9-3 kylmäkäynnistys/tyhjäkäynti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

9-3 kylmäkäynnistys/tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Haulla en vastaavia ongelmia löytänyt. Elikkäs T5-koneinen 9-3 lähtee hieman kehnonlaisesti kylmänä käyntiin. Startti on pidempi kuin normaalisi ja tuntuu kuin lähtisi välillä kolmella pytyllä aluksi käyntiin. Kaasu pohjassa käynnistäessä lähtee paremmin. Käyntiinlähdön jälkeen toimii normaalisti. Ja lämpimällä koneella lähtee normaalisti käyntiin.

Lisäksi lämpimällä koneella tyhjäkäynti "tipahtelee" ehkä n. 5 sekunnin välein 1000 rpm - > 950 rpm eli ei paljoa, mutta kuulostaa silti siltä että voisi vaikka sammua. Autossa on ei-vakio bensasofta, joka viime talvena toimi hyvin. Kesän ajoin RE85:lla ja ongelmat varsinkin tuon startin kanssa alkoivat heti bensalle vaihdon jälkeen. Tulpat on vaihdettu vähän aikaa sitten ja niillä ei ollut vaikutusta asiaan. Olisiko kellään veikkauksia ongelman lähteestä?

-Lasse
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 kylmäkäynnistys/tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hetkinen, ei-vakio bensasofta. Ei tällöin voi ajaa etanolilla :idea: Vastaavasti jos autossasi on etanolisofta ja kyseessä on tuo T5 et voi vaihtaa polttoainetta lennosta!

T5:sta ei saa flexifuelia, aina polttoainetta vaihdettaessa täytyy vaihtaa ecun softa (tai ecu sellaiseen jossa sisällä on kyseisen polttoaineen softa)
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 kylmäkäynnistys/tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Joo, siis tietenkin viinasofta on omassa purkissa, jota vaihdellaan lähes lennosta. :) Ei vakiolla tarkoitin, että vähän isompi stage-softa löytyy autosta. Mutta se tuskin on ongelman syynä, koska samalla softalla toiminut aikaisemmin hyvin.
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 kylmäkäynnistys/tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

takaisku polttoainelinjasta paskana?

pumppu paskana?

polttoaineen suodatin tukossa?

kannepultit jälkikiristetty? kansipahvi?

ootkos nyttemmin kokeillu viinalla? parempi/huonompi?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 kylmäkäynnistys/tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Takaiskua epäilin itsekkin, mutta lähtisikö sen paremmin käyntiin kaasu pohjassa, jos linjassa ei ole bensaa? Tänä aamunakin kaasu pohjassa kuin palmun alta (tallista +10C, ilman lohkolämppäriä). Ilman kaasua lähtee huonosti kylmällä koneella tallissakin. Jos on ollut lohkolämppärissä pihalla, niin lähtee paremmin käyntiin.

Voisiko pumpun vika ilmetä vain tuolla tavalla? Ajossa toimii kuitenkin täysin normaalisti.

Suodatin olisi varmasti hyvä vaihtaa.

Kansipahvi vaihdettu toissa kesänä, joten epäilen tätä. Ei tosin ole jälkikiristetty laitoin jälkeen. Tämänkin voisi tsekata.

En ole viinalla sen jälkeen kokeillut, kun viinasofta ei toimi kauhean hyvin talvella ja T5:n ollessa kyseessä tankkiin pitäisi vaihtaa kokonaan etanolit -> joutuisi ajelemaan viinalla jonkin aikaa ennen kuin saisi taas tankin tyhjäksi bensaa varten.
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
Vastaa Viestiin