM:n suodattimien hankintapolitiikka voi hyvinkin mennä niin, että suodattimia valmistaa aina vuoden pari kerrallaan se, joka voittaa globaalin tarjouskilpailun. GM tuskin itse valmistaa öljynsuodattimia itse. Valmistaja voi vaihtua vaikka paketit ja suodattimet olisi ihan samannäköisiä vuodesta toiseen, pienet muutokset ovat valmistajan vaihtuessa mahdollisia, ja nämä pienet muutokset voivat aiheuttaa tällaisia ulinan kaltaisia ongelmia.
Uskoisin että GM:n tekninen speksi suodattimelle on jotakuinkin 1) fyysinen koko 2) ylipaineventtiilin avauspaine 3) tietty laatutaso suodattuvuuden mukaan.
Sitten näitä tarvikesuodattimia myydään eri nimillä, jotkut ehkä valmistajan omia merkkejä, toiset pelkkiä brändejä, eli suodattimet tulevat samasta tehtaasta kuin toisenkin merkkiset, oli ne sitten tarvikemerkkejä eli ei. Eli ihan hyvin WIX ja GM voi olla tänään samalta linjalta tulevia pönttöjä, ensi vuonna taas ei.
Itsellänikin uliseva suodatin oli neljäs GM-suodatina autossa. Kolme ensimmäistä eivät alkaneet ulista, eli ei tämä mikään ikiainainen GM-suodattimien ominaisuus ole.
Ei siitä varma voi olla että ulina kertoisi aina suodattimen tukkeutuneen ja öljyjen olevan tiensä päässä. Itse kuitenkin olin sen verran varovainen asian suhteen, että suodattimen alkaessa ulista vaihdoin myös öljyt. Oli toki jo vuosittaisen öljynvaihtohuollon aikakin käsillä.
Uskoisin että GM:n tekninen speksi suodattimelle on jotakuinkin 1) fyysinen koko 2) ylipaineventtiilin avauspaine 3) tietty laatutaso suodattuvuuden mukaan.
Sitten näitä tarvikesuodattimia myydään eri nimillä, jotkut ehkä valmistajan omia merkkejä, toiset pelkkiä brändejä, eli suodattimet tulevat samasta tehtaasta kuin toisenkin merkkiset, oli ne sitten tarvikemerkkejä eli ei. Eli ihan hyvin WIX ja GM voi olla tänään samalta linjalta tulevia pönttöjä, ensi vuonna taas ei.
Itsellänikin uliseva suodatin oli neljäs GM-suodatina autossa. Kolme ensimmäistä eivät alkaneet ulista, eli ei tämä mikään ikiainainen GM-suodattimien ominaisuus ole.
Ei siitä varma voi olla että ulina kertoisi aina suodattimen tukkeutuneen ja öljyjen olevan tiensä päässä. Itse kuitenkin olin sen verran varovainen asian suhteen, että suodattimen alkaessa ulista vaihdoin myös öljyt. Oli toki jo vuosittaisen öljynvaihtohuollon aikakin käsillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Minulla on Saabissani kymmenes GM suodatin menossa ja ei ongelmia toistaiseksi. Autollaon nyt ajettu 90000km!
T:Aero
T:Aero
Nyt olis syytä kaikkien joilla öljynvaihto on edessä hakea marmorilta se suodatin.
Saab antaa takuun, sen on toimittava se saabin max. öljynvaihtoväli.
Mikäli suodatin ei toimi, palautus takaisin tiskille.
Kun palautuksia tulee riittävästi lähtevät varmasti tutkittavaksi.
Lopetetaan arvailu, siirretään asia sinne minne se kuuluukin.
Tarkka dokumentointi mukaan Päivä ja kilometrit, kuka vaihtanut öljyt/ suodattimen.
Saab antaa takuun, sen on toimittava se saabin max. öljynvaihtoväli.
Mikäli suodatin ei toimi, palautus takaisin tiskille.
Kun palautuksia tulee riittävästi lähtevät varmasti tutkittavaksi.
Lopetetaan arvailu, siirretään asia sinne minne se kuuluukin.
Tarkka dokumentointi mukaan Päivä ja kilometrit, kuka vaihtanut öljyt/ suodattimen.
Suodattimesta on tietysti oltava kuitti mukana , olut jo lakisääteinen 3pv.
^ samaa mieltä. Orio/Saab Parts on pessyt kätensä tähän asti ainakin tällä foorumilla vedoten siihen, että heidän kautta myydyissä suodattimissa ei olisi tätä ongelmaa ollut. Ikään kuin kaikkialta muualta ostetut aidot GM-suodattimet olisivat piraattituotteita. Pehmoisia puheita, uskon minä.
Toisaalta asiasta viisastuneena en enää aio ostaa GM-suodatinta, en marmorilta enkä tarvikeliikkeestä. Eli en aio olla koekaniinina.
Ei muuten pitäisi lukea näitä keskusteluja. Siitä muuttuu vainoharhaiseksi. Lounaalle tänään lähtiessä olin kuulevinani vaimeaa ulinaa auton keulilta tutusta paikasta. Sinne vaihtui vikisevän GM-suodattimen tilalle kesällä muistaaksni WIX, jolla on nyt takana n. 5 tkm/7 kk. No, kyllä se sieltä selkeäksi ulinaksi ajan myötä nousee jos on samaa vikaa.
Toisaalta asiasta viisastuneena en enää aio ostaa GM-suodatinta, en marmorilta enkä tarvikeliikkeestä. Eli en aio olla koekaniinina.
Ei muuten pitäisi lukea näitä keskusteluja. Siitä muuttuu vainoharhaiseksi. Lounaalle tänään lähtiessä olin kuulevinani vaimeaa ulinaa auton keulilta tutusta paikasta. Sinne vaihtui vikisevän GM-suodattimen tilalle kesällä muistaaksni WIX, jolla on nyt takana n. 5 tkm/7 kk. No, kyllä se sieltä selkeäksi ulinaksi ajan myötä nousee jos on samaa vikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD