99:in turbotus
99:in turbotus
Mites asia on kun sain yksityisviestin jossa oltiin sitä mieltä että 1.85 koneen tilalle ei saa laillisesti vaihtaa 2litran h-turbokonetta?Mun autohan on -74 jolloin sai 2litrasta b-konettakin.Mitäs kaikkea tuohon joutuu leimalle vaihtamaan?Tämäkin olisi tarkoitus säästää orginaalina ulospäin,toki renkaat tulee leveämmiksi kuin noi 165:set.(mutta vain vähän).Asialla sinänsä ei kiire ole mutta rupesi hieman vaivaamaan.
Voi vaihtaa. Tämä siitä syystä, että mallisarjan tehokkain auto on ollut 99 turbo. Moottorin koolla ei ole mitään väliä, kunhan se ei ylity muutoskatsastukseen hyväksyttävän rajan (itse muista %-määrää, joku toinen voi laittaa).
Ainoa asia missä kannattaa olla huolellinen on siinä, että auton moottoria vaihdettaessa tulee voimansiirron, jarrujen ja alustan vastata vähintään mitä oli 99 Turbossa. Tästä syystä esim. M1980 99 yhdellä kaasuttimella on parempi muutoskohde, koska ko. vuosikerrassa on samat jarrut, jotka tulivat toki jo aiemmin, mutta tässä myös voimansiirto sama (välitykset). Ainoa mitä pitää muuttaa on iskunvaimentimet ja kytkin. Kytkimen osalta minulla on hieman hatara käsitys, koska kytkimen perusrakenne on sama, mutta turbossa on vahvempi paineasetelma ja paksumpi levy.
Ja kuitenkin mielessäsi on pyörähtänyt ajatus laittaa OG900:sen vakaajat, niin siitä vain. Vakaajat ovat lisävaruste, jotka ei muuta muutosprosenttia suuntain tai toiseen.
Ainoa asia missä kannattaa olla huolellinen on siinä, että auton moottoria vaihdettaessa tulee voimansiirron, jarrujen ja alustan vastata vähintään mitä oli 99 Turbossa. Tästä syystä esim. M1980 99 yhdellä kaasuttimella on parempi muutoskohde, koska ko. vuosikerrassa on samat jarrut, jotka tulivat toki jo aiemmin, mutta tässä myös voimansiirto sama (välitykset). Ainoa mitä pitää muuttaa on iskunvaimentimet ja kytkin. Kytkimen osalta minulla on hieman hatara käsitys, koska kytkimen perusrakenne on sama, mutta turbossa on vahvempi paineasetelma ja paksumpi levy.
Ja kuitenkin mielessäsi on pyörähtänyt ajatus laittaa OG900:sen vakaajat, niin siitä vain. Vakaajat ovat lisävaruste, jotka ei muuta muutosprosenttia suuntain tai toiseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jep.kävi vaan itseäkin epäillyttää koska vuonna 74 ei turboa ollut tietenkään vielä saatavana.Ne prosentit oli muistaakseni 20 mistä sä jutustelit.No kuten sanottua asia on vasta mietiskelyssä,pitäis saada tuo 79 turbotus+kunnostus tehtyä vielä tänä talvena loppuun.
Hemmetti että alkaa ote lipsua noista satkuista tonne 99:ien pariin.Sain 99:in perjantaina myllytyksestä ja ei voi muuta kuin todeta että tosi hieno tuli!Melkeempä uudenveroinen maalipinta!Valitettavasti ei tullut ajettua kuin 20km tallille talvisäilöön,mutta siinä ajamisessa on juuri sitä jotakin.Kyllä tässä täytyy ruveta myymään noita "uudempia" satkuja pois ja keskittyä näihin vanhempiin.
Hemmetti että alkaa ote lipsua noista satkuista tonne 99:ien pariin.Sain 99:in perjantaina myllytyksestä ja ei voi muuta kuin todeta että tosi hieno tuli!Melkeempä uudenveroinen maalipinta!Valitettavasti ei tullut ajettua kuin 20km tallille talvisäilöön,mutta siinä ajamisessa on juuri sitä jotakin.Kyllä tässä täytyy ruveta myymään noita "uudempia" satkuja pois ja keskittyä näihin vanhempiin.
No tämä Saabin viritys on suht koht simppeliä. Esim. jonkun Golffin tms. VAG-vehkeen viritys on sitten astetta vaikeampaa, kun vertailu autossa saattaa olla ABS-jarrut ja sitten kohde autossa ei ole, joten alkaa armoton johdotus jne. jarrujen asennus. Volkkareihin kuitenkin pitää nostaa hattua niiden viisaan johtosarjan ansiosta, kun liittimet löytyy vaikka mille varusteelle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU
Kyllä molemmissa Saabeissa on samat jarrut. Eroa jarruissa tulee OG900:ssa, joissa oli tuuletetut levyt vuosina 86-87 ja kuitenkin käsijarru otti eteen.multivalve kirjoitti:Ei oo samat jarrut kaasarissa ja 99 Turbossa, ei ees saman kokoiset etupyörän navat.Kumma kun yleisesti luullaan että Turbo 99 on vakio 99 jossa on vain turbo moottori,näin ei asian laita ole.Turbo 99 poikkeaa monelta osin vakio Saabista.Sehän on aikansa MM rallisarjaan luokiteltu kilpa-auto,siellä ei vakio vermeillä kyllä pärjää.
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Tammi 10, 2005 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 09:02
- Paikkakunta: Ekenäs / Tammisaari
Kyllä saa!
Minä ainakin sain vm -83 99n muutoskatsastettu T16 koneella viime syksynä 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Esim. Saabilta yleistodistus joka taitaa löytyä kaikilta katsastusasemilta. Allekirjoittaneella oma kopio lepää pöytälaatikossa. Siitä käy ilmi kaikki muutettavat osat; jarrupääsylinteri, jarruikeet eli satulat, jarrupalat, iskunvaimentimet ja vaihteisto.900turbo3d kirjoitti:Vielä semmoinen että mistäpä lappuset joilla sitten konttorilla todistelee että on todellakin samat jarrut , voimansiirto ym, ts. mistä eroavaisuuslappuiset 99 turbon ja ei turbon välille?
Ne kun vaihtaa tai kanta-autotarkistuksessa ennen muutosta osoittaa olevaksi, niin eiköhän se riitä. Esim. M1980 99GL:ssä on kaikki em. osat samat paitsi jarrupalat ja iskunvaimentimet. Omaani ei tarvitsisi kuin hommata esim. 99 turbon alkuperäiset jarrupalat "kivijalkaliikkeen" tiskiltä, asentaa turbokone pellin alle ja hallelujaa...
Lopuksi Yleistodistusta siteraten; "Yleisiä edellytyksiä: Mahdollisuuksien mukaan on käytettävä SAABin alkuperäisiä varaosia ja työ on suoritettava ammattitaidolla."
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Täytyy pitää mielessä noi asiat jos sattuisi kohdalle osumaan uudempi 4vaihteinen 2 ovinen hyvillä jarruilla oleva varaosaauto.Ja tietysti halvalla.Onkos toi jarrujen vaihto miten vaikea homma?Entäs sitten bensatankki?Onko siinä valmiiksi pumpulle paikka vai joutuuko hommaamaan ruiskun tankin?Mulla olisi jouten noita satkun pumppuja meinasin että käviskö suoraan vanhaan tankkiin?Paineen varaaja lienee sama kuin satkussa?Ai niin pitäshän sinne tietty uudet bensalinjatkin vetää ja rele laittaa.
Muovitankeissa on kyllä umpinainen nystyrä pumpun reiän kohdalla, joka pitää leikata auki. Siihen tehdään pumppua varten pellistä sopiva lieriö tai leikataan satkun tankista valmis kaulus. Sitten kiinni Sikaflexillä + ruuveilla. Loiskesuoja kannattaa asentaa pumpun ympärille, ettei kakistele mutkissa vajaalla tankilla.