lauriolio kirjoitti: ↑To Touko 07, 2020 06:46
Odotan innolla, että iltasanomalehden klikkiotsikossa kerrotaan tonneja maksavista Tesla-remonteista ja sitä kautta muutenkin sähköautoilun kalleudesta
Suurin osa autolijoista katsoo vain sitä auton hankintahintaa, mutta ei sen kunnossa-, ylläpito- tai vakuutuskustannuksia.
Nämä kannattaisi selvittää, ennen kuin hankkii auton.
Mitä maksaa, jos esim. moottori tai vaihdelaatikko porsii, mistä saa kohtuuhintaisia varaosia, mitä voi autoon tehdä itse ja mitä kannattaa teettättää jollakulla muulla jne.
Kävin toissapäivänä katsastusmiehen ja T. Holmbergin kanssa keskustelun siitä, miksi meillä on diesel-cabbe.
No siihen on ainakin kaksi syytä:
1) auto on haettu 18.10.2019 ja on ympärivuotisessa käytössä. Sillä tuli eilen 8 000 km täyteen meidän käytössä. Kun 10 000 km vuodessa alkaa lähestyä, se alkaa olla (varsinkin kaupunkiajossa) halvempi vaihtoehto kuin vastaava bensamalli. Kulutus 6.5-7.5 litraa satasella kaupunkiajossa.
2) entiseltä työkaverilta on porsinut kahdesta NG9-3:sta B207 -moottorin jakopään ketju, joita on sitten jouduttu vaihtamaan. Toinen katkesi ja toinen ehdittiin havaita juuri ennen katkeamista.
Kaksi vuotta sitten ei olisi tullut mieleenkään itse hankkia dieselautoa (lue: tässä tapauksessa Saabia), mutta "mitä jos..." -ajattelu on ajanut siihen.
Jollain klubilaisella oli käyttöautona Dacia Duster. Ei ole mikään (media)seksikäs auto, mutta käyttö-, huolto- ja vakuutuskustannukset ovat varmaankin suht kohtuulliset, koska auto ei nauti (ainakaan vielä) mitään brändi-imagoa. Jos tarvitsisi ostaa joku muu auto kuin Saab, niin varmaan sitten se Duster tai joku Volvo.