Onnistuukohan tuon potikan ohitus ilman että purkaa koko mittariston? Jos kaiuttimen reiästä saisi kopeloitua liittimeen oikeisiin kohtiin hyppylangan... Kun ei satkun muutenkin himmeille mittarivaloille tarvi mitään himmenninhimmeleitä
Mittariston taustavalojen säädin
Mittariston taustavalojen säädin
Näkyy temppuilevan näin kovemmilla pakkasilla tuo potikka. Menee taustavalot ja radio pimeäksi, kunnes auto vähän lämpenee niin sitten voi ruuvailla potikasta kontaktia ja alkaa taas toimimaan...
Onnistuukohan tuon potikan ohitus ilman että purkaa koko mittariston? Jos kaiuttimen reiästä saisi kopeloitua liittimeen oikeisiin kohtiin hyppylangan... Kun ei satkun muutenkin himmeille mittarivaloille tarvi mitään himmenninhimmeleitä
Onnistuukohan tuon potikan ohitus ilman että purkaa koko mittariston? Jos kaiuttimen reiästä saisi kopeloitua liittimeen oikeisiin kohtiin hyppylangan... Kun ei satkun muutenkin himmeille mittarivaloille tarvi mitään himmenninhimmeleitä
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24809
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Mittariston taustavalojen säädin
ei pitäis radion toimivuuteen vaikuttaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Himmentimen voi ohittaa "hyppylangalla" pyöreän päävalokatkasijan takaa... 
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Tarkoitettiin varmaan radion valaistustanalleolut kirjoitti:ei pitäis radion toimivuuteen vaikuttaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Jos muistan oikein niin ratin vas.puolella oleva erillinen säädin kojetaulun naamaosassa vain vaikuttaa radion ja kattoluukun katkaisimen voimakkuuteen,en ole varma? Muistikuva?
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Ei vaan radiota. Joku on vetäny ilmeisesti mittarin/kojetaulun valaistukselta sen karvan radiolle... Jatkuva virta tulee oman sulakkeensa kautta akulta.Rattivaihde kirjoitti:Tarkoitettiin varmaan radion valaistustanalleolut kirjoitti:ei pitäis radion toimivuuteen vaikuttaa.
Tässä se säädin on mittaristossa, ei erillisenä niinku tonnarissa.mooritz kirjoitti:Jos muistan oikein niin ratin vas.puolella oleva erillinen säädin kojetaulun naamaosassa vain vaikuttaa radion ja kattoluukun katkaisimen voimakkuuteen,en ole varma? Muistikuva?
Sattusko muistumaan mieleen, mitkä karvat ne on?myllypa kirjoitti:Himmentimen voi ohittaa "hyppylangalla" pyöreän päävalokatkasijan takaa...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Yhdistä katkaisijan takana oleva "mutka" johto ja se vihreä johto johon himmentimen säätö vaikuttaa yhteen esim. virtarosvolla niin mittari , ym. taustavalot pelaavat ohi säätimen kun virta kulkee suoraan.
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Ei onnannut. Valokytkimen takana oli vihr-pun johto, mutta se ei ole missään tekemisissä reostaatin kanssa. Mittailin vanhaa mittaria (jossa oli myös reostaatti sökö) ja reostaatin ilmeisesti saa ohitettua, kun mittaristosta kellon puoleisesta liittimestä yhdistää ylimmän ja alimman johdon (valk-rusk ja vihreä). Pitänee jonain päivänä kokeilla, onnistuuko kaiuttimen reiästä ropeloida...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Näin ainakin pitäisi onnistua tuo ohitus eli valokatkaisijan "lenkki" johdosta virta tuhkakupin valon virtajohtoon niin säädin on ohitettu
-
alpo900gle
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Kesä 28, 2024 11:21
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mittariston taustavalojen säädin
Vanha ketju, mutta kirjoitan vielä tänne, kun täällä oli hyvät ohjeet, kiitos niistä!
Onnistuin operaatiossa myllypa:n ohjeen mukaisesti: rosvoilla johto valokatkaisijan ”lenkiltä” tuhkakupin valon virtajohtoon ja nyt mittariston taustavalot ja kaikki muutkin tarpeelliset palavat. Eli mitä ilmeisimmin säätimen häikkä aiheutti mittariston taustavalojen sekä kojelaudan keskiosaston säädinten + tuhkakupin valojen toimimattomuuden.
Vinkkinä seuraaville samaa operaatiota tekeville: onnistuu purkamatta kojelautaa sen enempää. Riitti, että irroittaa kaiuttimen ritilän (kaksi ristipääruuvia, lähtee sen jälkeen itseenpäin vetämällä ja nostamalla pois) sekä valokatkaisijan (lähtee vetämällä irti). Sieltä käsin tuhkakupin valon virtajohto on tuulilasin ulkopuolelta katsottuna mittariston oikealla puolella olevassa 14-osaisessa pystypotikassa ylimpänä kiinni.
Nyt valot sitten palavat koko ajan, joten mietin katkaisijan asentamista vaikkapa kaiuttimen ritilän oheen niin, että tuuletusaukosta nousee kytkin. Vai mihin se kannattaisi laittaa? Toinen vaihtoehto olisi pujotella johdot alaspäin niin, että katkaisin olisi jossain jalkotilan liepeillä. Ei siinä muuten, eivät nuo valot päivälläkään kirkkaita ole, mutta ei huvittaisi olla ihan pian vaihtamassa polttimoita, joista suurin osa taitaa olla alkuperäisiä.
Onnistuin operaatiossa myllypa:n ohjeen mukaisesti: rosvoilla johto valokatkaisijan ”lenkiltä” tuhkakupin valon virtajohtoon ja nyt mittariston taustavalot ja kaikki muutkin tarpeelliset palavat. Eli mitä ilmeisimmin säätimen häikkä aiheutti mittariston taustavalojen sekä kojelaudan keskiosaston säädinten + tuhkakupin valojen toimimattomuuden.
Vinkkinä seuraaville samaa operaatiota tekeville: onnistuu purkamatta kojelautaa sen enempää. Riitti, että irroittaa kaiuttimen ritilän (kaksi ristipääruuvia, lähtee sen jälkeen itseenpäin vetämällä ja nostamalla pois) sekä valokatkaisijan (lähtee vetämällä irti). Sieltä käsin tuhkakupin valon virtajohto on tuulilasin ulkopuolelta katsottuna mittariston oikealla puolella olevassa 14-osaisessa pystypotikassa ylimpänä kiinni.
Nyt valot sitten palavat koko ajan, joten mietin katkaisijan asentamista vaikkapa kaiuttimen ritilän oheen niin, että tuuletusaukosta nousee kytkin. Vai mihin se kannattaisi laittaa? Toinen vaihtoehto olisi pujotella johdot alaspäin niin, että katkaisin olisi jossain jalkotilan liepeillä. Ei siinä muuten, eivät nuo valot päivälläkään kirkkaita ole, mutta ei huvittaisi olla ihan pian vaihtamassa polttimoita, joista suurin osa taitaa olla alkuperäisiä.
Saab 900 GLE 1983 sedan (museorek.)