Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Osaisiko joku sanoa mikä voisi olla vikana kun auto sammui 80 vauhdista ja kuului aika kova kolahdus, eikä käynnisty enää? Kyseessä siis Saab 9-3 1,9tid -06 150hv kone
Olisiko jakopää tai kone leiponut?
Olisiko jakopää tai kone leiponut?
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Onpa ikävä paikka. Kuuluuko kolinaa, kun starttaat tai pyöriikö normaalisti/ollenkaan? Pääsisikö hehkujen rei'isät kattomaan dieselissä? En tunne k.o. moottoria.
Kampiakselin asennontunnistin on ollut syynä bensakoneissa vissiin ilman tommosia paukahduksia.
Kampiakselin asennontunnistin on ollut syynä bensakoneissa vissiin ilman tommosia paukahduksia.
EX: 9³SS BioPower
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Mårå
Kyllä tuo kolahdus valitettavasti kuullostaa jakopään porsimisesta. Kannattaa aloittaa jakopään kopan irroittamisesta ja katsoa missä kunnossa hihna on. Eli ilmanputsarin kotelo irti...lähtee vetämällä kun putsarin ja ahtimen välinen putki on irroitettu ilmanputsarin puolelta. Sitten mustan muovisuojan kuusiokolo ruuvit irti.....alhaalla keskellä on pultti jota ei saa pois ilman että löysää konekiinnitystä mutta riittää että sitä kopan pulttia hiukan löysää niin tulee sen verran rakoa että pääsee fikkarilla katsomaan.
Kyllä tuo kolahdus valitettavasti kuullostaa jakopään porsimisesta. Kannattaa aloittaa jakopään kopan irroittamisesta ja katsoa missä kunnossa hihna on. Eli ilmanputsarin kotelo irti...lähtee vetämällä kun putsarin ja ahtimen välinen putki on irroitettu ilmanputsarin puolelta. Sitten mustan muovisuojan kuusiokolo ruuvit irti.....alhaalla keskellä on pultti jota ei saa pois ilman että löysää konekiinnitystä mutta riittää että sitä kopan pulttia hiukan löysää niin tulee sen verran rakoa että pääsee fikkarilla katsomaan.
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
Viimeksi muokannut Thor|, Ke Helmi 05, 2014 12:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Pahimmassa tapauksessa remmi poikki tai pyörähtänyt pois paikoiltaan. Sammuko heti vai ryytykö. Ajattelin vain jos polttoaine pumppu olisi mennyt. Kolahduksesta päätellen jakopää mennyt.
Ei muutakun aukaset jakohihnan koppaa ja kurkkaat sisään.
Ei muutakun aukaset jakohihnan koppaa ja kurkkaat sisään.
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Paljonkohan autolla oli jaettu lauetessaan ja milloin edellinen jakopääremontti vesipumppuineen oli tehty (jos oli)?
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Jakopään hihnasta oli lähtenny hampaita. Autolla oli ajettu 110tkm edellisestä jakopään rempasta. Autolla ajettu nyt 230tkm
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Ko. moottorin jakopäästä on oikeasti jo niin paljon juttua, että on aivan käsittämätöntä että tällaista pääsee tapahtumaan edelleen. Tuon koneen jakopää vesipumppuineen pitäisi EHDOTTOMASTI vaihtaa alle 100 tkm, mielummin 80 tkm välein.
Tämä lyhennetty vaihtoväli pitäisi ehdottomasti saada sekä huoltamoiden että asiakkaiden tietoon!
Viime viikolla naapurin Vectrasta 2007 1.9 CDTI 150 hp:sta meni hihna 210 tkm kohdalla ja edellisestä vaihdosta 103 tkm, 1. vaihto siis tehty 107 tkm kohdalla.
Omasta levis vesipumppu 104 tkm kohdalla, tosin edellisen omistajan aikaan... Itse vaihdatin jakopään arviolta jossain 70-80 tkm ajettuna ja vesipumppu jo hivenen rahisi, hihna ok.
Jakopään huolto ei ole edes mikään karmean kallis ko. koneeseen, taitaa 399 € irrota tänä päivänä, mutta 450 € saa jo varmuudella.
Tämä lyhennetty vaihtoväli pitäisi ehdottomasti saada sekä huoltamoiden että asiakkaiden tietoon!
Viime viikolla naapurin Vectrasta 2007 1.9 CDTI 150 hp:sta meni hihna 210 tkm kohdalla ja edellisestä vaihdosta 103 tkm, 1. vaihto siis tehty 107 tkm kohdalla.
Omasta levis vesipumppu 104 tkm kohdalla, tosin edellisen omistajan aikaan... Itse vaihdatin jakopään arviolta jossain 70-80 tkm ajettuna ja vesipumppu jo hivenen rahisi, hihna ok.
Jakopään huolto ei ole edes mikään karmean kallis ko. koneeseen, taitaa 399 € irrota tänä päivänä, mutta 450 € saa jo varmuudella.
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Entistä vahvempi varmuus että kyllä, vaihdatan nyt keväällä seuraavassa huollossa kun 4 vuotta edellisestä vaihdosta tulee täyteen (niinkuin alkuperäinen huolto-ohjelma sanookin). Kilometrejä ehtinee tulla noin 90 tuhatta eli juuri sopivasti.
2007 lähtienhän huolto-ohjelma muuttui siten että vaihtoväli olisi 150tkm/10 vuotta...
2007 lähtienhän huolto-ohjelma muuttui siten että vaihtoväli olisi 150tkm/10 vuotta...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Ja asiaan vielä sellainen lisäys että sieltä oli yksi laakeri pettänyt jonka takia remmi pääsi löysälle ja lähti hampaita, että ei ollut tällä kertaa remmin tai vesipumppu takia mennyt.sairaus91 kirjoitti:Jakopään hihnasta oli lähtenny hampaita. Autolla oli ajettu 110tkm edellisestä jakopään rempasta. Autolla ajettu nyt 230tkm
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Keinuvipuja vaihtoon jakopään kera ja kovaa ajoa?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Auto sammui suoraan ajosta. mikä voisi olla vikaan?
Autosta oli keinuvivut menny pakopuolelta palasiks. Ei tarvinnut kuin kahdesta venttiilistä hioa vähän. Tuli laitettua samalla uusi imusarja. Saksasta ja englannista tuli uudes osat, koska oli suomen hintoihin nähden monta kertaa halvemmat.