"Toisaalta asiasta viisastuneena en enää aio ostaa GM-suodatinta, en marmorilta enkä tarvikeliikkeestä. Eli en aio olla koekaniinina."
Mennääs nyt hiukan taaksepäin, se että suodatin tukkeuttuu johtuu ainoastaan siintä, että sieltä kulkee läpi suurempia hiukkasia kuin mihin se on suunniteltu tai käyntitunnit on ylitetty.
Se että varoventiili aukeaa suojaa konetta ja on näinollen tärkeä suoja ominaisuus.
Itse en näe tässä muuta syytä kuin ohitusventtiilin avautumispaine on liian pieni, tai suodatin liian tiheä.
Kuitenkin molemmat suojaa moottoria. Vinkuvalla suodattimella ei kannata ajaa!
GM suodatin on joko liian tiheä tai varoventtlin avautumis paine on liian pieni
Yllä on kuitenkin kerrottu hyvin toimivista suodattimista, toki filsut on voitu tilata eri valmistajilta.
Tässä ne syyt, miksi kannattaa ostaa marmorilta eikä toi hintakaan ketään kaada, sillä saadaan varmistettua suodattimen laatu.
Toki jos uskoo tai tietää, että vonkuminen johtuu suodattimen tukkeutumisesta, kannattaa käyttää vain GM- tai WIX-suodattimia, jotka ovat osoittautuneet sisältävän tukkeutumissireenin.
Jos taas uskoo tai tietää, että vonkuminen ei johdu tukkeutumisesta, kannattaa GM- ja WIX-suodattimia välttää, ellei sitten satu tykkäämään ulvonnasta.
Jos ei oikein tiedä mihin uskoo, niin sitten täytyy valita suodatin oman mielensä mukaan. Itse valitsen vonkumattoman.
Nythän on käynyt niin että äänen myötä on tullut ihmisten tietoon suodattimen ohivirtausventtiili, joka siellä on ollut iän kaiken. Ei kylmä ja jäykkä öljy mene paperista läpi. Jotta koneessa on voitelu kylmänäkin, tuo venttiili mahdollistaa voitelun toiminnan silloinkin. Eikö olekin ahdistavaa tietää että kaikkea öljyä ei suodateta? Miten muuten olisi mahdollista ylipäätään että esim. viimeiseen runkolaakerikaulaan kertyy moskaa ja se leikkaa kiinni, tai miksi turbot menee niin nopeesti loppuun? Moottorin maksimikierrosluvulla voi pumpun suurempi tuotto avata myöskin suodattimen venttiiliä. Asian tutkimiseksi pitäisikin mitata öljynpaine-eroa suodattimen molemmilta puolilta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niin minäkin kahdessa Saabissa jo kahdeksan vuoden ajan ja mitään ääntä ei ole pitänyt. Pari kappaletta on tuossa hyllyssä nytkin oottamassa öljynvaihtoa, jokohan ne olisi ne vialliset...
Itse olen aina käyttänyt Motiksen orginaali suodatinta enkä vinkuvaan suodattimeen ole vielä törmännyt. Voisikohan tuo koneen öljynpaine vaikuttaa asiaan? Mennäänköhän täällä vajailla paineilla jolloin tuota vinkumista ei esiinny.
Kolmessa eri Saabissa on suttarit huutaneet ja yksikään ei ole hajonnut tms. sen jälkeen kun on suodattimen merkkiä sujuvasti vaihdettu ja jatkettu ihan normaalisti e85:n käyttöä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ainakin mulla tonnarissa oli ö-paineet alakantissa, mutta hyväksyttävän rajoissa kun merkkiliikkeessä ne aikoinaan mitattiin. Se vonkuva suodatin tuli eteen kyllä vasta parin öljyn/suodattimen vaihdon jälkeen siitä.
CDTA kirjoitti:Ainakin mulla tonnarissa oli ö-paineet alakantissa, mutta hyväksyttävän rajoissa kun merkkiliikkeessä ne aikoinaan mitattiin. Se vonkuva suodatin tuli eteen kyllä vasta parin öljyn/suodattimen vaihdon jälkeen siitä.
Olisit poistanut sen pyöreän peltilätkän sieltä filtterin pohjalta jousenalta ni ulina olis loppunut heti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.