Hyvä kuntoiset vanteet olisi halvalla tarjolla ja mielelläni vähän harrastelisin, jotta saisin ne alle. Toiset mitkä voisi kelpuuttaa olisi aerot, mutta ne näyttää olevan hinnoissa. Kuitenkin nuo soccerballit nyt kaikessa erilaisuudessaan on alkanut kiinnostamaan vielä enemmän, harmi vaan, että on vähän vanhempaan autoon tarkoitettu vaikka 900 alkuperäisvanteet ovatkin. Koululla on hyvät laitteet ja mahdollisuus tehdä, niin miksei sitä vähän aikaa kuluttaisi. Kuitenkin turvallisuus tietysti ensisijainen asia, joten siksi pitää tarkkoin miettiä toteutus. En ole poraamassa käsiporalla vähän sinnepäin reikiä.

Ensiksi tuli mieleen, että keskiön koneistus olisi parempi, koska luulin, että se on valmistettu tasapaksusta aineesta.
Tarkistin tuon vanteen pulttijaon joskus kuukausi sitten, niin se muistui sitten kymmenellä väärin. Tein uuden kuvan, jossa jako oli oikeaan suuntaan ja ja näyttää siltä, että ei niitä kartioita kannata vanteisiin porata, koska tällöin yksi sivu jää ilman kontaktia.
http://ctrlv.in/280718
Vanhempi keskiöhän oli puolituumaisella kierteellä, mutta näytti siitä kuitenkin menevän 14 millinen pultti lävi. Tarkemmat mitat vannetta kosken olen laittanut kuvan mukaan, kun ei ole nyt vannetta käsissä.
Kun pyörän kiinnitys on nyt ollut alkujaankin napakeskittyvä ja tasaisilla pulteilla niin voisin tehdä 6 milliä paksut teräsprikat, joissa kartioporaus niinkuin hirch ehdottikin. Levittää sitä vanteen porausta 3 milliä jyrsintapilla kohti pyörän keskustaa. Sitten alumiinista tai muovista sorvilla keskiöspacer 65.1 millistä 71.5. Prikka toimii aivan kuten laippamuttereiden prikat kiristysmielessä, joten kiinnitys on yhtä tukeva kuin alkuperäinenkin.
http://ctrlv.in/280795
http://ctrlv.in/280794
Aikaahan tuohon saattaa pari työpäivää mennä ja valmistusmateriaaliin kulua muutama kymppi, mutta kai se on sitä harrastamista... Keskiösuojat ovat myös ilmeisesti kateissa, kai sellaisetkin saisi Saab tekstillä suhteellisen helpolla sorvattua automaatilla. Kunhan nyt ensin saisi vanteet alle.
Edit. Äskeisessä kuvassa oli contraintit väärin. Pultti upposi prikan pinnan sisään.