Laitetaanpa tilannepäivitystä
Tuli siis kesällä tehtyä kansiremontti, jonka jälkeen ei ole enää ollut mitään käynnistymisongelmia / "nesteenhukkumisia".
Alkuperäiseen ongelmaan se kuitenkaan apuja tuonut. Asia vaivasi minua koko ajan, kun sisällä velloi tunne, että auto ei toimi täysin niin kuin pitäisi. En ole luovuttajatyyppiä, joten päätin, että jotenkin tämä asia on ratkaistava, ennen kuin saan mielenrauhan.
Vaihdettujen tai tarkistettujen osien lista alkoi olla niin kattava, että ahdin oli enää jäljellä. Auto ei tosin pölläytellyt öljysavuja, peruspaineet tarkistettu SID Infon avulla, roottorin pyöriminen tarkistettu downpipen liitosaukon kautta - näennäisesti kaikki OK. Päätinpä kuitenkin ottaa riskin ja tilasin suoraan Kiinasta uuden GT1752S:n (juu - tiedän, että Garrettit "korvataan" T7-autoissa Mitsun TD04:lla

). Hinta rahteineen, alveineen ja tulleineen oli niin naurettava, että kynnys suorittaa "vianetsintää" ahdin vaihtamalla ei ollut suuri.
Asennus oli kivuton, vaikka vesi- ja öljybanjojen kanssa saikin oman aikansa tuhrautumaan. Ahtimen vaihtohetkellä autossa oli Saabin 170hv-tehdastune, joka oli toiminut "melko kivasti" vanhallakin ahtimella - ahtimen vaihdon jälkeen tosin selkeästi paremmin. Tarkistin peruspaineet, olivat 0,47bar, enkä toistaiseksi koskenut niihin.
Sitten tuuppasin autoon Stage1-softan, jonka kanssa toiminta oli aiemmin ollut enemmän tai vähemmän ailahtelevaista - ja voi riemunkiljahdus:eipä ole auto vielä tähän mennessä yhtä innokkaasti hyökännyt! Mukavinta on se, että nyt riittävän kilometrimäärän jälkeen (adaptaatiot varmasti löytäneet paikkansa) auto on edelleen hyvä - väännöt kohdillaan jokainen kerta, kun kaasua painaa.
Nyt siis tuntuu vahvasti siltä, että olen vihdoin saanut selätettyä tuon vian/ominaisuuden, joka on pitkään piinannut minua. Vanhassa turbossa silmämääräisesti arvioiden oli roottorin siivet vaurioitumattomat, säteisväljyyttä aavistuksen verran, pitkittäisväljyyttä 1 - 2mm. Liekö sitten hukkaportin toiminnassa ollut epävarmuutta? Oli miten oli, en jaksa aiheella ainakaan juuri nyt kauheasti päätäni vaivata, kun auto toimii paremmin kuin koskaan.
Sen verran kuitenkin kyselen vaihdetun ahtimen osalta, että onko tuo 0,47barin peruspaine OK? Pitääkö olla huolissaan tai riemuissaan, kun lappu lattiassa tulee vakaa 1,2barin ahto (ecuproject 9-3 stage1)?