Ongelma ilmeni muutama viikko sitten, auto alkoi kesken ajon nykiä voimakkaasti, check engine syttyi ja hetken päästä auto sammui. Samalla tuntui kuin konepellin alta olisi tullut käryä. Lähti ongelmitta käymään, ja toimi taas normaalisti parinkymmenen kilometrin matkan päätepysäkille (moottorin jäähtymisellä osuutta asiaan?). Vikaa tutkittiin, ja huomattiin että yksi alipaineletkuista oli osittain revennyt. Korjattiin, check engine sammui ja uskallettiin lähteä ajamaan 200 km matkaa kotiin koira ja pieni lapsi kyydissä.
Päästiin 80 km niin jälleen nykimistä, check engine syttyi samalla huomasin että auton alkuperäinen ahtopainemittari elää ihan omia maailmojaan. Auto sammuksiin ja tien sivuun, hetken odottelun jälkeen päästiin liikkeelle ja ilman isompia ongelmia kotiin. Kotona tsekkasin tulpat, hiukan mustat mutta suht ok, ja vaihdoin ilmansuodattimen joka oli aika likainen. Pari viikkoa meni niin että auto toimi ongelmitta, check engine sammui jossain vaiheessa eikä enää syttynyt uudestaan. Mutta eiväthän viat itsestään korjaannu, ja eilen alkoi sama nykiminen ja tänä aamuna heti kun auton sai käymään, niin moottori kävi huonosti (pätkii kaasua painettaessa ja tyhjäkäynnilläkin) ja jälleen ahtopainemittarin neula näytti mitä sattuu. Auto jäi parkkiin, näillä pakkasilla ei tee mieli jäädä tien päälle...
Sekava selostus, mutta olisiko jotain vinkkiä heittää vikakohteesta. Sytkäkasettia epäiltiin, sillä on ajettu n. 170 000 km ja käynnistymisessä ei ole ollut ongelmia. Siinä sittenkin vikaa? Bensapumppu on vaihdettu n. 10 000 km sitten joten tuskin siitä on kyse. Kaasuläppäkotelo ja limb home tila? Mistä sen tunnistaa?
Eniten ihmetyttää auton alkuperäisen ahtopainemittarin sekoilu, nimittäin jälkiasennettu mittari näyttää ihan oikein. Kertoisiko tuo vikakohteesta jotakin?
E: Vielä muistin että jossakin vaiheessa cruisen merkkivalo syttyi itsekseen, ei sammunut katkaisijasta mutta sitten itsekseen sammui.
Nykii ja sammuilee
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Nykii ja sammuilee
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Nykii ja sammuilee
Check engine vilkkuu kun laittaa virrat päälle, ja näyttäisi olevan seuraavat koodit tuon T5 FAQ mukaan:
2 Manifold absolute pressure sensor => tarkista MAP alipaineletkut
3 Temperature sensor, manifold => tarkista anturin johdot/vaihda anturi
7 Adaptation
Harmi kun en näistä juuri mitään ymmärrä, alipaineletkujen pitäisi olla kunnossa. Lämpötilasensori, missä? Adaptaatio?
2 Manifold absolute pressure sensor => tarkista MAP alipaineletkut
3 Temperature sensor, manifold => tarkista anturin johdot/vaihda anturi
7 Adaptation
Harmi kun en näistä juuri mitään ymmärrä, alipaineletkujen pitäisi olla kunnossa. Lämpötilasensori, missä? Adaptaatio?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Nykii ja sammuilee
Eikös tuo kerro sen että sulla vuotaa ns. alipaineletkut jostain ja samasta syytä MAP mittaa väärin ja adaptaatio menee ketuilleen?Eniten ihmetyttää auton alkuperäisen ahtopainemittarin sekoilu, nimittäin jälkiasennettu mittari näyttää ihan oikein. Kertoisiko tuo vikakohteesta jotakin?
Eli tutkippa letkut mitkä menee mittaristolle, varmaan tulipellin luota nipasta ihan murusina tai t-haarasta jos on. Tai oikeastaan vaihda kaikki alipaineletkut kerralla uusiin niin saattaa säästyä monelta vaivalta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Nykii ja sammuilee
Vika ilmeisesti selvisi, korjaamolta soittivat että imuilman paineanturissa oli vikaa, anturin vaihdon jälkeen nykimistä ei ainakaan koeajolla ollut ilmennyt. Myös vikakoodi oli viitannut kyseiseen anturiin. Haen auton huomenna, pitää seurailla oliko se nyt sitten tässä vai onko vikaa vielä muuallakin.
Hintaahan tällä lystille tuli 220 e, ei lähelläkään sitä mitä pelkäsin. Toivottavasti todellinen vika tosiaan oli siinä anturissa.
Hintaahan tällä lystille tuli 220 e, ei lähelläkään sitä mitä pelkäsin. Toivottavasti todellinen vika tosiaan oli siinä anturissa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Nykii ja sammuilee
Ja eihän se vika mihinkään korjaantunut, CE-valo syttyi ja nykiminen alkoi. Luin vikakoodit, ja niitä löytyy kaksi eli p0171 ja p1171. Tarkoittaa ilmeisesti että käy ainakin laihalla... Nykimisen ohella tuo originaali ahtopainemittari temppuilee edelleen samalla tavalla, eli vika viittaisi imupuolelle? Rikkinäisiä letkujakaan en löytänyt, mutta pitänee käydä vielä kaikki läpi... Tuon MAP-anturin vaihdon jälkeen auto kyllä toimi muutaman sata km normaalisti, ennen vian uudelleen ilmenemistä alla oli ensimmäinen pidempi yhtäjaksoinen matka, n. 100 km. Tiedä sitten vaikuttiko pidempi matka, kun kone lämpeni kunnolla... vaikuttaisiko se vian ilmenemiseen?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Nykii ja sammuilee
Voi olla että MAPin johdoissa on jotain häikkää.. Itsellä murtui tuossa kesällä liittimen juuresta yksi johto, meni ahtomittari komeille lukemille sen jälkeen 

9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.