RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
On tullut jossain autossa kokeiltua suoraan RE85 etanolibensaa tankkiin. Käynti parantunut, päästöt alentuneet, kylmäkäynnistyminen huonontunut.
Miten mestarit sanovat Saab 900i -93 suhtautuvan moiseen?
Kyseinen puoli miljoonaa ajettu hyvässä kunnossa oleva peli otettu vasta viikonloppuna meillä käyttöön. Kokeilemalla se selviää, mutta kysytään nyt jos jollain kokemuksia.
Miten mestarit sanovat Saab 900i -93 suhtautuvan moiseen?
Kyseinen puoli miljoonaa ajettu hyvässä kunnossa oleva peli otettu vasta viikonloppuna meillä käyttöön. Kokeilemalla se selviää, mutta kysytään nyt jos jollain kokemuksia.
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
Omalla ajoin ilman muutoksia koko kesän...
Saman moinen auto kyseessä...
Kulkee ,mutta rupeaa polttamaan vikavaloa jos etanolipitoisuus on n. karkeasti yli 50%
Ja ihan varmana käy laihalla... uskoisin.
Lisää kakkua koneeseen ja sytkää kääntelemään niin vois toimia.
Saman moinen auto kyseessä...
Kulkee ,mutta rupeaa polttamaan vikavaloa jos etanolipitoisuus on n. karkeasti yli 50%
Ja ihan varmana käy laihalla... uskoisin.
Lisää kakkua koneeseen ja sytkää kääntelemään niin vois toimia.
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
kylmä käynnitys tulee olemaan omanlainen ongelma. Kesällä toimii ihan moitteitta, mutta tosin laihalle vetää ja rupee nykimään suuremmilla kierroksilla ilman muutoksia bensan puoleen.
Tuossa lisää juttua. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=97143
Tuossa lisää juttua. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=97143
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
Raportoin nyt oman taannoisen vaatimattoman kokeiluni (lämpimään vuodenaikaan). OG900 2,1 yli 400tkm - kokeiltu neljäkymmentälitraa E85:sta. Ei mitään ongelmia, ainoastaan CheckEngine paloi välillä, kun viinaa oli tankissa (arviolta) vähemmän kuin 50% ja paloi koko ajan kun pitoisuus oli (arviolta) yli 50%.
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
Kiitos vinkeistä, ja linkistä aikaisempaan keskusteluun (jota en vain löytänyt aiemmin vaikka koitin aiheesta tietoa etsiä...).
Näiden perusteella otin ja tankkasin tänään n. puolet ja puolet RE85 ja 95 bensaa. Check Engine syttyi heti ekassa täyskaasukiihdytyksessä, ja jäi palamaan. Muuten kulkupuoli ja käynti - ja varsinkin pakokaasujen tuoksu kohdallaan.
Seuraavan aamun kylmäkäynnistystä odotellaan.
Näiden perusteella otin ja tankkasin tänään n. puolet ja puolet RE85 ja 95 bensaa. Check Engine syttyi heti ekassa täyskaasukiihdytyksessä, ja jäi palamaan. Muuten kulkupuoli ja käynti - ja varsinkin pakokaasujen tuoksu kohdallaan.
Seuraavan aamun kylmäkäynnistystä odotellaan.
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
Entä kulutus? Säästääkö ihan oikeasti jotain?
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
kuten jo aiemmin olen kertonut niin on ainakin 10tkm ajettu raakalla viinalla 2.0 16v 92-93 og900:lla. mulla oli hyppylanka katkaisija yli 1 pytyltä lisäsuuttimelle. ei pala ce valo ja testerillä näytti laillista happiarvoa mutta kun heitti katkaisiasta virran pois niin lähti happi nousemaan yli laillisen eli laihalle. hc arvo oli ok.
laiha seos polttaa katalisaattorin. mutta kun ce valo syttyy niin se kai tarkoittaa että se säätää jonkin verran rikkaammalle eli jos ei nyi eikä pätki niin seos ok. kun täällä paikkakunnalla alkoholia saa vain pitkäripaisesta (täkäläiset pulit jois varmaan suoraa letkusta jos ois re85 asema) niin pitää ohimennen tankata kanisteripatteri 150L ja nyt kun on loppumaanpäin niin puolet seoksella ajelen.
10:n pintaan etanolilla. ei paha tuon hintaluokan/kunnon/ajettavuuden autosta.
en tiedä jäähdyttääkö ilmamassamittaria enemmän kun vedin ilmanoton putken puskurin alta ottamaan niin ei ole lisäsuuttimen kanssa polttanut ce valoa. sitä ennen kyllä.
jopa kjet katti toimii matka ajossa mainiosti jopa 70% seoksella, nykii jonkun verran jos on yli 50% taajamassa. käsittääkseni pieni patopaine kevittää sitä ilmamäärämittauksen alumiiniluukkua, joka vaparissa yleensä toimii pikkusen hitaasti käsittääkseni.
leimasta meni läpi vuoden viinallarääkkäämisen jälkeen toimii nyt vara autona tää 8tappi 89.
laiha seos polttaa katalisaattorin. mutta kun ce valo syttyy niin se kai tarkoittaa että se säätää jonkin verran rikkaammalle eli jos ei nyi eikä pätki niin seos ok. kun täällä paikkakunnalla alkoholia saa vain pitkäripaisesta (täkäläiset pulit jois varmaan suoraa letkusta jos ois re85 asema) niin pitää ohimennen tankata kanisteripatteri 150L ja nyt kun on loppumaanpäin niin puolet seoksella ajelen.
10:n pintaan etanolilla. ei paha tuon hintaluokan/kunnon/ajettavuuden autosta.
en tiedä jäähdyttääkö ilmamassamittaria enemmän kun vedin ilmanoton putken puskurin alta ottamaan niin ei ole lisäsuuttimen kanssa polttanut ce valoa. sitä ennen kyllä.
jopa kjet katti toimii matka ajossa mainiosti jopa 70% seoksella, nykii jonkun verran jos on yli 50% taajamassa. käsittääkseni pieni patopaine kevittää sitä ilmamäärämittauksen alumiiniluukkua, joka vaparissa yleensä toimii pikkusen hitaasti käsittääkseni.
leimasta meni läpi vuoden viinallarääkkäämisen jälkeen toimii nyt vara autona tää 8tappi 89.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Kokeilu loppu - mäntä suli
Ei ihan tankillista kerinnyt n. 50/50 RE85/95 ajaa kun suli mäntä. Jo kerran oli aatoksissa tehdä tuo rikastussuuttimen rinnalle hyppylangoitus - mutta kun pelas hyvin ilmankin.
Laihalla oli käynyt kun mäntää katteli.
Saabista saa ostaa osia... kansi, ilmamassamittari, releet, laturi, umpiot ym. irroitettu. Ainakin ruosteeton konepelti ja apukuskin puoleinen etusiipi löytyy.
Laihalla oli käynyt kun mäntää katteli.
Saabista saa ostaa osia... kansi, ilmamassamittari, releet, laturi, umpiot ym. irroitettu. Ainakin ruosteeton konepelti ja apukuskin puoleinen etusiipi löytyy.
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
Ootko varma ettei mäntä olis hajonnut joka tapauksessa? Viinapensa jäähdyttää moottoria ihan eri tavalla kuin normaali pensa, höyrystymislämpö on 906 kJ/kg kun se bensalla on n. 350. Ei kyllä pitäis männän palaa vaikka kuin laihalla ajaisit. Viinaluokan kiihdytyskoneissa ei käytetä edes jäähdytystä, polttoaine jäähdyttää moottoria sen verran että se voi toimia.
Aikaisemmalle kirjoittajalle tiedoksi: katalysaattorin polttaa rikas seos, ei laiha. Laiha tekee vain sen ettei sinne riitä energia NOxien pelkistämiseen. Asia, jota jokapäiväisessä ajossa ei juurikaan tarvitse ajatella.
Aikaisemmalle kirjoittajalle tiedoksi: katalysaattorin polttaa rikas seos, ei laiha. Laiha tekee vain sen ettei sinne riitä energia NOxien pelkistämiseen. Asia, jota jokapäiväisessä ajossa ei juurikaan tarvitse ajatella.
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
jaa. no sit tosta kjet katista on se katti pois pelistä jonku aiemman syyn takia, vm 89 eli ei haittaa.kimmoa kirjoitti: Aikaisemmalle kirjoittajalle tiedoksi: katalysaattorin polttaa rikas seos, ei laiha. Laiha tekee vain sen ettei sinne riitä energia NOxien pelkistämiseen. Asia, jota jokapäiväisessä ajossa ei juurikaan tarvitse ajatella.
kyl muuten itte oon polttanu mäntiin reikiä, cb350twin hondaan palo tulpan kohdalle reikä kun oli väljät kaasarit, toisaalta ne keihinit saattoi tulvia. kun piti muistaa laittaa bensahana kiinni kun sammutti. eli olikohan se laiha seos joka poltti koska tuntui kulkevan aika keleesti mittarit sekos ja autot tuli maantiellä perä edellä vastaan.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kokeilu loppu - mäntä suli
Tais tulla poljettua aikalailla jos mäntäkin pääsi sulamaan?prautio kirjoitti:Ei ihan tankillista kerinnyt n. 50/50 RE85/95 ajaa kun suli mäntä. Jo kerran oli aatoksissa tehdä tuo rikastussuuttimen rinnalle hyppylangoitus - mutta kun pelas hyvin ilmankin.
Laihalla oli käynyt kun mäntää katteli.
Saabista saa ostaa osia... kansi, ilmamassamittari, releet, laturi, umpiot ym. irroitettu. Ainakin ruosteeton konepelti ja apukuskin puoleinen etusiipi löytyy.
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
yläpallo kirjoitti:Raportoin nyt oman taannoisen vaatimattoman kokeiluni (lämpimään vuodenaikaan). OG900 2,1 yli 400tkm - kokeiltu neljäkymmentälitraa E85:sta. Ei mitään ongelmia, ainoastaan CheckEngine paloi välillä, kun viinaa oli tankissa (arviolta) vähemmän kuin 50% ja paloi koko ajan kun pitoisuus oli (arviolta) yli 50%.
Mulla sama ja samoilla kilsoilla
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Re: RE85 sopivuus sellaisenaan OG900 2,1 16v
Helloy
Herätelläänpäs tätäkin topiikkia....no onko jannut ajellu satkuilla tuolla etanolilla ilman mitään muutos sarjoja, itse meinasin kesällä taas kokeilla?!
Herätelläänpäs tätäkin topiikkia....no onko jannut ajellu satkuilla tuolla etanolilla ilman mitään muutos sarjoja, itse meinasin kesällä taas kokeilla?!
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92