CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -94 haettu pihalle 7.2 talteen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -94 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuommoista ajattelin mennä katsomaan mikäli ei nyt illalla käyvä katsoja osta. Puhelimessa selvisi että ajettu 400tkm, tehty venttiiliremontti (jakopäälle ei tehty mitään) noin 40tkm sitten, laatikkoremonttia (momentinmuunnin) viime vuonna. Öljyä vie noin 1l/10tkm.

Muuten kuulemma pelittää myös sähkövermeet hyvin mutta siinä 1800rpm alueella kieppellä tulee koneesta kolisevaa ääntä.
Mitä voisi tuon äänen/resonoinnin suhteen tsekata jos katsomaan menen?
Eli ohjaus tuossa ilmeisesti on di/apc, voiko apc tuon aiheuttaa?
Viimeksi muokannut Kupari, Pe Helmi 28, 2014 00:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92

Viesti Kirjoittaja sarka »

Villinä veikkauksena heittäisin hihnankiristäjän. Kannattaa tsekata miten rajusti se kiristäjän rulla vatkaa eestaas kun kaasuvivusta kaasuttelee.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Laita mulle viestiä jos et osta ko. autoa. Oletan et väri punainen?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On punainen ja Imatralla sekä myynnissä.
Siihen tehty hemmetisti remppaa noiden ylläolevien lisäksi mm ilmastointi uusittu kokonaan, eberi rempattu, integroitu akkulaturi kiinni ja defan (lohko- , sisä-, ulkopistoke) paikallaan, alustassa massat jne. Tehty noista suurin osa paikallisessa merkkiliikkeessä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kävin katsomassa, seisonnassa joten en ajanut.

Hihnapuolelta konetta tuo ääni tulee ja 3tkm kestäny, valuu tehostinöljyä joko säiliöstä tai letkusta siinä yläpuolelta. Rullat ei tiennyt onko vaihdettu, hihna on hänen aikaan kertaalleen uusittu.

Kuskin oven nuppi oli jäässä, aukeaa kun lämpenee. Takaluukku saa pamauttaa kunnolla että menee varmasti kiinni.

Takapyöränkaaret pitäs alkaa jotain tekemään koppa muuten hyvä, laatikko rempattu laskun mukaan 60tkm sitten, öljyt vaihdettu nyt syksyllä.
Tuulilasi halki alalaidasta muttei näkökentässä joten ei merkinnyt leimalla.

Huollettu ja pidetty kunnolla. Massattu joskus ihan asiallisesti. Töissä lpr joten matka-ajoa ollut. Seisonu pihalla noin loppiaisesta asti, hommannut jo 9-5 saabin tilalle.

Jäähdytin ja huohotinletku uusittu.

Ajettu venäjän 98 bensalla ja tietojen mukaan bensapumppua ei ole vaihdettu. Suodatin uusittu syksyllä.

Lippuja, lappuja, huoltokirjaa, laskuja ja epc-opasta löytyy kansiollinen muttei ollut aikaa plärätä kaikkia läpi.

Kumit molemmat satsit on priimat.

Hinta 1500e ei tiukka, muutaman satasen saattas pudottaa. Se toinen katsoja Imatralta miettii kuulemma. Itse lupasin ilmoittaa huomenna otanko vai en.

Arveluttaa tuon bensapumpun ja hihna pyörineen kesto, jos hajoaa jompikumpi heti niin ei saumoja rempata ennenkuin ässä myyty.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Pelastettu tuo vähäksi aikaa, tein tarjouksen ja myyjä hyväksyi.
Haen 30min päästä niin tutkii kunnolla viikonloppuna tuota.

Niin paljon uusittuja kilkkeitä esim eberi, koko ilmastointi, akkulaturi, laatikko jne sekä vajaat vuoden ajetut talvi- ja kesäkumit joten olisi ollut hukkausta mennä jollekin ymmärtämättömälle juuri kortin saaneelle.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Haettu ja käyty hallilla pikaisesti läpi.
Kiristin ja rulla suht ok eli voi ajella, tehostinöljy kovettanut ja pykimiä urahihnassa.
Tehostin paluuletku halki säiliön juuresta.

Takapalat, hihna rullineen, tuo letku niin muuten ei selvästi näkyvää tarvia tuonne puolen hommailla.
Ps. tähän lisäys eli entinen omistaja muisti jälkeenpäin että laatikon vasen vetaristefa mehii (merkkihuollon mukaan).

Kaupunkiajossa lämmöt nousee vain neljäsosaan, motarilla 80km/h tippuu alaviivalle ja puhallusilma haalenee eli termari ilmeisesti jämähtäny aukiasentoon.
Kun lämmöt tippuu alaviivalle niin nopeassa polkaisussa pärähtää kuin tölkkiä jossa kuulia ravistas, on vain pärähdys mutta pudottaa tehot samalla eli nakutunnistin puuttunee peliin. Rauhallisemmin vetää nätisti vaikka kierrokset nouseekin.

Pitänee alkaa lukemaan noita kasetti, mankkuvena jne juttuja niin olisi aavistusta niiden vikojen aavisteluihin., uusi maailma sekin :wink:

Muuten käynti tasainen esim tyhjäkäynnillä, laatikko toimii tosi nätisti ja kulkee kuin juna kiskoilla.
Ps2. bensapumppu vaihdettu 213tkm.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja sarka »

Katso vielä sitä kiristäjää. Pelti auki ja taskulampun kanssa katsot sitä rullaa samalla kun toisella kädellä kaasuttelet - itselläni heitteli toista senttiä eestaas ja kolisi koneen kylkeen. Siinä vaiheessa kun pääsin vaihtamaan, oli sieltä hävinnyt jo kaikki mehut sisältä... Auto sai onneksi seisoa sen aikaa, ajossa ois varmasti hihna lentänyt.

Se kiristin voi kokoonpainaessa tuntua vielä ihan hyvältä, mutta sinne sisälle voi kulua kolot - ei tietyllä alueella toimi ollenkaan. Tuolla testillä näkee miten on.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ok ja kiitti muistutuksesta
Hihna+kamat tilattu jo.

Sain jo koneen lämmöt kohdalleen, kuumaakin tulee sisälle.
Outoa että kuumana kuulostaa kuin vuotas pakosarjasta tai putkesta koneen alta, kylmänä hiljainen ja kovenee kun lämpiää.

Helinä siis vain kun voimakkaasti kiihdyttää, mitä lämpimämpi sen kovempi.

Katon nuo pakosarjan ja lämpöpelliit sekä putken kiinnitykset etupäästä huomenna. Laitoin jo ajovalotaustan muovisuojan ja maskin yläosan kiinni mutten testannut onko noilla merkitystä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja sarka »

Voihan se olla, että pakosarjan tiiviste vuotaa tai pakosarjassa on halkeama, tosin kuvailisin sitä ääntä säksätykseksi tai naputukseksi ennemmin. Näkyykö pakosarjan tiivisteen tai pulttien ympärillä nokijälkiä?

Jos vika on siellä, niin ei kannata kovin poljeskella, kuulemma polttaa pakoventtiilit.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tiiviste näytti yläpuolelta ehjältä, alta ei näe katsoa ennen valoisaa.
Polkenut kaikenkaikkiaan kolme kertaa 60-130km/h välin ja se riittää.
Hmmm tuo vuoto siis voi tehdä jotain, hassua kun tähän juuri tehty kansiremppaa palaneiden pakoventtiilien takia
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Pakosarjasta puuttuu yksi pultti. Tuo riittää ääneen, tutkia onko katkennut vai muuten jäänyt pois. Hyvin lievä nokiraja noin 5cm tuolla puolen sarjaa.

Alkoi coolant level väläytellä silloin tällöin kurveissa ja aika tarkka on kun noin 2dl piti lisätä max merkkiin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja sarka »

Faijan saabissa syttyy öljytason merkkivalo kun öljyn pinta on viivan tasalla :lol:

Kantsii samantien tilata uus tiiviste ja uudet pinnapultit - vaihda kaikki uusiin nii ei tartte arpoa millon seuraava katkee
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Pinnapultteja mulla kotona muutenkin, laitettu uusi kiinni eli kiertynyt irti ja pudonnut se vanha. Hiljeni selkeästi.

Tiukattu tehostajanletkut säiliöstä ja seuraa mehiikö vielä. Löysällä oli paluun klemmari ja menon klemmari oli vinossa ja väänti paluuletkua ja oikaistu sekin.

Takajarrupalat la vaihtaa ja jos tuo mehintä loppui niin huuhtoo öljyt kunnolla ennen hihnahommia.

Tonnin maksoin autosta ja kassillinen ehjiä varaosiakin tuli mukaan (tehostinpumppu, ajovalojen korkeussäätömoottorit, 1kpl ikkunannostinmoottori, + muuta pikkusälää).
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CDE 2.3 Tbo 4d A 147 -92 haettu pihalle 7.2 talteen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuli mieleen ettei ole nostimista tuo lämmetessä välillä kiihdyttäessä tuleva helinä.
Kaivoin öljynvaihtotiedot ja jostain syystä nyt viimeksi laitettu 5w-30 öljyt.
Aikaisemmin käytetty viimeisellä 100tkm 5w-40 ja 10w-40 laatuja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin