Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Entä ne tulpat?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Vapariin jakajasytkällä BCP6ES, turboon BCP7ES.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Jep, eli se R tosiaan tippui pois. R varmaan meinaa jotain tyyliin "resistor" sanaa. En tiedä. NGK sivu oli sen verran pölvästi ettei tajunnu ehottaa ilman "R":ää tulppia, sillä ajattelin teiltä varmistaa.
Nii ja vapari ilman kassua tosiaan kyseessä on.
Saako ehottaa 1.1 kärkiväliä?
Nii ja vapari ilman kassua tosiaan kyseessä on.
Saako ehottaa 1.1 kärkiväliä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Voi niitä jarruja siinä pihalla vähä verrytellä. Palat yks kerrallaa pois, polkee mäntää ulos ja rengasraudal yms kampee takas. Kymmenen toistooki tekee jo ihmeitä. Takaata ei saa väännettyy mäntää pohjaan jossei avaa kuusiokolosta satulan takaata.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
No niin. Alkoihan se vastustaa. Takasatulan tulppapultti miltei pyöreä. Hylsä pyörii (14mm), 13mm ei sovi. Vinkkejä miten sen aukaista? Saakohan sitä kuumentaa? Se on niin hankalassa paikassa, eikä satulaa viitsi irroittaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Ensimmäisenä huolellinen puhdistus teräsharjalla ja rost-offia väliin.
Tuumakoon hylsy takomalla paikolleen (varo ettei halkea kuitenkaan). Kuuskanttinen hylsy, ei 12+kanttinen. Tuohon väliin ei tosin taida sopivia äkkiä löytyä...
Tämä on ihan toimiva vehje kuuskanttisten pulttienkin kanssa, jos vaan mahtuu käyttämään http://www.motonet.fi/fi/tuote/771000/I ... lisarja-HD
Kuumentamisen kanssa saa olla varovainen, suojaa ainakin ympäristö pellin palasilla tms. Jos löytyy rost-off iceä tai vastaavaa niin sitä vielä kuumennuksen perään niin luulis lähtevän.
Ja ei vääntämällä, vaan terävästi lyömällä auki.
Jos ei lähe, niin tuurnalla naputat pyörimissuuntaan auki.
Jos kaikki muu pettää, eikä putkipihdit mahdu (hankala paikka tuo niille on) niin sitten pitää hitsata pultin päähän joku varsi jota pystyy vääntämään. Siinä vaiheessa ne yleensä lähteekin sitten jo kevyesti käsin kääntämällä
Tuumakoon hylsy takomalla paikolleen (varo ettei halkea kuitenkaan). Kuuskanttinen hylsy, ei 12+kanttinen. Tuohon väliin ei tosin taida sopivia äkkiä löytyä...
Tämä on ihan toimiva vehje kuuskanttisten pulttienkin kanssa, jos vaan mahtuu käyttämään http://www.motonet.fi/fi/tuote/771000/I ... lisarja-HD
Kuumentamisen kanssa saa olla varovainen, suojaa ainakin ympäristö pellin palasilla tms. Jos löytyy rost-off iceä tai vastaavaa niin sitä vielä kuumennuksen perään niin luulis lähtevän.
Ja ei vääntämällä, vaan terävästi lyömällä auki.
Jos ei lähe, niin tuurnalla naputat pyörimissuuntaan auki.
Jos kaikki muu pettää, eikä putkipihdit mahdu (hankala paikka tuo niille on) niin sitten pitää hitsata pultin päähän joku varsi jota pystyy vääntämään. Siinä vaiheessa ne yleensä lähteekin sitten jo kevyesti käsin kääntämällä

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille



Ei vaan aukea!

Lämmitin jo aika reippaasti, WD-40 kaadoin reiluisti, lukkopihteillä... ja ei mitään. Ne vaan luistaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Jospa teet sahalla tai dremelillä tuohon kantaan keskelle reilun, tarpeeksi syvän uran, ja lyöt iskumeisselin talttapäällä tulpan auki? Tai sitten hitsaamalla lisää otepintaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Makuasia, mutta itse kyllä ottaisin jarrusatulan autosta irti, niin pääsisi mukavammin käsiksi tuohon tulppaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
No niin, saatiin auki. Isäntä kävi kylässä, ja samalla yhellä yrityksellä aukas tulpan..
Tuurilla kait aukas..

Tuurilla kait aukas..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Shadow_Fi kirjoitti:No niin, saatiin auki. Isäntä kävi kylässä, ja samalla yhellä yrityksellä aukas tulpan..![]()
Tuurilla kait aukas..


SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille

Mikä paska päivä. Huomenna katsastus piti olla tällä autolla, ja kun nyt pyöritin konetta lämpimäksi, menin lamppuja vaihtamaan etuvaloihin, ja huomasin että moottorin takaa tulee höyryä.. No ajattelin, että on pakoputki "kuivumassa", enkä kiinnittänyt huomiota. Sitten menin kaasuttelemaan reilummin, konepellin alta, ja "poltin" käden höyryyn. En silloinkaan tajuunnut mistä on kyse, ajattelin että itsellä on vain jotenkin kädet jäässä (ulkona -10), jatkoin omia touhuja.. Auto käynnissä. Parin minuutin päästä menin kurkkaa moottorin lämpöjä, ja nehän miltei punaisella alueella. Pari milliä vaille. Moottori seis, ja ihmettelemään..
Moottorin alla lammikko jäähdytysnestettä, moottorin takana kaikki märkää.. Mielestäni se tuli siitä lohkosta lähtevästä letkusta... Siis siitä liitoskohdasta mikä heittää vettä sinne auton lämmityskennolle. Sellainen outo liitos mihin tulee 2 letkua, yksi lohkosta, ja toinen ties mistä... Se on hyvin häppönen (irti? ainakin vetämällä liikkui miten sattuu), ja varmaan siitä oksensi nesteet ulos.
Ymmärrän asian niin, että kansi meni mutkalle varmaan, ja se liitos jos kerta irtosi, niin kenno tukossa tms.
Eli tänään on tämän Saabin kuolinpäivä. Niin puhkikulunut etten isoa remppaa sille kyllä tee..
Pitää selvittää mitä romiksella maksetaan tonnarista. Jos maksetaan mitään..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Tuskin kannattaa vielä luovuttaa jos ei kerta lämmöt punaselle asti päässy
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Lämppärin kennon pikaliittimessä pitäisi olla O-renkaat tiivisteenä, yksi kummallekin putkelle. Nythän ne O-renkaat on helppo vaihtaa kun järjestelmä on valmiiksi tyhjä.
Liitin pitäisi pysyä paikallaan kennossa liitosputkien välissä olevalla lukituskynnellä, joka lukkiutuu kennon putkien välissä olevaan kannakseen.

Onko lukituskynsi ja kennossa se kannas ehjä? Tuossa pikaliittimen kuva:
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... 385709.jpg
Sitten kun pääset enemmän ajelemaan, kannattaa varautua vaihtamaan se sylinterinkannen päädystä tuonne pikaliittimelle menevä letku. Yleensä halkeaa sieltä 90 asteen mutkasta kannen luota.
Liitin pitäisi pysyä paikallaan kennossa liitosputkien välissä olevalla lukituskynnellä, joka lukkiutuu kennon putkien välissä olevaan kannakseen.
Onko lukituskynsi ja kennossa se kannas ehjä? Tuossa pikaliittimen kuva:
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... 385709.jpg
Sitten kun pääset enemmän ajelemaan, kannattaa varautua vaihtamaan se sylinterinkannen päädystä tuonne pikaliittimelle menevä letku. Yleensä halkeaa sieltä 90 asteen mutkasta kannen luota.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Joo ei se pysy paikallaan. Pystyin sen mitlei repimään pois sieltä..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866