Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Joo näitä tuoreen koneen porsimisia on tapahtunu tässä vuosien mittaan kohtuu monta..
Noista öljyistä. Ite oon käyttäny tosiaan tota redlinen 10-40, se tuntuu lyllä pelaavan, on vaan ruokottoman kallista kun sitä ei myydä ku niissä vajaissa litran törpöissä.
Öljytilavuutta saa kanssa pikkasen lisää jos laittaa isomman suodattimen, se OG satkun pötkyläkin mahtuu just ja just ja sitten K&N:llä oli tarjolla kanssa isompaa.
Kunten tuossa Jani mainitsi niin ennenku kamat lyö nippuun niin se lohkon suoruus on kanssa hyvä todeta. Samalla ku siellä koneistamolla käy niin laakerivälykset vois olla siinä 5-6 satkua, eli mieluummin siellä löysällä laidalla.
Vetoalueen alentaminen helposti nostaa max vääntöjen nousun ja sitten alkaa saabin askin hampaat oleen kovilla.
Noista öljyistä. Ite oon käyttäny tosiaan tota redlinen 10-40, se tuntuu lyllä pelaavan, on vaan ruokottoman kallista kun sitä ei myydä ku niissä vajaissa litran törpöissä.
Öljytilavuutta saa kanssa pikkasen lisää jos laittaa isomman suodattimen, se OG satkun pötkyläkin mahtuu just ja just ja sitten K&N:llä oli tarjolla kanssa isompaa.
Kunten tuossa Jani mainitsi niin ennenku kamat lyö nippuun niin se lohkon suoruus on kanssa hyvä todeta. Samalla ku siellä koneistamolla käy niin laakerivälykset vois olla siinä 5-6 satkua, eli mieluummin siellä löysällä laidalla.
Vetoalueen alentaminen helposti nostaa max vääntöjen nousun ja sitten alkaa saabin askin hampaat oleen kovilla.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Millaiseen momenttiin T7 kansipahvilla kasatun T5 koneen kannenpultit pitää/kannattaa vetää? Tarvitseeko jotain jälkikiristelyjä tms.?
jeeeeeee!
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Lainaan tätä topiccia kun osittain liittyykin asiaan. Jos T5/T7 kangenlaakereiden voitelu on syvältä, niin onko jollakulla tietoa siitä, että miten on T8:n suhteen?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Ajatelma/kysymys liittyen tähän voitelukanavan isontamiseen:JouniCSE kirjoitti: Kampurasta
Kiertokangen laakereiden voitelu on toteutettu täysin päin persettä ja tämä aiheuttaa tutun 2 veivin käkikello syndrooman.
Ensiapulaastarointina pääöljykanavan voi koittaa kairata isommaksi ja keskimmäiselle runtkolaakeripukille tuleva kanava kanava olisi syytä porata isommaksi.
Kun tuollaista kanavaa suurentaa, laskee öljyn virtausnopeus kanavassa virtausopin jatkuvuuden lain mukaan. Riittääkö uusi alhaisempi virtausnopeus voitelemaan/jäähdyttämään kampuran, laakerit? Vai voiko jopa tuo kanavan suurentaminen jopa huonontaa tilannetta alkuperäisestä?
Onko tuo kanava todella niin ahdas että se kuristaa virtausta enemmän kuin laakeri itsessään (laakerivälys)? Koska jos näin, niin tällöihän laakerivälys on joko alunperin väärä tai muuttunut vääräksi.. tai sitten se kanava on todella ahdas..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onkos millään firmalla semmoista "bang-for-a-buck" jaetulla laipalla olevaa pakosarjaa tarjolla?
KL-Racingillä näytti olevan ainakin T3 ja T4-laippaista muttei tullut selväksi onko jaettu, putket kyllä kulkee niinkuin twinscollissa pitääkin, eikä laippaa ristiin kuten melkein kaikissa aftermarket Saab-pakosarjoissa. Ihan ulkoisesti järkevän näköinen sarja, hintakaan ei oo kamala.
Onkos noissa tuo teräs ihan laadukasta tavaraa? Sen oon ymmärtäny että noissa olis nuo hitsisaumat aika kuraa. Ennen kiinni laittoa tuohon pitäisi kuitenkin väsätä EGT:lle paikka niin samalla noita saumoja vois vähän vahvistaa.. Ja turbolle vois kehitellä jonkun sortin tuen niin ei ihan roikkuis pakosarjan varassa..
KL-Racingillä näytti olevan ainakin T3 ja T4-laippaista muttei tullut selväksi onko jaettu, putket kyllä kulkee niinkuin twinscollissa pitääkin, eikä laippaa ristiin kuten melkein kaikissa aftermarket Saab-pakosarjoissa. Ihan ulkoisesti järkevän näköinen sarja, hintakaan ei oo kamala.
Onkos noissa tuo teräs ihan laadukasta tavaraa? Sen oon ymmärtäny että noissa olis nuo hitsisaumat aika kuraa. Ennen kiinni laittoa tuohon pitäisi kuitenkin väsätä EGT:lle paikka niin samalla noita saumoja vois vähän vahvistaa.. Ja turbolle vois kehitellä jonkun sortin tuen niin ei ihan roikkuis pakosarjan varassa..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Pakari kirjoitti:Ajatelma/kysymys liittyen tähän voitelukanavan isontamiseen:JouniCSE kirjoitti: Kampurasta
Kiertokangen laakereiden voitelu on toteutettu täysin päin persettä ja tämä aiheuttaa tutun 2 veivin käkikello syndrooman.
Ensiapulaastarointina pääöljykanavan voi koittaa kairata isommaksi ja keskimmäiselle runtkolaakeripukille tuleva kanava kanava olisi syytä porata isommaksi.
Kun tuollaista kanavaa suurentaa, laskee öljyn virtausnopeus kanavassa virtausopin jatkuvuuden lain mukaan. Riittääkö uusi alhaisempi virtausnopeus voitelemaan/jäähdyttämään kampuran, laakerit? Vai voiko jopa tuo kanavan suurentaminen jopa huonontaa tilannetta alkuperäisestä?
Onko tuo kanava todella niin ahdas että se kuristaa virtausta enemmän kuin laakeri itsessään (laakerivälys)? Koska jos näin, niin tällöihän laakerivälys on joko alunperin väärä tai muuttunut vääräksi.. tai sitten se kanava on todella ahdas..
http://www.spridgetguru.com/TA0086.html
Jopa laadukkaissa brittimoottoreissa on turvauduttu kanavien avartamiseen. Kyllähän siitä isommasta rööristä enemmän öljyä mahtuu tuleen.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kanavan suurentaminen mahdollistaa kyllä suuremman tilavuusvirran, mutta ei ilman öljynpaineen nostamista. Jos painetta ei nosta niin: Koska kanavan poikkipinta-ala kasvaa niin virtausnopeus laskee ja tästä syystä tilavuusvirta kanavassa pysyy samana. ts. Ilman paineen nostoa ei siis yhtään enempää ei mene öljyä läpi kanavasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Nii se öljypumppuhan on sitten mitoitettu niin että se tuottaa riittävästi painetta jo tyhjäkäynnillä. Yläkierroksilla painetta tulisi aivan liikaa, ja sitä varten siellä on ohivirtausvena joka aukeaa ja päästää ylimääräisen tuoton pois. Kun öljykanavaa suurentaa, niin ohivirtausvena sulkeutuu hieman ja paine pysyy vakiona. Tyhjäkäynnillä ja kuumilla öljyillä saattaa paine laskeakkin, eri asia onko sillä merkitystä tässä tapauksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
KL-racingin pakosarjat näyttää olevan kunnon kiinan rosteria. Itellä tommonen ilmeisesti saman pajan tekemä kiinasta tullu sarja oli audissa kiinni ja kesti se yhen vuoden ennen kun joutu ekan kerran hitsailemaan. Ostin sillon kun oli halpa ja en tiennyt mitä ostin. Hienon on näkösiä mutta materiaali ohutta ja kovaa ainetta. Loppu ajasta kollektorin seinämät oli palanu niin ohueksi ettei uskaltanu edes koskea...
Kai se on vaan uskottava että siinä on alunperin suunnittelussa menny joku pieleen, kun ei luulis että sattumalta monista koneista menee laakerit 2-pytystä ensin. Omastakin autosta just nostin koneen pois kun saa tällä kertaa vaihtaa kampiakselinkin laakereiden lisäks. Voi olla että menee lohkoineen päivineen kaikki uusiksi.
Kai se on vaan uskottava että siinä on alunperin suunnittelussa menny joku pieleen, kun ei luulis että sattumalta monista koneista menee laakerit 2-pytystä ensin. Omastakin autosta just nostin koneen pois kun saa tällä kertaa vaihtaa kampiakselinkin laakereiden lisäks. Voi olla että menee lohkoineen päivineen kaikki uusiksi.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
sama stoori täälläkin sen kakkosen kk-laakerin kans.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Olisiko laakeriprobleemat vältetty jos olisi käytetty siitälähtien, kun autoa on viritetty kunnollisia öljyjä(esim Redline 10W-40 tai 10W-50 tms), ei siis mitään komen markan tarjousöljyjä.
No palataanpas vaihtoehtoon kaksi, eli custom kampura. Onkos kukaan sellaista Suomessa teettänyt ja missä semmosia voi teettää?
Nouseeko hinta yli tuhanteen tai useisiin tuhansiin?
Mitenkä pelkän customikampuran teettäminen voi auttaa tilanteeseen, eikö pajalle pitäisi toimittaa koko lohko veiveineen mäntineen. Lohkoonhan piti tehdä tai suurentaa
öljykanavia ja muut hilut pitää tasapainottaa kampuran kanssa.
Vai kävisikö jostain toisesta automerkistä hyväksi todettu kampura?
No palataanpas vaihtoehtoon kaksi, eli custom kampura. Onkos kukaan sellaista Suomessa teettänyt ja missä semmosia voi teettää?
Nouseeko hinta yli tuhanteen tai useisiin tuhansiin?
Mitenkä pelkän customikampuran teettäminen voi auttaa tilanteeseen, eikö pajalle pitäisi toimittaa koko lohko veiveineen mäntineen. Lohkoonhan piti tehdä tai suurentaa
öljykanavia ja muut hilut pitää tasapainottaa kampuran kanssa.
Vai kävisikö jostain toisesta automerkistä hyväksi todettu kampura?
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
no eipä oo käytetty "mitään komen markan tarjousöljyjä". (Valvoline VR-1 10w-60)
tota redlineä harkinnu itekkin seuraavaksi...ku ymmärtäis vaan ostaa oikeeta.
tota redlineä harkinnu itekkin seuraavaksi...ku ymmärtäis vaan ostaa oikeeta.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Ensin kerrotaan ahtaista kanavista, ja sitten laitetaan paksuinta mahdollista kaupasta löytyvää moottoriöljyä. Lieköhän tämä kuitenkaan hyvä kombo?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
jos tota valvolinea meinaat niin ei tod. oo paksua.Pakari kirjoitti:Ensin kerrotaan ahtaista kanavista, ja sitten laitetaan paksuinta mahdollista kaupasta löytyvää moottoriöljyä. Lieköhän tämä kuitenkaan hyvä kombo?
ja kyllä mä tota oon laittanu ennen tätä topiccia (jokusen vuoden käyttänyt)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.