Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Voi olla, että on jo ihan yleistä tietoa, mutta tollanen paperi sattui silmään
http://www.ft86club.com/forums/attachme ... 1384476402
Ihan mielenkiintoista teknistä juttua viinakoneesta. Muun muassa tämä suutinjankki ja sen alkuperä näemmä tiedossa jo tuolloin '07.
http://www.ft86club.com/forums/attachme ... 1384476402
Ihan mielenkiintoista teknistä juttua viinakoneesta. Muun muassa tämä suutinjankki ja sen alkuperä näemmä tiedossa jo tuolloin '07.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Erittäin mielenkiintoinen dokumentti
Muutamia otoksia:
- Venttiilien kulumisesta on tehty testejä ja vaihdettu kromipinnoitettuja? venttiilejä kestävempiin nitrattuihin malleihin. Oma huomautus on että pitää muistaa että suurin osa esim. biopoweriksi muunnetuista T7 koneista on jo valmiiksi 200 tkm+ ajettu ja venttiilit eivät enää ole normikarstaisessa koneessa kovin kummoisessa kunnossa muutenkaan.
- Alle -10 asteen pakkasessa kylmäkäynnistyksessä ilman lohkolämmitintä moottoriöljyn sekaan voi joutua ohipuhalluksesta jopa 2 dl E85:sta.
Suositus on ajaa kone lämpimäksi jotta se myös haihtuu sieltä, toistuvat kylmäkäynnistykset ja lyhyt ajomatka ei ole hyvä yhdistelmä.
Yhteenvetona voiteluöljyn vanhenemisesta vertailutesteissä bensa vs E85 -käytössä ei havaittu öljyn kemiallista vanhenemista sen enempää E85 käyttäjillä kuin bensalla ajavilla. Yllättävää ! T8 öljynvaihtoväli siis 15tm/1 vuosi tässä suosituksessa.
E85 käyttö kuluttaa sylinteriputkia/männänrenkaita aavistuksen enemmän kuin bensakäyttö mutta on silti normaalikulumisen määrittelyn rajoissa.
Muutamia otoksia:
- Venttiilien kulumisesta on tehty testejä ja vaihdettu kromipinnoitettuja? venttiilejä kestävempiin nitrattuihin malleihin. Oma huomautus on että pitää muistaa että suurin osa esim. biopoweriksi muunnetuista T7 koneista on jo valmiiksi 200 tkm+ ajettu ja venttiilit eivät enää ole normikarstaisessa koneessa kovin kummoisessa kunnossa muutenkaan.
- Alle -10 asteen pakkasessa kylmäkäynnistyksessä ilman lohkolämmitintä moottoriöljyn sekaan voi joutua ohipuhalluksesta jopa 2 dl E85:sta.
Suositus on ajaa kone lämpimäksi jotta se myös haihtuu sieltä, toistuvat kylmäkäynnistykset ja lyhyt ajomatka ei ole hyvä yhdistelmä.
Yhteenvetona voiteluöljyn vanhenemisesta vertailutesteissä bensa vs E85 -käytössä ei havaittu öljyn kemiallista vanhenemista sen enempää E85 käyttäjillä kuin bensalla ajavilla. Yllättävää ! T8 öljynvaihtoväli siis 15tm/1 vuosi tässä suosituksessa.
E85 käyttö kuluttaa sylinteriputkia/männänrenkaita aavistuksen enemmän kuin bensakäyttö mutta on silti normaalikulumisen määrittelyn rajoissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Joo eli ilmeisesti venttiilivarren kromaus vaihdettu kokonaan nitrattuun venttiiliin. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo, että viinan jäähdyttävä vaikutus on niin suuri, että kanteen syntyi murtumia. Jouduttiin muuttamaan kannen valun komponentteja.
-Softan vääntäminen on ollut aivan jäätävä urakka. Silti saatu aikaan lyhyessä aikataulussa, koska koko projekti tehdään saman katon alla.
-Sytkäkartta on ilmeisesti sama välillä E50-E85?
-Eri etanoliseosten kylmäkäynnistyskalibraatio on ollut haastava homma. Ei siis ihme, jos amatöörilläkin vähän vastustaa
-Softan vääntäminen on ollut aivan jäätävä urakka. Silti saatu aikaan lyhyessä aikataulussa, koska koko projekti tehdään saman katon alla.
-Sytkäkartta on ilmeisesti sama välillä E50-E85?
-Eri etanoliseosten kylmäkäynnistyskalibraatio on ollut haastava homma. Ei siis ihme, jos amatöörilläkin vähän vastustaa
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Tämä oli kyllä kiinnostavaa. Ero on GM:n testien mukaan todella iso. Jos ymmärsin oikein, homma menee näin:ysikoo kirjoitti: Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo, että viinan jäähdyttävä vaikutus on niin suuri, että kanteen syntyi murtumia. Jouduttiin muuttamaan kannen valun komponentteja.
Perus B207:aa rääkättäessä 5% testatuista sylinterikansista hajoaa 208 tunnin jälkeen bensalla ja 89h jälkeen E85-käytössä.
Uuden sylinterikannen valuseoksen ansiosta, B207 BioPowerin testeissä 5% testatuista kansista hajosi vasta 401h kohdilla. - Rapparin sivu 10
Nuo tunnit eivät toki vastaa perus moottoritieajoa, vaan jotain hyvin brutaalia kuormitussykliä testipenkissä.
BioPower:in softa on myös näköjään ohjelmoitu ymmärtämään milloin auto on tankattu ja tätä tietoa hyödynnetään karttojen sopeuttamiseen. s.15. Täällä foorumilla on aiheesta ketju; Biopoweroidut 9-3:t eivät adaptoidu oikein jos tankkaa bensalta viinalla tai toisin päin. Itselläni on sama ongelma... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=142766
EX: 9³SS BioPower
Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Mielenkiintoinen dokumentti kyllä. Ruiskusuuttimien tukkeutuminen pisti silmään (PDF:n sivut 29-31). Ymmärtääkseni tuon dokkarin mukaan niistä "after market fuel additiveistä" ei ole juuri apua puhdistamisessa vaan pitäisi ajaa nimenomaan bensalla johon on lisätty niitä puhdistusaineita että kanahka lähtee irtoamaan ja suuttimet puhdistuu.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Nyt kun on ajettu E85:llä paljon T5 ja T7 kansilla, niin onko tullut yhtäkään tapausta jossa kanteen olisi tullut jotain havaittavia halkeamia, joita voisi epäillä E85 jäähdytysominaisuuden aiheuttaneen?
Olikos venttiilien materiaaleissa eroja T7 vs. T5 ja esim T7 Aero?
- jotenkin muistelisin että Aero ja Viggen malleissa olisi ollut eri materiaalia, kuin ns. karvalakkimalleissa.
Redlinellähän on lisäaine: http://www.roadmachine.fi/redline/SIalcohol.html
Auttaneeko kulumisongelmiin sitten kuinka paljon, riippunee käytön määrästä.
Olikos venttiilien materiaaleissa eroja T7 vs. T5 ja esim T7 Aero?
- jotenkin muistelisin että Aero ja Viggen malleissa olisi ollut eri materiaalia, kuin ns. karvalakkimalleissa.
Redlinellähän on lisäaine: http://www.roadmachine.fi/redline/SIalcohol.html
Auttaneeko kulumisongelmiin sitten kuinka paljon, riippunee käytön määrästä.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Jep, tuo kuormitus on kaukana tavallisesta ajosta. Ei tuosta oikein muita johtopäätöksiä voi vetää kuin että todennäköisesti kannen elinikä lyhenee. Mutta koko auton elinikä on nykyään hyvin lähellä samaa, joten jos Biopower-konvertoi auton aivan uutena niin saattaa joutua auton elinajan aikana yhden ylimääräisen kansiremontin tekemään jonkin verran kasvaneella todennäköisyydellä.jusahh kirjoitti:Tämä oli kyllä kiinnostavaa. Ero on GM:n testien mukaan todella iso. Jos ymmärsin oikein, homma menee näin:ysikoo kirjoitti: Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo, että viinan jäähdyttävä vaikutus on niin suuri, että kanteen syntyi murtumia. Jouduttiin muuttamaan kannen valun komponentteja.
Perus B207:aa rääkättäessä 5% testatuista sylinterikansista hajoaa 208 tunnin jälkeen bensalla ja 89h jälkeen E85-käytössä.
Uuden sylinterikannen valuseoksen ansiosta, B207 BioPowerin testeissä 5% testatuista kansista hajosi vasta 401h kohdilla. - Rapparin sivu 10
Nuo tunnit eivät toki vastaa perus moottoritieajoa, vaan jotain hyvin brutaalia kuormitussykliä testipenkissä.
BioPower:in softa on myös näköjään ohjelmoitu ymmärtämään milloin auto on tankattu ja tätä tietoa hyödynnetään karttojen sopeuttamiseen. s.15. Täällä foorumilla on aiheesta ketju; Biopoweroidut 9-3:t eivät adaptoidu oikein jos tankkaa bensalta viinalla tai toisin päin. Itselläni on sama ongelma... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=142766
Tuo adaptoitumisen käynnistymisen ongelma koskee vain 2003-2005 (ehkä myös 2006) vuosimallien autoja. 2007 ja uudemmissa Biopower-konvertoiduissa T8 autoissa ei ole tätä ongelmaa. Adaptaation voi pakottaa käynnistymään käyttämällä ECU:n virransyötön sulakkeet hetkeksi irti tankkauksen jälkeen. Luultavasti liittyy johonkin 2007 myötä tulleeseen eroon polttoaineen määrämittauksessa.
En ole nähnyt vielä yhtään haljennutta kantta tai loppuun kulunutta venttiiliä T5, T7, T8 tai muissakaan autoissa joilla on ajettu etanolilla. Uskaltaisin väittää että ainakaan alle 100tkm tavanomaisen ajosuoritteen ei sellaisia ilmene. Pakoventtiilit on Nimonic-materiaalia T7 2001-> (+Aero/Viggen/B205L vanhemmissa). T5 ja vanhemmat T7 on normi stelliittipinnotteiset.
SI Alcohol on kehitetty nimenomaan E85:lle, tuntuisi kyllä toimivan paremmin suuttimien puhdistukseen. Ainakaan omissa autoissa ei satunnaisesti sitä käyttäen ole minkäänlaista suutintukkoa esiintynyt pelkällä E85 ajolla. Tavanomaiset bensalle tehdyt suutintenpuhdistusaineet eivät toimi, sisältävät niitä samoja lisäaineita mitä on normaalibensassa pienenä pitoisuutena ja joka tervaantuu E85 käytössä koska pitoisuus on vielä pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti
Luulen jotta tuossa on jotain perää ihan vaan siksi, että tämän meidän kylän saabverstaan mesu kehoittaa nollaamaan manuaalisesti määrämittauksen, tämä kerrotaan kaikille BioPower pirssien omistajille.jcarlson kirjoitti: Luultavasti liittyy johonkin 2007 myötä tulleeseen eroon polttoaineen määrämittauksessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.