Sopivin öljy
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Sopivin öljy
Tänään tuli tokmannin mainos jossa eurol 5L 16,95€ api sn
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Sopivin öljy
En käsitä teitä säästöpihejä. Lasketaanko paljon tulee säästöjä?
50€ vs. 17€ öljypönttö.
(50*2)/12=8,3€/kk
(17*2)/12=2,83€/kk
8,3-2,83=5,47/kk
Siis puhutaan 5,5 euron tuhlauksesta per kuukausi. En väitä ettei se olisi säästö, mutta miettikää onko tuolla niinkään väliä? Te syötte sen karkki/olut muodossa joka tapauksessa. Niin ja eihän se öljy maksa edes 50€ jos vaikka ostaa 0w-40 mobiliä.
Joten se säästöhehkutus mikä täällä on tapahtunut jo pitkään on aika tyhmää touhua. Ennemmin voisitte syöttää jotain faktaa jostain öljystä, eikä siitä mistä sitä saa puoli-ilmaiseksi (toisaalta jos joku haluaa, niin voi kyllä olla joku "Pihi" viestiketju).
50€ vs. 17€ öljypönttö.
(50*2)/12=8,3€/kk
(17*2)/12=2,83€/kk
8,3-2,83=5,47/kk
Siis puhutaan 5,5 euron tuhlauksesta per kuukausi. En väitä ettei se olisi säästö, mutta miettikää onko tuolla niinkään väliä? Te syötte sen karkki/olut muodossa joka tapauksessa. Niin ja eihän se öljy maksa edes 50€ jos vaikka ostaa 0w-40 mobiliä.
Joten se säästöhehkutus mikä täällä on tapahtunut jo pitkään on aika tyhmää touhua. Ennemmin voisitte syöttää jotain faktaa jostain öljystä, eikä siitä mistä sitä saa puoli-ilmaiseksi (toisaalta jos joku haluaa, niin voi kyllä olla joku "Pihi" viestiketju).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sopivin öljy
Sanoo mies joka ostaa lidlistä akkulaturin säästääkseen 2€ vuodessa ja tilailee alipaineletkuja vinkuintiasta säästääkseen.
9-5 Aero - 00
Re: Sopivin öljy
Luetaan taas valitut kohteet?Julle kirjoitti:Sanoo mies joka ostaa lidlistä akkulaturin säästääkseen 2€ vuodessa ja tilailee alipaineletkuja vinkuintiasta säästääkseen.
Siis, säätämisessä ei ole mitään vikaa, ja se on jokaisen oma juttu. Jonkun asian ostaminen halvemmalla jos puhutaan samasta laadusta on minusta ihan järkevää. Esim. alipaineletkujen osto englannista minulle oli helpompaa kuin tilata ne suomesta.
Lidlin laturi, samoilla spekseillä, 3 vuoden takuulla, ja hinta pienempi, ja satuin sitä tarvitsemaan silloin. Why not?
Eri asia, on kokoajan syötellä palstalle mistä sai jotain kurapaskaa öljyä miltei ilmaiseksi. Miksi sitä tääne täytyy edes kirjoittaa? Eikö juurikin tälläistä porinaa varten ole joku yleistopikki missä saa jauhaa vaikka mitä paskaa?
Sähköpostiin tulee viesti että on jotain uutta öljytopikissa. Sitä kun klikkaa tulee pian junkun viesti, että moponetistä tai puuilosta saa 10€ 100 litran pöntön... kamoon... Tämä oli jännää vähän aikaa. Nyt tämä juttu on puhkinussittu.
P.S.
Unohdin kertoa riskiarvionnista, ja siitä mitä saa aikaiseksi jos saattuu öljyt olemaan selvästi huonompaa laatua kun on vaadittu. Kustannukset tuppaa olemaan selvästi isompia kuin huonolla laturilla ladatulla akulla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sopivin öljy
Ja ihan turha sitä API SN luokitusta on tuijotella. Aivan mainiosti on etanolilla moottorit toimineet ennen kyseistä luokitustakin, eikä sitä ole etanolin takia kehitetty. Kunhan vain pari vaatimusta ympättiin siinä samalla joukkoon flexifuelin yleistyessä.. vaikea uskoa että öljynvalmistajat olisivat edes tehneet juuri mitään muutoksia sen etanoliyhteensopivuuden eteen. Kunhan on vaan testit läpäisty ja leima kylkeen. Hyvä öljy on edelleen hyvää, eikä SN merkki tee jostain halpisöljystä yhtään parempaa kuin se pari vuotta sitten ostettu laatuöljy missä ei kyseistä luokkaa purkin kyljessä ollut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sopivin öljy
Täysin samaa mieltä. Standardi sattuu vain olemaan yleensä ns. minimivaatimus. Esim. venäläiset nauraa monesti, ja monille ISO standardeille, koska ne ovat susia. Ja niinhän ne ovat, ja sielläpäin monet GOST standardid ovat helvetin paljon tiukempia, kun euroopan superduper 2014 iso standardi. Eli tästä opimme sen että tuo standardiluokitus monesti ei merkaa kovinkaan paljon. Esim. API-SN voi merkata sitä ettei margariini käy moottoriöljynä, ja API-SM standardissa ei kummoisempaa mainintaa ollut. Tekeekö se öljystä paljon parempaa?jcarlson kirjoitti:Ja ihan turha sitä API SN luokitusta on tuijotella. Aivan mainiosti on etanolilla moottorit toimineet ennen kyseistä luokitustakin, eikä sitä ole etanolin takia kehitetty. Kunhan vain pari vaatimusta ympättiin siinä samalla joukkoon flexifuelin yleistyessä.. vaikea uskoa että öljynvalmistajat olisivat edes tehneet juuri mitään muutoksia sen etanoliyhteensopivuuden eteen. Kunhan on vaan testit läpäisty ja leima kylkeen. Hyvä öljy on edelleen hyvää, eikä SN merkki tee jostain halpisöljystä yhtään parempaa kuin se pari vuotta sitten ostettu laatuöljy missä ei kyseistä luokkaa purkin kyljessä ollut.
P.S.
Eikä tarvitse alkaa aukoa ettei venäjällä mikään toimi. Ei toimi koska ohitetaan kaikki mahdolliset standardit ja lait. Se on asia erikseen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Sopivin öljy
Elikkä suurin ongelma tässä nyt oli se että sulle tuli sähköpostiin viesti...
Douh! No nyt sulle tuli taas mailia..
Douh! No nyt sulle tuli taas mailia..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Sopivin öljy
Ja "sopivin öljy" aiheeseen sen verran otan kantaa, että itse olen vuosia turbosaabeissa luottanut Teboil Diamondiin (5W40 normiversio), ja toistaiseksi ei ole tarvinnut pettyä. Kovempaakin runtua on koneille annettu, toki olen vaihtanut öljyt aina viimeistään 10tkm välein.
E85 autoissani olen käyttäny Diamond Dieseliä, muutaman euron kalliimpaa mutta täyttää muuten samat vaatimukset, lisänä vaan korkeampi TBN, enemmän dispersantteja, sekä mahdollisimman hyvä pintapaineen kesto (pumppusuutin yhteensopivuus). Noista ominaisuuksista ei ainakaan haittaa ole, joskin järkevällä öljynvaihtovälillä pärjää ihan perusöljylläkin kunhan ei aja pelkkää parin kilometrin pätkää jatkuvasti niin ettei etanoli pääse ikinä öljypohjasta haihtumaan.
Mutta normi OG9-5:ssä mikä tahansa laadukas synteettinen öljy ajaa asiansa. Turha on tehdä asiasta salatiedettä. Öljynvaihtovälin pituudella enemmän merkitystä kuin luokituksilla tms.
E85 autoissani olen käyttäny Diamond Dieseliä, muutaman euron kalliimpaa mutta täyttää muuten samat vaatimukset, lisänä vaan korkeampi TBN, enemmän dispersantteja, sekä mahdollisimman hyvä pintapaineen kesto (pumppusuutin yhteensopivuus). Noista ominaisuuksista ei ainakaan haittaa ole, joskin järkevällä öljynvaihtovälillä pärjää ihan perusöljylläkin kunhan ei aja pelkkää parin kilometrin pätkää jatkuvasti niin ettei etanoli pääse ikinä öljypohjasta haihtumaan.
Mutta normi OG9-5:ssä mikä tahansa laadukas synteettinen öljy ajaa asiansa. Turha on tehdä asiasta salatiedettä. Öljynvaihtovälin pituudella enemmän merkitystä kuin luokituksilla tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sopivin öljy
Olen itsekkin pitkään jo ajatellut että uskaltaako tuota Diesel TB Diamondia laittaa moottoriin. Juurikin tuon korkeapainepumppusuutin luokan takia mietin (niin ja halpa verrattuna vastaaviin joilla on se sama luokka (Joku VW 505.01 ja 507.01 välistä...).
Tätä ominaisuutta löytyy vain aika arvokkaista mömmöistä. Mikä on TBN saa wikipedia kertoa..
Niin ja näköjään sitä saa kaataa. Hyvä tietää, kiitos jcarlson vinkistä.
P.S.
jcarlson: Mitä jos on pätkäajoa ja E85 käyttö? En viitsi etanolin takia ajaa pitempiä reittejä kotia. Tällä hetkellä korjasin asian siirtymällä pois E85:sta takaisi bensaan.
Tätä ominaisuutta löytyy vain aika arvokkaista mömmöistä. Mikä on TBN saa wikipedia kertoa..
Niin ja näköjään sitä saa kaataa. Hyvä tietää, kiitos jcarlson vinkistä.
P.S.
jcarlson: Mitä jos on pätkäajoa ja E85 käyttö? En viitsi etanolin takia ajaa pitempiä reittejä kotia. Tällä hetkellä korjasin asian siirtymällä pois E85:sta takaisi bensaan.
Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Ma Tammi 20, 2014 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sopivin öljy
Tästä sen verran että mikä öljy on sitä "kurapaskaa" ja miksi? Jos öljy täyttää uusimmat SPI SN (tai SM) vaatimukset niin voiko se olla "kurapaskaa". Onko se "kurapaskaa" vain siitä syystä ettei siinä lue jotain kallista brändi-merkkiä kyljessä?Shadow_Fi kirjoitti:...
Eri asia, on kokoajan syötellä palstalle mistä sai jotain kurapaskaa öljyä miltei ilmaiseksi. Miksi sitä tääne täytyy edes kirjoittaa? Eikö juurikin tälläistä porinaa varten ole joku yleistopikki missä saa jauhaa vaikka mitä paskaa?
Ja se on sitten eri asia jos koitetaan ajella sillä öljyllä 30tkm ilman vaihtoa, mutta kun 10tkm välein vaihdellaan niin luulisi pärjäävän muillakin kuin kallilla merkkiöljyillä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Sopivin öljy
Itse olen ajatellut, että jos öljy täyttää lukuisan joukun valmistajien luokituksia ja tuon API SN:n, niin sitä uskaltaa käyttää vaikka edullisesti saisikin. Kympin välein vaihtuu öljyt ja tulpat.
http://www.api.org/oil-and-natural-gas- ... 20210.ashx
t. Mika
http://www.api.org/oil-and-natural-gas- ... 20210.ashx
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Sopivin öljy
Jos epäilet/kyseenalaistat asioita, niin mikset kyseenalaista omia aatteitasi? Entä jos ei pärjä?3J kirjoitti:Tästä sen verran että mikä öljy on sitä "kurapaskaa" ja miksi? Jos öljy täyttää uusimmat SPI SN (tai SM) vaatimukset niin voiko se olla "kurapaskaa". Onko se "kurapaskaa" vain siitä syystä ettei siinä lue jotain kallista brändi-merkkiä kyljessä?Shadow_Fi kirjoitti:...
Eri asia, on kokoajan syötellä palstalle mistä sai jotain kurapaskaa öljyä miltei ilmaiseksi. Miksi sitä tääne täytyy edes kirjoittaa? Eikö juurikin tälläistä porinaa varten ole joku yleistopikki missä saa jauhaa vaikka mitä paskaa?
Ja se on sitten eri asia jos koitetaan ajella sillä öljyllä 30tkm ilman vaihtoa, mutta kun 10tkm välein vaihdellaan niin luulisi pärjäävän muillakin kuin kallilla merkkiöljyillä.
Olen sen verran monet labrakokeet lukenut öljyistä, ja uskallan kyllä väittää öljyillä on eroa, ja paljon, vaikka viskositeettialue olisi sama, tai API luokka. Toisaalta miten nämä erot vaikuttavat juurikin sinun moottoriin on vaikea sanoa, koska kuten tiedämme kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Esim. minulla on sen verran rankat olosuhteet öljyillä että: 1. Pakkanen 2. Päktäajo 3. E85. Nämä asiat vaikuttavat siihen etten uskalla luottaa halpamerkkiöljyyn. Haen sitä bränditakuuta, sekä myös toki olen tutustunut labrakokeisiin (Mobil 0W-40), ja todennut sen olevan aivan eri luokkaa esim. Dexos2 mömmön kanssa.
Näitä kokeita on netissä, kunhan jaksaa googlettaa.
Niin ja miski täytyy ajatella ettei brändi tuo tullessaan laatua? Ettekö te ajattele sitä että brändin imagoa täytyy ylläpitää. Kasvojan on helkkarin helppo menettää, jos kusee hommansa (kuvitellaan että 100 miljoonaa autoa kulkee juurikin sinun öljyillä). Jos Mobil ryssii hommansa, niin ei kauan mene kuin media hehkuttaa firman miljardien tappiolle. Entä sitten joku paskamerkki? Pyh, se vaihtaa logoa, ja purkin muotoa (ostaa edustusluvan joltain muulta). Ja kuinka helkkaristi General Motorsia haittaisi jos heidän öljyjä normaali kuolevainen ei tykkäisi? GM:n Dexos2 myynti vaikuttaa firman talouteen varmaan yhtä paljon kuin kusis mereen...
Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Ma Tammi 20, 2014 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sopivin öljy
Jos olosuhteet on helpot ja vaihtoväli lyhyt, niin ei ole väliä vaikka sinne kaataisi sitä halpaöljyä. Erot tulee esiin kun kuormitus on rankempaa tai vaihtovälit pitkiä. Tämä on selvä juttu. Jokainen osaa itse arvioida vaihtovälinsä ja varmaan myös kuormituksen öljylle. Kova ajo ja tyhjäkäynti kuormittavat öljyä eniten. Maantietä cruise päällä köröttely vähiten.
Jos tulee paljon pätkäajoa ja tankissa on E85, niin kannattaisi silloin tällöin ajella sen verran pidempi lenkki että öljyn lämpötila nousee yli 50C ja pysyy siellä. Koska Saabissa ei mittaria ole, niin tätä on hieman vaikea arvioida. Mutta jotenkuten voisi arvioida että suurinpiirtein silloin kun jäähdytysneste on noussut sinne 90 asteeseen. 30min ajelu tämän jälkeen haihduttaa jo merkittävän määrän etanolista pois.
Vastaavasti 10min ajo kun öljynlämpötila on ainakin 90C riittää haihdutukseen.
Tai sitten vaan vaihtaa ne öljyt vielä useammin, esim. 5000-7500km välein jos jatkuvasti sahaa vain lyhyttä pätkää. Itse ajaisin varmaankin tuollaisella ajoprofiililla bensalla. Talvella ei lisätehosta ole iloa, ja rahallinen säästö on mitätöntä koska kylmällä koneella ajaessa etanolia kuluu reippaasti.
Jos tulee paljon pätkäajoa ja tankissa on E85, niin kannattaisi silloin tällöin ajella sen verran pidempi lenkki että öljyn lämpötila nousee yli 50C ja pysyy siellä. Koska Saabissa ei mittaria ole, niin tätä on hieman vaikea arvioida. Mutta jotenkuten voisi arvioida että suurinpiirtein silloin kun jäähdytysneste on noussut sinne 90 asteeseen. 30min ajelu tämän jälkeen haihduttaa jo merkittävän määrän etanolista pois.
Vastaavasti 10min ajo kun öljynlämpötila on ainakin 90C riittää haihdutukseen.
Tai sitten vaan vaihtaa ne öljyt vielä useammin, esim. 5000-7500km välein jos jatkuvasti sahaa vain lyhyttä pätkää. Itse ajaisin varmaankin tuollaisella ajoprofiililla bensalla. Talvella ei lisätehosta ole iloa, ja rahallinen säästö on mitätöntä koska kylmällä koneella ajaessa etanolia kuluu reippaasti.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Tammi 20, 2014 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sopivin öljy
Tottakai kyseenalaistan myös omat aatteeni, mutta jos lähdetään siitä että moottorin valmistaja on määritellyt että öljyn on täytettävä nämä ja nämä kriteerit. Jos öljy sitten ne täyttää, (esim. Dexos2) niin eikös se ole juuri oikea öljy siihen masiinaan? Vaikka jossain muussa über-öljyssä olisi hienoja lisäominaisuuksia ja motor-uppia ja mitä vielä, niin ne ei kuitenkaan ole valmistajan vaatimuksia. Kyllä sen pitää riittä jos se täyttää moottorinvalmistajan vaatimukset. Ihan vaan yleisenä pohdintana, ei henkilökohtaisena kettuiluna.Shadow_Fi kirjoitti:Jos epäilet/kyseenalaistat asioita, niin mikset kyseenalaista omia aatteitasi? Entä jos ei pärjä?
Olen sen verran monet labrakokeet lukenut öljyistä, ja uskallan kyllä väittää öljyillä on eroa, ja paljon, vaikka viskositeettialue olisi sama, tai API luokka. Toisaalta miten nämä erot vaikuttavat juurikin sinun moottoriin on vaikea sanoa, koska kuten tiedämme kaikki vaikuttaa kaikkeen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Sopivin öljy
Onko myös biopower saabeissa Dexos2 suositus? Oliko valmistajalla mahdollisuus huomioida kaikki olosuhteet? Haluaako valmistaja että kuljet autollasi puolimiljoonaa kilometriä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866