Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Tuli tässä sitten rohjettua aloittaa alapallonivelenkin vaihto, nettiohjeiden ja palstalaisten kertoman mukaan kun on niin yksinkertaista.

Viikon liotuksen jälkeen ruosteenpoistajalla sain vanhan pois ja uuden paikoilleen. Ongelmana on nyt, että kuinka saan tukivarren pultin reiät ja pallonivelen pultin reiät kohdalleen. Ilman minkäänlaista nostoa pallonivel makaa tukivarren alla eikä päällä ja jos taas nostan hallitunkilla pallonivelen kohdalta liikkuu pallonivel ulospäin. Pallotunkilla taasen noussee suoraan, mutta ei kait mene tukivarresta ohi.

Onko jollakulla joku niksi millä saisin paikoilleen vaurioittamatta mitään muuta osaa.
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Tai tulipa mieleeni, että olenko laittamassa uutta osaa väärässä järjestyksessä, eli pitäisikö kiinnittää ensin pultit alatukivarteen ja kammeta sitten pyöräosaan kiinni, näytti vaikeammalta niinpäin.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itsellä oli helarempassa pallonivel pyörässä kiinni ja kolme pulttia irti. Sen pyörän pitäisi kyllä liikkua ulospäin ihan käsinkin, itsellä oli kyllä jostintukikin pois paikoiltaan, joten sen puoleen asennus oli helpompaa. Nostat hallitukilla sen yli tukivarren ja työnnät sitten tunkkia sisäänpäin ja pultit paikoilleen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Kiitokset nopeasta vastauksesta, eipä mummelin voimilla pinteessä olevaa tunkkia työnnetä mihinkäänpäin.

Tuli uskon puute, täytyy mennä nukkumaan ja huomenna uudestaan, pallonivelestä on nyt irroitettu kaikki pultit ja on kohdillaan pujotettuna tunkkien varassa, jotka antavat tietenkin yön aikana periksi....

Aamulla sitten kaikkiin yllätyksiin varautuneena keinottelemaan kohdalleen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja jus »

Onhan koko keula nostettuna ylös eikä vain operoitava puoli?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja sarka »

Onnistuu niinkin, että laittaa pallonivelen napaan kiinni ja sitä tehdessään pitkällä kangella kampeaa alatukivartta alaspäin. Sitten varoen löysäilee tukivartta ylemmäksi ja tönii napa-asetelman ja pallonivelen hollilleen ja ensimmäisenä keskimmäinen pultti reikäänsä ja mutteri päähän pari kierrosta. Sitten saa meisselillä kampeamalla ja sievästi vasaralla kopistellen loputkin reiät kohdilleen. Helpompi jos on koko keula ilmassa, ite oon yleensä nostanu yhen puolen kerrallaan ja silloin kallistuksenvakaaja vänkää melkolailla kovasti vastaan. Vielä jos haluaa helpotusta niin ottas toiseltakin puolelta alapallon irti...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Tulipa taas päivä hikoiltua ilman tulosta, onneksi on tarpeeksi viileä ilma. Auto on nostettu vain toiselta puolen ilmaan kun keskellä on tallissa ryömittävä "rasvamonttu". Muttta huomenna kokeilen nostaa toiseltakin puolelta ylös, jos vaikka vinous aiheuttaa hankaluuteni.

Minulla on palikka alatukivarren päällä, jotta alapallonivel tulee oikeaan korkeuteen, mutta tosiaan on n. 5 cm ulkona, eikä kakkosnelosella kampeamallakaan siirry likemmäksi. Rautakankea en uskalla käyttää, ettei tule suurempaa vahinkoa.

Volvon keskustelupalstalta joku kertoi saaneensa nivelen linjaansa tunkin ja liinan avulla, siinä vielä kokeiltava niksi.

Ensi torstaihin mennessä on vietävä jälkinäyttöön, muutoin menee ajokieltoon, jotenka stressiä pukkaa päälle....
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja jus »

Onkohan sisemmän vetonivelen rullat tulleet ulos maljasta, auttaako jos vähän pyörität jarrulevystä, meneekö sitten sisemmäs?
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Nyt on alapallonivel kiinni. Ohjeiden mukaisesti laitoin lankut montun päälle ja nostin keulasta ylös. Totesin, että ainoastaan vetoakselin ja alatukivarren lepotilassa on niveltä mahdollista saada paikoilleen, koska yksin en sitä paria milliä saanut tukivarren päätä samalla taivutettua alas kun työnnän niveltä sisään, oli ainoa mahdollisuus löysätä tukivarren mutteria, joka oli tietenkin ensin liotettava liikkuvaksi. Nyt se mutteri on tietenkin sen verran pyöreä, ettei meinaa kiertyä takaisin kireäksi, mitähän se vaikuttaa ??? Täytyy etsiä jos löytyisi varastosta sopivan kokoista uutta mutteria tai sitten täytyy hakea kaupasta.

Alapallonivelen kiinnitysmuttereiden kanssa ei hermot kestäneet vaikeata pujottelua, jotenka työnsin pultin altapäin reikiin ja mutterin heti pultin päähän kun tulee reiästä. Tiedä häntä tuleeko asiasta sanomista, mutta kun kyseessä on lukkomutterit niin eikös ne pysy paikallaan.

Kiitokset kaikille neuvojen antajille siis alapallonivelen vaihto onnistuu mummoiltakin, suurin ongelma vanhojen autojen kanssa onkin saada ruosteiset pultit ja mutterit auki.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Alapallonivel paikoilleen 9000 vm 91

Viesti Kirjoittaja sarka »

Liekkö tuolla mitään väliä, kummin päin ne pultit siinä pallonivelessä ovat. Eihän se alapuolelta työnnettynäkään taida ottaa mihinkään kiinni :roll: Kunhan itse alapallonivel on tukivarren päällä, alapuolisia asennuksia on täällä foorumilla nähty ja korjattu.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin