triuph 1.85 koneen vaihteisto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

triuph 1.85 koneen vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,taidampa ensi talvena vaihtaa tuohon siniseen turbokoneen koska tossa varaosa autossa sellainen vielä on kiinni.Mitenkäs ton vaihteiston kanssa-passaako suoraan h koneen alle?Jotenkin ihastuin tuohon lootaan kun siinä ei ole yhtään sivuttaisväljää kepissä vaan on todella tarkka!Mitenkäs tuo kestopuoli?kestääkö piristetyn t8:in väännöt?Jos vaihteiston joutuu vaihtamaan niin ilmeisesti myös vivustot menevät vaihtoon vai käykö sellaisenaan?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

On vissiinki kyse tuosta tiuhasta nelilovisesta askista? Kyllähän tuon pitäisi sinne sopia aivan noinvain. Mutta en näe järkeä laittaa tuollaista tiuhaa laatikkoa turbon kanssa? Vivustostakaan en ole aivan varma, mutta jos viisloviseen vaihdat niin sitten menee kaikki uusiks. Joudut varmasti lyömään tulipelliä sisäänpäin jos meinaat tuohon H-koneen laittaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No käykös siihen vanhaan askiin uudemman askin enskat?Sillaihan sitä sais pidemmät välitykset.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Mulla on sellainen muistikuva että tuon vanhan lootan ensiövälitys olisi jotenkin suoraan rattailla, siis ilman ketjua. Eipä siis taida uudemmista enska sopia.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

qaw kirjoitti:Mulla on sellainen muistikuva että tuon vanhan lootan ensiövälitys olisi jotenkin suoraan rattailla, siis ilman ketjua. Eipä siis taida uudemmista enska sopia.
Joo, niin on tuossa ns. pikkumillisessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hitto,tässähän menee kaikki reisille. :evil:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tihee nelilovinen vois olla ihan mukavan sporttinen. Lähtöjä ainakin liikennevaloista olisi kiitettävästi :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Nelilovinen

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Kieltämättä olisi mukavampi ajossa varmaanki toi. Itsellä viislovisen ykkönen suurin piirtein vähän heilauttaa autoa liikkeelle ja sitten pitää jo pykältää kakkoselle.Tosin syö matkalla enemmän.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo. Mie tossa muutapa päivä sitten katselin löytyisikö satkujen laatikoista semmosta 5-lovista askia, jossa vaihteiden väliset välityssuhteen muutokset olisivat vakiota pienemmät. Harmikseni totesin, että porrastuksessa ei ole eroja. Enskan ja perävälityksen eroja vain löytyy.

Jos sellainen laatikko löytyisi, jossa vaihteiden välit ovat melko tiheät, ykkösestä tulisi tietysti jopa pidempi, kuin se on vakiona, mutta kakkonen, seuraavalle vaihteelle vaihdettaessa välityssuhteen muutos ei olisi niin raju.

Uusi moottoritekniikka, viritys ja säätäminen, A. Graham Bell kirjasta sivulta 232-233 poimittua:

"Kuten välityssuhteisiin, myös sopiviin vaihteiden porrastuksiin vaikuttavat monet tekijät, esimerkiksi moottorin koko ja luonne, auton paino, ajo-olosuhteet, kuljettajan mieltymykset jne. jne. Olen tavannut useampiakin vaihtamisen suhteen laiskoja kuljettajia, jotka eivät lainkaan pidä vaihteiden tiheästä porrastuksesta, mutta ainakin minä olen ihastunut sellaisiin porrastuksiin, että tarvittaessa moottori saadaan kokoajan pysymään varsinaisella tehoalueellaan. Olettaen, että moottorissa on kohtalaisen leveä käyttökelpoinen tehoalue, suosittelen katuauton vaihteiden prrastukseksi alhaalta ylöspäin mentäessä..."

Viisivaihteiden vaihteisto: 35-40%
25-28%
22-25%
19-21%

Otetaan vaikka eräs kohtuulliseksi kehuttu vaihteisto verrokiksi: Etuvetoisen Opelin 5-lovinen tiheillä väleillä varustettu vaihteisto

3.42
+36%
2.16
+31.5%
1.48
+24.3%
1.12
+20.5%
0.89

Saabilta og 900:n GM45610

3,798
+42%
2,149
+33%
1,438
+28%
1,035
+20%
0,83

og900:n 5-lovisia askeja laskeskelin useita, eikä niissä tuossa porrastuksessa ollut eroa. Kaikki samalla porrastuksella. Mitä mie tosiaan haeskelin, olisi ollut sellainen aski, jossa tuo vaihteiden välinen porrastus olisi tiheämpi. Huiput mentäisiin toki 5-vaihteella maksimitehon kierrosluvulla. Ykkösestä tulisi näin luonnollisesti pidempi kuin vakiona johtuen vaihteiden välisista pienemmistä eroista, mutta siitä eteenpäin vaihteiden välit olisivatkin "sporttisemmat".

porrastuksen laskukaava:

pienemmän vaihteen välityssuhde - suuremman vaihteen välityssuhde
pienemmän vaihteen välityssuhde

(Tähän laskelmaan prosenttilukuihin ei sitten vaikuta, onko perävälitys tai enskan välitys lukemissa mukana, kunhan kaikki välityssuhteet sisältävät nuo perän/enskan lukemat.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin