Kuluvat osat tonnari vm 91

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Nyt kun on tuoreessa muistissa millaista on korjailla autoa kovalla pakkasella kylmässä tallissa aion ostaa kuluvat osat varastoon ja vaihtaa kesän lämpimillä ilmoilla ennaltaehkäisevästi.
Toispuoleisesti on uusittu alapallonivel ja raidetangon pää. Pakosta on nyt uusittava kallistuksen vakaajan tuki kun katkesi takaisin kiristettäessä.

Olisiko vinkkejä ja kokemuksia mitä vielä kannattaisi uusia samalla kertaa, osat kun maksavat alle eur 20,00/kpl, jotenka ei ole este, työ on se mikä vie aikaa, varsinkin vanhojen osien irti liottaminen, mutta kun ei ole määrättyä aikarajaa on stressikin siedettävämpi.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja sarka »

Koiranluut, alatukivarren takapuslat, alatukivarren etupuslan alumiiniholkit ("laakerituet") ja alapallonivel sinne toisellekin puolelle. Miksei myös vetonivelen kumit samalla, jos yhtään näyttää haperolta. Aikaa menis ilta-pari per puoli.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Kiitokset neuvoista ja ostoslistasta. Alatukivarren takapuslat tarkoittanee auton takaosaa, ne on jo myöskin uusittu.

Lieneekö raidetangon pään uusiminen toisellekin puolelle kuinka tarpeen? Voiko sen kuntoa jotenkin tarkastaa. Vetonivelen kumit ovat onneksi jotain oikein vahvaa kumia, jotenka ovat hyvässä kunnossa. Voisiko niitä "hoitaa" jollakin aineella, jotta pysyvät sellaisina.

Työaikaa menee ilman muuta arvaamattomasti liitosten irroittamiseen, liotettuani päivittäin viikon verran takajarruletkun kiinnitystä tuli esille, että mutterit oli molemmin puolin hitsattu rungon korvaan kiinni. Turhaan tuli rikottua yksi räikän varsikin.

Jos jollakulla on kokemuksia lähinnä etupään "korjausvahingoista" niin mielelläni kuulisin, jotta voisin välttää ne.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Alatukivarren takapää on etutukivarren taaimmainen hela.
Pienimmillä vaurioilla mutterit/pultit aukeaa, jos on käytettävissä akku tai paineilmatoiminen mutteripyssy. Pultit lähtee paremmin ehjänä koneella kuin käsin vääntämällä, kaikissa paikoissa ei kuitenkaan ole mahdollista käyttää, esim, etutukivarren etuhelan alumiinitukien irroituksessa. Niissä kannattaa pulttia pyörittää ja pitää mutteria paikoillaan takimmaisen avauksessa, mikäli pultti suostuu pyörimään.

Reilumpi välys ainakin tuntuu ihan käsin raidepään varresta kokeilemalla ja jos jotain kolinaa kuuluu epätasaisella ajettaessa niin silloin on syytä epäillä jonkin paikan olevan välyksellinen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihdettuasi yhden raidetangon pään kannattaa vaihtaa se toinenkin, koska joudut käytännössä kuitenkin käymään mittauttamassa pyöränkulmat. Uusi säätöreissu luvassa, jos vasta vuoden päästä vaihdat sen toisen raidetangon pään. Ennen säätöä saisi mielellään ainakin kaikki eturipustukseen liittyvät työt tehty.

Jarruletku saattaa äkkiseltään näyttää siltä, että olisi hitsattu kiinni korissa olevaan kannakkeeseen, kun alapuolella on kolme hitsitäpin näköistä prässättyä pykälää. Letku on kuitenkin kiini kannakelevyssä jousiklipsillä. Joku rane on tietysti voinut korvata yläpuolen jousiklipsin hitsitäpeillä.

Kuva
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p741109

Etutukivarsien etuhelojen tukien ja takapuslien vaihdosta on kirjoiteltu monesti aiemminkin. Mm. täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=143192
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

se jarruletkun kiinnike näytti just siltä et se on hitsattu kiinni letkuun :oops: viikko sitten vaihdoin letkun ja otin kiinnikkeineen pöydälle et rälläköin hitsit auki ennenkuin tajusin et klipsi pitää paikallaan..tosin hävitin sen torx ruuvin jolla kiinnike tulee koriin ja ei löytynyt sopivaa tilalle eli jouduin sit itse hitsaamaan parilla täpillä kiinnikkeen. :?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Motonet tarjoaa edullisinta pulttipyssyä 75-1082 hintaan eur 39,90, olisiko toimiva hankinta? Noita ruosteisia muttereita kun ilmeisesti joutuu vielä hautaan asti irroittelemaan.

Uusi räikänvarsi maksoi jo eur 23,00 ja pikku kompura on hankittu viemärin avaukseen aikoinaan ( Ottoteho 1,1 kW / 230 V. Työtuotto 100 L/min @ 6 bar, maksimipaine 10 bar, ilmasäiliö 6 L)

Takajarruletkun kiinnityksessä ei ollut mitään klipsiä enään paikoillaan, eikä kylläkään lähtenyt muutoin irti kuin putki poikki ja mutteri läpi vetäen. Sitten tietenkin siinä oli suuri reikä, jonka pienentäminen on sallittua katsastusmiehen mukaan kuulemma millä tahansa keinolla (metallic padding) kunhan on vain kiinni.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

eka kysymykseen pulttipyssystä on vastaus ei
(voin antaa sellaisen sulle ilmatteeks jos tuut hakemaan)

toiseen vastaus koskien tota kompuraa. ei pyöri pulttikone tai ehkä pyörii mutta mitään muuta ei sitten tapahukaan eli linkoo kierrätykseen. (no viemäriä ehkä sillä rassaa ja nitojaa paukuttaa)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Suurkiitokset taas ohjeista ja opastuksesta. Kannattaa siis sekin 40,00 euroa investoida ruisleipään.
Rikki mennyt räikän varsi oli halpistuote, aikoinani hankkimiani PROXXON Industrial työkaluja en ole vielä tähän mennessä saanut jatkovarrellakaan rikki.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

mulla on kompura joka tuuppaa muistaaakseni 360l/min ja 75L tankilla ja voin sanoa että aika mopo
riittää kyllä pyssylle mutta ei sekään kauaan jaksa sitä takoa.
seuraava kompura joka tulee niin on vähintään 1000l minuutti ja 200 l tankilla niin rupee hiomakoneetki toimimaan.
tää nykynen kyykkää hionnassa noin 5 minuutin jälkeen jo (vie sitten ilmaa jo 10 nen pulttikoneen verran)
Viimeksi muokannut jusa_71, Pe Tammi 31, 2014 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mummeli kirjoitti:Kiitokset neuvoista ja ostoslistasta. Alatukivarren takapuslat tarkoittanee auton takaosaa, ne on jo myöskin uusittu.
Tarkoittaa etupään alatukivarren takapuslaa, kuten jo mainittu
Mummeli kirjoitti:Lieneekö raidetangon pään uusiminen toisellekin puolelle kuinka tarpeen? Voiko sen kuntoa jotenkin tarkastaa.
Jos siinä tuntuu välystä tai jos kumi näyttää haperolta, kannattaa se vaihtaa. Jos olet edellisen nivelen vaihdon jälkeen jo suuntauksen tehnyt, ei sitä kannata vaihtaa vielä. Jos et ole käynyt suuntaamassa, ilman muuta vaihtoon.
Mummeli kirjoitti:Vetonivelen kumit ovat onneksi jotain oikein vahvaa kumia, jotenka ovat hyvässä kunnossa. Voisiko niitä "hoitaa" jollakin aineella, jotta pysyvät sellaisina.
Eipä niille muuta hoitoa ole, kuin tyypilliset muovin ja kumin kiillotusaineet. Hieman suojaavat ja pidentävät ikää... Mutta katso nyt kuitenkin tarkkaan hyvässä valossa ettei ole halkeamia. Jos on pientäkään railoa niin vaihtoon samalla muiden osien kanssa, ei tartte sitten ens talvena purkaa uusiks ja vaihtaa.
Mummeli kirjoitti:Työaikaa menee ilman muuta arvaamattomasti liitosten irroittamiseen, liotettuani päivittäin viikon verran takajarruletkun kiinnitystä tuli esille, että mutterit oli molemmin puolin hitsattu rungon korvaan kiinni. Turhaan tuli rikottua yksi räikän varsikin.

Jos jollakulla on kokemuksia lähinnä etupään "korjausvahingoista" niin mielelläni kuulisin, jotta voisin välttää ne.
Mikään noista em. osista ei ole ollut erityisen tiukassa, mutterit on auenneet itselläni aina helposti. Kallistuksenvakaajan päät tosin yleensä on olleet jo niin ohueksi ruostuneita, että parhaassa tapauksessa katkeavat jo pelkällä hylsyn kosketuksella.

Takapuslan mutterit ("pultissa" joka tulee puslan läpi) pitää kiristää kun auto on maassa. Sitä varten kannattaa jostain halpis lenkkiavaimesta tehdä katkaistu versio, 18mm tai 19mm, molempia on tullut vastaan.

Etupuslan alumiiniholkkeja kun vaihtaa, kantsii varata kaveri mukaan. Monesti se puslan huulle ahistaa sen verran, ettei taho saada pultinreikiä kohalleen. Auttaa kun on kaveri kampeamassa, yksinkin oon ne pultit tuntiin saanut taisteltua kohalleen.


Sähkökäyttöisissä pulttipyssyissä ei oikeen oo isku-/vääntövoimaa. Samoten halpismallin paineilmapyssy + halpiskompura -> käsin aukeaa paremmin. Lekan avustuksella vieläkin paremmin :lol:

Voihan sieltä keulasta toki muutakin mennä hajalle, pyöränlaakereita vetoniveliä jarruletkuja tai jopa jarrusatuloita, mutta eiköhän noilla pääse jo pitkälle.

Jos oikeen innostut, niin takapäästä kantsii kurkata reaktiotangon kumien kunto sekä laittaa takakallistuksenvakaajan runkokumien ja metallisen "pannan" väliin metalliliuskat.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja aero »

VMTD kirjoitti:Alatukivarren takapää on etutukivarren taaimmainen hela.
Pienimmillä vaurioilla mutterit/pultit aukeaa, jos on käytettävissä akku tai paineilmatoiminen mutteripyssy.
Tuosta kun aukoo niitä pohjan läpi tulevia pultteja, niin niissä on sitten korimutterit vastassa (tai ainakin pitäisi olla). Jos pyörii tyhjää, niin sisältä vaan rohkeasti mattoa pois että pääsee huoltoluukulle asti laittamaan mutterin kunnolla takaisin paikoilleen.
sarka kirjoitti:Sähkökäyttöisissä pulttipyssyissä ei oikeen oo isku-/vääntövoimaa. Samoten halpismallin paineilmapyssy + halpiskompura -> käsin aukeaa paremmin. Lekan avustuksella vieläkin paremmin :lol:
Halpoja sanonkomämikä-laatuisia väänninlaitteita parempaan tulokseen pääsee halvemmalla, kun ostaa kunnollisen, järeän ja kestävän vääntiön (vääntövarren, johon saa hylsyn kiinni) ja vaikka parikin eri mittaista (vaikka 1m, 2m ja 3m) paksuseinäistä putkenpätkää, joiden sisälle vääntiö just sopii. Vahva hylsy vääntiöön, vääntiö paikalleen, putki vääntiön päälle ja putken päästä vipuvartta hyödyntäen vääntämään. Ellei aukea, ottaa pisemmän putken ja yrittää kovemmin. Kannattaa toki huomioida myös se, että pultti saattaa katketa.

Oikea, kunnolla iskevä pulttipyssy on sitten asia erikseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo, ei niillä halvoilla mutteripyssyillä kyllä tiukassa olevia pultteja aukaista, eikä ainakaan Boschin akkukoneella. Cp:n pyssyllä kuitenkin lähti hyvin vetoakselin mutteri auki ja viimeksi Tampereen korjaamomessuilla olisi saanut hieman yli 1000Mn avausvoimalla olevan paineilmapyssyn 170 eurolla. Käsin vääntämällä juuri se pultin katkeaminen on suurempi vaara kuin hakkaavalla pulttipyssyllä tai ainakin itselle on tullut sellainen käsitys.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Tässä on kuva siitä jarruletkun ja putken "ikuisesta liitosta", ei auennut edes liotuksen jälkeen ruustukissakaan.

Ainoa ratkaisu kaupasta lujaa uudet jarruletkutkin ja varmuuden vuoksi molemmille puolille.

[URL=http://aijaa.com/EheqWg][img]http: ... .jpg[/img][/url]

Mitenkäs tää kuvan laittaminen menikään tyylikkäämmin??? Kaikki asiat tässä iässä unohtuu, jos ei viikottain toista....
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuluvat osat tonnari vm 91

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös tämä linkitystapa olisi ihan hyvä: pikkukuva, josta klikkaamalla isommaksi, ajaan BBCODE 1 (Pieni kuva):
Kuva

Koodi: Valitse kaikki

[URL=http://aijaa.com/EheqWg][IMG]http://i5.aijaa.com/t/00298/13016835.t.jpg[/IMG][/URL]
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin