Viirussa lasit jäässä/huurussa
Viirussa lasit jäässä/huurussa
Mistähän lähtisi vikaa etsimään kun mielestäni Saabissa ei tällaisia ominaisuuksia kuuluisi vakiona olla. Auto siis MY-07 2,0t farkku. Kalibroitu on, mutta miten sen kuuluisi oikeasti tapahtua? Mitään ilmoituksia vioista tai viattomuudesta ei näyttöön tule, tuntuu niinkuin tapahtuma jäisi kesken. Edellisessä MY-05:ssa ei kyseisiä huurtumis/jäätymisominaisuuksia ollut ja se kalibrointikin onnistui normaalisti. Ongelma tuntuu olevan enemmänkin kuskin puolen laseissa. Pitempää matkaakin ajaessa joskus yhtäkkiä vetää sivulasit ja jopa tuulilasin yläreunan huuruun ja nimenomaan kuskinpuolelta. Tätä voi tapahtua jopa nollakelilläkin. Tätä yksilöä en lähtisi ylistämään talviautojen aatelistoon.Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia ja mikä niihin neuvoksi?
T. Arto
T. Arto
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Onhan sisäilmansuodatin ok? Entä lauhdutinputket auton alla? Kummaltakin puolelta pitää tulla vettä. Jos on tulvinut niin matot märkiä ja vetävät varmasti lasit huuruun.
Viirun ilmastointi ei toimi milestäni yhtä "automaattisesti" kuin vanhoissa toimi. Vaatii usein sitä että matka-ajossa joutuu manuaalisesti säätämää puhallusta lujemmalle, mikäli autossa enemmän väkeä.
Viirun ilmastointi ei toimi milestäni yhtä "automaattisesti" kuin vanhoissa toimi. Vaatii usein sitä että matka-ajossa joutuu manuaalisesti säätämää puhallusta lujemmalle, mikäli autossa enemmän väkeä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Yllä mainitut kannattaa tarkastaa. ...Mutta totta tuokin, että välillä joutuu viirusilmässä käskyttämään lisää kierroksia puhaltimelle ääriolosuhteissa. Vanhemmat mallit toimineet kaikki auto-asennolla ympäri vuoden, ainoastaan lämpötilatoivomusnappiin on tarvinnut koskea jos ei ole olosuhteet miellyttäneet.eklunto1 kirjoitti:Onhan sisäilmansuodatin ok? Entä lauhdutinputket auton alla? Kummaltakin puolelta pitää tulla vettä. Jos on tulvinut niin matot märkiä ja vetävät varmasti lasit huuruun.
Viirun ilmastointi ei toimi milestäni yhtä "automaattisesti" kuin vanhoissa toimi. Vaatii usein sitä että matka-ajossa joutuu manuaalisesti säätämää puhallusta lujemmalle, mikäli autossa enemmän väkeä.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Oikeastaan MY06:sesta eteenpäin pitäisi ACC:n toimia paremmin kuin aiemmat mallit varsinkin Auto modessa ja ellei näin ole? on jossain jotain häikkää, ja ACC aina auto modessa niin kesät kuin talvetkin, koska se kuivattaa sisääntulevan ilman kumpanakin vuoden aikana.eklunto1 kirjoitti:Onhan sisäilmansuodatin ok? Entä lauhdutinputket auton alla? Kummaltakin puolelta pitää tulla vettä. Jos on tulvinut niin matot märkiä ja vetävät varmasti lasit huuruun.
Viirun ilmastointi ei toimi milestäni yhtä "automaattisesti" kuin vanhoissa toimi. Vaatii usein sitä että matka-ajossa joutuu manuaalisesti säätämää puhallusta lujemmalle, mikäli autossa enemmän väkeä.
Kannattaa myös tutkia sisäilman poisto läpät, sijainti takalokarit jotta ne toimivat kunnolla kummallakin puolella.
Kuitenkin puhalluksen suulakkeet sivulaseille on hankala kohdistaa oikein.
Vaatii hiukan harjoittelua, tästä asiasta lähetettiin Trolliin korjauspyyntökin, mutta eivät kerinneet GM:än takia saamaan valmiiksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Unohtui tuossa mainita että perusasiat on käyty läpi, eli suodatin, putket auton alla, ilmanpoistoaukot tutkittu, ikkunat pesty huolella moneenkin kertaan ja on kuivateltu autoa tallissa. Ja juurikin näin että joutuu manuaalisesti lisäämään puhallusta reilustikin sekä puhalluksen suuntaa jotta saa lasit kirkkaiksi edes jotenkin. Takimmaiset sivulasit eivät ajaessa taida kunnon pakkasella kirkastua vaikka ajaisi kuinka pitkästi. En sitten tiedä osaavatko merkkihuollossa sanoa asiaan mitään, kun tähänastiset vähäiset kokemukset eivät ole kovinkaan suurta luottamusta herättäneet täällä Oulun seudulla.
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Mulla kanssa vetää joskus huuruun automaattiasennossa. Myös nollakelillä. Hiukan lisää puhallusta, niin höyryt lähtee. Ilmeisesti puhallin pyörii pienemmällä teholla,vs. vanhempi malli, kun haluttu sisälämpötila on saavutettu.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Kannattaa tarkistaa ettei sisäkierto mene päälle aina vauhdin hidastuessa. Tuon saa näköjään pois vastaavalla tavalla kuin automaattisen takalasin lämmityksen. Toivottavasti tämä pätee myös uudempaan malliin.
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9-5aeroprog.html
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9-5aeroprog.html
The following climate control configuration choices are not dealer Tech II settings; they are driver-controllable (see details in owner's manual):
* Automatic use of recirculation at low speeds (on/off).
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Ei taida viirun ohjekirjassa olla enää mainintaa sisäkierron automatiikasta.
Omassa viirussa toimii ainakin paremmin automatiikka vrs. 99 vuosimallissa.
-30 asteen pakkasilla ei meinannut sivulasit pysyä sulina.
Omassa viirussa toimii ainakin paremmin automatiikka vrs. 99 vuosimallissa.
-30 asteen pakkasilla ei meinannut sivulasit pysyä sulina.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Tällä viestillä ei oikein ole arvoa, mutta komppaan sitä, että MY06:en ilmastointi on surkeampi kuin MY98.
Kesällä kun auto on seissyt päivän auringossa, niin MY98 puhaltaa kuin myrskytuuli ja viilentää kabiinin nopeasti. MY06 käy kuin lehmän henkäys ja puhallin pyörii hitaasti. Kumpikin siis AUTO-asennoissa.
Talvella MY98 pitää lasit auki, oli sisällä viisi räntäsateessa kastunutta tai ei. MY06 huurtuu/sumeentuu lasi alhaalta, kuskin puolen B-pilarin kohdalta, ihan normipakkasillakin ja yksin ajaessa. Kovemmilla pitää nostaa lämmöt tuulilasille ja puhallus kovalle.
Autot merkkaa allensa lätäköt eikä siis kastele mattoja. Ilmastoinnin nesteet on ok ja lisätty viimeksi marraskuussa (ei vuoda). Kaikki lehtimöhnät on myös putsattu akvaariokotelosta.
Ei tunnu auttavan sisäkierronkaan käyttäminen MY06:ssa. Olen vaan ajatellut, että paskan softan tekivät Aeron ilmastointiin.
Tonnarissa mulla oli sisäkierron läpän moottorissa vikaa ja se jäi välillä kiinni aiheuttaen ongelmia. Millainen mahtaa olla femman läpän ohjaus?
Kesällä kun auto on seissyt päivän auringossa, niin MY98 puhaltaa kuin myrskytuuli ja viilentää kabiinin nopeasti. MY06 käy kuin lehmän henkäys ja puhallin pyörii hitaasti. Kumpikin siis AUTO-asennoissa.
Talvella MY98 pitää lasit auki, oli sisällä viisi räntäsateessa kastunutta tai ei. MY06 huurtuu/sumeentuu lasi alhaalta, kuskin puolen B-pilarin kohdalta, ihan normipakkasillakin ja yksin ajaessa. Kovemmilla pitää nostaa lämmöt tuulilasille ja puhallus kovalle.
Autot merkkaa allensa lätäköt eikä siis kastele mattoja. Ilmastoinnin nesteet on ok ja lisätty viimeksi marraskuussa (ei vuoda). Kaikki lehtimöhnät on myös putsattu akvaariokotelosta.
Ei tunnu auttavan sisäkierronkaan käyttäminen MY06:ssa. Olen vaan ajatellut, että paskan softan tekivät Aeron ilmastointiin.
Tonnarissa mulla oli sisäkierron läpän moottorissa vikaa ja se jäi välillä kiinni aiheuttaen ongelmia. Millainen mahtaa olla femman läpän ohjaus?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Jos näin niin releissäsi siis laitteissasi on häikkää, pitäisi olla päin vastoin, ei tietenkään puhalluksien voimakkuuksien, mutta ilmastoinnin matkustamon jaon suhteen, otanpa esimerkin moni luulee jotta kun vääntää namiskan 19° niin matkustamon on oltava se 19, mutta näin se ei ole vaan ACC lämmittää matkustamon niin, että se tuntuu 19'a asteelta tämä on saabin policy.9000T&95SE kirjoitti:Tällä viestillä ei oikein ole arvoa, mutta komppaan sitä, että MY06:en ilmastointi on surkeampi kuin MY98.
Kesällä kun auto on seissyt päivän auringossa, niin MY98 puhaltaa kuin myrskytuuli ja viilentää kabiinin nopeasti. MY06 käy kuin lehmän henkäys ja puhallin pyörii hitaasti. Kumpikin siis AUTO-asennoissa.
EDIT: sen verran vielä, että ACC puhaltaa täysillä vasta kylmäkäynnistyksen jälkeen kun toivottu lämpötila on saavutettu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
No en tietysti ota kantaa sinun tietoihisi femman lämppäristä, mutta päin persettähän tuo tarinasi on ellei sitä täydennetä oleeliselta osin. Tätä pilkun vilaamista voi tehdä myös näin päin. KÖHcore2 kirjoitti:EDIT: sen verran vielä, että ACC puhaltaa täysillä vasta kylmäkäynnistyksen jälkeen kun toivottu lämpötila on saavutettu.
"sen verran vielä, että ACC puhaltaa täysillä kylmäkäynnistyksen jälkeen vasta kun MOOTTORIN toivottu lämpötila on saavutettu."
Jos SISÄTILAN toivottu lämpötila saavutetaan niin ei silloin enää puhalleta täysillä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Eikös tuossa edellä mainittu vanhan mallin puhaltavan täysillä heti startin jälkeen kylmää kabiiniin? Kyse oli ymmärtääkseni jäähdytyksestä, jota tuossa viirun vastaavaan toimintoon verrattiin. Kirjoittaja totesi viirun tuossa kohtaa puhaltelevan hissuksiin... Ei liene liity moottorin käyntilämpötilaan, kompurahan pyörii heti startista pl. magneettikytkimen komento...
Onko niin, että viirun magneettikytkin ei anna kompuran heti pyöriä vai mikä lie...
Onko niin, että viirun magneettikytkin ei anna kompuran heti pyöriä vai mikä lie...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
Muistaakseni MY06 lähtien ACC-kompura olisi laajentuvatilavuuksinen ja toimisi hiukan erilailla kuin aiemmat näin muistelen sen olevan, mutta voin ottaa selvää kunhan pääsen verstaalla käymään.
Ja fläkti puhaltaa helkutin vähän ennenkuin lämpötila nousee tarvittavaksi vasta senjälkeen alkaa puhallus tuulilasille täydellä teholla.
Ja fläkti puhaltaa helkutin vähän ennenkuin lämpötila nousee tarvittavaksi vasta senjälkeen alkaa puhallus tuulilasille täydellä teholla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
http://www.compressor-express.com/ac-co ... -PXV16-PV5
Tuommonen opelin kompura siellä on kuten 05 ja 07 mallissakin. Ai niin suomen malleissa, en tiedä millainen on saudi arabiassa.
Tuommonen opelin kompura siellä on kuten 05 ja 07 mallissakin. Ai niin suomen malleissa, en tiedä millainen on saudi arabiassa.
9-5 Aero - 00
Re: Viirussa lasit jäässä/huurussa
9-5 malleissa my98 sinne my05 asti oli denson kompura my06 se vaihdettiin erimerkkiseen, mutta taisi olla sama japsi joka nämä valmisti?Julle kirjoitti:http://www.compressor-express.com/ac-co ... -PXV16-PV5
Tuommonen opelin kompura siellä on kuten 05 ja 07 mallissakin. Ai niin suomen malleissa, en tiedä millainen on saudi arabiassa.
saudiin vietävissä tais olla se isoin ja tehokkain kompura.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.