Autoa nyt purettu. Turbona AiResearch tb0356 eli ilmeisesti tonnarista, josta olettaisin coolerinkin olevan. Koska APC:tä ei ole, onko ahtopaineet olleet sen mitä hukkaportti antaa myöten? Hukkaportissa seuraavat nrot: 430099-19. Onko sekin tonnarista ja paljonko paineita tämä antaa kehittää?
Eculta pää- ja bensapumpunreleelle menevä ruskea/valkoinen piuha oli katkaistu ja johtojen päässä oli vain liittimet. Tässä liittimien päässä on ilmeisesti joskus ollut ylipainekytkin? Onko mahdollista, että auto olisi toiminut johto katkaistuna? Edellinen omistaja väittää ajaneen auton suoraan seisomaan, mitään sieltä purkamatta.
Kiitos etukäteen jos joku viitsii vastailla.
Edit: Hukkaportin numeroilla löytyikin googlesta tietoa kun muutti vähän hakusanoja, eli pitäisi aueta 0,6 bar paikkeilla. Eikös noilla paineilla olla jo maksimi rajoilla, jos kone on vielä sisuskaluiltaan vapari?
Hukkaporteilla on taipumus löytyä vanhuuttaan. Kokeilemalla ja säätämällä paineet saa parhaiten kohdilleen.
En osaa sanoa onko juuri ylipainekytkin tuollaisten piuhojen päässä, mutta ei se ainakaan ajamista estä vaikka ko kytkin puuttuisi. Voi olla tarkoituksella poistettu, jos ahtoja on reilummin nostettu.
Satku on ilmeisesti tarkoitus ottaa takaisin ajoon? Hieno homma. Rähjääntyminen näyttäisi päässeen hyvään alkuun, mutta hyvä, jos se nyt pysäytetään ja turbo pääsee uuteen kukoistukseen.
Joo kyllähän se toimii ilman sitä kytkintä, mutta toimiiko jos kytkimelle meneviä johtoja ei yhdistä?
Autohan on siis alunperin 16V vapari ja turbotettu ylläolevalla turbolla, coolerilla ja taitaa olla tonnarin suuttimet. Sytkä- ja ruiskuboksit alkuperäisiä, ainakin kuorien perusteella.
Juurikin näin, eli alun perin ylipainekytkintä ei ole ollut, mutta ylipainekytkin on jossain vaiheessa autoon selvästikkin laitettu, koska eculta releille menevä johto on pätkäisty ja lisätty abikot päähän. Kun autoa käynnistelin löysin nämä liittimet ja laitoin ne yhteen, kuten vaparissa täytyy ollakkin. Lopullinen käynnistyshärö, johtuikin moottorin maadoituspisteen kosketuksen puutteesta. En enää hoksannut kokeilla lähteekö käyntiin ko. liittimet irroitettuna ja siis releille menevä johto katkaistuna.
Yritinkin kysellä onko mahdollista, että auto on toiminut tuo kyseinen pää- ja bensareleille menevä piuha katkaistuna, vai onko edellinen omistaja kuitenkin purkanut autosta jotain sen jäätyä seisomaan. Eli syöttääkö ecu kokoajan tätä kautta jännitettä, jonka ylipainekytkin katkaisee kun ahdot karkaa, jolloin pumppu sammuu? Vai toimiiko se kenties toisinpäin?
Yritän pikkuhiljaa selvitellä mitä koneelle on tehty. Autolla on siis ajettu muutamia vuosia ennenkuin jäi seisomaan. Kone tulee varmaankin vielä käyttöön, korista en ihan vielä ole varma, on sen verran päässyt ruostumaan.
Pitkään seissy tuo auto tuossa kuvauspaikassa. Muistan jo vuonna 2009 kun combisatkun itelleni ostin niin mietin ohikulkiessani että jos kyselis tuota varaosakamppeeksi itelle.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97