2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 21:35
- Paikkakunta: savo
2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
eli tuttu aihe täällä, mutta itse en löytänyt täältä että , kuinka tuo homma tapahtuu, mitä joutuu purkaa !! täytyykö kansi ottaa irti ja riittääkö pelkkä ketjun poisto yms eli mikä on helpoin tyyli?
itsellä tarkoitus poistaa tuo ääntä antava kettinki . ja sais samalla putsattua ö-pohjan/sihdin , viina päivitystä ajatellen
auto on 98 9-5 2,3t ja automaatti 350tkm ajettu auto .
itsellä tarkoitus poistaa tuo ääntä antava kettinki . ja sais samalla putsattua ö-pohjan/sihdin , viina päivitystä ajatellen
auto on 98 9-5 2,3t ja automaatti 350tkm ajettu auto .
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Jeps eli mulla kone roklatti lämpimänä muttei kylmänä, hiljeni tosiaan TP-ketjunpoistolla.
Öljypohjan poisto riittää. En uskaltanu hakata poikki niin paineilma vinkuun pyöröviila ja sillä tosi pikku kierroksilla tapin pää pois. Lähtee lastua tosi helposti tuolla ja isohkoa, joten hyvä suojata paikkoja ja poistaa lastut mitä lentelee
Öljypohjan poisto riittää. En uskaltanu hakata poikki niin paineilma vinkuun pyöröviila ja sillä tosi pikku kierroksilla tapin pää pois. Lähtee lastua tosi helposti tuolla ja isohkoa, joten hyvä suojata paikkoja ja poistaa lastut mitä lentelee

* 9-5 Aero MY03 *
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 21:35
- Paikkakunta: savo
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
mulla taas ääntää enemmän kylmänä!! , mutta erittäin paljon kiitoksia jo tuosta tiedosta . eli tasa paino akseleita eikä niiten rattaita tarvii poistaa!!??
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Juu ei tarvi muuta poistaa. Kylmänä ruukaa ropista venyny nokkaketju venttiilikopan kovettuneeseen kumilaahaimeen. Elikkä voi sekin ketju vaatia huomiota.
Tasapainoketjun ropina kuuluu enemmän koneen alaosasta ja esim. apparin puolen renkaan luota.
Tasapainoketjun ropina kuuluu enemmän koneen alaosasta ja esim. apparin puolen renkaan luota.
* 9-5 Aero MY03 *
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Kannattaa kuitenkin huomioida, että jos apparin puolen sisäloksun kieppeiltä kuuluu rahinaa, niin myös tämä ketju on lukaistu läpi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 11&start=0

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 11&start=0

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Totta tuokin, veikkaisin ääntä kuitenki erilaiseksi
Tuo ääni on onneksi kuulematta ja toivottavasti näin tulee olemaankin, omasta ainakin olen ruuvit liimannu.

* 9-5 Aero MY03 *
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Itsellä poistettiin tp ketju, mutta silti ropisee kylmänä, ei kuitenkaan ollut jakoketju venynyt niin paljoa että tarvitsisi huomiota.
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
#5824
93 B204
93 B204
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 21:35
- Paikkakunta: savo
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
jep ropina kuuluu tosiaan kun jakoketju hakkaa siihen venttiili kopan muoviin!! tarkotus ois nyt vaihtaa tuo nokkaketju uittamalla . eli millanen homma lie? täytyy nyt ensin mitata tuo kiristimen liikkuminen !!Nxi kirjoitti:Juu ei tarvi muuta poistaa. Kylmänä ruukaa ropista venyny nokkaketju venttiilikopan kovettuneeseen kumilaahaimeen. Elikkä voi sekin ketju vaatia huomiota.
Tasapainoketjun ropina kuuluu enemmän koneen alaosasta ja esim. apparin puolen renkaan luota.
mistä kannattaa ketju ostaa ?? paikallinen saab liike pyysi 150e pelkästä ketjusta.!!
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Pro-Carservice:stä
Avoin jakoketju (sisältää niitattavan lukon) ~58 eur ja pikalukko vaihdon ajaksi ~11 eur
ja matkahuollon kulut päälle.
Eivät ole orkkis osia. Ne maksanee just reilun satasen. Niitä ei PCS:llä ilmeisesti ole.
Avoin jakoketju (sisältää niitattavan lukon) ~58 eur ja pikalukko vaihdon ajaksi ~11 eur
ja matkahuollon kulut päälle.
Eivät ole orkkis osia. Ne maksanee just reilun satasen. Niitä ei PCS:llä ilmeisesti ole.
* 9-5 Aero MY03 *
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 21:35
- Paikkakunta: savo
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
mistä löytyy kampiakselin ajoitus merkki ? 2,3t ja 4v automaatti
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Hihnapyörässä on pieni kolo ja jakopään kotelossa valussa hahlo noin kello yhden kohdalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Ei pidä mennä katkaisemaan sitä tasapainoketjua!!!
Itsellä oli vastaava hölmöily tehtynä ja ajossa, kärsin tasapainoketjuttomasta koneesta miltei pari vuotta, kun ensimmäisten rahinoiden myötä vaihdettiin vain jakopään ketju ja katkaistiin tasapainoketju.
Meteli autossa on aivan toisen tyyppistä operaation jälkeen, resonointi on erittäin runsasta ja >3000 rpm melu miltei sietämätön. Kone alas ja jakopää remppaan jos ääntelee.
Voin kertoa ettei sellaista riemua kenellekään suo. Vain jos on ihan pakko... Nyt on toista päivää autossa uusi moottori ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
Itsellä oli vastaava hölmöily tehtynä ja ajossa, kärsin tasapainoketjuttomasta koneesta miltei pari vuotta, kun ensimmäisten rahinoiden myötä vaihdettiin vain jakopään ketju ja katkaistiin tasapainoketju.
Meteli autossa on aivan toisen tyyppistä operaation jälkeen, resonointi on erittäin runsasta ja >3000 rpm melu miltei sietämätön. Kone alas ja jakopää remppaan jos ääntelee.
Voin kertoa ettei sellaista riemua kenellekään suo. Vain jos on ihan pakko... Nyt on toista päivää autossa uusi moottori ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Omassa oli juurikin PAKKO,parempi pieni värinä vs esim ketjun rikkoma öljypumppu ja koko kone:(. Näillä mennään niinkauan ku romu on itellä
.

#2285
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Alkaa nääkin alkupään femmat jo olla niissä hinnoissa, että entistä enemmän tehdään puolivillaisia "korjauksia". Ite vaihdoin tp+nokka-akseli -ketjusarjan laahaimineen ja nippeleineen tohon 9-3:een. Vaan jopa moottori kehrää kuin uusi.
Tuohan oli sitten vain 160tkm ajettu ja silti tuon 9-5:n kanssa yhtenevän trionic7 -moottorin jakokopan sisuskalut oli täysin vaihtokunnossa. Eli tän perusteella voi jopa olla mahdollista joutua tekemään sama homma vielä uudestaan joskus tulevaisuudessa...

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2,3t tasapaino ketjun poisto APUA!
Juu, pakko oli aikanaan minunkin, mutta tahdoin tuoda esiin kokemukseni katkaisun jälkeisestä ajasta ja ajamisesta, eli mitään herkkua se ei ole.jykä66 kirjoitti:Omassa oli juurikin PAKKO,parempi pieni värinä vs esim ketjun rikkoma öljypumppu ja koko kone:(. Näillä mennään niinkauan ku romu on itellä.
180tkm paikkeilla vaihdettiin turbo (Garrett vaihtui Mitsuksi) ja jalkopään rahinan perusteella varmisteltiin katkaisemalla tasapainoketju ja vaihdettiin jakopään ketju sekä kiristin.
Nyt 252tkm kohdalla rahina jakopäässä oli havaittavissa, mutta helposti olisi voinut useamman kymppitonnin ajella remontoimattakin. Vaihdelaatikon tarve tulla vaihdetuksi tosin johti tässä tapauksessa myös uuden koneen ostamiseen, sen verran pieneksi jää erotus vanhan kunnostus vs. uusi käyttämätön, kun ehjän koneen saa myydyksi.
Resonoinnista ja lisääntyneistä tärinöistä kertoo jotain mm. yhden pakosarjan pinnapultin katkeaminen, sytytyskasetista auki kiertyneen ja kadonneen ruuvin kohtalo sekä apulaitehihnan rullan pultin kiertyminen auki (huom! nämä siis asianmukaisesti kiristettyjä, moottorin tukityynyt ja kiinnitykset uusittuja)...
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.