Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Aivan kuten "Valtteri" sanoi niin maksutapoja löytyy aivan varmasti jotka sopivat kaikkien mieleen, omasta mielestäni tuo ison rahatukon kantaminen mukanaan hirvittää toi maksupuoli sehän on juuriki pankkien alaa.
Euroilla maksaminenkin käy, mutta immeiset eivät tiedä miten paljon kurnuja siitä euro ryppäästä saa jota tarjoat joten usein myyjä kieltäytyy ottamasta vastaan euroja, tiedän tapauksia täällä joissa Nordea on ottanut 350sek plus erotuksen valuuttojen välillä eli vaihtokurssin mukaan, tuosta 350 kurnusta he sanovat sen olevan maksun kassapalvelusta kun käytetään käteistä rahaa.
Ja tosiaan ruotsinkielellä asioiminen helpottaa kaupantekoa melkoisesti.
Euroilla maksaminenkin käy, mutta immeiset eivät tiedä miten paljon kurnuja siitä euro ryppäästä saa jota tarjoat joten usein myyjä kieltäytyy ottamasta vastaan euroja, tiedän tapauksia täällä joissa Nordea on ottanut 350sek plus erotuksen valuuttojen välillä eli vaihtokurssin mukaan, tuosta 350 kurnusta he sanovat sen olevan maksun kassapalvelusta kun käytetään käteistä rahaa.
Ja tosiaan ruotsinkielellä asioiminen helpottaa kaupantekoa melkoisesti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Haepa sellainen pankkivekseli sieltä, minkä voi lunastaa suomalaisessa pankissa.core2 kirjoitti:Oho jopa on jarruttelua, täällä menee näin, että meen pankkiin 10:00 ja tuun ulos 10:30 vekseli taskussa, sit vaan auton ostolle jonka aioin hankkia ja sovin kaupasta eilen.HEV kirjoitti: Neljä vuotta sitten, kun olisin tarvinnut, ilmeni, että sellaisen Ruotsissa lunastettavan pankkivekselin saa kyllä, mutta toimitusaika on noin 2 viikkoa.
Tarina jatkui siten, että vrk ennen lähtöä myyjä kertoi, että hänen pankissaan (Handelsbanken Sollentuna) oli varoitettu hyväksymästä verkkopankkisiirtoa, vaikka siitä oli jo sovittu ja täällä (Handelsbanken Espa) suositeltu! Onneksi Itiksen Forexissa sattui poikkeuksellisesti olemaan toistasataatuhatta kruunua tarjolla (aika paksu nippu).
Olen melko matti ettei se myyjä tainnut olla myyjä vaan siivoja siinä liikkeessä, koska pankit täällä suosittelevat juuri vekseliä kun sillä maksetaan rahat kelle se vekseli on osoitettu.
Myyjä oli eläköitynyt Siemensillä johtajana työskennellyt kaveri, jonka ymmärryksessä ei ollut mitään vikaa - hän toimi pankkineuvojan ohjeiden mukaan, Ruotsin pankkijärjestelmä oli silloin tietysti eri kehitysasteella kuin täkäläinen.
Koko kaupanteko hoidettiin tietysti ruotsiksi aloitussoittoa ja talon rouvan kanssa seurustelua myöten - vai mikä oli pointti?core2 kirjoitti:Ja tosiaan ruotsinkielellä asioiminen helpottaa kaupantekoa melkoisesti.
Tätä selvittelin silloin ja se, että oli täällä Nordean tili, ei tarkoittanut sitä, että Ruotsissa pankkikortilla voisi nostaa Nordean tililtä tai että he näkisivät tilini. Eli ne olivat eri pankkeja, joiden välillä piti tehdä kansainvälinen tilisiirto, joka ei ollut mitenkään reaaliaikainen. Myös Danskesta sama vastaus silloin - Hanskan kanssa olisi voinut onnistua, mutta siellä ei ollut itsellä tiliä. Voi olla, että tilanne on nyt parempi IBAN tilien myötä - ei ole ollut tarvetta paneutua asiaan.valtteri kirjoitti:Parasta olisi jos myyjällä ja ostajalla on tili nordeassa tai handesbankkenissa niin voisi siirtää suoraan rahat omalta tilitä myyjälle.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Viikonloppuna ei pankkikäynnit onnistu, eli jos työssäkäyvä ihminen ei halua uhrata lomapäiviä autonhakureissuun Ruotsissa, vaan joutuu lähtemään perjantaina laivalla Tukholmaan, ostaa auton lauantaina Ruotsissa noin klo 11 - 18 välisenä aikana, niin kannattaa tosiaan varmistaa ETUKÄTEEN että maksu onnistuu jotenkin, sillä muuten joutuu palaamaan ilman autoa takaisin, vaikka kuinka loistava yksilö olisikin löytynyt.valtteri kirjoitti:
Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia maksamisen kanssa,
Helpoin tapa on mennä ostamaan auto ja sopia hinta ja sitten myyjän pankkiin ja maksaa euroilla auto hänen tilille ja maksaa se pieni välityspalkkio mitä pankki vaatii valuuttamaksusta.
En nimittäin oikein usko että myyjät ihan naamaluotolla antavat auton Suomeen mukaan.
Yksityiselle myyjälle tuskin voi pankki- tai luottokorttia tarjota. Pienet jobbari-liikkeentapaiset paikat eivät välttämättä myöskään huoli kuin käteistä ja mieluiten vain ja ainoastaan kruunuissa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Jos auton haluaa /tarvitsee niin kyllä perjantain voi uhrata ostoreissuun.Raser kirjoitti:Viikonloppuna ei pankkikäynnit onnistu, eli jos työssäkäyvä ihminen ei halua uhrata lomapäiviä autonhakureissuun Ruotsissa, vaan joutuu lähtemään perjantaina laivalla Tukholmaan, ostaa auton lauantaina Ruotsissa noin klo 11 - 18 välisenä aikana, niin kannattaa tosiaan varmistaa ETUKÄTEEN että maksu onnistuu jotenkin, sillä muuten joutuu palaamaan ilman autoa takaisin, vaikka kuinka loistava yksilö olisikin löytynyt.valtteri kirjoitti:
Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia maksamisen kanssa,
Helpoin tapa on mennä ostamaan auto ja sopia hinta ja sitten myyjän pankkiin ja maksaa euroilla auto hänen tilille ja maksaa se pieni välityspalkkio mitä pankki vaatii valuuttamaksusta.
En nimittäin oikein usko että myyjät ihan naamaluotolla antavat auton Suomeen mukaan.
Yksityiselle myyjälle tuskin voi pankki- tai luottokorttia tarjota. Pienet jobbari-liikkeentapaiset paikat eivät välttämättä myöskään huoli kuin käteistä ja mieluiten vain ja ainoastaan kruunuissa.
Torstai-iltana Turusta yli ja koko perjantai käytettävissä kaupantekoon / etsintään.
Tietenkin voi lähteä pe aamusta lentokoneella jos pisteet riittää Finnairilla tai norvegian lennättää halvalla.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Vahvistetaan vielä tuore kokemus että vaikka se tilisiirto olisi maksutapana kaikista vaivattomin, ei se tosiaan näy reaaliaikaisena edes esim. Nordeasta Nordeaan maksettaessa. Ruotsin Nordean konttorista käsin et pääse omalle suomalaiselle Nordean tilillesi, eikä edes tämä nykyinen SEPA-alueen maksu Suomesta Ruotsiin "saman pankin" sisällä näy vastaanottajalla kuin 1-2 pankkipäivän jälkeen. Ei vaikka verkkopankissa sen status muuttuukin heti "maksetuksi" eikä enää esim. "käsittelyssä", "erääntyy" tms.
Valuutanvaihtojen kanssa on kuluja molemmissa päissä ja kumpaankin suuntaan, ja kurssi on tosiaan kaikista epäedullisin silloin, kun ruotsalaisella myyjällä on ne suomesta saadut eurot kädessänsä ja hän haluaa vaihtaa ne kruunuiksi. Tämä konsti on silti kiireessä melkeinpä se ainoa mahdollisuus ELLEI sitten pankkikorttimaksu (huom: ei luottokorttimaksu!) onnistu, mikä taas edellyttää että myyjä on ainakin jonkinlainen liikeyritys.
Enemmän trokaavan kannattaisi varmaan harkita pankkkitiliä Ruotsiin, mutta Ruotsin sisälläkin, kuten Suomessa, eri pankkien välillä on kuitenkin se vähintään päivän viive. Pitäisi siis olla tili useassa pankssa!
Aina parempi, jos saa järjestettyä ainakin pari päivää aikaa kaupanteolle, tai sitten kantaa sitä käteistä.
Valuutanvaihtojen kanssa on kuluja molemmissa päissä ja kumpaankin suuntaan, ja kurssi on tosiaan kaikista epäedullisin silloin, kun ruotsalaisella myyjällä on ne suomesta saadut eurot kädessänsä ja hän haluaa vaihtaa ne kruunuiksi. Tämä konsti on silti kiireessä melkeinpä se ainoa mahdollisuus ELLEI sitten pankkikorttimaksu (huom: ei luottokorttimaksu!) onnistu, mikä taas edellyttää että myyjä on ainakin jonkinlainen liikeyritys.
Enemmän trokaavan kannattaisi varmaan harkita pankkkitiliä Ruotsiin, mutta Ruotsin sisälläkin, kuten Suomessa, eri pankkien välillä on kuitenkin se vähintään päivän viive. Pitäisi siis olla tili useassa pankssa!
Aina parempi, jos saa järjestettyä ainakin pari päivää aikaa kaupanteolle, tai sitten kantaa sitä käteistä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Henkilökohtaisesti minulle kelpaa vaikka €urot, olen kova hurvittelee kesälomilla.
Tällai voi myös tehdä ottaa yhteyttä omaan pankkiin Suomessa ja kertoa että menee Ruotsiin hakee autoa liikkeestä. Sovit pankin kanssa että soitat sinne sen jälkeen kun olet itse siirtänyt rahat netin kautta liikkeen tilille. Pankki faxsaa tilinsiirrosta todisteen liikkeelle. Liike saa todisteen että rahat on siirtynyt pankista liikkeen tille ja asia on selvä.
Tällai voi myös tehdä ottaa yhteyttä omaan pankkiin Suomessa ja kertoa että menee Ruotsiin hakee autoa liikkeestä. Sovit pankin kanssa että soitat sinne sen jälkeen kun olet itse siirtänyt rahat netin kautta liikkeen tilille. Pankki faxsaa tilinsiirrosta todisteen liikkeelle. Liike saa todisteen että rahat on siirtynyt pankista liikkeen tille ja asia on selvä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Turbo"
- Viestit: 238
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Kysymys:
Jos myyjä haluaa väkisin pitää alkup. del2:sen poistaakseen auton Swe rekisteristä, niin onnistuuko rekisteröinti Suomessa ilman sitä? Ja pitääkö siitä olla kopio, ja jos niin riittääkö pelkkä kopio Suomen päässä...???
Jos on autosta luovari swedulta niin auttaako se yhtään asiaa puuttuvan del2:n osalta?
Ketjussa mainittiin että kats. konttori Suomessa voisi tehdä kyselyn Ruotsiin, kauanko se kestää ja mitä maksaa?
Jos myyjä haluaa väkisin pitää alkup. del2:sen poistaakseen auton Swe rekisteristä, niin onnistuuko rekisteröinti Suomessa ilman sitä? Ja pitääkö siitä olla kopio, ja jos niin riittääkö pelkkä kopio Suomen päässä...???
Jos on autosta luovari swedulta niin auttaako se yhtään asiaa puuttuvan del2:n osalta?
Ketjussa mainittiin että kats. konttori Suomessa voisi tehdä kyselyn Ruotsiin, kauanko se kestää ja mitä maksaa?
-*-Elämä on-*-
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Ainakin viisi vuotta sitten vaadittiin tullissa molemmat osat, mutta toisen osan faksasin, kun alunperin kakkososa jäi Ruotsiin.
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
nittifemma kirjoitti:Kysymys:
Jos myyjä haluaa väkisin pitää alkup. del2:sen poistaakseen auton Swe rekisteristä, niin onnistuuko rekisteröinti Suomessa ilman sitä? Ja pitääkö siitä olla kopio, ja jos niin riittääkö pelkkä kopio Suomen päässä...???
Jos on autosta luovari swedulta niin auttaako se yhtään asiaa puuttuvan del2:n osalta?
Ketjussa mainittiin että kats. konttori Suomessa voisi tehdä kyselyn Ruotsiin, kauanko se kestää ja mitä maksaa?
Ei tartte DEL 2:sta Suomen päässä. Ei tarvinnut edes viisi vuotta sitten. Katsastuskonttori tekee kyselyn Transportstyrelse:en ja saa (muistaakseni muutamassa päivässä) vastauksen että auto voidaan rekisteröidä Suomeen. Muistaakseni rekisteröintikatsastus oli suoritettu vasta sitten kun lupa tuli Ruotsista. Eli osaava katsastuskonttori auttaa tässäkin, ja tällöin kannattaa aloittaa homma katsastuksella ja sitten vasta tullauksella.
Marraskuussa kun viimeksi hain auton Tukholmasta ei mulla ollut edes kauppakirjaa (tällä kertaa DEL2 oli kuitenkin)...
Tullissa vähän yskivät, mutta ei siinä ihmeempää
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Ihan turha yleistää jonkun viranomaisen tekemisiä. Jotku vaatii ja toiset ei. Suomalainen virkamies tekee päätöksiä jotka ei aina ole samanlaisia paikkakunnasta / virkamiehestä riippuen.mike1300 kirjoitti:
Ei tartte DEL 2:sta Suomen päässä. Ei tarvinnut edes viisi vuotta sitten.
Paras tapa on että löytyy Del 1 ja Del 2 + kauppakirja niin ei tule selittämis ongelmia.
Tiedän myös että oikeaksi todistettu kopio Del 2 kelpaa jos selittää että myyjä ei antanut orginaalia mukaan.
Eli jos myyjä ei anna orginaalia mukaan niin kopio orginaalista ja siihen teksti jolla kaksi ihmistä allekirjoituksella todistaa kopion aitouden.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Ihan turha yleistää jonkun viranomaisen tekemisiä. Jotku vaatii ja toiset ei. Suomalainen virkamies tekee päätöksiä jotka ei aina ole samanlaisia paikkakunnasta / virkamiehestä riippuen.
Paras tapa on että löytyy Del 1 ja Del 2 + kauppakirja niin ei tule selittämis ongelmia.
Tiedän myös että oikeaksi todistettu kopio Del 2 kelpaa jos selittää että myyjä ei antanut orginaalia mukaan.
Eli jos myyjä ei anna orginaalia mukaan niin kopio orginaalista ja siihen teksti jolla kaksi ihmistä allekirjoituksella todistaa kopion aitouden.[/quote]
_____________________________
Jaaaaa. Mun mielestä on ihan turha puhua (kirjoittaa foorumille) asioista joista ei tiedä mitään, tai tietää vain hieman
Jos virkamiehet ei jollakin paikkakunnalla toimi niinkuin trafi ohjeistaa en minä sille voi mitään.
Del 2:st ei tarvita auton suomeen rekisteröinnissä PISTE. Varmuuden vuoksi Trafin ohjeistus ns RETU-kyseelyn tekemiseen vuodelta 2006.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224782 ... 1_2006.pdf
Lienee voimassa edelleenkin, kun tuoreempaa ohjeistusta en löytänyt.
Hommaa hankaloittaa se että Ruotsalaisia autoilijoita neuvotaan useimmiten pitämään itsellään se DEL2:nen jos myyvät auton ulkomaille... ja Suomessa taas kysellään sen perään. Asiantunteva katsuri tuntee homma ja ei kysele sen perään. Jos tullaus hoidetaan katsastuksen jälkeen ei tulliakaan kiinnosta ko paperi.
Summasummarum. Sitä Del 2:sta ei tarvita, mutta se toki helpottaa asiointia hieman.
Mutta toki esim Vaasassa voi olla eri säännöt ainakin tietyille kaikkitietäville asiakkaille
Paras tapa on että löytyy Del 1 ja Del 2 + kauppakirja niin ei tule selittämis ongelmia.
Tiedän myös että oikeaksi todistettu kopio Del 2 kelpaa jos selittää että myyjä ei antanut orginaalia mukaan.
Eli jos myyjä ei anna orginaalia mukaan niin kopio orginaalista ja siihen teksti jolla kaksi ihmistä allekirjoituksella todistaa kopion aitouden.[/quote]
_____________________________
Jaaaaa. Mun mielestä on ihan turha puhua (kirjoittaa foorumille) asioista joista ei tiedä mitään, tai tietää vain hieman
Jos virkamiehet ei jollakin paikkakunnalla toimi niinkuin trafi ohjeistaa en minä sille voi mitään.
Del 2:st ei tarvita auton suomeen rekisteröinnissä PISTE. Varmuuden vuoksi Trafin ohjeistus ns RETU-kyseelyn tekemiseen vuodelta 2006.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224782 ... 1_2006.pdf
Lienee voimassa edelleenkin, kun tuoreempaa ohjeistusta en löytänyt.
Hommaa hankaloittaa se että Ruotsalaisia autoilijoita neuvotaan useimmiten pitämään itsellään se DEL2:nen jos myyvät auton ulkomaille... ja Suomessa taas kysellään sen perään. Asiantunteva katsuri tuntee homma ja ei kysele sen perään. Jos tullaus hoidetaan katsastuksen jälkeen ei tulliakaan kiinnosta ko paperi.
Summasummarum. Sitä Del 2:sta ei tarvita, mutta se toki helpottaa asiointia hieman.
Mutta toki esim Vaasassa voi olla eri säännöt ainakin tietyille kaikkitietäville asiakkaille
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
En ole väittänyt missään että autoa EI saisi kilpiin ilman del 2:sta mutta hieman hankalampaa se on.
Uusin ohje katsastustoimipaikoille on
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... T72008.pdf
ja Tullin ohje on seuraava;
Uusin ohje katsastustoimipaikoille on
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... T72008.pdf
ja Tullin ohje on seuraava;
henkilöhkohtaisuuksiin en sorru vaikka vähän huvittaisikin sen verran monta autoa on tullut haettua / autettua muita hakijoita tuonnissa.Ajoneuvon autoverotusta varten Tullille pitää lähettää seuraavat asiakirjat:
autoveroilmoitus täytettynä (lomake 72)
yksilöintilomake (lomake 27)
kopio kauppakirjasta ulkomailta (omistusketju verovelvolliseen saakka)
kopio ulkomaisen rekisteriotteen kaikista sivuista (osat 1 ja 2 )
selvitys CO2-päästötiedoista (vaatimuksenmukaisuustodistus tai muu vastaava selvitys).
kopio suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Yhtämieltähän me ei ollakun näköjään siitä että helpointa on jos on sekä DEL1 + DEL2
Suora lainaus kirjoittamastasi: "Ihan turha yleistää jonkun viranomaisen tekemisiä. Jotku vaatii ja toiset ei. Suomalainen virkamies tekee päätöksiä jotka ei aina ole samanlaisia paikkakunnasta / virkamiehestä riippuen."
antaa mielestäni hyvin selkeän kuvan että mielestäsi ilman DEL2:sta on rekisteröinti mahdotonta tai "lähes mahdotonta". Varsinkin tuo kommenti että "turha yleistää" yms shaisea...
Mutta näinhän ei asia ole lainkaan, eikä homma edes maksa yhtään enempää eikä vaadi mitään ponnisteluita jos käyttää katsastuskonttoria joka on joskus aikaisemminkin autoja rekisteröintikatsastanut ja tehnyt RETU kyselyjä, vaikka DEL2 puuttuisikin.
Oikeaksi todistettua kopiota DEL2:sesta ei tarvita missään ja tullille riittää pahimmassakin tapauksessa pelkät normaali kopiot rekisteriotteista (DEL1+DEL2).
Mielestäni (huom tämä on mutua, kun en muista niin tarkkaan) eivät vaadi DEL2:sen kopiota lainkaan jos rekisteröinti katsastus on jo tehty. Jokatapauksessa eivät ne sillä mitään ainakaan tee...
Ja minulle on aivan sama oletko ollut apuna esimerkiksi 200 auton tuonnissa tms...
DEL2:sta ei tarvita siltikään mihinkään ja nimenomaan tästähän oli alkuperäinen kysymys johon hienosti ja näsäviisaasti vastasit.
Pikkasen provosoin ja minun puolestani henkilökohtaisuuksiinkin saat sortua jos siltä tuntuu ja varsinkin jos koet vääryyden tapahtuneen, kun koetan asiaa rautalangasta todistella ja oikeaksi vakuuttaa yrityksistäsi huolimatta...
Mutta muista se että sitä saa mitä tilaa
Enivei eiköhän se tullut nittifemma:lle selväksi että DEL 2:sta et tarvitse, eikä maksa latiakaan enempää katsastaminen Suomeen.
p.s yli viisi vuotta töissä yrityksessä jonka päätoimialana oli autojen maahantuonti Suomeen, mutta "miten minä nyt sinulle DEL2:seksi muutun" ...
Suora lainaus kirjoittamastasi: "Ihan turha yleistää jonkun viranomaisen tekemisiä. Jotku vaatii ja toiset ei. Suomalainen virkamies tekee päätöksiä jotka ei aina ole samanlaisia paikkakunnasta / virkamiehestä riippuen."
antaa mielestäni hyvin selkeän kuvan että mielestäsi ilman DEL2:sta on rekisteröinti mahdotonta tai "lähes mahdotonta". Varsinkin tuo kommenti että "turha yleistää" yms shaisea...
Mutta näinhän ei asia ole lainkaan, eikä homma edes maksa yhtään enempää eikä vaadi mitään ponnisteluita jos käyttää katsastuskonttoria joka on joskus aikaisemminkin autoja rekisteröintikatsastanut ja tehnyt RETU kyselyjä, vaikka DEL2 puuttuisikin.
Oikeaksi todistettua kopiota DEL2:sesta ei tarvita missään ja tullille riittää pahimmassakin tapauksessa pelkät normaali kopiot rekisteriotteista (DEL1+DEL2).
Mielestäni (huom tämä on mutua, kun en muista niin tarkkaan) eivät vaadi DEL2:sen kopiota lainkaan jos rekisteröinti katsastus on jo tehty. Jokatapauksessa eivät ne sillä mitään ainakaan tee...
Ja minulle on aivan sama oletko ollut apuna esimerkiksi 200 auton tuonnissa tms...
DEL2:sta ei tarvita siltikään mihinkään ja nimenomaan tästähän oli alkuperäinen kysymys johon hienosti ja näsäviisaasti vastasit.
Pikkasen provosoin ja minun puolestani henkilökohtaisuuksiinkin saat sortua jos siltä tuntuu ja varsinkin jos koet vääryyden tapahtuneen, kun koetan asiaa rautalangasta todistella ja oikeaksi vakuuttaa yrityksistäsi huolimatta...
Mutta muista se että sitä saa mitä tilaa
Enivei eiköhän se tullut nittifemma:lle selväksi että DEL 2:sta et tarvitse, eikä maksa latiakaan enempää katsastaminen Suomeen.
p.s yli viisi vuotta töissä yrityksessä jonka päätoimialana oli autojen maahantuonti Suomeen, mutta "miten minä nyt sinulle DEL2:seksi muutun" ...
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Suomessa rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa (osa 2) luovutetaan kaupanteon yhteydessä ostajalle ja se onkin ensiarvoisen tärkeä dokumentti. "Älä suostu tekemään kauppoja luovutuskirjalla." ohjeistetaan Trafin(kin) sivuilla. Meillä Suomessa ilmoitusosa on siis "luovaria" tärkeämpi asiakirja.
Joskus on jopa peloteltu ettei sitä (osa 2) saa säilyttää autossa, koska mahdollinen autovaras voisi sen avulla merkitä auton omiin nimiinsä.
Edelliseen pohjautuen ihmettelen kummeksuen miksi Ruotsissa Del 2 av Registreringsbevis olisi sitten täysin merkityksetön paperi? Keskustelussa on esitetty ettei myyjällä tarvitsisi sitä olla ollenkaan, ostajalle sitä ei tarvitse luovuttaa ja Suomessakaan sitä ei tarvittaisi.
Minä - vainoharhaisena - en olisi suostunut kauppoja Ruotsissa tekemään jollei myyjällä olisi ollut Del 2 osaa ja jollei sitä olisi asianmukaisesti täytetty kaupan yhteydessä, ja lisäksi vielä, jollen olisi saanut siitä kopiota itselleni.
Itse asiassa jos olisin Ruotsissa muistanut että Suomessa ilmoitusosa kuuluu luovuttaa täytettynä ostajalle, niin olisin vaatinut ehtona kaupan toteutumiselle alkuperäistä Del 2 osaa itselleni. Nyt kelpuutin "pelkän" kopion siitä.
Katsastuskonttorilla rekisteröintikatsastuksen yhteydessä kopio Del 2 osasta ei riittänyt, vaan siitä tehtiin RETU-kysely. Jätin oman maahantuomani saabin paperit katsastuskonttorille illansuussa konttorin jo sulkeutuessa ja seuraavana iltapäivänä minulle soitettiin ja kerrottiin papereiden (rekisteröintikatsastuksen) olevan valmis. Tuo katsastushan tehdään siis pelkästään paperitöinä, omistajaa tai autoa konttorilla ei tarvita jos on esittää todistus ETA alueella tehdystä auton kuntotarkastuksesta viimeisen kuuden kuukauden (6 kk) aikana. RETU-kysely Ruotsiin hoitui siis alle 24 h sisällä. Ja RETU-kysely kuuluu rekisteröintikatsastuksen hintaan (minulla 175 euroa).
Kannattaa halutessaan kysellä rekisteröintikatsastuksen hintoja useammalta konttorilta. Sellainenkin vinkki vielä, että jos haluaa vaikuttaa siihen minkälaiset (kirjain- ja numerosarja) kilvet saa, niin monella konttorilla ne suostuvat näyttämään sieltä hyllystä millaisia rekisterikilpiä on jakeluvuorossa. Eli hiukan voi tehdä valintaa tulevien kilpien osalta.
Rekisteröintikatsastuksen jälkeen tehdään auton rekisteröinti, joka maksaa myös. Lisäksi pitää maksaa kilpimaksu. (Olisiko ollut 40 euroa yhteensä.) Rekisteröinnin edellytyksenä on maksettu autovero (voimassa oleva liikennevakuutus ja hyväksytty rekisteröintikatsastus tietenkin). Rekisteröinnin voi kai (?) tehdä muullekin konttorille kuin sille missä rekisteröintikatsastus on suoritettu. Rekisteröinnin yhteydessä piti muistaakseni näyttää autoverotuspäätös ja todistus maksetusta autoverosta. Jompi kumpi em. kuitenkin tai sitten molemmat.
Joskus on jopa peloteltu ettei sitä (osa 2) saa säilyttää autossa, koska mahdollinen autovaras voisi sen avulla merkitä auton omiin nimiinsä.
Edelliseen pohjautuen ihmettelen kummeksuen miksi Ruotsissa Del 2 av Registreringsbevis olisi sitten täysin merkityksetön paperi? Keskustelussa on esitetty ettei myyjällä tarvitsisi sitä olla ollenkaan, ostajalle sitä ei tarvitse luovuttaa ja Suomessakaan sitä ei tarvittaisi.
Minä - vainoharhaisena - en olisi suostunut kauppoja Ruotsissa tekemään jollei myyjällä olisi ollut Del 2 osaa ja jollei sitä olisi asianmukaisesti täytetty kaupan yhteydessä, ja lisäksi vielä, jollen olisi saanut siitä kopiota itselleni.
Itse asiassa jos olisin Ruotsissa muistanut että Suomessa ilmoitusosa kuuluu luovuttaa täytettynä ostajalle, niin olisin vaatinut ehtona kaupan toteutumiselle alkuperäistä Del 2 osaa itselleni. Nyt kelpuutin "pelkän" kopion siitä.
Katsastuskonttorilla rekisteröintikatsastuksen yhteydessä kopio Del 2 osasta ei riittänyt, vaan siitä tehtiin RETU-kysely. Jätin oman maahantuomani saabin paperit katsastuskonttorille illansuussa konttorin jo sulkeutuessa ja seuraavana iltapäivänä minulle soitettiin ja kerrottiin papereiden (rekisteröintikatsastuksen) olevan valmis. Tuo katsastushan tehdään siis pelkästään paperitöinä, omistajaa tai autoa konttorilla ei tarvita jos on esittää todistus ETA alueella tehdystä auton kuntotarkastuksesta viimeisen kuuden kuukauden (6 kk) aikana. RETU-kysely Ruotsiin hoitui siis alle 24 h sisällä. Ja RETU-kysely kuuluu rekisteröintikatsastuksen hintaan (minulla 175 euroa).
Kannattaa halutessaan kysellä rekisteröintikatsastuksen hintoja useammalta konttorilta. Sellainenkin vinkki vielä, että jos haluaa vaikuttaa siihen minkälaiset (kirjain- ja numerosarja) kilvet saa, niin monella konttorilla ne suostuvat näyttämään sieltä hyllystä millaisia rekisterikilpiä on jakeluvuorossa. Eli hiukan voi tehdä valintaa tulevien kilpien osalta.
Rekisteröintikatsastuksen jälkeen tehdään auton rekisteröinti, joka maksaa myös. Lisäksi pitää maksaa kilpimaksu. (Olisiko ollut 40 euroa yhteensä.) Rekisteröinnin edellytyksenä on maksettu autovero (voimassa oleva liikennevakuutus ja hyväksytty rekisteröintikatsastus tietenkin). Rekisteröinnin voi kai (?) tehdä muullekin konttorille kuin sille missä rekisteröintikatsastus on suoritettu. Rekisteröinnin yhteydessä piti muistaakseni näyttää autoverotuspäätös ja todistus maksetusta autoverosta. Jompi kumpi em. kuitenkin tai sitten molemmat.
Viimeksi muokannut Raser, To Helmi 20, 2014 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Ylläolevassa esimerkissä todistat itse kirjoittamani asian toteenmike1300 kirjoitti: Marraskuussa kun viimeksi hain auton Tukholmasta ei mulla ollut edes kauppakirjaa (tällä kertaa DEL2 oli kuitenkin)...
Tullissa vähän yskivät, mutta ei siinä ihmeempää
Tätä tarkoitin kun kirjoitin virkamiesten käytöksestä;
Tullin ohjeissa ihan selvästi määritelty ne paperit jotka on oltava heillä.valtteri kirjoitti: Ihan turha yleistää jonkun viranomaisen tekemisiä. Jotku vaatii ja toiset ei. Suomalainen virkamies tekee päätöksiä jotka ei aina ole samanlaisia paikkakunnasta / virkamiehestä riippuen.
Ajoneuvon autoverotusta varten Tullille pitää lähettää seuraavat asiakirjat:
autoveroilmoitus täytettynä (lomake 72)
yksilöintilomake (lomake 27)
kopio kauppakirjasta ulkomailta (omistusketju verovelvolliseen saakka)
kopio ulkomaisen rekisteriotteen kaikista sivuista (osat 1 ja 2 )
selvitys CO2-päästötiedoista (vaatimuksenmukaisuustodistus tai muu vastaava selvitys).
kopio suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"