9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Eikö kukaan osaa nyt vastata?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Defa 1204 on ainakin toimiva ratkaisu. Kuinkahan alas pitää jännitteen mennä auton käydessä että SID:iin tulee ilmoitus ettei lataa? Itsellä ainakin tuli kun laturi porsi. 12.4V on ehdottomasti liian alhainen joka tapauksessa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Olen samaa mieltä! Laitan tilaukseen moottorin laturin ja sitten ylläpitolaturin voisin myös hommata. Miten yleisesti näissä Fiat-GM-dieseleissä porsii laturit?jmaatta kirjoitti:Defa 1204 on ainakin toimiva ratkaisu. Kuinkahan alas pitää jännitteen mennä auton käydessä että SID:iin tulee ilmoitus ettei lataa? Itsellä ainakin tuli kun laturi porsi. 12.4V on ehdottomasti liian alhainen joka tapauksessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Tähän kysymykseen haluaisin vastauksen: Miten yleisesti näissä Fiat-GM-dieseleissä porsii laturit?
Ja kiitokset hyvistä neuvoista!
Ja kiitokset hyvistä neuvoista!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Usein, myös plussakaapeli hapettuu usein. Jonkin verran sitä omaa vaivaakin voisi käyttää eli selailla moottorityyppiä koskevia keskusteluja tai käyttää hakua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Komppaan JCarlsonia... 130tkm kohdalla porsi omassa niinkuin siinä haulla löytyvässä laturiketjussakin olen kertonut.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Jos latausjännite on vain 12,4 V, niin laturihan ei silloin lataa. Laturi on todennäköisesti entinen, eikä todellakaan mikään harvinainen tapaus.
Mulla meni TIDS:ssä laturi reilusti alle 200 tkm ja samanmoisia tapauksia on paljon. Paljon aiemminkin niitä laukeillut.
Minun autossa laturi hyytyi jota kuinkin kerralla keskellä kesää. Startin jälkeen kuului ulinaa 10 km ja sitten tuli SIDiin ilmoitus, että akku ei lataudu. Latasin ylläpitolaturilla akun täyteen ja ajelin ilman valjoa, radiota ja ilmstointia kymmeniä kilometrejä huoltoon, jossa laturi vaihdettiin ties mihin kierrätettyyn uusiolaturiin.
Ylläpitolaturi on hyvä, jos...
-käytössä eberi/webasto
-jos eberi/webasto käyttää myös auton sisätilapuhallinta
-jos ajat vähemmän ajallisesti kuin mitä eberi on autoa esilämmittänyt (ja jos vielä ajon aikanakin eberi huutaa ja kaikki sähkökitkuttimet on päällä aina penkinlämmittimistä peilien ja ikkunoiden sulatukseen).
Mulla meni TIDS:ssä laturi reilusti alle 200 tkm ja samanmoisia tapauksia on paljon. Paljon aiemminkin niitä laukeillut.
Minun autossa laturi hyytyi jota kuinkin kerralla keskellä kesää. Startin jälkeen kuului ulinaa 10 km ja sitten tuli SIDiin ilmoitus, että akku ei lataudu. Latasin ylläpitolaturilla akun täyteen ja ajelin ilman valjoa, radiota ja ilmstointia kymmeniä kilometrejä huoltoon, jossa laturi vaihdettiin ties mihin kierrätettyyn uusiolaturiin.
Ylläpitolaturi on hyvä, jos...
-käytössä eberi/webasto
-jos eberi/webasto käyttää myös auton sisätilapuhallinta
-jos ajat vähemmän ajallisesti kuin mitä eberi on autoa esilämmittänyt (ja jos vielä ajon aikanakin eberi huutaa ja kaikki sähkökitkuttimet on päällä aina penkinlämmittimistä peilien ja ikkunoiden sulatukseen).
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Mulla vaihdettiin akku ja sitten pluskaapeli (akku ei latautunut ja kaapelit alkoi kuumenemaan yms.) Nyt tuli torstaina ilmoitus, että akku ei lataa, tee turvallinen pysähdys. Eli laturi sitten viimein. Auto siis TTid cabbe -08 ja 67 tuhatta ajettu.
Odottelen nyt laturia ja sitten leipovat paikoilleen.
Odottelen nyt laturia ja sitten leipovat paikoilleen.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Mulla on vuosi sitten vaihdettu laturi ja nyt 12,4 V. Huomenna fiksataan latauskaapeli, en usko että laturi on rikki. Älä vielä vaihda laturia ennen kuin tutkit myös jännitehäviön.
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Onko kenelläkään tietoa, minkälainen kaapeli mitoiltaan ja liittimiltään pitäisi laittaa tai vaihtaa? Tiedän, perinteinen vaihtoehto olisi ottaa irti entinen mallikappaleeksi ja laittaa uusi tilalle. No kuitenkin, laitan uuden laturin JA uuden kaapelin (jälkimmäisen sitten kun kerkeän).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Kaapeli akun ja startin välillä on 25mm2 vahvuista. Siistein asennus tietysti alkuperäisellä, koska akun päässähän plussaan tulee kiinni pari virransyöttöä muualle. Jos laittaa tarvikekengän, niin liittimet menee uusiksi. Muistaakseni virtakeskukselle menevä piuha oli vielä millintarkasti tehty ja alkuperäisen liittimen korvaaminen olisi tehnyt siitä liian lyhyen.
Itse päädyin tilaamaan ruotsista purkaamolta koko johtosarjan, kun 30€ hintaan siitä luopuivat
Itse päädyin tilaamaan ruotsista purkaamolta koko johtosarjan, kun 30€ hintaan siitä luopuivat
93SC TTiD
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Kiitän tipsistä! Kysäisen AutoÅströmiltä tilannetta, josko heiltä löytyisi ks. kaapeli.Sportti kirjoitti:Kaapeli akun ja startin välillä on 25mm2 vahvuista. Siistein asennus tietysti alkuperäisellä, koska akun päässähän plussaan tulee kiinni pari virransyöttöä muualle. Jos laittaa tarvikekengän, niin liittimet menee uusiksi. Muistaakseni virtakeskukselle menevä piuha oli vielä millintarkasti tehty ja alkuperäisen liittimen korvaaminen olisi tehnyt siitä liian lyhyen.
Itse päädyin tilaamaan ruotsista purkaamolta koko johtosarjan, kun 30€ hintaan siitä luopuivat
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Äläpä vaihda ehjää laturiasi, tilaa kontaktien kunnostus ja ohituskaapeli laturilta suoraan akulle..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=45
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=45
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Toiset puhuu, että on mennyt laturi ja toiset että etenkin se kaapelisto. Mikä on siis enemmän paikkansa pitävä? Vai joudunko kuitenkin kummatkin vaihtamaan?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Jos päätellään näin: jos tässä moottorityypissä on tyypillistä, että laturi menee rikki ennen 200 000km ja ehkä siinä 150 000km tiennoilla keskimäärin, niin mielestäni olisi hyvä joka tapauksessa vaihtaa se osa (laturi). Toisekseen, auto on ollut vasta 2 vuotta meillä ja varmaankin vielä on jonkusen vuoden arviolta, niin ajoja tulee ja tulee ehkä 25 000km edestä vuodessa, niin mietin jos vaihtaisin kuitenkin sen laturinKIN. Autolla on ajettu vasta vähän päälle 100 000km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003