Taas "tsadi" sekasin ku lunta tuli pikkasen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Rommitommi kirjoitti:No ompas taas vuodatusta, pakko siis itekkin jatkaa :lol:

Kuitenkin suurin osa tais olla tulossa muualta, mutta mitä helvettiä siitä, turha syytellä KAIKKIA autoilijoita siitä. Seasta kuitekin löytyy sellasia, joille auto on väline liikkumiseen ja siitä ei haluta tietää yhtään enempää.
Ajetaan ku pellolla tietämättä miten auto käyttäytyy vähänkään arvaamattomassa tilanteessa :?

Ja se vaan on missään ambomaalla vaikee saada kolareita, kun ei sitä liikennettä oo nimeksikään. Tämän varmasti tietää ne jotka on asunu stadin lähellä ja jossain muualla. (Itse siis asun Vaasassa=ambomaa) Ois tehny tänään mieli ottaa kuva siitä millasii ruuhkia on jo ruskeasuolla(risteys), puhumattakaan länsiväylästä. Autoja hirveissä jonoissa silmänkantamattomiin. Sitten tullaan syyttämään "stadilaisia" näistä kolareista, kun itsellä ei ole kokemusta kuin teistä joista kulkee 150 autoa tunnissa :lol:
Mun mielestä Stadissa on kivempaa ajaa kuin esim. Vaasassa. Tietä annetaan paljon helpommin ja ruuhkien ulkopuolella on isot väylät vähällä käytöllä ja johan on helppo ajella.
Et vissiin ole aamuruuhkan tai ip-ruuhakan aikaan ikinä ollut menossa tai tulossa Vaasassa gerbyyn tai isolahteen ??

Ja sitten asiaan:

Olin eilen työmatkalla hesassa ja juttelin lentoasemalta tullessa ja palatessa taxi-kuskien kanssa tuosta kolari aamusta ja he olivat kumpikin olleet silloin töissä ja ihmettelivät niitä nopeuksia millä silloin aamulla oli ajeltu, kun näkyvyys oli ollut 100 m ja olivat ajellet 60-70 km/t oli ohi ajettu varmaankin yli sadan nopeuksilla ja kännykkä korvalla.
Toinen kuskeista demostroi minulle ja tiputti nopeuden noin 85 km/t ja kyllä rupesi olemaan ohittelijoita solkenaan vaikka paikalla oli 80km/t rajoitus ja totesi samantien että täällä ajetaan kokoajan noin 20-30 km/t ylinopeutta. Kyllä kai se suurin syy löytyy penkin ja ratin välistä silloin kun "paukkuu".
Ihan mielenkiintoista on kylläkin aina se että kun pääkaupunkiseudulla tulee vähänkin enemmän lunta tai on liukas aamu niin "mällejä" tulee paljon , onko syynä se että nykyään ei osata ajaa liukkaalla kun normaalisti tiet pidetään suolalla sulina koko talven.
Sitten vielä se kurjuus että nyt jo aamun Taloussanomissa Tapiolan Sirpa Lukkala pelkäsi että voi vakuutukset nousta kolarisuman takia :cry:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Tästähän saadaan vielä sota, tsadi vastaan muumaailma 8) :lol: :lol:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

no jaa...

Viesti Kirjoittaja gis »

[quote=" ...vaan on missään ambomaalla vaikee saada kolareita, kun ei sitä liikennettä oo nimeksikään. Tämän varmasti tietää ne jotka on asunu stadin lähellä ja jossain muualla. (Itse siis asun Vaasassa=ambomaa) Ois tehny tänään mieli ottaa kuva siitä millasii ruuhkia on jo ruskeasuolla(risteys), puhumattakaan länsiväylästä. Autoja hirveissä jonoissa silmänkantamattomiin[/quote]

Jaah, toisaaltaan muuallakin asuneena tulee välillä mieleen, että miten helkutissa näillä Suomen/pääkaupunkiseudun väkimäärillä ylipäätään saadaan ongelmia aikaiseksi...

[quote="Mun mielestä Stadissa on kivempaa ajaa kuin esim. Vaasassa. Tietä annetaan paljon helpommin ja ruuhkien ulkopuolella on isot väylät vähällä käytöllä ja johan on helppo ajella.[/quote]

Tuo voipi olla totta, paljon riippuu miten liikennehommelit on suunniteltu ja totetutettu. V-mäiset risteykset esim. heijastuvat yleiseen ajokäyttäytymiseen ja paikallisiin asenteisiin. Ikäviä paikkoja Suomessa ovat mm. Pori ja Jyväskylä. Viimeksi mainitusta mieleen ovat jääneet omituisesti toteutetut miniliittymät (noh, varmaan modifioitu kymmenessä vuodessa) ja itse kaupungista varsinkin se radan viertä kulkeva tie, jossa Tampereelle päin mennessä sai kaula pitkällä varoa oikealta jyrkästä mäestä ja huonosta näkyvyydestä tulevia. Jotka sieltä myös älysivät tulla risteykseen... tosin mitä isompi kaupunki, sitä vähemmän omituisuuksia liikenneratkaisuissa, ainakin länsimaissa keskimäärin (pätee myös joukkoliikennelippuihin ja niiden oston/käytön helppouteen). Helsingissäkin on vielä keskeisillä kulmillakin paikkoja, joissa on etukäteen oltava selvillä risteyksen rakenteesta, jos aikoo hötkyilemättä päästä mihin haluaa.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

samsikki kirjoitti:Tästähän saadaan vielä sota, tsadi vastaan muumaailma 8) :lol: :lol:
Ei sodita :lol: , kirjoitellaan vaan sillä mielipiteitä tähän mailmaan mahtuu eikä kenenkään tarvitse olla oikeassa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

valtteri kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:No ompas taas vuodatusta, pakko siis itekkin jatkaa :lol:

Kuitenkin suurin osa tais olla tulossa muualta, mutta mitä helvettiä siitä, turha syytellä KAIKKIA autoilijoita siitä. Seasta kuitekin löytyy sellasia, joille auto on väline liikkumiseen ja siitä ei haluta tietää yhtään enempää.
Ajetaan ku pellolla tietämättä miten auto käyttäytyy vähänkään arvaamattomassa tilanteessa :?

Ja se vaan on missään ambomaalla vaikee saada kolareita, kun ei sitä liikennettä oo nimeksikään. Tämän varmasti tietää ne jotka on asunu stadin lähellä ja jossain muualla. (Itse siis asun Vaasassa=ambomaa) Ois tehny tänään mieli ottaa kuva siitä millasii ruuhkia on jo ruskeasuolla(risteys), puhumattakaan länsiväylästä. Autoja hirveissä jonoissa silmänkantamattomiin. Sitten tullaan syyttämään "stadilaisia" näistä kolareista, kun itsellä ei ole kokemusta kuin teistä joista kulkee 150 autoa tunnissa :lol:
Mun mielestä Stadissa on kivempaa ajaa kuin esim. Vaasassa. Tietä annetaan paljon helpommin ja ruuhkien ulkopuolella on isot väylät vähällä käytöllä ja johan on helppo ajella.
Et vissiin ole aamuruuhkan tai ip-ruuhakan aikaan ikinä ollut menossa tai tulossa Vaasassa gerbyyn tai isolahteen ??

Ja sitten asiaan:

Olin eilen työmatkalla hesassa ja juttelin lentoasemalta tullessa ja palatessa taxi-kuskien kanssa tuosta kolari aamusta ja he olivat kumpikin olleet silloin töissä ja ihmettelivät niitä nopeuksia millä silloin aamulla oli ajeltu, kun näkyvyys oli ollut 100 m ja olivat ajellet 60-70 km/t oli ohi ajettu varmaankin yli sadan nopeuksilla ja kännykkä korvalla.
Toinen kuskeista demostroi minulle ja tiputti nopeuden noin 85 km/t ja kyllä rupesi olemaan ohittelijoita solkenaan vaikka paikalla oli 80km/t rajoitus ja totesi samantien että täällä ajetaan kokoajan noin 20-30 km/t ylinopeutta. Kyllä kai se suurin syy löytyy penkin ja ratin välistä silloin kun "paukkuu".
Ihan mielenkiintoista on kylläkin aina se että kun pääkaupunkiseudulla tulee vähänkin enemmän lunta tai on liukas aamu niin "mällejä" tulee paljon , onko syynä se että nykyään ei osata ajaa liukkaalla kun normaalisti tiet pidetään suolalla sulina koko talven.
Sitten vielä se kurjuus että nyt jo aamun Taloussanomissa Tapiolan Sirpa Lukkala pelkäsi että voi vakuutukset nousta kolarisuman takia :cry:
Oon mä niissä Vaasan aamu/iltapäivä ruuhkissa ollu, mutta se on niin pientä...

http://www.ytv.fi/liikenne/julk/liko2003.pdf

Kädettömät kuskit ajelee ylinopeuksia kännykät korvilla. Eihän siitä voi mitään hyvää seurata. Tilannenopeus sellaisena, että saa auton pysähtymään. Toisaalta oma sopiva tilannenopeus ei varmaankaan olisi estänyt kolarointia noissa pari päivää sitten sattuneissa onnettomuuksissa. Joku Keravan kankkunen sieltä ois kuitenkin tullut perään :roll: Liikennemäärät ja nykyinen tiestö eivät oikein kohtaa. Länsiväylällä ruuhka-aikaan kaksi kaistaa käytössä ja 4000 autoa tunnissa. Eihän siinä voi jäädä kuin max kahden sekunnin välit, eli ei paljon! Muistaakseni jonkun tilaston mukaan uusimaa oli
kuitenkin liikennemääriin suhteutettuna Suomen toiseksi turvallisin paikka ajella :wink:


Vakuutuksenmaksujen nostaminen parin kolarin jälkeen tuntuu liioittellulta. 2miljoonan euron arvioidut omaisuusvahingot ja siihen päälle henkilövahingot. Taitaa olla vakuutusyhtiöillä hyvä sauma tehdä bisnestä tälläsen kolarin jälkeen, kun voi "hyvällä syyllä" nostaa vakuutuksia :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Jaahans, mut jokainen suomalainen mies onkin keskivertoa parempi kuljettaja! :twisted: Sattuuhan niitä vahinkoja kaikille, älkää viitsikö kinata.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Saabisti-76 kirjoitti:Jaahans, mut jokainen suomalainen mies onkin keskivertoa parempi kuljettaja! :twisted: Sattuuhan niitä vahinkoja kaikille, älkää viitsikö kinata.
Itehän sitä on aina parempi ku muut :wink:
Kuulostaa vaan pahalta jos liikenteessä on sellasia lahjakkuuksia kuin mun äippä. "Onks mulla autossa kitkat vai nastat" 8O :lol:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tapiolasta kommentoitiin: Ei anna aihetta vakuutusmaksujen korotukseen, jos ei tällaiset tapahtumat yleisty.
96 M75 i12 5-speed ;)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Niin ja mielenkiintoiseksi vakuusmaksujen nostamisuhkaukset tekevät seuraavat seikat:

-Yksistään Pohjolan liikevoitto viime vuonna oli luokkaa 200milj.€
-Johdon bonuksia siellä maksettiin n.4-5milj.€

Ja maksuja pitäisi korottaa suman takia, joka jokaiselle vakuutusyhtiölle jaettuna on yhteensä n. 10milj.€

Mielenkiintoista! Tonhan kolarisuman voisi melkeenpä kokonaisuudessaan korvata pelkästään Pohjolan johtajien bonuksilla!
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Pohjola on liikeyritys, ei yleishyödyllinen järjestö tai valtionyhtiö. Johdolla on täysi oikeus määrätä itse palkkionsa, ja tuskinpa kovin moni yritysjohtaja olisi valmis työnantajansa varoja säästääkseen vähentämään omaa palkkaansa.

Vaasassa liikenne on tosiaan vähän eriluonteista. Alskatintielle pyrkiijät saavat aikaan jonon lähinnä siksi, että ajokaistoja käytössä on vain yksi, eikä eritasoliittymiä ole. Jonot eivät etene samoilla nopeuksilla kuin pääkaupunkiseudun sisääntuloväylillä - valojen vuoksi vauhtia on yleensä vain parikymmentä kilometeriä tunnissa, parhaimmillaan.

Vaasan keskustan lukuisat tasa-arvoiset risteykset aiheuttavat näillä nelikaistaisilla puistikoillakin saman efektin: vauhdit eivät pääse kasvamaan, koska oikealta tulevia on jatkuvasti kadunkulmissa varottava.

Näistä syistä tällaisessa kaupungissa ei ketjukolareita pääse syntymään samalla todennäköisyydellä kuin pääkaupunkiseudulla, koska vauhdit ovat hiljaiset ja siten jarrutusmatkat kelillä kuin kelillä lyhyet. Pääkaupunkiseudun väylillä nopeudet ja siten jarrutusmatkat ovat moninkertaiset - eikä enää ehkä niin merkitystä, onko nopeus 100 vai 120 kilometriä tunnissa, väheksymättä lainkaan tarvetta ajaa huomattavasti varovaisemmin huonolla kelillä.

Mikäli pienten kaupunkien liikennettä rauhoittavia konsteja sovellettaisiin täällä ruuhka-Suomessa, tilanne olisi täysin mahdoton. Näitä automääriä ei ikinä saataisi liikkumaan suuntaan tai toiseen vaasalaisilla ratkaisuilla, jotka siellä kyllä toimivat mielestäni kohtuullisen hyvin.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

"Pohjola on liikeyritys, ei yleishyödyllinen järjestö tai valtionyhtiö. Johdolla on täysi oikeus määrätä itse palkkionsa, ja tuskinpa kovin moni yritysjohtaja olisi valmis työnantajansa varoja säästääkseen vähentämään omaa palkkaansa."

Nimenomaan! Viestini tarkoitus olikin tuoda tämä näkökulma esille.
Liikeyritykseen kuuluu olennaisena riski ja sen kantokyky. Missään ei ole määritelty, kuinka paljon on rittävästi yrityksen voitoksi, sitä rajaa ei ole olemassa, koska mikään saavutettu voitto ei ole yritykselle tarpeeksi.

Missä näkyy tässä tapauksessa liikeyritykseen lähtökohtaisesti kuuluva riski, jos kustannukset voidaan saman tien ulosmitata asiakkaiden korotettuina vakuutusmaksuina?? Isossa maailmassa kova kilpailu pitää pääsääntöisesti tämmöisestä huolen.

Mielestäni on kuitenkin enemmän kuin kyseenalaista, että yritys, jonka liikevoitto oli 279milj.€, pitäisi mahdollisesti vakuutusmaksujen korotusta tarpeellista. Toki tuo edellinen voitto koostuu myös muista kuin liikennevakuutuksien tuotoista.

Siinä vain mielikuvaa, "Suomen historian pahin rytäkkä" pystyttäisiin korvaamaan puoleksi yhden ainoan vakuutusyhtiön johdon bonuksista! On se mielestäni erittäin kyseenalaista.

Kyse on tässä täysin suhteuttamisesta.

Kaiken vakuutusyritysmaailman suoltaman "korotuspaineen" sinisilmäinen nieleminen ei ole järkevää.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kauheeta katottavaa toi etelän imeisten autoilu,meillä täällä sivummalla osataan ajella vaikka vähän olis lunta tiellä.
No onhan tää auto tiheys vähän toista,harvoin sitä sattuu kahta autoo samaan aikaan risteykseen.
Suolaa ei kylvetä tiet on koko ajan lumisia ja maastossa on noin metri lunta eli jos lipsahtaa niin menee pehmeesti.
Onneksi on vakuutusmaksuissa se "aluejako",maksakaa ite ne kolarisumat.

Mihin siellä etelässä on kaikilla se kiire???.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Henkka #2283 kirjoitti:
Mielestäni on kuitenkin enemmän kuin kyseenalaista, että yritys, jonka liikevoitto oli 279milj.€, pitäisi mahdollisesti vakuutusmaksujen korotusta tarpeellista. Toki tuo edellinen voitto koostuu myös muista kuin liikennevakuutuksien tuotoista.
Suomessahan vakuutusyhtiöt tekevät suuria rahasummia pelkästään lakisääteisillä vakuutuksilla. On Telliä Yelliä liikennevakuutusta ja sun muita plus vapaaehtoiset vakuutukset, joita esim. työnantajat ottavat henkilöstölleen.
Kun ajattelee loppuenlopuksi, niin aika vähän vahinkoja sattuu per vakuutuksenottaja=maksaja.
Keskustelin erään kiinteistöalan ihmisen kanssa siitä, että vakuutusyhtiöt omistavat paljon varsinkin liikekiinteistöjä. Monet niistäkin seisovat tyhjillään, mutta se ei tunnu missään, sillä vakuutusyhtiöillä on rahaa ylläpitää tyhjiä kiinteistöjä. Alihintaan niitä ei kannata vuokrata, sillä se laskisi talon arvoa. Juuri lakisääteiset vakuutukset tuovat vakuutusyhtiöille rahaa poltettavaksi asti.
Luisui ohi otsikosta, mutta tulipahan otettua puheeksi :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

YKÄ kirjoitti:Kauheeta katottavaa toi etelän imeisten autoilu,meillä täällä sivummalla osataan ajella vaikka vähän olis lunta tiellä.
No onhan tää auto tiheys vähän toista,harvoin sitä sattuu kahta autoo samaan aikaan risteykseen.
Suolaa ei kylvetä tiet on koko ajan lumisia ja maastossa on noin metri lunta eli jos lipsahtaa niin menee pehmeesti.
Onneksi on vakuutusmaksuissa se "aluejako",maksakaa ite ne kolarisumat.

Mihin siellä etelässä on kaikilla se kiire???.
Vuan eläpä hättäele - ee taeja kaekilla yhtiöillä olla aluve hinnotteluva - suattaa siinä niinnii käävä että kaekki piäsöö osallistummaan yhteeseen hyvvään.

Tiällä sitä vuan pittää ajella ku tiällä on nuo työttii - mieluummin minnäe ajelisin vaekkapa Iisalaamen neljän ruuhkassa (= kaapunnin kaekki neljä aatoo yhtä aekoo samassa risteyksessä).

-Popi-
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Yhtä asiaa ihmettelen, noissa kaikissa sisääntuloväylien ketjukolarikuvauksissa:
"sain pysytettyä autoni tien sivuun, kunnes juoksin karkuunn, koska rekka tuli miljoonaa päälle. Poikittain syöksyvä rekka lakaisi kaikki autot samaan kasaan, pum,pum,pum".

Näin se meidän Ilmailulaitoksen pääjohtaja Mikko Talvitiekin menehtyi, hän ja autonsa litistyi parin rekan alle. Hänet löydettiin vasta rekan siirtojen jälkeen.
Oli C-5:n mennyt metrin mittaseksi.

Rekkakuskien ammattitaito on ihan persiistä. Eivät taida saada riittävästi ammattitaitoista väkeä töihin.

Meneppäs sfnet.keskustelu.liikenne, palstalle ja kerro jonkin rekan töppöilystä, saat sata vastausta rekkakuskeilta, joissa sut lyödään lyttyyn. Tyyliin, miks itse ajoit.
Jätkät on jätkiä, joskus ennenvanhaan ne erottuivat tuohikonteistaan selässään.

Olen seurannut Lahden modarin liikennettä. Siellä on erään firman autot todella vaarallisia, Kuopion Liikenne.
Kiilaavat ja kaahaavat.
Olipas noissa joukkokolareissa muutama Kuopion Liikenteenkin bussikin, kolarikuvissa.

että tällaista näin aamuyöllä.
Raskaan liikenteen ongelmat ovat suuria, niitä vielä vatvotaan julkisuudessa. Saattepahan nähdä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin